Fel på ABS, 2016 MT-09

Neal McBeal

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Hoj
2016, Yamaha MT-09
Fick komma till Yamaha verkstan just innan dom skulle gå hem i fredags så dom kopplade upp datorn och kunde se att det är "något fel med ABSen".

ABS och TCS ur funktion, visar ej hastighet och räknar inte hur långt man kört får mig att tro att det borde vara den bakre givaren, tyvärr ganska besvärligt att jämföra mätning med den främre givaren.

Jag har tagit lös kontakten och mätt upp bakre givaren som ger 12V på ena kabeln och 0V på den andra, oavsett om givaren ligger mot något. Jag tycker att den borde skicka pulser på 12V när givaren går mot tänderna på ABS ringen? Eller borde jag mäta något annat?

Felet uppstod efter en väldigt harmlös tvätt av maskinen (ej högtryck) för 4 dagar sen.

Bifogat

• IMG_20170729_175857.jpg
    IMG_20170729_175857.jpg
    507.1 KB · Visningar: 63
  • IMG_20170729_201436.jpg
    IMG_20170729_201436.jpg
    621.2 KB · Visningar: 70
Den ger inte 12V utan det är bara en spole som ger pulser som sedan datorn räknar ut hastighet mm med. Du bör kolla resistans och om den över huvudtaget jordar (dvs ger pulsspänning om du snurrar på hjulet).

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Skruvar du själv är risken stor att garantin ryker.. vet detta då vi sålde yamaha i ett gäng år..

Börja med att ohm mäta den. Kring 1200ohm har jag för mig det ska vara.
Sen kan du lyfta upp hjulet och mäta växelström när du snurrar för att se om det händer något:tummenupp

Börja med att ohm mäta den. Kring 1200ohm har jag för mig det ska vara.
Sen kan du lyfta upp hjulet och mäta växelström när du snurrar för att se om det händer något:tummenupp

Ohm mäter jag över givaren visar det öppen krets/avbrott. Visar inget på växelspänning om man påverkar givaren. Pratat med åf som skulle fixa fram en ny givare på garanti.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP