Fel moment eller fel på skruv?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Håller på att montera ihop R1an.
När jag skulle dra fast styrdämparen så började jag med muttern i kolvstångsändan, det gick bra.
När jag skulle dra åt skruven till "huset" så "gled" den bara, jag kände att den inte "tog emot" alltså, jag kollade skruven och den var sträckt.

I manualen står det 23Nm men eftersom min nyckel går till 25Nm så började jag med 21Nm, en vanlig 8.8skruv skall dras med 24Nm så det verkade rimligt.

Nu är frågan, står det fel i manualen eller är det något fel på skruvkvalitén?
Hur som helst känns det rätt olustigt, någon som råkat ut för det här?
 
Ozzian skrev:
Håller på att montera ihop R1an.
När jag skulle dra fast styrdämparen så började jag med muttern i kolvstångsändan, det gick bra.
När jag skulle dra åt skruven till "huset" så "gled" den bara, jag kände att den inte "tog emot" alltså, jag kollade skruven och den var sträckt.

I manualen står det 23Nm men eftersom min nyckel går till 25Nm så började jag med 21Nm, en vanlig 8.8skruv skall dras med 24Nm så det verkade rimligt.

Nu är frågan, står det fel i manualen eller är det något fel på skruvkvalitén?
Hur som helst känns det rätt olustigt, någon som råkat ut för det här?

Byt bult till rostfri A2 eller A4 alt 10.9
 
Jepp, detta hände mej oxå! Bultarna till bakre bromsoket skulle enl. manual dras till 26 Nm, vilket jag då fick för mej att göra för en gångs skull (brukar dra mindre bultar "på känsla" annars - vilket hitills har funkat utan problem) :rolleyes: men momentnyckeln löste aldrig ut..trodde inte mina ögon när bulten hade blivit 5 mm längre, såg inte klokt ut lixom..
Ozzian skrev:
Håller på att montera ihop R1an.
När jag skulle dra fast styrdämparen så började jag med muttern i kolvstångsändan, det gick bra.
När jag skulle dra åt skruven till "huset" så "gled" den bara, jag kände att den inte "tog emot" alltså, jag kollade skruven och den var sträckt.

I manualen står det 23Nm men eftersom min nyckel går till 25Nm så började jag med 21Nm, en vanlig 8.8skruv skall dras med 24Nm så det verkade rimligt.

Nu är frågan, står det fel i manualen eller är det något fel på skruvkvalitén?
Hur som helst känns det rätt olustigt, någon som råkat ut för det här?
 
Taco skrev:
Jepp, detta hände mej oxå! Bultarna till bakre bromsoket skulle enl. manual dras till 26 Nm, vilket jag då fick för mej att göra för en gångs skull (brukar dra mindre bultar "på känsla" annars - vilket hitills har funkat utan problem) :rolleyes: men momentnyckeln löste aldrig ut..trodde inte mina ögon när bulten hade blivit 5 mm längre, såg inte klokt ut lixom..
Bult :va det heter skruv när detaljerna har gänger :7peta
 
Taco skrev:
Jepp, detta hände mej oxå! Bultarna till bakre bromsoket skulle enl. manual dras till 26 Nm, vilket jag då fick för mej att göra för en gångs skull (brukar dra mindre bultar "på känsla" annars - vilket hitills har funkat utan problem) :rolleyes: men momentnyckeln löste aldrig ut..trodde inte mina ögon när bulten hade blivit 5 mm längre, såg inte klokt ut lixom..

Tack, för bakre bromsoksskruvarna är de enda jag inte har dragit fast än, den ena av dem är ju ganska special så den vill man INTE förstöra :tummenupp

Fö, jag tänker montera 10.9 insex på dämparen.

Men kan det verkligen vara så att manualen anger fel moment för det vore ju maxat om både skruven vore fel och momentdragaren när de fabriksmonterade?

Och det var inte lite fel heller, jag uppskattar att jag drog med max 12 Nm när skruven började sträcka sej.

Eller kan det vara så att man valt en väldigt "blöt" skruv på -05orna, manualen är till en -04 men jag utgick från att sånt borde vara oförändrat??
 
Ozzian skrev:
Håller på att montera ihop R1an.
När jag skulle dra fast styrdämparen så började jag med muttern i kolvstångsändan, det gick bra.
När jag skulle dra åt skruven till "huset" så "gled" den bara, jag kände att den inte "tog emot" alltså, jag kollade skruven och den var sträckt.

I manualen står det 23Nm men eftersom min nyckel går till 25Nm så började jag med 21Nm, en vanlig 8.8skruv skall dras med 24Nm så det verkade rimligt.

Nu är frågan, står det fel i manualen eller är det något fel på skruvkvalitén?
Hur som helst känns det rätt olustigt, någon som råkat ut för det här?


Äsch!
Det är ju en vanlig sträckning, händer lite då o då pga materialutmattning, men det känner du när du drar den, speciellt med moment, det tightar till o vips så går det lite lättare igen!
Men varmgalvade skruv som den svarta som du har i bild där har jag fått för mej är lite hårdare i materialet.. bra mycket träligare att borra ur iaf!

M8 i 8.8 kvalitet dras med 25-35Nm, säger tillverkaren något annat så är det pga materialet du drar fast och då bör deras moment följas...

Summa= 23Nm är nog inte helt fel :tummenupp
 
En std. 8.8 M6 ska dras med 11,1 och en M8 26,6 enligt std. tabell.
/PMR

Edit:
Jag har dock varit med om att dra av en M!0 skruv med ett 30cm spärrhandtag, då var det fel på skruven.
 
PMR skrev:
En std. 8.8 M6 ska dras med 11,1 och en M8 26,6 enligt std. tabell.
/PMR

Edit:
Jag har dock varit med om att dra av en M!0 skruv med ett 30cm spärrhandtag, då var det fel på skruven.

Kan man inte dra skruven me 35Nm så skulle jag då inte lita på den utan byta ut den!

Hehe, men hur ofta använder man momentnyckel.. sitter ffs 5 sinnen i kroppen som styr handled o avtryckarfingret! :fakta
 
Max© skrev:
Kan man inte dra skruven me 35Nm så skulle jag då inte lita på den utan byta ut den!

Hehe, men hur ofta använder man momentnyckel.. sitter ffs 5 sinnen i kroppen som styr handled o avtryckarfingret! :fakta

Använder själv sällan momentnyckel. Folket, i verkstaden där jag arbetar, tror också att de har en inbyggd momentmätare. Men i ärlighetens namn så överdrar man väldigt ofta skruvar och det är ganska kritiskt i aluminiumgods. Jag tror att det är ganska nyttigt att testa att dra med rätt moment så att man får in känslan.
 
PMR skrev:
Använder själv sällan momentnyckel. Folket, i verkstaden där jag arbetar, tror också att de har en inbyggd momentmätare. Men i ärlighetens namn så överdrar man väldigt ofta skruvar och det är ganska kritiskt i aluminiumgods. Jag tror att det är ganska nyttigt att testa att dra med rätt moment så att man får in känslan.

Ja håller med fullständigt, drog polarns motorfäste med moment(55Nm) på R6an, de jefla fuckojapanarna hade inte dragit i coil utan gängat direkt i jumjumen... med M12x1,25 :dummer :lol :lol Märkligt att gängorna inte höll haha!

Men visst, ibland är det kanske inte läge att dra i coil och då får man som sagt passa sej, speciellt då det gäller aluminium!
 
Max© skrev:
Ja håller med fullständigt, drog polarns motorfäste med moment(55Nm) på R6an, de jefla fuckojapanarna hade inte dragit i coil utan gängat direkt i jumjumen... med M12x1,25 :dummer :lol :lol Märkligt att gängorna inte höll haha!

Men visst, ibland är det kanske inte läge att dra i coil och då får man som sagt passa sej, speciellt då det gäller aluminium!

Coil kostar pengar, vi vill inte betala för det....
 
Max© skrev:
Äsch!
Det är ju en vanlig sträckning, händer lite då o då pga materialutmattning, men det känner du när du drar den, speciellt med moment, det tightar till o vips så går det lite lättare igen!

Hojen är en -05 uttagen i slutet av Juli så jag tycker inte att det borde vara utmattat redan, dessutom kan jag hålla mej för skratt om styrdämparen skulle lossna och ligga och veva inne i frontkåpan :D

Den tightade aldrig till, den började "flyta" ganska omgående och sen var det konstant moment.

Körde nyckeln i kalibreringsbänk i dag och det var max -2Nm över hela registret så det är definitivt material/montagefel från fabrik.

Eller finns det någon som helst anledning att ha en jätteblöt skruv till styrdämparen?
 
Ozzian skrev:
Hojen är en -05 uttagen i slutet av Juli så jag tycker inte att det borde vara utmattat redan, dessutom kan jag hålla mej för skratt om styrdämparen skulle lossna och ligga och veva inne i frontkåpan :D

Den tightade aldrig till, den började "flyta" ganska omgående och sen var det konstant moment.

Körde nyckeln i kalibreringsbänk i dag och det var max -2Nm över hela registret så det är definitivt material/montagefel från fabrik.

Eller finns det någon som helst anledning att ha en jätteblöt skruv till styrdämparen?

Ja men det var ju tur att du kände det iaf, så du slapp o få ett brottskägg som låste resterande av skruven nere i fästet ;)

Ja nog händer det att nya skruv sträcker sej, men som sagt, hellre det än gängorna! Bara dra skallen i skruvstät :huvet o plopp så kom en ny ut... eller har ja ensamrätt på de??
:va
 
Max© skrev:
Ja men det var ju tur att du kände det iaf, så du slapp o få ett brottskägg som låste resterande av skruven nere i fästet ;)

Ja nog händer det att nya skruv sträcker sej, men som sagt, hellre det än gängorna! Bara dra skallen i skruvstät :huvet o plopp så kom en ny ut... eller har ja ensamrätt på de??
:va

Jopp eller att det var aluminiumen som gav upp :crash
Å andra sidan är jag ju superglad att jag upptäckte det nu, var bara orolig att det var jag som gjort nått fel :tummenupp
 
Momentet som uppges, är det vid smord eller torr montering?
Det är inte ovanligt att man ska smörja gäng och undersidan av skallen innan montering och momentdragning.

Den sträckta skruven ser faktiskt ut som den monterades torr och blir det för hög friktion nere i gängen så vrids/sträcks skruven väldigt lätt.
 
CPMS skrev:
Momentet som uppges, är det vid smord eller torr montering?
Det är inte ovanligt att man ska smörja gäng och undersidan av skallen innan montering och momentdragning.

Den sträckta skruven ser faktiskt ut som den monterades torr och blir det för hög friktion nere i gängen så vrids/sträcks skruven väldigt lätt.


vid anoljad gänga är det ett LÄGRE moment... och moment brukar räknas på torr skruv .. inte anoljad.

ang skruven .. det kan vara så att du haft otur och fabriken överdragit den något, när du sen återmonterar så får den midja.

Det kan också vara så att sträckgränsen är uppnådd redan första gången den monteras och således SKALL bytas om man skall åter montera "dämparen"

en mjukare skruv har ju den fördelen att de kan "sträckas" längre än en tex 10.9 eller 12.9 innan den går av men en "mjuk" 8.8 elle 4.6 tål skuvverkan mycker sämre.. så man kan säga att hårdare är inte alltid bättre.. och en längre skruv kan uppnå bättre klämkraft....
 
Last edited:
Skruven var smord men det har alla skruvar varit som jag dragit och som "Instabil" skriver så räknar tex ARP med lägre åtdragningsmoment för anoljat, dock har jag bara använt vaselinspray.

Dessutom var det ingen tröghet i gängorna, det är ju nya grejor :)

En sak som verkar lite konstig: Enl manualen skall skruven dras till 23Nm men i Yamahas generella tabell så skriver de att en M8 skall dras till 15Nm(?)

Nåja, jag lyckades inte ens dra så hårt så jag utgår från att det är 23Nm som gäller.

Jag tror som "Instabil" att skruven redan var överdragen från fabrik, med tanke på hur den betedde sej, det är dock ingen "sträckskruv" som skall bytas, det brukar stå angivet isf.
 
Enl manualen skall skruven dras till 23Nm men i Yamahas generella tabell så skriver de att en M8 skall dras till 15Nm(?)

Kawasaki säger 14-19Nm generellt men ex. blockhalvorna (M8) ska dras med 27Nm så det stämmer nog ganska bra.

...skruven redan var överdragen från fabrik, med tanke på hur den betedde sej...

Inte omöjligt.
Har 3st skruvar som höll ihop blocket på min Kawasaki som ser ut som din, det otrevliga var att skruvarna såg ut sådär när jag lossat dom. Motorn hade aldrig varit öppnad tidigare (skaffade cykeln -89 som då gått 650mil).
Jaja, det tog bara 6 veckor att få fram nya så då var fjolårets semester förstörd.
 
CPMS skrev:
Kawasaki säger 14-19Nm generellt men ex. blockhalvorna (M8) ska dras med 27Nm så det stämmer nog ganska bra.



Inte omöjligt.
Har 3st skruvar som höll ihop blocket på min Kawasaki som ser ut som din, det otrevliga var att skruvarna såg ut sådär när jag lossat dom. Motorn hade aldrig varit öppnad tidigare (skaffade cykeln -89 som då gått 650mil).
Jaja, det tog bara 6 veckor att få fram nya så då var fjolårets semester förstörd.

Surt som tusan mao?

En M8 som skall dras med ~15Nm motsvarar en kvalité av 5.8.... Men det är ju för sjukt, de ger en generell angivelse på en klen skruv men kollar man i momentlistorna så motsvarar alla skruv på hojen minst 8.8(?) Minst sagt förvirrande. :huvet

Nåja det betyder väl att jag överskattat Japanernas noggranhet en smula :D
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top