"cornflakesförare"
Ja, men du gick på körskola.
Nu handlade det om cornflakesförarna, de som fick hojkort på köpet och köpt en hoj på gamla dar. De skulla aldrig i livet erkänna att de är kass på att köra och därmed ta några lektioner innan de vinglar ut i trafiken.
Här har du en "Cornflakesförare".......körkortet för tung mc kom i "paketet"
redan 1968, kortet för lätt mc "tog" jag 1966.
Det som du påstår i ditt inlägg är precis samma sak som media, VV, och
allmänheten när dom "buntar ihop" oss som "Motorcycklister" och likn.
Trafiken är ett av de mest komplexa miljöer som vanliga människor vistas i,
i dagens samhälle. Ingen annan miljö innehåller så många kända och okända
faktorer som man ska bedöma och reagera på. OM alla som vistas i trafiken
ALDRIG gjorde ett enda FEL utifrån de REGLER som finns så skulle ändå vissa
olyckor inträffa. Tex. viltolyckor.
I princip all erfarenhet som VV, VTI och Försäkringsbolagen, Folksam först och
främst, har samlat på sig genom åren, har använts för att utveckla den PASSIVA SÄKERHETEN.
Den AKTIVA SÄKERHETEN har inte gjorts mycket åt föränn på senare år,
just nu görs stora åtgärder för att skapa "renare miljöer" på sidan av
olycksdrabbade vägar, tex. plockas större stenar bort och vägrenarna
jämnas ut så att "hastiga stopp" ska undvikas.
SMC satsar också stort på att öka den AKTIVA SÄKERHETEN genom sina utbildningar.
JAG har från 1968 och fram till dags datum kört, lågt räknat, c:a 152000mil i
bil, och 20-25000mil på mc, och anser mig ÄNDÅ inte vara en 100%-ig förare
vare sig jag kör bil eller mc. ALLA gör och kommer att göra misstag i trafiken.
Under de år som gått sedan jag tog mitt körkort 1966 har det införts och ändrats en massa regler i trafiken, 1967 blev det tex. högertrafik. Men utöver
den information som "ibland" syns på tv, "Anslagstavlan", och den som ligger
utlagd på SBP, så är det upp till varje fordonsförare att själv införskaffa information
om nya regler och bestämmelser.
HUR MÅNGA AV ALLA HÄR PÅ SH TAR REDA PÅ NYA BESTÄMMELSER OCH LÄR
SIG NYA REGLER TVÅ GÅNGER VARJE ÅR...?
Tänkte väl det......
Att köra bil, mc, cykel eller att bara vistas i trafiken KRÄVER KONTINUERLIG ÖVNING!
Oavsett vilket år eller hur du fick din behörighet.
OM inte VV och lagstiftarna inser att det i ALLA situationer är FÖRAREN som
har ansvaret och möjligheten att förhindra en olycka så kommer vi aldrig att
komma i närheten av de mål som finns i Nollvisionen.
JAG tycker att FÖRNYELSE av KÖRKORT ska ske med max 5års intervaller.
ATT syn och läkarkontroll, anpassad för att fungera i trafiken ska vara EN
förutsättning för att få förnya sina behörigheter.
ATT ett kunskapstest i form av en blankett med frågor SKA fyllas i och bifogas.
Detta test ska fokusera på de senaste årens nya regler och bestämmelser,
men även ha med bedömningsfrågor.
Kan du inte svaren så har du ju möjligheten att ta reda på dom, det enda
kravet ska vara alla rätt!
VV och VTI VET genom sin uppföljning och forskning under alla år vad som
orsakar en stor del av olyckorna, men tyvärr så är inte beslutsfattarna lika
upplysta, alternativt så VILL dom inte stöta sig med stora väljargrupper.
I mer än 40% av dödsolyckorna var en av förarna alkoholpåverkad!
Om ett företag som hade EN orsak som påverkade RESULTATET i den omfattningen,
skulle INGA åtgärder sparas för att snabbt komma till rätta med den.
Vad gör vi i Sverige?
Vi "daltar" med dom som kör fulla.....
- Samhällstjänst, som man kan låta bli att göra det blir i alla fall ingen påföljd.
- Terapi för sitt betende, klart dom ska ha hjälp...men dom ska inte vistats i
trafiken innan dom är dokumenterat "rena".
JAG tycker att man INTE ska se åtgärderna som ett "straff", utan ett förebyggande
av olyckor!
- NOLLTOLERANS, inget flum med "0,nånting" gränser.
- Körkortet ska ALLTID dras in på obestämd tid. Det ska alltid "tas om"!
Och läkarintyg, lämplighetsintyg, ska också förnyas.
- Bilen, mc'n ska "förverkas" av staten och kan säljas på auktion och pengarna
ska gå till tex. Brottsförebyggande åtgärder. Och detta direkt vid första tillfället.
Sen kan man fortsätta med övriga "Orsaker" som tex. Körkortskraven, återkommande
körprov, mm.
Nu orkar jag inget mer för tillfället.....
Men att "peka ut" vissa kategorier fordonsförare som "kassa", och andra som
"experter" leder inget trafiksäkerhetsarbete framåt.
Jag tror vi alla MÅSTE öka vår självinsikt och inse vår egen dödlighet och
tillkortakommanden, det finns ingen som är perfekt.
KentW