Fel bromsteknik?

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
www.tt.se

23 aug kl 01:31

Fel bromsteknik bakom mc-olyckor?
Felaktig bromsteknik kan vara en orsak till det ökade antalet mc-olyckor, tror Vägverket. Flera förare reagerar fel i krislägen.
-Om de hade bromsat med rätt teknik hade flera olyckor aldrig inträffat, säger Bosse Persson, olycksutredare vid Vägverket i Värmland till Nya Wermlands-Tidningen. De som tog bilkörkort före 1975 fick automatiskt också rätt att köra motorcykel. Det har Vägverket kritiserat tidigare. Byter de förarna till mc nu utan extra utbildning så reagerar de ofta fel då de måste bromsa i ett kritiskt läge.
Reflexmässigt bromsar de med bakhjulet som låser sig och bromssträckan förlängs. Bosse Persson gjorde själv en undersökning efter en dödsolycka i Värmland. Han provbromsade med handbroms och med fotbroms för bakhjulet, som föraren i dödsolyckan hade använt.
-Med bakbromsen tog det 29 meter, medan jag stannade på tolv meter med handbromsen, säger Persson till NWT.


TT
 
Last edited:

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Svårt att tänka mej att någon som klarat av att tagit svenskt körkort dom närmsts 20 åren skulle panikbromsa med bakbromsen..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Svårt att tänka mej att någon som klarat av att tagit svenskt körkort dom närmsts 20 åren skulle panikbromsa med bakbromsen..
Det har inte jag! Såna vanor kan vara otroligt svåra att nöta bort. När man stannar vid rödljuset funkar det, men i en paniksituation hinner du inte tänka utan går på reflexer och invanda mönster istället. Är du då en van bilist som kör 100 mil hoj om året så är det foten som är första reflexen.
Dessutom är det inte många som kan bromsa perfekt/optimalt med en hoj. Många blir hängande i styret vilket både förlänger bromssträckan och gör att man lättare bromsar omkull sig. Jag tror inte alla vågar bromsa fullt heller, eller vet hur hojen beter sig i gränslandet, 95-102% bromsverkan.
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Jag tog mc-kortet i Juni och körde upp på körskolan med ABS på hojen.
Där var det i stort bara att nypa i på gott och ont :tungan
Köpte sedan en hoj utan ABS som jag tränar bromsteknik med till och från och jag får fortfarande ej modet att verkligen testa "gränslandet" dvs den optimala bromsningen just pga rädslan för att bromsa omkull, första gångerna blev det mest ofrivilliga "stoppies".

Har haft bil kortet i 14 år men använder ej bakbromsen mycket, då min första reaktion är att använda frambromsen på mc.

Så jag försöker köra med framförhållning så gott det går men då man bara kan lita på sig själv i trafiken så är bra framförhållning och uppsikt inte nog...tyvärr.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Svårt att tänka mej att någon som klarat av att tagit svenskt körkort dom närmsts 20 åren skulle panikbromsa med bakbromsen..
Tyvärr är det oerhört vanligt fortfarande bland de som fått kortet på köpet eller de som tagit kortet "på äldre dar". Alltså folk i medelåldern eller mer. Speciellt vanligt bland tjejer och damer faktiskt då de är mer oroade av att låsa, slå över framåt och andra saker redan innan de börjat känna efter.

T o m finns det hojåkare som fortfarande tror att frambromsen är farlig för att man kan slå över framåt med sin krombåge å enkel skiva fram.

Vi har den diskussionen varje år med folk som kommer på kurserna, tyvärr. Så visst ligger det mycket i det VV kommit fram till. Däremot är det ingen revolutionerande nyhet eller lysande forskningsresultat från deras sida.

Vi kunde talat om det för dem bara... :rolleyes:
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Jag tog mc-kortet i Juni och körde upp på körskolan med ABS på hojen.

Har haft bil kortet i 14 år men använder ej bakbromsen mycket, då min första reaktion är att använda frambromsen på mc.

Ja, men du gick på körskola.
Nu handlade det om cornflakesförarna, de som fick hojkort på köpet och köpt en hoj på gamla dar. De skulla aldrig i livet erkänna att de är kass på att köra och därmed ta några lektioner innan de vinglar ut i trafiken.
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Ja, men du gick på körskola.
Nu handlade det om cornflakesförarna, de som fick hojkort på köpet och köpt en hoj på gamla dar. De skulla aldrig i livet erkänna att de är kass på att köra och därmed ta några lektioner innan de vinglar ut i trafiken.

Sant!
Personligen så tycker jag att det är en fördel med att ev kunna utvecklas genom "avrostnings" kurser, BKK dagar och diverse kurser o utbildningar.
Nästa år ska jag försöka få med mig ett par kompisar neröver och komma på lite utbildningar, det finns ej så mycket av den varan "här uppe".
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Det blir ju mindre och mindre ute på vägarna ju fler år som går som fick A på köpet.

Har en tjejkompis som tog kortet för 2 år sedan (gick på körskola) hon vågar inte använda handbromsen så mycket som hon ska för det känns obehagligt :näsblod

Så många färskingar är inte bättre än gamlingarna.
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Tyvärr måste jag tala emot vissa av ovanstående inlägg. Tog kortet på skola, är kille, är ung och kör ganska mycket varje år.
Dock hade jag problem med att jag låste bakhjulet väldigt lätt i början. Detta då en annorlunda vinkel från skolans hoj till min gjorde att jag hade mer kraft i foten när jag bromsade. Till sist lyckades jag få reda på hur man släpper ner fotbromsen så att jag inte låser bakhjulet längre, förutsatt att jag inte satsar på det.
Men jag kan gott erkänna att jag fortfarande inte bromsar optimalt med frambromsen utan försöker använda 15-20 min av varje nöjesåkning till att träna på att bromsa optimalt. Detta fastän jag lyckades med "stoppies" på körskolans ER-5.
Så även de yngre behöver träna och förbättra sig ständigt!

//Ado
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En kille här på jobbet blev faktiskt underkänd på uppkörningen för att
han inte använde handbromsen och saknde bromsberedskap vid körning
i stadstrafik.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Svårt att tänka mej att någon som klarat av att tagit svenskt körkort dom närmsts 20 åren skulle panikbromsa med bakbromsen..

Kan tänka mig att ett flertal olyckor som sker på våren beror på just detta faktum..
Då man suttit och kört bil hela vintern så är reflexen att bromsa med högerfoten rätt inövad..
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Följande Bromsteknik gäller enligt Kevin Schwantz:
När man ser Gud så börjar man bromsa.

Tror man inte på Gud eller om man inte varit snäll
så kanske aldrig Gud visar sig och det är då det kan gå
illa vid en bromsning....
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Undrar om det rent juridiskt går att häva A-behörigheten för de som fick den som bonus innan 1975? Ska man köra hoj ska man ha utbildning, period :mattias :mattias
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Undrar om det rent juridiskt går att häva A-behörigheten för de som fick den som bonus innan 1975? Ska man köra hoj ska man ha utbildning, period :mattias :mattias

När jag tog mc-kortet -00 hade den körskolan ett antal elever mellan 45-55 års ålder.
Utflugna ungar och nyinköpt hoj(o då menar jag NY), men de hade nollkoll på hur man körde hoj.. De va ju lixom bara 2 hjul, o gaspedalen satt på styret osv..
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"cornflakesförare"

Ja, men du gick på körskola.
Nu handlade det om cornflakesförarna, de som fick hojkort på köpet och köpt en hoj på gamla dar. De skulla aldrig i livet erkänna att de är kass på att köra och därmed ta några lektioner innan de vinglar ut i trafiken.

Här har du en "Cornflakesförare".......körkortet för tung mc kom i "paketet"
redan 1968, kortet för lätt mc "tog" jag 1966.

Det som du påstår i ditt inlägg är precis samma sak som media, VV, och
allmänheten när dom "buntar ihop" oss som "Motorcycklister" och likn.

Trafiken är ett av de mest komplexa miljöer som vanliga människor vistas i,
i dagens samhälle. Ingen annan miljö innehåller så många kända och okända
faktorer som man ska bedöma och reagera på. OM alla som vistas i trafiken
ALDRIG gjorde ett enda FEL utifrån de REGLER som finns så skulle ändå vissa
olyckor inträffa. Tex. viltolyckor.

I princip all erfarenhet som VV, VTI och Försäkringsbolagen, Folksam först och
främst, har samlat på sig genom åren, har använts för att utveckla den PASSIVA SÄKERHETEN.
Den AKTIVA SÄKERHETEN har inte gjorts mycket åt föränn på senare år,
just nu görs stora åtgärder för att skapa "renare miljöer" på sidan av
olycksdrabbade vägar, tex. plockas större stenar bort och vägrenarna
jämnas ut så att "hastiga stopp" ska undvikas.
SMC satsar också stort på att öka den AKTIVA SÄKERHETEN genom sina utbildningar.

JAG har från 1968 och fram till dags datum kört, lågt räknat, c:a 152000mil i
bil, och 20-25000mil på mc, och anser mig ÄNDÅ inte vara en 100%-ig förare
vare sig jag kör bil eller mc. ALLA gör och kommer att göra misstag i trafiken.

Under de år som gått sedan jag tog mitt körkort 1966 har det införts och ändrats en massa regler i trafiken, 1967 blev det tex. högertrafik. Men utöver
den information som "ibland" syns på tv, "Anslagstavlan", och den som ligger
utlagd på SBP, så är det upp till varje fordonsförare att själv införskaffa information
om nya regler och bestämmelser.

HUR MÅNGA AV ALLA HÄR PÅ SH TAR REDA PÅ NYA BESTÄMMELSER OCH LÄR
SIG NYA REGLER TVÅ GÅNGER VARJE ÅR...?

Tänkte väl det......

Att köra bil, mc, cykel eller att bara vistas i trafiken KRÄVER KONTINUERLIG ÖVNING!
Oavsett vilket år eller hur du fick din behörighet.

OM inte VV och lagstiftarna inser att det i ALLA situationer är FÖRAREN som
har ansvaret och möjligheten att förhindra en olycka så kommer vi aldrig att
komma i närheten av de mål som finns i Nollvisionen.

JAG tycker att FÖRNYELSE av KÖRKORT ska ske med max 5års intervaller.
ATT syn och läkarkontroll, anpassad för att fungera i trafiken ska vara EN
förutsättning för att få förnya sina behörigheter.
ATT ett kunskapstest i form av en blankett med frågor SKA fyllas i och bifogas.
Detta test ska fokusera på de senaste årens nya regler och bestämmelser,
men även ha med bedömningsfrågor.
Kan du inte svaren så har du ju möjligheten att ta reda på dom, det enda
kravet ska vara alla rätt!

VV och VTI VET genom sin uppföljning och forskning under alla år vad som
orsakar en stor del av olyckorna, men tyvärr så är inte beslutsfattarna lika
upplysta, alternativt så VILL dom inte stöta sig med stora väljargrupper.

I mer än 40% av dödsolyckorna var en av förarna alkoholpåverkad!

Om ett företag som hade EN orsak som påverkade RESULTATET i den omfattningen,
skulle INGA åtgärder sparas för att snabbt komma till rätta med den.

Vad gör vi i Sverige?
Vi "daltar" med dom som kör fulla.....
- Samhällstjänst, som man kan låta bli att göra det blir i alla fall ingen påföljd.
- Terapi för sitt betende, klart dom ska ha hjälp...men dom ska inte vistats i
trafiken innan dom är dokumenterat "rena".

JAG tycker att man INTE ska se åtgärderna som ett "straff", utan ett förebyggande
av olyckor!
- NOLLTOLERANS, inget flum med "0,nånting" gränser.
- Körkortet ska ALLTID dras in på obestämd tid. Det ska alltid "tas om"!
Och läkarintyg, lämplighetsintyg, ska också förnyas.
- Bilen, mc'n ska "förverkas" av staten och kan säljas på auktion och pengarna
ska gå till tex. Brottsförebyggande åtgärder. Och detta direkt vid första tillfället.

Sen kan man fortsätta med övriga "Orsaker" som tex. Körkortskraven, återkommande
körprov, mm.

Nu orkar jag inget mer för tillfället.....

Men att "peka ut" vissa kategorier fordonsförare som "kassa", och andra som
"experter" leder inget trafiksäkerhetsarbete framåt.

Jag tror vi alla MÅSTE öka vår självinsikt och inse vår egen dödlighet och
tillkortakommanden, det finns ingen som är perfekt.

KentW
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag tycker inte att jag har problem med fotbromsen.
Tvärtom så använder jag den "aldrig".
Jag bromsar uteslutande enbart med frambromsen och på något lustigt vis faller det sig naturligt.
Jag fattar det inte, jag har ju inte kört mycket hoj tidigare.

Körskoleläraren sa efter första lektionen att han tyckte det var bra att jag använde frambromsen, och att jag använde den med alla fingrarna.

Jag vet inte hur jag skulle bromsa i en riktig paniksituation, men jag tror att jag enbart skulle nypa med frambromsen.(om jag nu överhuvudtaget hinner reagera och börja bromsa)

Jag tycker det är lite svårare att automatiskt få till knipet med benen runt tanken.
Det blir lätt stela armar tryckt mot styret.
Detta måste jag fortfarande "tänka på" när jag bromsar.
öva öva öva.
 
Last edited:

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Jag tror att många ovana och äldre liksom bilförare är helt kass på att kontrollera mc/bil i en paniksituation speciellt bromsning .Man måste öva själv på rätt ställen och lära känna fordonet .Jag har gått kurv/bromsteknik på mc det ger otroligt mycket jag skulle gärna göra detta på bil också det är lärosamt och skitkul.Men det finns begränsade möjliheter för detta.Sen kan man ställa sig frågan varför mc förarna måste panikbromsa för .Troligtvis ett hinder och då kan man fråga sig vems fel det är. Är det mc föraren som är dålig på bromsa eller den som kör ut framför ??
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sant!
Personligen så tycker jag att det är en fördel med att ev kunna utvecklas genom "avrostnings" kurser, BKK dagar och diverse kurser o utbildningar.
Nästa år ska jag försöka få med mig ett par kompisar neröver och komma på lite utbildningar, det finns ej så mycket av den varan "här uppe".

Vi har kört Broms&Kurvkurser och Sporthojskurser 6 gånger på Mittsverigebanan sedan maj förra året. Vi har kört 4 kurser på skellefteå och Lycksele Gocartbanor. Den 1 sept, dvs om en dryg vecka kör vi i Skellefteå och dagen efter i Lycksele igen. Du är hjärtligt välkommen:tummenupp

Angående bromsning så är det viktigt att inte tänka tekniskt utan att tänka på människans begränsningar istället. Klarar man av att fokusera på både bak och frambromsen i en paniksituation så skall man göra det, jag klarar det inte trots att jag har kört hoj i 26 år och bana i 14 år. Därför har jag helt slutat med bakbromsen. Bakhjulet är ändå mer eller mindre i luften vid en hård inbromsning så varför bry sej om den? Låt bakhjulet snurra fritt istället så drar man nytta av att få stabilitet i gyrokraften från det snurrande hjulet och jag får 100% focus på frambromsen.
Ju tyngre och större hoj man kör desto mer bör man använda bakbromsen för att bromsa optimalt, men även på den typen av cyklar vete f-n om man i verkligheten klarar av att fokusera på bägge bromsarna...
ABS är en ganska bra uppfinning:tummenupp
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
För en massa år sedan så var det samma diskussion om bilar. Någon som minns? Vart tog den diskussionen vägen? Jo, den upphörde i och med ABS-bromsarnas intåg.

90% av personerna på den här siten anser sig odödliga, anser sig kunna bromsa bättre än ABS-systemet, och anser sig också kunna det i en paniksituation.

Kanske har dessa 90% rätt, jag vet inte. Men jag hör till de 10% som tror att ABS kan bidra stort även för MC när det gäller panikbromsning.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top