Det du inte verkar veta eller förstå. Är att det finns många, kanske till och med flera hundra tjejer och killar som vill köra i R600 och R1000.
Men som inte amnäler sig för att dom kommer bli utkvalade om det inte finns B och C final.
Dock verkar du ha greppat att Linköpings tävlingar är välbesökta av rookisarna. Och det skulle ju kunna finns en lite möjlighet att det beror på att dom faktiskt har B finaler där.
Men du vill alltså att 14 personer på en 2-taktare ska köra i stället för dom, just för att 2-takt har en SM status.
Men då tycker jag att vi gör tvärt om.
SST600 / SST1000, R600 och R1000 samt en juniorklass tas bort och startar ett eget arrangemang så kan 125/250 racer köra sinna SM helger.
Hur får du det till att massor av folk skulle vilja in? Det är tydligen 53 stycken färre som körde Anderstorp i år än i fjol, alla klasser minskar alltså, troligen på grund av lågkonjunkturen. Att då ta bort folk som vill köra för något fiktivt behov verkar inte helt klokt. Om det fanns massor med folk som ville in skulle de då inte fylla dessa saknade 53 platser först då? Hur många blev utkvalade i helgen?
Om det nu finns en massa 600/1000 åkare som är för långsamma för att kvala in i rookie-klasserna, varför är det självklart att de ska få plats? Det är väl ändå en sport vi (ni) håller på med och sanningen är att om man inte platsar får man väl träna mer om det hjälper. Jag är själv en som åker alldeles för långsamt, inte f-n begär jag någon handikappklass för det.
Det finns massor av möjligheter att åka 600/1000 idag, det borde räcka med det, inte att man tar bort det sista för vissa för att andra ska få åka ännu mera.
Om 10 år är det nog elmotorer som gäller, vore det inte bäst om vi kunde komma överens fram till dess?

Last edited: