Feedback på arrangemanget i Anderstorp

Det du inte verkar veta eller förstå. Är att det finns många, kanske till och med flera hundra tjejer och killar som vill köra i R600 och R1000.
Men som inte amnäler sig för att dom kommer bli utkvalade om det inte finns B och C final.

Dock verkar du ha greppat att Linköpings tävlingar är välbesökta av rookisarna. Och det skulle ju kunna finns en lite möjlighet att det beror på att dom faktiskt har B finaler där.

Men du vill alltså att 14 personer på en 2-taktare ska köra i stället för dom, just för att 2-takt har en SM status.

Men då tycker jag att vi gör tvärt om.
SST600 / SST1000, R600 och R1000 samt en juniorklass tas bort och startar ett eget arrangemang så kan 125/250 racer köra sinna SM helger.

Hur får du det till att massor av folk skulle vilja in? Det är tydligen 53 stycken färre som körde Anderstorp i år än i fjol, alla klasser minskar alltså, troligen på grund av lågkonjunkturen. Att då ta bort folk som vill köra för något fiktivt behov verkar inte helt klokt. Om det fanns massor med folk som ville in skulle de då inte fylla dessa saknade 53 platser först då? Hur många blev utkvalade i helgen?

Om det nu finns en massa 600/1000 åkare som är för långsamma för att kvala in i rookie-klasserna, varför är det självklart att de ska få plats? Det är väl ändå en sport vi (ni) håller på med och sanningen är att om man inte platsar får man väl träna mer om det hjälper. Jag är själv en som åker alldeles för långsamt, inte f-n begär jag någon handikappklass för det.

Det finns massor av möjligheter att åka 600/1000 idag, det borde räcka med det, inte att man tar bort det sista för vissa för att andra ska få åka ännu mera.

Om 10 år är det nog elmotorer som gäller, vore det inte bäst om vi kunde komma överens fram till dess? :krama

Last edited:
...
I 250R är det tyvärr en väldig uttunning i år med många förare som slutar eller tar timeout i år
...

Du misade min lista på antal förare i klasserna? 250R var den klassen med MINST uttunning i år! 2st färre mot föregående år. 4-t klassena hade ett bortfall på 41st färre förare och 2-t klasserna ett bortfall på 12st förare mot föregående år. Att det är ett bortfall på förare är inte adresserat en viss klass utan gäller hela cirkusen. Det är lågkonjuktur nu förmodligen.

För dom som inte har sett hur SM var innan den föregående högkonjukturen med tv-sändningar och fulla startfällt förstår jag att dom fäller konstiga uttalander nu.

Du misade min lista på antal förare i klasserna? 250R var den klassen med MINST uttunning i år! 2st färre mot föregående år. 4-t klassena hade ett bortfall på 41st färre förare och 2-t klasserna ett bortfall på 12st förare mot föregående år. Att det är ett bortfall på förare är inte adresserat en viss klass utan gäller hela cirkusen. Det är lågkonjuktur nu förmodligen.

För dom som inte har sett hur SM var innan den föregående högkonjukturen med tv-sändningar och fulla startfällt förstår jag att dom fäller konstiga uttalander nu.

Med statistik kan man vinkla sanningen hur man vill. Att tvåtaktsklasserna haft minst uttuning i år ska du inte försöka vinkla till något positivt. Du ska veta att det var riktigt nära att vi strök 250 R helt, beroende på att det endast var 3 som förbetalt startavgiften. Det kan du inte vinkla bort, hur mycket du än vill. Är det så att förarna vill behålla klassen är det enkelt; anmäl er i tid, betala startavgiften i tid, se till att era klasskamrater tar fram sina hojar ur garagen och kör.

Debatten har spårat ur från att vara en fråga om arrangemanget till tvåtaktsklassernas vara eller inte vara. Jag tycker det kan diskuteras i en egen tråd. Denna tråden ska ge synpunkter på detaljer som vi kan ändra för att utveckla arrangemanget ytterligare.

Hur får du det till att massor av folk skulle vilja in? Det är tydligen 53 stycken färre som körde Anderstorp i år än i fjol, alla klasser minskar alltså, troligen på grund av lågkonjunkturen. Att då ta bort folk som vill köra för något fiktivt behov verkar inte helt klokt. Om det fanns massor med folk som ville in skulle de då inte fylla dessa saknade 53 platser först då? Hur många blev utkvalade i helgen?

Om det nu finns en massa 600/1000 åkare som är för långsamma för att kvala in i rookie-klasserna, varför är det självklart att de ska få plats? Det är väl ändå en sport vi (ni) håller på med och sanningen är att om man inte platsar får man väl träna mer om det hjälper. Jag är själv en som åker alldeles för långsamt, inte f-n begär jag någon handikappklass för det.

Det finns massor av möjligheter att åka 600/1000 idag, det borde räcka med det, inte att man tar bort det sista för vissa för att andra ska få åka ännu mera.

Om 10 år är det nog elmotorer som gäller, vore det inte bäst om vi kunde komma överens fram till dess? :krama

Du kommer att få se sen efter rookisarnas race på LMS om det finns intresse eller inte. Jag kan låva dig att det kommer vara många som vill köra där.
Dels för att tävlingen är på helgen och inte tors/fred som det var på A-torp.
Och dels för att dom kör både A och B finaler där.

R600 killarna och tjejerna är inte för långsamma. Förra sommaren kvalades man ut på 1.48 på Anderstorp om man körde i R600. Inte konstigt att folk inte vågar anmäla sig i år. Kan tänka mig att dom flesta kollar sin egen tid, och sen gämnför hur man skulle ligga till mot förra årets tid, innan man betalar flera tusen för en tävling man inte ens får köra.

Men Humlan har rätt. den här tråden är inte för den här diskutionen. Även om den har det lite i alla fall.:D

Last edited:
R600 killarna och tjejerna är inte för långsamma. Förra sommaren kvalades man ut på 1.48 på Anderstorp om man körde i R600. Inte konstigt att folk inte vågar anmäla sig i år. Kan tänka mig att dom flesta kollar sin egen tid, och sen gämnför hur man skulle ligga till mot förra årets tid, innan man betalar flera tusen för en tävling man inte ens får köra.

hmmm
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=784421

alla som kvalade fick starta racet....
sen att det stoppades med röd flagg är en helt annan historia

1.58 var den sista kval tiden som startade på racet (rookie 600 altså)

Back on topic då...som smutsig mekaniker var jag imponerad av att boxtoaletterna/tvättfaten fylldes konstant med papper och tvål. Vi använde grymt mycket papper (och lite tvål också faktiskt) och det tog aldrig slut, det var dessutom fantastisk kvalitet som höll för att torka olja m m.

Kanske verkar obetydligt men då de flesta toaletter ser ut som på krogen kl 03.00 efter bara en halv dag och sedan aldrig fixas så var skillnaden markant och jag passade på att berömma en av damerna som fixade hos oss. Hon såg förvånad ut som om någon aldrig sade ett vänligt ord till henne.

Kom ihåg att försöka berömma folk direkt om det går. :tummenupp

Back on topic då...som smutsig mekaniker var jag imponerad av att boxtoaletterna/tvättfaten fylldes konstant med papper och tvål. Vi använde grymt mycket papper (och lite tvål också faktiskt) och det tog aldrig slut, det var dessutom fantastisk kvalitet som höll för att torka olja m m.

Kanske verkar obetydligt men då de flesta toaletter ser ut som på krogen kl 03.00 efter bara en halv dag och sedan aldrig fixas så var skillnaden markant och jag passade på att berömma en av damerna som fixade hos oss. Hon såg förvånad ut som om någon aldrig sade ett vänligt ord till henne.

Kom ihåg att försöka berömma folk direkt om det går. :tummenupp

Det var något vi märkte också när vi körde ERF där helgen innan, det fungerade mycket bra! :tummenupp

Lördag var jag vid David David som vanlig jöns.
Söndag vid Adam Cesar som den störiga jäveln som frågade om saker via radion. :D
Aha, var det du? Jag tyckte synd om er att de satte er på den posteringen (AC). Fy fan vad surt... Personligen tycker jag den posteringen borde skrotas, eller i värsta fall kan man ställa nån pappfigur där. Det finns viktigare ställen att sätta folk på, men det är ju inte jag som bestämmer det. :)

Aha, var det du? Jag tyckte synd om er att de satte er på den posteringen (AC). Fy fan vad surt... Personligen tycker jag den posteringen borde skrotas, eller i värsta fall kan man ställa nån pappfigur där. Det finns viktigare ställen att sätta folk på, men det är ju inte jag som bestämmer det. :)

Hehe... Tyckte det var rätt skönt att vara där. Inte så mycket action iofs, men det kan vara bra att ha en extra flagga mitt på rakan om det händer någonting i hårnålen efter.

Sent men jag vill ändå lämna lite feedback.

Jag var där som arbetande teamägare (förare i alla SM-klasser samt Superbike-Challange)

Börjar med det som var riktigt bra
Depåboxarna med service, bra städning.

Mindra bra
Park Fermé efter tidsträning. Då det är race senare samma dag blir det lätt väldigt stressigt med att hojarna blir upplåsta 30 min extra.

Speakers
Jag vet att det är svårt och jag känner både Humlan & Skalman. Men det är viktigt med saklighet och inte för mycket egna värderingar. Det är de som kommer dit som publik som är målgruppen för speakern. ( Speakern på Falkenberg var mycket bra och gav publiken bra information)

Marknadsföring vet jag inte så mycket om men det verkade inte vara så mycket publik på plats. Vet inte om det längre var möjligt med sponsordeal med lokala företag såsom de 2 senaste åren.

Men det som oroar mig mest är de ständigt ökade kostnaderna för deltagarna tillsammans med att vi som håller på med roadracing minskar. Då många bedömare tror att 2010 blir ett minst lika dåligt år som 2009, hur klarar sig svensk roadracing då? Skulle antalet förare minska lika mycket till nästa år som tills i år tror jag få arrangörer får ihop några tävlingar. Klart att jag också förstår att motorsport inte finns kvar om 10 år på samma sätt som idag. Men jag ser det väldigt allvarligt redan på kort sikt.

Speakers
Jag vet att det är svårt och jag känner både Humlan & Skalman. Men det är viktigt med saklighet och inte för mycket egna värderingar. Det är de som kommer dit som publik som är målgruppen för speakern. ( Speakern på Falkenberg var mycket bra och gav publiken bra information)
Jag håller med till hundra procent: Stefan och Christer stilen som kanske är rolig för en del inblandade blir rena buskisen för den vanliga publiken och det sänker nivån på arrangemanget ett par snäpp.
Men det som oroar mig mest är de ständigt ökade kostnaderna för deltagarna tillsammans med att vi som håller på med roadracing minskar. Då många bedömare tror att 2010 blir ett minst lika dåligt år som 2009, hur klarar sig svensk roadracing då? Skulle antalet förare minska lika mycket till nästa år som tills i år tror jag få arrangörer får ihop några tävlingar. Klart att jag också förstår att motorsport inte finns kvar om 10 år på samma sätt som idag. Men jag ser det väldigt allvarligt redan på kort sikt.
Det där går ju lite stick i stäv mot andra trådar där man pratar om att det aldrig funnits så många förare med licens i Sverige som nu. Om det stämmer kanske arrangörerna ska se över sina arrangemang för att locka maximalt antal startande.

Back