FB vill inte byta svingen - vad har jag rätt till?

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Jag har en fråga:

Min hoj har vid en hyggligt stillsam marksyning fått sig ett märke i svingen, samt lite andra komsmetiska skador. Hojen håller nu på att repareras men försäkringsbolaget vill inte betala för en ny sving, med hänvisning till att svingen inte var felfri innan olyckan (vilket den inte heller var).

Herrn reparatören, som är en kunnig man, menar att det beror på att hojen är en 98 och svingen inte är värd lika mycket som en ny sving, s a s.

Den hade ett märke redan innan, men nu har den ett till. Gör det att jag inte har rätt att få den utbytt? De vill att jag ska vara med och betala en del av den nya svingen själv om de ska byta den. Är det korrekt av dem?

Hjälp mig, för jag vet inte vad som gäller riktigt.
 
Rundningsmärke skrev:
Tja, det låter ganska rimligt, tycker du inte?

/A
Jag vet inte. På ett sätt: ja, men man kan ju vända på det så här:

Om jag inte har råd att betala en del av svingen - ska min HELförsäkring då inte täcka för att återställa hojen i det skick den var innan olyckan?
 
Jo, du borde ha rätt att få en begagnad sving som bara har ett märke.
En helt ny sving är nog lite mycket begärt, om det fanns skador på den redan innan.

/A

Edit: Jag bara spekulerar.
 
Låter vettigt i mina öron med att du får vara med och betala på en ny.
Men vad kostar det att få den spacklad och omlackad då, eller den kanske inte är målad?
//Tobbe
 
Är det "bara" ett märke eller är svingen kass? Är det bara ett märke så är det väl bättre och att FB erbjuder dig en rimlig summa istället. Om alla ska byta ut beg delar efter en försäkringsskada drabbar oss alla med höga premier. Är svingen kass så är det upp till FB att kunna lösa alternativ, delvis likvärdig eller ny.
/N
 
Jag skulle resonera som så att jag vill ha svingen åtgärdad precis som den var innan olyckan. Märket som du fick med denna marksyning ska bort, och det ska gå på försäkringen.
 
Om skadorna uppkommit vid två olika tillfällen skall du betala två självrisker. Det är säkert dyrare än att betala en del av svingen. Jag skulle dealat lite och sedan varit glad.

/A
 
Det är ingen helrenovering du går och betalar premie för! Den ska återställas till likvärdigt skick. Om det nu innebär att man får behålla sin sving med ett sketet märke på får det väl vara så. Det fixar du säkert ganska lätt med lite färg. Det är säkert inte så att hojen uppför sig sämre bara för ett märket till? För du e väl ingen sån som gnäller sen när premien "chockhöjs"? Bara du får ditt, eller hur?

Jag menar inte till att provosera, utan bara att om premierna någon gång ska kunna bli lägre, och om fler hojåkare ska kunna börja helförsäkra och känna sig trygga, precis som du, måste var och en dra sitt strå. Alla kan inte bara tänka på sig och MITT.

//Matthe
 
Du betalar försäkring baserat på att hojen är i 100 % skick. Då tycker jag att du även ska få det ordnat till 100 %. Annars skulle du ju betalt mindre i premie än vad en annan som inte hade märke på sin sving. O andra sidan kanske du betalt mindre för din hoj p.g.a. att den hade märken, och då blir den ju värd mer pengar efteråt än vad du köpte den för. Så där blir det lite knepigt.
 
Kom ihåg att FB råder själv över detta. Därför kan det vara bra att dokumentera hojens skick med foton och kvitton över delar och service.

Annars skulle det ju vara världens affär att köpa en ratbike och ringa bolaget och säga åt dem att fixa den till nyskick.
 
Hmm, ja, det verkar ju som om de flesta tycker att detta är i sin ordning.

Min mening var heller inte att påstå att jag INTE tyckte det, utan bara att höra mig för lite, eftersom jag inte riktigt vet vad som gäller.

Jag får väl snacka med dem och höra vad man kan göra för deal då.


MEN:

Hojen fick även ett litet skrapmärke i gaffelbenet, men det ville de inte heller byta, helst, trots att det var felfritt innan, för de tycker inte att märket syns. Det tycker jag verkar konstigare av dem, faktiskt.
 
Vad är det för årsmodell på hojen? Bara för att grejerna inte var skadade förut kan du inte kräva helt nytt för att du har fått en kosmetisk skada. Det är lättare om det är en ny hoj.

EDIT: såg att det var en -98. Du ska ha en väldig tur om du får något då. De räknar nog med att det kan vara en och annan repa på en sex år gammal hoj. Det ingår i värderingen. Det är därför man på exklusiva specialfordon gör individuella besiktningar med försäkringsbolaget. Då är det inget snack sedan.
 
Är din gamla sving obrukbar eller?
Om den är det och du måste ha en ny så måste ju bolaget ordna en ny.
Kan dom inte hitta en begagnad i samma skick som din gamla så får dom ju fixa en ny istället. Du kan ju inte hjälpa att dom inte kan fixa en likadan beggad med ett fult märke. Du har ju rätt att få en hoj i samma skick som innan.

Jag har aldrig fått något lagat med begagnade delar, vad har du för bolag egentligen?
 
Trango_B skrev:
Är din gamla sving obrukbar eller?
Om den är det och du måste ha en ny så måste ju bolaget ordna en ny.
Kan dom inte hitta en begagnad i samma skick som din gamla så får dom ju fixa en ny istället. Du kan ju inte hjälpa att dom inte kan fixa en likadan beggad med ett fult märke. Du har ju rätt att få en hoj i samma skick som innan.

Jag har aldrig fått något lagat med begagnade delar, vad har du för bolag egentligen?
Nej, den är inte obrukbar.

Jag har If.
 
Men HALLÅ!!
Hur är det ställt här?
Du kan ju inte vara allvarlig med att få ersättning för att du klantat dig och inte klarar av att hålla din gamla skrutt upprätt på en parkering eller vart de nu hände!!

Bit i kudden å ta smärtan över reparationerna själva och låt dem som behöver få hjälp av försäkringsbolagen få lite attention!!

Skärpning
 
gaffelbenet tycker jag att de ska fixxa. Var på benet? är det på en "blanka" biten så kan juh packboxarna börja läcka .....
 
Galenpanna skrev:
Men HALLÅ!!
Hur är det ställt här?
Du kan ju inte vara allvarlig med att få ersättning för att du klantat dig och inte klarar av att hålla din gamla skrutt upprätt på en parkering eller vart de nu hände!!

Bit i kudden å ta smärtan över reparationerna själva och låt dem som behöver få hjälp av försäkringsbolagen få lite attention!!

Skärpning
Antingen skämtar du, eller så är du totalt intelligensbefriad.

För det första var detta ingen parkeringsskada, utan en omkullkörning, bl a med en fraktur av överarmen som följd.

För det andra så har jag, till skillnad från dig, en hoj. Denna betalar jag försäkring för. Försäkringen är till för att ersätta skador på hojen vid olyckor.

Så, nu vet du vad en försäkring är och vad den är till för.

Gå nu och skriv ogenomtänkta inlägg i nån annan tråd (helst på nåt annat forum) istället, tack.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top