...mmm....intressant fråga...
Om man ringer bolaget och säger jag har en omlackad firblade och bryr mig inte om jag får en repa här eller där om den välter, vad får jag för premie? så kommer de svara X.
Om man ringer och säger jag har en firblade asfin och ska ha allting bytt om jag klotar, vad får jag för premie? så kommer de svara Y.
X och Y kommer vara väldigt lika och satta enligt profits-principen dvs maximalt höga och samma summa.
Även om jag tycker att det borde finnas alternativ för vilka nivåer man kan försäkra sin kamel på så skiter bolagen i det.
Välter hojen eller att du krockar med den så blåser bolaget dig på ännu mer pengar. Du är inte typen av kund som de tjänar pengar på, det syns på din premie, (dyr premie=liten förtjänst, låg premie = stor förtjänst *).
Hur hojen än ser ut innan skiter bolaget i, de vill laga så lite som möjligt ändå, helst inget alls.
Det bästa man kan göra är (och funkar ofta väldigt bra) prata med besikningskillen eller handläggaren (de är ofta väldigt hyggliga och ser ofta en enkel lösning som den bästa) reducera självrisken med en lax eller två och skit i repan. Sätt ett öhlinsmärke på svingen och glöm repan.
*) Om ett bolag har en låg premie så innebär det att det är en försäkring med låg skadeutbetalning, dvs de får in mycket deg på den.
Har ett bolag en hög premie på en försäkring så är det för att det är mycket skador och kostnader och de tjänar inte så mycket stålar på den.
Höjer de en låg premie drar kunderna till andra bolag.