FB vill inte byta svingen - vad har jag rätt till?

Galenpanna skrev:
Men HALLÅ!!
Hur är det ställt här?
Du kan ju inte vara allvarlig med att få ersättning för att du klantat dig och inte klarar av att hålla din gamla skrutt upprätt på en parkering eller vart de nu hände!!

Bit i kudden å ta smärtan över reparationerna själva och låt dem som behöver få hjälp av försäkringsbolagen få lite attention!!

Skärpning

Dåre..

Jag tycker at en helforsakring borde innebara at hojen stalls tilbaka i det skick den va i føre skadan inntraffade, om så inte ar tilfallet borde ju alla som har en hoj som inte ar helt ny hellre bara kjøra med trafik forsikring och hellre spara en 500 kronor i månaden på en fiksa hoj konto. efter et tag minskar nog inntekterna hos bolagen.....Min hoj ar 5 år gammal och jag får kommentarer från folk som inte har hoj med fråga om den ar ny, så jag håller hojen i bra skick. Om jag fick en skada ville dom inte fiksa alt bara førr at hojen ar 5 år???? sjukt om du frågar mig..... :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko

...mmm....intressant fråga...
Om man ringer bolaget och säger jag har en omlackad firblade och bryr mig inte om jag får en repa här eller där om den välter, vad får jag för premie? så kommer de svara X.

Om man ringer och säger jag har en firblade asfin och ska ha allting bytt om jag klotar, vad får jag för premie? så kommer de svara Y.

X och Y kommer vara väldigt lika och satta enligt profits-principen dvs maximalt höga och samma summa.

Även om jag tycker att det borde finnas alternativ för vilka nivåer man kan försäkra sin kamel på så skiter bolagen i det.

Välter hojen eller att du krockar med den så blåser bolaget dig på ännu mer pengar. Du är inte typen av kund som de tjänar pengar på, det syns på din premie, (dyr premie=liten förtjänst, låg premie = stor förtjänst *).

Hur hojen än ser ut innan skiter bolaget i, de vill laga så lite som möjligt ändå, helst inget alls.

Det bästa man kan göra är (och funkar ofta väldigt bra) prata med besikningskillen eller handläggaren (de är ofta väldigt hyggliga och ser ofta en enkel lösning som den bästa) reducera självrisken med en lax eller två och skit i repan. Sätt ett öhlinsmärke på svingen och glöm repan.

*) Om ett bolag har en låg premie så innebär det att det är en försäkring med låg skadeutbetalning, dvs de får in mycket deg på den.
Har ett bolag en hög premie på en försäkring så är det för att det är mycket skador och kostnader och de tjänar inte så mycket stålar på den.
Höjer de en låg premie drar kunderna till andra bolag.

Sakffa en begagnad, finns ju mängder till delar till den modellen 98-01.
Det tror jag du tjänar på, att vara med på att betala en ny är vansinne tycker jag.
Sen kanske du kan få dem att göra jobbet att byta den åtminstonde.

Poacher skrev:
Sakffa en begagnad, finns ju mängder till delar till den modellen 98-01.
Det tror jag du tjänar på, att vara med på att betala en ny är vansinne tycker jag.
Sen kanske du kan få dem att göra jobbet att byta den åtminstonde.
Var kan jag hitta en begagnad sving då, tror du?

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden