Fazer-tråden

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Hej!
Behåll originalkåpan, den är ju snyggare! Ger mer karraktär åt hojjen tkr jag, men smaken är som baken. Den nyare kåpan borde väl passa, men ett säkert svar får någon annan ge. Inget svårt att byta om den passar iaf, bara att titta, känna och skruva sig fram.

Ha det/ william

Något har hänt med min hojj!:confused:

Har gått hur bra som helst tills idag. Körde till jobbet i morse, och den började hacka, gå ojämnt och nästan dö på tomgång. Den tvekar när jag gasar på. Tyder på för lite bensin tycker jag, eller tjuvluft. Sprayade startgas kring insugsgummina, men ingen reaktion. Tror att det är skit i föggarna, vad tror ni? Konstigt att den gick hur bra som helst när jag ställde den senast, menmen, vad som helst kan hända i motorvärlden.

wille

Hej igen!
Tror att jag hittade felet idag. Startade den och drog av en tändhatt åt gången, och ingen skillnad när jag drog ettans hatt. Hörde ingen gnista hoppa heller. Satte i ett annat stift och där fanns gnista. Får se imorn om den går fint med nya stift.
 

Andrianna

Lugn.. jag kan HLR!
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej!
Behåll originalkåpan, den är ju snyggare! Ger mer karraktär åt hojjen tkr jag, men smaken är som baken. Den nyare kåpan borde väl passa, men ett säkert svar får någon annan ge. Inget svårt att byta om den passar iaf, bara att titta, känna och skruva sig fram.

Ha det/ william

wille

Jo den nya är ju ganska så "typisk" så att säga. Har inte bestämt mig än. Men
jag köpte den igår. Är verkligen nöjd! Vilken hoj alltså! Kraft och superrolig att köra:banana har tvättat och vaxat den idag. Ska se omjag kan beställa in manual till den och byta nån gummigrej vid förgasaren som har spruckit pga värmen. men men inget som är panik.

Finns det lite andra roliga saker man kan göra?

Kolla mina bilder :yoparty där är den:D
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Idag ska Delkevic slipon monteras :banana
Bild/film lär dyka upp.

EDIT: Nu är det monterat. Inte filmat nåt än men ett foto kan jag ju bjussa på. Låter riktigt gott, helt ok med db-killern i men riktigt gött utan :yoparty

IMG_4602.JPG
 
Last edited:

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Någon här som vet vilka yamaha broms handtag somm passar till en fzs 600-03 behöver nytt
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Är det nån här som bytt gasvajer på pralinen och har några bra tips att dela ut?

Jag har ett brott på vajerhöljet och har därför skaffat ny vajer som jag tänkte peta dit innan det börjar kärva för ovanlighets skull. Enligt Hayns skall det gå att byta med förknasarbryggan på plats men när jag plockat väck sadel och tank samt flyttat undan en plåtbit så förstår jag ändå inte hur det skall vara möjligt?
Returvajern kunde jag peta loss, men den andra kan jag varken se än mindre komma åt med fingrar eller verktyg. Efter några fruktlösa försök att få in fingrarna i alldeles för trånga utrymmen gav jag upp och satte tillbaka den gamla vajern igen.
Nu har jag iofs inte läst på, men det verkar ju vara lite pill att skruva väck förgasarbryggan bara för att byta vajer?

/Anders
 

J-son67

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2005 Yamaha FZS 1000
Hej!
Behåll originalkåpan, den är ju snyggare! Ger mer karraktär åt hojjen tkr jag, men smaken är som baken. Den nyare kåpan borde väl passa, men ett säkert svar får någon annan ge. Inget svårt att byta om den passar iaf, bara att titta, känna och skruva sig fram.

Ha det/ william

Något har hänt med min hojj!:confused:

Har gått hur bra som helst tills idag. Körde till jobbet i morse, och den började hacka, gå ojämnt och nästan dö på tomgång. Den tvekar när jag gasar på. Tyder på för lite bensin tycker jag, eller tjuvluft. Sprayade startgas kring insugsgummina, men ingen reaktion. Tror att det är skit i föggarna, vad tror ni? Konstigt att den gick hur bra som helst när jag ställde den senast, menmen, vad som helst kan hända i motorvärlden.

wille

Kanske kan bero på att det står 600cc på kåpan och inte 1000;)
 
Last edited:

J-son67

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2005 Yamaha FZS 1000
Är det nån här som bytt gasvajer på pralinen och har några bra tips att dela ut?

Jag har ett brott på vajerhöljet och har därför skaffat ny vajer som jag tänkte peta dit innan det börjar kärva för ovanlighets skull. Enligt Hayns skall det gå att byta med förknasarbryggan på plats men när jag plockat väck sadel och tank samt flyttat undan en plåtbit så förstår jag ändå inte hur det skall vara möjligt?
Returvajern kunde jag peta loss, men den andra kan jag varken se än mindre komma åt med fingrar eller verktyg. Efter några fruktlösa försök att få in fingrarna i alldeles för trånga utrymmen gav jag upp och satte tillbaka den gamla vajern igen.
Nu har jag iofs inte läst på, men det verkar ju vara lite pill att skruva väck förgasarbryggan bara för att byta vajer?

/Anders

Låter som ett ypperligt tillfälle att rengöra förgasarna:yoparty
 

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Skulle vilja byta ut mitt orginalstyre (sjukt fult) mot ett snyggare.

Såg att ngn i tråden bytt till ett av Biltemas 28mm styren och ngn annan som bytt till Renthal.

Andra som testat och kan tipsa om vad som funkade för just er både körställning och utseende-mässigt?

H
Rickard
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Nån som bytt gaffelolja på fazern och kan svara på om man behöver lossa bulten i underkant av benet?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Nån som bytt gaffelolja på fazern och kan svara på om man behöver lossa bulten i underkant av benet?

Har bytt packbox på ena sidan och därmed även oljan.

Om du bara skall byta olja (dvs packboxen är tät) behöver du inte lossa skruven i botten, den håller kvar innanmätet i innerröret och behöver lossas om benet skall delas men för att tömma oljan räcker det att hålla benet upp och ner och pumpa för hand tills det är tomt.

/Anders
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Har bytt packbox på ena sidan och därmed även oljan.

Om du bara skall byta olja (dvs packboxen är tät) behöver du inte lossa skruven i botten, den håller kvar innanmätet i innerröret och behöver lossas om benet skall delas men för att tömma oljan räcker det att hålla benet upp och ner och pumpa för hand tills det är tomt.

/Anders

Tackar och bockar :tummenupp
 

Zeyron

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamaha 600 Fazer-01 och yamaha yzf750R-94
hej.

Funderar på att beställa ett viper slip-on, undrar om det är ngn här som kör med de? e de gutt ljud? måste man ha ett mellanrör? =)
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
hej.

Funderar på att beställa ett viper slip-on, undrar om det är ngn här som kör med de? e de gutt ljud? måste man ha ett mellanrör? =)

Jag har ett Viper som satt på när jag köpte hojen. Tycker det låter alldeles lagom mycket :tummenupp
Inte så mycket att det blir problem med besiktning, men tillräckligt för att man gärna drar på i tunnlar och under vägbroar :D

Har inte ens funderat på att stoppa dit originalpipan bara för att testa. Däremot bytte jag ut det breda fighterliknande Lucas-styret mot originalet för ett tag sedan. Jag kör mest landsväg +70 och där funkar orig bättre, åtm för mig.

/Anders
 

Andrianna

Lugn.. jag kan HLR!
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Wow recman! Den är snygg men vet inte om jag "är" den. hehe
Men vill gärna veta om man kan köpa "grillen" till kylaren på ebay och vad den heter isåfall.
Den där undre kåpan med:D Som sagt.. är ny på MC mek.

Jag undrar även om mitt leo vince rör. Det låter ju inte speciellt mkt men har ni några tips på lite mer buller men inte "problem vid besiknings" buller. Pris var kan man köpa?!

Tack grabbar:D
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Wow recman! Den är snygg men vet inte om jag "är" den. hehe
Men vill gärna veta om man kan köpa "grillen" till kylaren på ebay och vad den heter isåfall.
Den där undre kåpan med:D Som sagt.. är ny på MC mek.

Jag undrar även om mitt leo vince rör. Det låter ju inte speciellt mkt men har ni några tips på lite mer buller men inte "problem vid besiknings" buller. Pris var kan man köpa?!

Tack grabbar:D

Galler till kylaren kan du hitta på ebay.co.uk bland annat. Sök på "radiator cover", "radiator guard" och liknande så hittar du lite olika varianter.

Magkåpa kan du hitta om du söker på "belly pan", såg att det bara fanns en till 600:an ute nu. Men när jag sökte efter "fzs 600 bugspoiler" på ebay.de fanns det lite fler alternativ.

Ljuddämpare har jag inga tips på för där har jag ingen koll.

PS. Fazern är till salu så kan du modda den så den blir mer "du" sen ;) DS.
 

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Jag undrar även om mitt leo vince rör. Det låter ju inte speciellt mkt men har ni några tips på lite mer buller men inte "problem vid besiknings" buller. Pris var kan man köpa?!

Tack grabbar:D

Jag kapade mitt Leo Vince och packade samtidigt om det, låter mer, dovare & styggare...sen ser det inte helt fel ut heller för den delen! :)
Borra ut popnitarna, lossa båda ändarna, kapa till önskad längd o sen montera...lätt operation!
 
Last edited:

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
En fråga till er FZR600 ägare av första modellen.
Jag provkörde för första gången idag en 98:a och reagerade på att den "dog" om man låg på säg 3000 varv och drog på med någon hög växel från låg fart. Den dog på ungefär samma sätt som när man har (för) stora ickevacuumfuggar (flatslide tex) och drar på fullt, dvs den böar bara och man nästa kastas frammåt.
Är detta normalt på dessa? Petade man ner att par växlar stack den, men den hade ingen segdragningsförmåga alls på lågvarv vid hög belastning.

Hojen i frågan var mycket fräsh i övrigt och jag har kört både gamla CBR600 och RF600 innan och inte alls upplevt något liknanden, dessa har bara segat sig upp(i varv) istället för att som denna dö av om man inte växlade ner och "tog sats".

Ideér och erfarenheter?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top