Fazer-tråden

J-son67

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2005 Yamaha FZS 1000
Farligt blir det om motorn skulle nypa, och på så vis låsa bakhjulet, men det är lite långsökt.

Ja väggarna i gummit kan väl vara 3mm? Sprickorna kanske 0,5mm djupa, så visst ingen fara än.

Det är väl att rekomendera att synka förgasarna när man tagit isär dem o rengjort?

Absolut, på vissa hojar märks en jätteskillnad med synkade förgasare + att du får lite koll på att allt är ok med förgasarna efter rengöringen (en duktig mek borde märka om allt är som det ska)
 
Last edited:

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Hur är era vxllådor? Min är ganska hård ibland, alltså att det rycker till bra om man växlar lite snabbt på 1:an,2:an till 3:an? Kan få den att växla tyst men då måste jag smeka i växlarna. Det är förmodligen normalt, men jag vill veta hur era lådor beter sig.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Hur är era vxllådor? Min är ganska hård ibland, alltså att det rycker till bra om man växlar lite snabbt på 1:an,2:an till 3:an? Kan få den att växla tyst men då måste jag smeka i växlarna. Det är förmodligen normalt, men jag vill veta hur era lådor beter sig.

Jo, så är min också. Nu efter 400 mil börjar jag kunna växla mjukt i de flesta situationer, fast vid hård acc. får jag alltid rejält klonk 1 -> 2. Eller rättare sagt, om jag växlar 1 -> 2 och har >ca 4000 varv så klonkar det. Övriga växlar är lättare.

/Anders
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Hur är era vxllådor? Min är ganska hård ibland, alltså att det rycker till bra om man växlar lite snabbt på 1:an,2:an till 3:an? Kan få den att växla tyst men då måste jag smeka i växlarna. Det är förmodligen normalt, men jag vill veta hur era lådor beter sig.

Min är nog mer tvärt om, man skall vara lite bestämd med vänsterfoten, annars kan man hitta falska frilägen mellan vissa växlar osv, men det är inte ofta det händer.
Växellådan känns inte som något finlir på dessa maskiner, men samtidigt fungerar de som de skall vid alla varvtal, det kanske måste till någon slags kompromiss för att få dem att växla felfritt vid såväl 1500 varv som 12000 varv..

Det här med falska frilägen förresten, händer om man hinner stanna innan man växlat ned till friläge. Då kan det vara lite trixit att växla ned när man väl står stilla..
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Det här med falska frilägen förresten, händer om man hinner stanna innan man växlat ned till friläge. Då kan det vara lite trixit att växla ned när man väl står stilla..


Brukar jag lösa genom att samtidigt som jag har lätt tryck på växelspaken släppa lite på kopplingen, bara precis så man får lite rotation på skrotet. Då trillar nästa lägre växel snällt i.

/Anders
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Brukar jag lösa genom att samtidigt som jag har lätt tryck på växelspaken släppa lite på kopplingen, bara precis så man får lite rotation på skrotet. Då trillar nästa lägre växel snällt i.

/Anders

Mm, så brukar jag också göra. Men försöker växla ner samtidigt med fartminskningen.

Bra att det inte är nån fara med klonkningarna då iaf.

Tog studenten igår föresten. :fyllisar Känns bra!!

Börjar jobba på måndag!! Ska ta ledigt första dagen p.g.a. uppkörning. Bra va?
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Mm, så brukar jag också göra. Men försöker växla ner samtidigt med fartminskningen.

Bra att det inte är nån fara med klonkningarna då iaf.

Tog studenten igår föresten. :fyllisar Känns bra!!

Börjar jobba på måndag!! Ska ta ledigt första dagen p.g.a. uppkörning. Bra va?

Sådär, då har man mckort:tummenupp. Hör ju inte till tråden men ändå!
Nu ska jag ha i nytt batteri och på med miniblinkers, sen ut o gasa. Längtar mkt nu:)

Ha det sålänge
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Tjena!
Filttejp mellan kåpglaset och frontkåpan gjorde susen. Nu vibrerar det mkt mindre.

Miniblinkersarna gjorde sitt också. Hur lägger jag in bilder lättast?
 

Zeyron

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamaha 600 Fazer-01 och yamaha yzf750R-94
hej, någon som vet om man kan göra nått med orginal ljuddämpare så det låter lite goare? :)
 

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
hej, någon som vet om man kan göra nått med orginal ljuddämpare så det låter lite goare? :)

Hmm, originaldämparen väger 3ggr så mycket som ett slipon så jag röstar på att du ska byta till ett sådant! såg en tråd ang billiga slipon igår men lyckas inte hitta tråden i sökfunktionen...jag får kolla historiken på datorn där hemma om du är intresserad!

Sen är originaldämparen ihopsvetsad vilket gör det klurigare att modda den…Ett slipon är oftast popnitat i ändarna och vil man korta den är det då en enkel historia!
 
Last edited:

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Hmm, originaldämparen väger 3ggr så mycket som ett slipon så jag röstar på att du ska byta till ett sådant! såg en tråd ang billiga slipon igår men lyckas inte hitta tråden i sökfunktionen...jag får kolla historiken på datorn där hemma om du är intresserad!

Sen är originaldämparen ihopsvetsad vilket gör det klurigare att modda den…Ett slipon är oftast popnitat i ändarna och vil man korta den är det då en enkel historia!

Är också intresserad av ett slipon, så rekomendationer och länkar till sidor vore finfint.

Någon som har ett bättre styre o sälja? Är ganska lång, så sitter ganska upprätt just nu. Ett lägre o lite rakare skulle sitta fint.
 

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Är också intresserad av ett slipon, så rekomendationer och länkar till sidor vore finfint.

Någon som har ett bättre styre o sälja? Är ganska lång, så sitter ganska upprätt just nu. Ett lägre o lite rakare skulle sitta fint.

Ja, hittade tråden i historiken...håll till godo! :)
Själv kapade jag min Leo vince dämpare och packade om den med ny dämpmatta...ser rått ut och låter godis! :yoparty

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=205508
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Hittade en fazer med delkevic på tuben:
[YOUTUBE-ID]oQhWglXeixc[/YOUTUBE-ID]
Mitt ögonmått gissar att det är 350 mm varianten.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Farligt blir det om motorn skulle nypa, och på så vis låsa bakhjulet, men det är lite långsökt.

Ja väggarna i gummit kan väl vara 3mm? Sprickorna kanske 0,5mm djupa, så visst ingen fara än.

Det är väl att rekomendera att synka förgasarna när man tagit isär dem o rengjort?
Ha med dig en rulle vulktejp förutom punkasprayen om du är orlolig för gummina. Tejpen kan dessutom användas till att rulla ihop till packningar o pluggar o div annat.

En halv millimeter torrspricka är ingen fara. Om du vill finlira så smörj in dem med glycerin så håller de sig mjuka. Brukade göra det på soppaslangen till utombordaren och den hölls sig mjuk o fin.
 

Andrianna

Lugn.. jag kan HLR!
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hallå!! Helt ny på Sporthoj och nästa MC verkar bli en Fazer från 2001 med gamla frontkåpan. Någon smart människa backade in i min gixx för ett tag sen och fick skrota den....:( Men om Fazern nu, visst går det att byta frontkåpan till den nyare modellen? Antar att lyktorna byts även dessa. Svårt att göra själv för en händig greasemonkey tjej?

ha de fint!
 

willer

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Ed
Hoj
2000 yamaha fzs 600 fazer
Hallå!! Helt ny på Sporthoj och nästa MC verkar bli en Fazer från 2001 med gamla frontkåpan. Någon smart människa backade in i min gixx för ett tag sen och fick skrota den....:( Men om Fazern nu, visst går det att byta frontkåpan till den nyare modellen? Antar att lyktorna byts även dessa. Svårt att göra själv för en händig greasemonkey tjej?

ha de fint!

Hej!
Behåll originalkåpan, den är ju snyggare! Ger mer karraktär åt hojjen tkr jag, men smaken är som baken. Den nyare kåpan borde väl passa, men ett säkert svar får någon annan ge. Inget svårt att byta om den passar iaf, bara att titta, känna och skruva sig fram.

Ha det/ william

Något har hänt med min hojj!:confused:

Har gått hur bra som helst tills idag. Körde till jobbet i morse, och den började hacka, gå ojämnt och nästan dö på tomgång. Den tvekar när jag gasar på. Tyder på för lite bensin tycker jag, eller tjuvluft. Sprayade startgas kring insugsgummina, men ingen reaktion. Tror att det är skit i föggarna, vad tror ni? Konstigt att den gick hur bra som helst när jag ställde den senast, menmen, vad som helst kan hända i motorvärlden.

wille
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top