Fazer-tråden

La just en beställning och fick mailet om att de skall kolla lagerstatus och återkomma med betalnings-information efter det (tacka translate.google.com för översättningen). Ska bli intressant att se hur det slutar. :)

R

Nice, Google translate rockar! :yoparty
 
Ja det får väl bli dem. Är de likadana som original? Har ju strypbrickor i mina gummin, som sitter i ett spår av nåt slag. Visst kan man ju skita i strypningarna men:) Bra passform o.s.v. annars?

Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?
 
Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?

När jag ringde och pratade med killen på lagret sa han "-Oj, de här var verkligen dyra!", så han verkade rätt förvånad själv.

Har precis betalt in 107 EUR till det tyska företaget, så nu är det bara att vänta. Räknar med att få plocka bort tanken och ev. förgasarna för att komma åt ordentligt.

R
 
Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?

Hej!
Bort med sadeln, bort med tanken, bort med luftburken, bort med/ flytta bak förgasarbryggan, skruva loss gummina och tvärtom. Ganska lätt, bara att skruva!:tummenupp

Hade min första körlekton, av tre, för mellankortet i onsdags. Körde mest manöverbana, då jag har lätt kort samt bilkörkort. Har änna kommit av mig lite sedan jag tog lätt kort 2006, iallafall på lågfartsbanorna. Jaja det blir lite svårare med tyngre cyklar och balans, men med lite träning så går det nog. Uppkörning 8 juni!:tummenupp
 
Last edited:
Hejsan ! Min gummin är också spruckna, tar yamahacenter verkligen 3400:- för dem !! ?? Det kunde jag aldrig tro.. Nåväl, jag skall också kika på den tyska sidan.. MEN hur jävligt är det att byta ? Hur gör man ?
Måste man riva bort tanken ?

Nu ska inte jag vara sån, men om du tyckar att det verkar jobbigt (2 skruv) att plocka av tanken så skall du nog lämna in den på YC, trots att dom är dyra klåpare utan sinne för kundservice...

Edit: Förlåt om jag verkar dryg, men...
 
Varför byta?
Har sprickor sedan att tag men märker inte någon skilllnad mot att inte ha sprickor,¨




Nu ska inte jag vara sån, men om du tyckar att det verkar jobbigt (2 skruv) att plocka av tanken så skall du nog lämna in den på YC, trots att dom är dyra klåpare utan sinne för kundservice...

Edit: Förlåt om jag verkar dryg, men...
 
Varför byta?
Har sprickor sedan att tag men märker inte någon skilllnad mot att inte ha sprickor,¨

Kan börja dra tjuvluft, och det är ju inte så bra. Speciellt inte om man är ute på en långtur. Sen är jag sådan iaf, att jag måste åtgärda alla defekter jag ser.
 
Varför byta?
Har sprickor sedan att tag men märker inte någon skilllnad mot att inte ha sprickor,¨

Ja, sprickorna har varit ett tag på min också, men jag tycker att de ser betydligt djupare ut i år än tidigare.. Det är nog inte så mycket att fundera på..

Nu ska inte jag vara sån, men om du tyckar att det verkar jobbigt (2 skruv) att plocka av tanken så skall du nog lämna in den på YC, trots att dom är dyra klåpare utan sinne för kundservice...

Edit: Förlåt om jag verkar dryg, men...

Jobbar du på YC, eller ? :tungan
 
Last edited:
Kan börja dra tjuvluft, och det är ju inte så bra. Speciellt inte om man är ute på en långtur. Sen är jag sådan iaf, att jag måste åtgärda alla defekter jag ser.

Jag är likadan, ser jag något som har potential att pajja så byter jag hellre än att jag hoppas på det bästa. Man kan ge som f*n på att det händer när det passar som minst bra. :gnissla
 
Ja, sprickorna har varit ett tag på min också, men jag tycker att de ser betydligt djupare ut i år än tidigare.. Det är nog inte så mycket att fundera på..



Jobbar du på YC, eller ? :tungan

Haha, nej. Och handlar inte reservdelar där heller (om det inte är enda alternativet).
 
Detta har säkert nämnts tidigare i tråden, men är lite lat nu. Mitt kpåglas vibrerar hela tiden, och tystnar när jag håller fast det självklart. Har ni gjort nåt åt det? Lite störande bara.
 
Detta har säkert nämnts tidigare i tråden, men är lite lat nu. Mitt kpåglas vibrerar hela tiden, och tystnar när jag håller fast det självklart. Har ni gjort nåt åt det? Lite störande bara.

Det kanske går att sätta någon riktigt tunn list mellan kåpan och glaset ?
Jag hade problem med att nummerplåten skallrade när cykeln stod på tomgång, jag löste det med en list innanför skylten. ( skylten sitter bara inklämd i en hållare ).
 
Japp, jag tog bort skiten ;) :yoparty

Hehe jo det är ju enklast nästan. Men tänkte ha kvar frontkåpan ett tag, och det ser fult ut med kåpa utan kåpglas;)

Det kanske går att sätta någon riktigt tunn list mellan kåpan och glaset ?
Jag hade problem med att nummerplåten skallrade när cykeln stod på tomgång, jag löste det med en list innanför skylten. ( skylten sitter bara inklämd i en hållare ).

Ja har tänkt på detta, och jag tror att jag ska prova en specialtejp som vi använder på volvo. Filttejp tror jag den heter.
 
Last edited:
Ja har tänkt på detta, och jag tror att jag ska prova en specialtejp som vi använder på volvo. Filttejp tror jag den heter.

Det räcker inte med gummibrickor som man lägger mellan kåpa och glas (vid skruvarna då alltså) så att den inte kan skaka?
 
Det räcker inte med gummibrickor som man lägger mellan kåpa och glas (vid skruvarna då alltså) så att den inte kan skaka?

Det sitter ju redan gummibrickor där original. Satte dit filttejp idag, men när jag skulle ut o provköra så sa batteriet upp sig. Har laddat det flera ggr, så nu är det dags för nytt. Konstigt att det kostar mer än ett bilbatteri:näsblod
 
Kan börja dra tjuvluft, och det är ju inte så bra. Speciellt inte om man är ute på en långtur. Sen är jag sådan iaf, att jag måste åtgärda alla defekter jag ser.

Håller med hezzone, varför byta? Gummit är tjockt som fasen, spraya lite startgas runt gummina och lyssna, ökar varvtalet byt gummi annars låt det vara och lägg kulorna på nå´t roligt.

Snackade med Mascot Motor i Nässjö (riktigt bra och trevlig firma:tummenupp) om detta för några år sedan (min förra hade lite sprickor men inga symptom) och deras svar var att det inte finns någon anledning att byta för att det är lite sprickor i ytan.
 
Last edited:
Håller med hezzone, varför byta? Gummit är tjockt som fasen, spraya lite startgas runt gummina och lyssna, ökar varvtalet byt gummi annars låt det vara och lägg kulorna på nå´t roligt.

Snackade med Mascot Motor i Nässjö (riktigt bra och trevlig firma:tummenupp) om detta för några år sedan (min förra hade lite sprickor men inga symptom) och deras svar var att det inte finns någon anledning att byta för att det är lite sprickor i ytan.

Säger du samma sak om det är torrsprickor i ett däck? Kör tills sprickan spricker igenom. Nja!! Beror väl på hur nogrann man är. Vissa är nogranna, vissa mindre nogranna.

Att veta att det man kör med är helt och fint är värt mkt pengar! För mig iaf
 
Säger du samma sak om det är torrsprickor i ett däck? Kör tills sprickan spricker igenom. Nja!! Beror väl på hur nogrann man är. Vissa är nogranna, vissa mindre nogranna.

Att veta att det man kör med är helt och fint är värt mkt pengar! För mig iaf


Nja, skillnaden är ju att om däcket pajar är det ju livsfarligt men om hojen börjar dra lite tjuvluft så är det ju inte direkt farligt. Meken jag pratade med (väldigt välrenomerad verkstad aldrig hört ett ont ord om dem) menade att det är mkt tjocka väggar i gummit och att man behöver inte vara allt för orolig.

Men jag håller med dig om att det är skönt att veta att prylarna är i ordning och om gummina måste bytas så passa på att göra rent förgasarna ordentligt.
 
Last edited:
Nja, skillnaden är ju att om däcket pajar är det ju livsfarligt men om hojen börjar dra lite tjuvluft så är det ju inte direkt farligt. Meken jag pratade med (väldigt välrenomerad verkstad aldrig hört ett ont ord om dem) menade att det är mkt tjocka väggar i gummit och att man behöver inte vara allt för orolig.

Men jag håller med dig om att det är skönt att veta att prylarna är i ordning och om gummina måste bytas så passa på att göra rent förgasarna ordentligt.

Farligt blir det om motorn skulle nypa, och på så vis låsa bakhjulet, men det är lite långsökt.

Ja väggarna i gummit kan väl vara 3mm? Sprickorna kanske 0,5mm djupa, så visst ingen fara än.

Det är väl att rekomendera att synka förgasarna när man tagit isär dem o rengjort?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top