Fazer 600

MackeNo1 skrev:
Är sugen som fan på att åka en sväng till Norge antingen i sommar eller nästa sommar, och isf sitter tjejen bakpå eftersom hon inte har pengar till o köpa en egen hoj. Men det borde funka, hon får väll ta med en kudde o sitta på om det skulle va för hårt :hihi

Nån som vet några bra sidor med bilder på ombyggda fz6:or, forum och sånt? Tror inte den kåplösa versionen såldes i USA så det är väll europeiska sidor man ska leta efter..

http://forums.sportbikes.net/forums/forumdisplay.php?f=69
Där har ni forum för FZ6.
Kan även nämna att mc-varuhuset är en maskin kort sedan ~2veckor tillbaka :hihi

Pendlar med min in till jobbet dagligen och blir bara mer och mer biten.
Största problemet hitills har varit det där blöta som ramlar ner på en.

Föresten Amerikanarna pratar om ett problem som dom benämner TPS
(Throttle Position Sensor) som verkar ha strulat på 04 maskinerna.
Tydligen så ska dom tjuvdö vid gasavdrag osv, har inte sett någon som har
nämt detta i Sverige så jag undrar om det bara är deras hojjar.

MackeNo1 skrev:
Va in på bilsport&mc:s hemsida och knappade in mina uppgifter...MC-Fabrikat: Yamaha
MC-Modell FZ-6
MC-Årsmodell: 2004
Mc-körkortsår: 2000
Ditt postnr: 75260
Din församling: Helga Trefaldighet
Vald försäkring: 24-årsförsäkring
Ev. Tillägg: -
Ev. Rabatt: Ja

Halvförsäkringen kostar: 7012:-/år

--------------------------------------------------------------------------------
Helförsäkringen kostar: 12382:-/år

Dvs 583:-/mån för halvförs.... Känns helt ok, blir ju inte ens 1000:-/mån för både motarden och FZ6:an. Iofs så går det ju inte att ställa av nån av dom så det blir ju ändå en skaplig slant. Kostar o ligga på topp helt enkelt :D

Den äldre fazern ligger nog betydligt lägre i pris. Runt 7000 hel/hel även i ghettot. If räknar innehavstid för b-körkort som meriterande, sa de till mig.

Nu kan jag inte svara

Nu kan jag inte svara på nya modelen, men den gamla va jag hel nöjd med. Hängde med R1or utan problem, fast när vi va upp runt180. Då blev det jobbigt.

Enda nackdelen med fazer 600 är att den upplevs som tam när man hamnar bredvid en 1000cc vid trafikljuset.. :tomten

Elektronen skrev:
Enda nackdelen med fazer 600 är att den upplevs som tam när man hamnar bredvid en 1000cc vid trafikljuset.. :tomten

Det handlar om hur man kör. Man kan inte leva på vridet med en 600cc. Släpper man ut kopplingen från tomgång och sen ger full gas med en 600 får man pisk av en kommuntraktor. Om du istället varvar upp till 7-8000 där du har vridet, slirar på kopplingen vid grönt för att hålla motorvarvet uppe, kommer du förnedra många som kör 1000cc. :tummenupp

Matthe skrev:
Det handlar om hur man kör. Man kan inte leva på vridet med en 600cc. Släpper man ut kopplingen från tomgång och sen ger full gas med en 600 får man pisk av en kommuntraktor. Om du istället varvar upp till 7-8000 där du har vridet, slirar på kopplingen vid grönt för att hålla motorvarvet uppe, kommer du förnedra många som kör 1000cc. :tummenupp
ja visst är det så. jag får väl ta och öva starter..
:gnissla

Jag provkörde FZ6:an i lördags. Motorn kändes aningen piggare än den gamla. Det är möjligt att mellanregistret är starkare. Den med kåpa verkar dessutom ha lite mer upprätt körställning än FZS600. Kanske inte så sportigt, men vilsamt på transportsträckor. Tyckte man satt mer ovanpå hojen, men det kanske kan skyllas på den hårdare sadeln. Sadeln gör dessutom att vibrationerna känns mer i baken än tidigare.

Växellådan var lite trög vid nedväxling, men det var ju en helt ny hoj, så det kanske slits till. Jag har samma problem med den gamla, men inte alls i samma utsträckning. Den nya designen är bara så läcker, så varvräknar-eländet får man väl leva med. Känns definitivt som köpläge... Yamaha har dessutom sänkt priset pga jubileum.

Kollade försäkringspremier idag (Hel/Hel, 36 år, MC kort 5 år, Landsbygd, SMC medlem):

Bilsport&MC: 6.102:-
Folksam: 9.579:-
Trygg-Hansa: 17.737:-
IF: 27.185:-
LF: Bara telefonköer, omöjligt att komma fram. Erfarenhetsmässigt har dock Yamaha Power Insurance inte så attraktiva premier.

Elektronen skrev:
ja visst är det så. jag får väl ta och öva starter..
:gnissla

du kan inte jämföra äpplen och päron...600 och 1000 är liksom olika ligor. Förutom när du svänger...det är då det blir riktigt kul att åka en 600 :tummenupp

Harrysson skrev:
Jag provkörde FZ6:an i lördags. Motorn kändes aningen piggare än den gamla. Det är möjligt att mellanregistret är starkare. Den med kåpa verkar dessutom ha lite mer upprätt körställning än FZS600. Kanske inte så sportigt, men vilsamt på transportsträckor. Tyckte man satt mer ovanpå hojen, men det kanske kan skyllas på den hårdare sadeln. Sadeln gör dessutom att vibrationerna känns mer i baken än tidigare.

Växellådan var lite trög vid nedväxling, men det var ju en helt ny hoj, så det kanske slits till. Jag har samma problem med den gamla, men inte alls i samma utsträckning. Den nya designen är bara så läcker, så varvräknar-eländet får man väl leva med. Känns definitivt som köpläge... Yamaha har dessutom sänkt priset pga jubileum.

Kollade försäkringspremier idag (Hel/Hel, 36 år, MC kort 5 år, Landsbygd, SMC medlem):

Bilsport&MC: 6.102:-
Folksam: 9.579:-
Trygg-Hansa: 17.737:-
IF: 27.185:-
LF: Bara telefonköer, omöjligt att komma fram. Erfarenhetsmässigt har dock Yamaha Power Insurance inte så attraktiva premier.

LF´s märkesförsäkring ska vara billigast, vad är annars poängen? Jag betalade knappt 6000 hel/hel via LF (36 år, zon 2, hojkort sedan -93, full bonus). Sen har jag hört många som fått helt galna offerter från LF´s kundtjänst första gången de ringer, bara för att nästa samtal få premien reducerad med 80%. De som snackar med LF bör alltså beväpna sig med en del tålamod...

fazerfun skrev:
LF´s märkesförsäkring ska vara billigast, vad är annars poängen? Jag betalade knappt 6000 hel/hel via LF (36 år, zon 2, hojkort sedan -93, full bonus). Sen har jag hört många som fått helt galna offerter från LF´s kundtjänst första gången de ringer, bara för att nästa samtal få premien reducerad med 80%. De som snackar med LF bör alltså beväpna sig med en del tålamod...

Jo, jag har förstått av denna tråden att det gäller att hitta någon på LF som kan YPI. På yamaha's hemsida hittade jag dock ett exempel för FZ6: "Man boende i zon 3, 35 år, 10 skadefria år 6.934:-". Själv har jag inte nått upp till 10 år ännu (bara kört hoj i 5) så i mitt fall blir det nog något dyrare. I vilket fall är B&MC billigare.

Att det dessutom är nästan omöjligt att komma fram till kundtjänst på telefon och de sen inte vet vad de pratar om får en att undra hur man blir behandlad vid eventuell skada.

EDIT: Till LF's försvar är de i alla fall hyfsat snabba på att svara på e-post. Jag fick nyss en offert på 5.977:- för helförsäkring. Det var lägre än jag räknat med och cirka en hundring under B&MC, men LF har något högre självrisker. Vi får se vad det blir.

Last edited:
Harrysson skrev:
Jo, jag har förstått av denna tråden att det gäller att hitta någon på LF som kan YPI. På yamaha's hemsida hittade jag dock ett exempel för FZ6: "Man boende i zon 3, 35 år, 10 skadefria år 6.934:-". Själv har jag inte nått upp till 10 år ännu (bara kört hoj i 5) så i mitt fall blir det nog något dyrare. I vilket fall är B&MC billigare.

Att det dessutom är nästan omöjligt att komma fram till kundtjänst på telefon och de sen inte vet vad de pratar om får en att undra hur man blir behandlad vid eventuell skada.

Ok...ja det verkar som om antalet år med mc-kort är en avgörande faktor för LF. Att de både har dålig tillgänglighet och koll på kundtjänst är ju en varningssignal helt klart...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025