Fattig som fan :(

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
:huvet:huvet jag har inte arbetat nu på en 3 månader och pengarna börjar sina. Jag vet inte vart man ska vända sig för att få några pengar , eftersom jag inte har jobbat 6 månader inom en 12 månaders period.

Jag har vatt med i akassa i mer än ett år. men får ingen ersättning av dem eftersom jag inte uppfyller villkoren.

Vart kan jag då vända mig? någon som kan ge mig tips, för det är inte kul att inte kunan få en enda krona i månaden.

Hittar du inget jobb så finns det något som kallas ungdomsgaranti, som är motsvarigheten till a-kassa. Fast du kanske inte är någon "ungdom"?

Hittar du inget jobb så finns det något som kallas ungdomsgaranti, som är motsvarigheten till a-kassa. Fast du kanske inte är någon "ungdom"?

Finns väl något som heter kontantarbetsmarknadsstöd som gäller även för vuxna har jag för mej. E nog inte många kronor men kanske bättre än inget:tummenupp

Last edited:
jag är 20 år gammal. Anledningen att jag inte jobbat på så lång tid är att det är stor konkurrens i malmö. Finns gott om arbetslösa här som söker arbete. Då är det inte så lätt att hitta jobb.

Men jag söker konstant i hopp om att hitta. Men undertiden så åste jag kuna få lite pengar i alla fall så jag kan leva lite?

jag är 20 år gammal. Anledningen att jag inte jobbat på så lång tid är att det är stor konkurrens i malmö. Finns gott om arbetslösa här som söker arbete. Då är det inte så lätt att hitta jobb.

Men jag söker konstant i hopp om att hitta. Men undertiden så åste jag kuna få lite pengar i alla fall så jag kan leva lite?

Är att söka = att sitta och dega hemma framför datorn medan man ringer ett par samtal om dagen till något företag eller att kila ut och besöka företagen och presentera sig som arbetsvillig ungdom?

Annars är det nog som sagts ovan, sälj hojen.

Jag blir lite nyfiken på hur du har sökt jobb?! Finns garanterat hur mycket som helst om man bara tar sig i kragen.

1. Sälj hojen = Likviditet, minskade utgifter och minskat riskmoment (skaderisk --> dyrt)
2. Ring alla ftg på Eniro.. Mackar, Ica, konsum, Lager, distributionsftg, rivningsfirmor etc..
3. Vad kan du? 20 år och arbetslös så har man ju sannolikt ingen civilexamen, men vad har du gjort tidigare och vilka jobb klarar du av? Bättre att ta ett skitjobb vilket som helst och sen söka mot vad man vill göra.. Mkt lättare att få in foten om man redan har ett jobb. De flesta är arbetslösa av en anledning!

Rätning punkt 2.

GÅ till ftg, ta platschef eller vad de nu är på plats, presentera dig, säg att du är driven etc och visa att du är framåt.. Även om inte just det ICAt du går till har nåt, så kanske hans svåger har en däcksfirma osv...

Men hallå... Malmö ä stort asså. Tar flera dar att gå runt å kålla bakåm varenda buske efter jåbb. Vem har tid me de, VA ? Å sen är de nånn annan som hittar de där jåbbe före ändå.
:hihi

Fast jag hade problem där i början, nyutexad från högskolan va ingen hit :huvet Skitjobben fick man inte för att man ansågs vara överkvalificerad/överutbildad, och dom riktiga jobben fick man inte för att saknade erfarenhet :huvet

Jag undrar hur många som hade följt sina egna råd i samma situation?
Jag har aldrig stött på någon som har kuskat runt bland alla firmor på orten och sedan fått ett jobb, och defintivt inte något bra jobb. Att jag sedan inte känner någon är ju inte samma som att det inte finns. Så min enkla fråga blir: Hur många av er som är så för-at företagsamma har fått jobb via denna metod?:confused:

För mig påminner tråden om repliken till de som inte kan få barn om att det minsann inte är en mänsklig rättighet utan sådant som händer. Uttalas konstigt nog alltid av någon som redan har barn.

Du kan väl fixa så att du får KAS.... tror det ligger på 4500:- /mån. Snacka med arbetsförmedlingen så får du veta var du ska vända dig... Men som så många andra säger, gå o knacka dörr så ska du se att om en vecka så är du anställd.
Annars så kan du ju hyra ut dig själv till svettiga tanter eller samla burkar. :tummenupp

Jag undrar hur många som hade följt sina egna råd i samma situation?
Jag har aldrig stött på någon som har kuskat runt bland alla firmor på orten och sedan fått ett jobb, och defintivt inte något bra jobb. Att jag sedan inte känner någon är ju inte samma som att det inte finns. Så min enkla fråga blir: Hur många av er som är så för-at företagsamma har fått jobb via denna metod?:confused:

För mig påminner tråden om repliken till de som inte kan få barn om att det minsann inte är en mänsklig rättighet utan sådant som händer. Uttalas konstigt nog alltid av någon som redan har barn.

Jag!
Alla mina jobb utom det senaste har gått via rykten som jag har spridit ut bland företagare! (ska tillägga att jag alltid har haft ett jobb under tiden jag sökt) :tuttar

Last edited:

Eehh, ett exempel! Vaktbolagen skriker ju efter behovsanställda så om du inte är straffad sedan innan så är det ju ett ganska säkert kort! Tror minimiåldern är 20! Go for it.. (plus att det är kanon att ha nattjobb, då kan du ju köra på dagarna :yoparty )

...och defintivt inte något bra jobb.

Det kanske inte handlar om att få ett bra jobb i denna situationen, utan snarare ett jobb alls.

Jag har fått jobb enligt presentationstekniken på en bensinmack, en salladsodling och en mindre "klockfabrik".

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8