Där jag jobbar idag skulle kunna anställa 30 pers igår... Men vi hittar inte rätt kompetens.
Min far söker lagerråttor och miniadministratörer, men hittar inga. De som kommer anvisade från ams säger mer eller mindre rätt ut att de inte vill jobba. Eller börjar med att klaga så fort de kommer innanför dörren.
Jag har hade under studietiden 3-4 extrajobb vilket gav mig gott om både arbete och dollars, medan bekanta gnällde på att det var "omöjligt" att hitta jobb. Jag jobbade parallellt som säljare, lagerråtta, mackpojke och löpandebandetpackasakerpåensortsfabrik-pojke..
Det finns jobb, inte åt alla - men åt de som vill och försöker! Så är det
Så man måste ha turen med sig för att man ska bli vald.
Du ska inte bli vald, du ska göra valet åt dem..
Hell, jag har exempel på en lirare som gled in på lagret på ett ställe. Presenterade sig som den nya killen, bad andra lära honom vad han skulle göra.
1,5 vecka senare gick han up till chefen och sa att han kunde jobbet, och sa att han stannade om han fick lön fr o m nästa måndag!
Han fick det direkt!

(Kanske inte att rekommendera om man ska jobba som väktare, men ändå..)
Ringer du är det bara en röst de kan låta bli att lyssna på medan de gör annat. Skriver du brev och skickar ansökningar är det som ett lotteri med bättre odds än trisslotteriet. Går du dit och frågar efter rekryteringsansvarig så VET du när du träffar rätt person, du kan känna av läget och presentera dig på riktigt. Bara att du gör det är värt massor för den som anställer, du visar att du verkligen vill.
Jag har aldirg skickat en ansökan till ett jobb. Antingen har jag gått på rekommendation, eller så har jag gått dit på plats eller ringt upp direkt.
Bara gör´t.. sätt ett mål.. Jag sitter som säljare och jagar folk som är omöjliga att få tag i, grejar jag 20 vettiga kontakter om dan, så borde du kunna söka minst 30 jobb om dan om du ringer full arbetstid.
Ett annat stalltips är att ringa tidiga mornar, då visar du att du inte är trött och sover bort hela dagarna också..
Lycka till