Fattig som fan :(

Det finns alltid jobb om man letar sig in på ett lagret någonstans, i kassan på mcdonalds eller som vaktmästare någonstans, etc, etc..
Nej, det finns inte alltid jobb! Iofs hade man det systemet i gamla östeuropa men jag har inte uppfattat dig som en förespåkare för det?
Jag kan inte heller förstå hur man å ena sidan kan hävda att privata företag är kostnadseffektivare för att de inte anställer folk som "bara dricker kaffe" samtidigt som man hävdar att det finns ett överskott av arbetsmöjligheter och att företag anställer bara du visar lite go. (Jag vet att det är en övergeneralisering men fortfarande står de två åsikterna logiskt emot varandra.)
Jag tror företag anställer om de anser sig ha behov av det, och då är det givetvis bra att vara aktiv, men inte annars. Fast jag har haft fel förut också!

Att det sedan finns folk som har fått jobb på det är inget bevis för att det är effektivt, lika lite som att hundra lottovinnare skulle bevisa att lotta är en bra metod att bli rik.

Nej, det finns inte alltid jobb! Iofs hade man det systemet i gamla östeuropa men jag har inte uppfattat dig som en förespåkare för det?
Jag kan inte heller förstå hur man å ena sidan kan hävda att privata företag är kostnadseffektivare för att de inte anställer folk som "bara dricker kaffe" samtidigt som man hävdar att det finns ett överskott av arbetsmöjligheter och att företag anställer bara du visar lite go. (Jag vet att det är en övergeneralisering men fortfarande står de två åsikterna logiskt emot varandra.)
Jag tror företag anställer om de anser sig ha behov av det, och då är det givetvis bra att vara aktiv, men inte annars. Fast jag har haft fel förut också!

Att det sedan finns folk som har fått jobb på det är inget bevis för att det är effektivt, lika lite som att hundra lottovinnare skulle bevisa att lotta är en bra metod att bli rik.

Är bara nyfiken, men vad är ditt tips på hur man får ett jobb?
Jag menar bara att du verkar ju helt förkasta tipset om att gå ut/ringa på måfå ur katalogen till företagen och presentera sig själv som jobbsökande. Så hur tycker du att man ska göra då? Som sagt bara nyfiken och inget illa ment alls...

Om det finns jobb, bara man söker dem, så innebär det alltså att vi kan ha 0% arbetslöshet i morgon bara folk inte varit så lata och hellre stannat hemma för att slötitta på TV? :confused:

Inte noll procent, kanske, men jag tror definitivt arbetslösheten hade varit mindre om fler hade kunnat tänka sig jobba med obekväma yrken/tider/förutsättningar en tid för att över huvud taget komma in på arbetsmarknaden. Nu har jag haft det glassigt hittills, men skulle min nuvarande anställning skita sig har jag verkligen inga problem med att städa trappuppgångar eller vända burgare (som om det skulle vara de enda jobb som finns öppna), tills jag hittat (eller startat) något bättre.

Jag menar bara att du verkar ju helt förkasta tipset om att gå ut/ringa på måfå ur katalogen till företagen och presentera sig själv som jobbsökande. Så hur tycker du att man ska göra då? Som sagt bara nyfiken och inget illa ment alls...

Nej, jag är inte negativ utan ser det som en av flera möjliga metoder, bl.a. har det ju kommit en del bra tips om jobbmässor här som jag också tror på. Det jag egentligen vänder mig mot är den lite självgoda attityden om att om man inte har jobb är det bara att ta sig i kragen och att arbetslöshet mer är en personlighetsbesrkivning och ett svaghetstecken än ett utslag av att vi, vad folk än påstår, inte har en omättlig arbetsmarknad. Plus att när man har ett jobb verkar det så enkelt att veta precis hur andra ska göra.
Så för att summera: Ja, knacka dörr är en metod men den trollar inte fram fler arbeten.

Arbetslöshet är en realitet, har alltid funnit och kommer alltid att finnas och är dessutom nödvändig i en fungerande ekonomi.

Min uppfattning är att alldeles för många företag inte tar dig på orden om du bara ringer eller mailar; informationen du försöker förmedla om att du finns och vill ha jobb förpassas till arkivet om du inte har tur och på första försöket når någon som vet med sig att han behöver din kompetens där och då (om du över huvud taget lyckas förmedla att du är kompetent). Att dyka upp personligen gör att man inte kan ignorera din närvaro, och det visar även prov på bättre driv, vilket förhoppningsvis är en fördel på de flesta arbetsplatser (har du uppnått en sådan energinivå en gång finns ju risken att du vet hur du kommer tillbaka dit även när du finns med på lönelistan).

Och ska du ändå maila till ett företag, skriv på någorlunda korrekt [svenska|gängse språk i landet du söker jobbet]. Jag har varit rådgivande vid ansättning av tjänst i företaget jag jobbar för, och jag kan säga av egen erfarenhet att första intrycket är viktigt. Har man inte brytt sig om att lägga ner arbete på detta, vågar jag inte lita på att man orkar lägga ner arbete på att faktiskt utföra jobbet man söker.
Det är lite som att lägga ut ett fordon på annons utan att serva och vaxa upp det en extra gång. En potentiell kund tänker omedelbart "ok, skiter han i utsidan, hur ser mekaniken ut i så fall?", oavsett om kunden själv bryr sig om sina fordon eller ej.

Nej, jag är inte negativ utan ser det som en av flera möjliga metoder, bl.a. har det ju kommit en del bra tips om jobbmässor här som jag också tror på. Det jag egentligen vänder mig mot är den lite självgoda attityden om att om man inte har jobb är det bara att ta sig i kragen och att arbetslöshet mer är en personlighetsbesrkivning och ett svaghetstecken än ett utslag av att vi, vad folk än påstår, inte har en omättlig arbetsmarknad. Plus att när man har ett jobb verkar det så enkelt att veta precis hur andra ska göra.
Så för att summera: Ja, knacka dörr är en metod men den trollar inte fram fler arbeten.

Arbetslöshet är en realitet, har alltid funnit och kommer alltid att finnas och är dessutom nödvändig i en fungerande ekonomi.

Okej, då förstår jag bättre vad du menar. Tack för svaret.

Inte noll procent, kanske, men jag tror definitivt arbetslösheten hade varit mindre om fler hade kunnat tänka sig jobba med obekväma yrken/tider/förutsättningar en tid för att över huvud taget komma in på arbetsmarknaden. Nu har jag haft det glassigt hittills, men skulle min nuvarande anställning skita sig har jag verkligen inga problem med att städa trappuppgångar eller vända burgare (som om det skulle vara de enda jobb som finns öppna), tills jag hittat (eller startat) något bättre.

Samma inställning har jag. Har haft min beskärda del av "enkla skitjobb" som gett pengar i plånboken.

För att spinna vidare på exemplet städare: Finns det ett oändligt behov av städare? Finns det många städfirmor som går i konkurs för att de inte kan hitta tillräckligt med folk?

Om städfirma A har 2 anställda, B har 3 och det finns fem firmor som behöver städning som tar en hel dag. Anställer då A eller B tio städare till för att vara snälla?

Om tre företag anlitar B och två anlitar A fungerar det bra. Om däremot ett av företagen bestämmer sig för att anlita B istället för A, så att fyra företag vill anlita B och ett A. Kommer då A behålla sina två anställda, eller säga upp en som går till företag B?

Allt styrs av behov och efterfrågan. Finns behovet anställs folk. Finns det inte så anställs det inte.

Min uppfattning är att alldeles för många företag inte tar dig på orden om du bara ringer eller mailar; informationen du försöker förmedla om att du finns och vill ha jobb förpassas till arkivet om du inte har tur och på första försöket når någon som vet med sig att han behöver din kompetens där och då (om du över huvud taget lyckas förmedla att du är kompetent). Att dyka upp personligen gör att man inte kan ignorera din närvaro, och det visar även prov på bättre driv, vilket förhoppningsvis är en fördel på de flesta arbetsplatser (har du uppnått en sådan energinivå en gång finns ju risken att du vet hur du kommer tillbaka dit även när du finns med på lönelistan).

Och ska du ändå maila till ett företag, skriv på någorlunda korrekt [svenska|gängse språk i landet du söker jobbet]. Jag har varit rådgivande vid ansättning av tjänst i företaget jag jobbar för, och jag kan säga av egen erfarenhet att första intrycket är viktigt. Har man inte brytt sig om att lägga ner arbete på detta, vågar jag inte lita på att man orkar lägga ner arbete på att faktiskt utföra jobbet man söker.
Det är lite som att lägga ut ett fordon på annons utan att serva och vaxa upp det en extra gång. En potentiell kund tänker omedelbart "ok, skiter han i utsidan, hur ser mekaniken ut i så fall?", oavsett om kunden själv bryr sig om sina fordon eller ej.

Jag håller helt med dig.

Har själv sökt och fått jobb genom både att ringa upp företaget och genom att helt enkelt göra ett besök. Jag tror precis som du skriver att det är svårt att ignorera den arbetssökande om man har den precis framför sig. En skriftlig ansökan eller ett mejl är lätt att lägga i "arkivet". Dessutom har man genom ett besök gett sin ansökan ett ansikte som förhoppningsvis chefen tycker om.

Mitt nuvarande jobb fick jag genom att åka till företaget och snacka litegrann, och jag fick börja provjobba veckan efter och efter ytterligare 2 veckor så fick jag reda på att jag fick fortsätta där.
Jag är en rastlös person som gärna prövar nya jobb tills jag hittar det som passar mig och två tidigare jobb har jag fått på samma vis, då var det förvisso bara extrajobb vid sidan av skola på det ena och heltidsjobb på det andra.

Fast jag måste nog säga att en del här är rätt hårda mot grabben, det ÄR jävligt svårt att få jobb och ALLA är inte drivna och envisa och kan stoltsera med det när de träffar en arbetsgivare.
Men ring din A-kassa, du kan få grundersättning även om du inte har har jobbat tillräckligt länge, en kompis fick det efter skolan och det rörde sig väl om ca 4000:-/mån.

Jag är inskrivern på en massa bemanningsföretag. Sen så söker jag alla jobb som jag har meriter till på arbetsförmedlingen. Men ska nog ta steget och besöka företagen. Men det är verkligen svårt att hitta jobb här i malmö. Alla tror att det är så lätt. MEn ett jobb jag tänkte skicka in ansökan på, ringde jag först för att fråga om jag kunde söka det, då sa dem att dme slutat ta in ansökningar vid 250 st, då hade det bara gått 2 dagar som annonsen varit uppe.

Så man måste ha turen med sig för att man ska bli vald.

Sen kan jag ochså säga till herr dark nånting... att jag inte är kriminell på något vis, så du inte tror det är därför jag inte har något jobb. Sista arbetsplatsen jag var på så trivdes jag inte för att dem jävlarna spelade all den musik jag hata för att jävlas med mig. Tänk o höra dansband på hög volm dygnet runt, crazy frog, och den jvla Gunter. Nej ja hade inget o säga till om där vilket jag tyckte var orättvist. Det hände en hel del annat med men men. De var fast tjänst men via en bemanning. Så jag sa hur de var till bemanningen. Det dem gjorde var att byta ut mig mot nån annan i stället för att be dem att sluta och be om ursäkt! Uselt av dem tycker jag!

Jag ska kolla upp bevakningsföretag, men har för mig man måste ha väktarutbildning då. inget jag vet.

Sen så har jag kollat upp det med grundersättning, dem säger att det inte finns nåttsånt om man inte jobbat 6 månader inom en 12 månadersperiod. Så jag får se om soc kan hjälpa mig.
Det är inte det att jag vill leva på någons skattepengar, utan jag behöver bara lite så jag kan klara mig genom månaden. Bara för att ni kanske inte är i den sitsen nu så kanske ni nån gång kan behöva o få lite hjälp,då e det inte så kul att man inte får ett öre att leva på. Även jag betalar skatt när jag jobbar om ni nu inte visste det.

vet inte vad jag mer kan tillägga nu mer än att det suger att inte få en krona i månaden. Livet står stilla rätt mycket.

Den rekryteringsträffen kommer jag att gå på, har fått papper hemskickat om det redan så, men tack för infon ändå :)

Jag hoppas det löser sig snart. :huvet :gnissla

Last edited:
Där jag jobbar idag skulle kunna anställa 30 pers igår... Men vi hittar inte rätt kompetens.

Min far söker lagerråttor och miniadministratörer, men hittar inga. De som kommer anvisade från ams säger mer eller mindre rätt ut att de inte vill jobba. Eller börjar med att klaga så fort de kommer innanför dörren.

Jag har hade under studietiden 3-4 extrajobb vilket gav mig gott om både arbete och dollars, medan bekanta gnällde på att det var "omöjligt" att hitta jobb. Jag jobbade parallellt som säljare, lagerråtta, mackpojke och löpandebandetpackasakerpåensortsfabrik-pojke..

Det finns jobb, inte åt alla - men åt de som vill och försöker! Så är det :fakta

Så man måste ha turen med sig för att man ska bli vald.

Du ska inte bli vald, du ska göra valet åt dem..

Hell, jag har exempel på en lirare som gled in på lagret på ett ställe. Presenterade sig som den nya killen, bad andra lära honom vad han skulle göra.

1,5 vecka senare gick han up till chefen och sa att han kunde jobbet, och sa att han stannade om han fick lön fr o m nästa måndag!

Han fick det direkt! :tummenupp (Kanske inte att rekommendera om man ska jobba som väktare, men ändå..)

Ringer du är det bara en röst de kan låta bli att lyssna på medan de gör annat. Skriver du brev och skickar ansökningar är det som ett lotteri med bättre odds än trisslotteriet. Går du dit och frågar efter rekryteringsansvarig så VET du när du träffar rätt person, du kan känna av läget och presentera dig på riktigt. Bara att du gör det är värt massor för den som anställer, du visar att du verkligen vill.

Jag har aldirg skickat en ansökan till ett jobb. Antingen har jag gått på rekommendation, eller så har jag gått dit på plats eller ringt upp direkt.

Bara gör´t.. sätt ett mål.. Jag sitter som säljare och jagar folk som är omöjliga att få tag i, grejar jag 20 vettiga kontakter om dan, så borde du kunna söka minst 30 jobb om dan om du ringer full arbetstid.

Ett annat stalltips är att ringa tidiga mornar, då visar du att du inte är trött och sover bort hela dagarna också..

Lycka till

Last edited:
Till trådstartaren: Jag gick också handel och på sommaren efter avslutade utbildning (detta var tio år sedan)så fick jag inte ett öre i ersättning. (a-kassa hade jag inte jobbat ihop då jag gick i skolan, kas hade jag inte åldern inne för,soc kunde man glömma då jag hade pengar på banken, kruxet var att dem var låsta till x antal uttag per år :huvet *barnpension* )

Men aldrig att jag ens funderade på att flytta hem igen eller att farsan gick in och betalade för mig "när du är 18 får du klara dig själv", hårt ja men jävligt lärorikt. Jag tog ett telefonistjobb för 40kr i timmen, allt var bättre än noll. På hösten kom jag in på läkarsekreterarutbildningen och därefter ett sommarjobb. Men jag ville ha en fast tjänst och sökte på andra orter, så 20 år gammal fick jag min fasta tjänst.

Livet är inte alltid en dans på rosor men det löser sig oftast om man tar tag i saker och ting och inte räknar med att andra ska göra saker åt en, så har det i alla fall varit för mig.

Lycka till!.:tummenupp

ps: Skriva ansökningar borde du va en hejare på om du gått handel- och administration ;) men ring alltid först eller som många redan har skrivit besök arbetsgivaren och marknadsför dig själv.

Last edited:

Jag som egenföretagare är alltid i valet och kvalet om jag skall anställa fler eller inte. Iom att det är så svinigt dyrt att ha anställda så ligger man gärna straxt under den personal man eg. skulle behöva. Detta innebär således att OM det skulle komma en kille/tjej och knacka på dörren och visa ett djävulskt driv, en vilja och rätt kunskaper så skulle jag med mycket stor sannolikhet ge honom/henne chansen att visa vad denne går för.

Jag som egenföretagare är alltid i valet och kvalet om jag skall anställa fler eller inte. Iom att det är så svinigt dyrt att ha anställda så ligger man gärna straxt under den personal man eg. skulle behöva. Detta innebär således att OM det skulle komma en kille/tjej och knacka på dörren och visa ett djävulskt driv, en vilja och rätt kunskaper så skulle jag med mycket stor sannolikhet ge honom/henne chansen att visa vad denne går för.
Då är vi mer eniga tror jag! Fast jag har själv löst det genom att ha ett enmansföretag. Slipper jobbiga kolleger och konflikter plus att löneförhandlingarna går enklare om än jag är tuff att förhandla med!:tummenupp

Ta bort arbetsgivaravgiften och det sätter fart på allt! Det i kombo med grov förmildring av den sk arbetstrygheten skulle göra susen!

Jag skulle själv inte våga anställa någon i sverige om det inte var absolut nödvändigt och Jag hade en tvärsäker vinstprognos flera år fram över.

Syrran (som jobbar statligt dessutom) hade 15 tjänster inom samma företag på ett år pga att de inte vågade fastanställa henne. Hon blev uppsagd och hamnade nån annanstans och i stället tar man in någon som inte kan ett skit och så fortsätter det. Ingen kan ju påstå at det är annat än vansinne!

ARBETSGIVARAVGIFT?!?!? En avgift på något som samtliga inblandade tjänar på! Vi kan även införa:

Stanna vid övergångsställeavgift, Hjälpa någon som får spöavgift eller varför inte deklarera i stidavgift!:mad:

Då är vi mer eniga tror jag! Fast jag har själv löst det genom att ha ett enmansföretag. Slipper jobbiga kolleger och konflikter plus att löneförhandlingarna går enklare om än jag är tuff att förhandla med!:tummenupp

Ja.. Antingen skall man vara ensam eller ha 30+ anställda så man inte kan urskilja oduglingarna lika bra.

...Sen kan jag ochså säga till herr dark nånting... att jag inte är kriminell på något vis, så du inte tror det är därför jag inte har något jobb...

Jag skojade. Det finns många här på SH som gapar om ditt o datt o har åsikter om vad folk har för sig utan att vara mycket bättre själva. Det sticker i ögonen på väldigt många när en människa inte jobbar. Ibland är folk lite för snabba med att uttrycka sig negativt innan de har fakta på bordet.

Första och enda gången jag har varit sjukskriven (hojkrasch) upptäckte jag att alla var så förstående och vänliga. Tyckte det var skitskumt först men sen kom jag på att det nog var för jag hade ett ganska uppenbart skäl (högerbenet i gips). :) Jag tror det är mycket otrevligare för alla som inte har någon synbar anledning till varför man inte arbetar.

Har du rimligtvis gjort allt du kan för att få ett jobb du kan tänka dig att arbeta med så har du ditt på det torra. Jag skulle inte heller tömma latriner eller städa trappuppgångar sen får folk säga vad de vill. :tomten

A-kassa?

:huvet :huvet jag har inte arbetat nu på en 3 månader och pengarna börjar sina. Jag vet inte vart man ska vända sig för att få några pengar , eftersom jag inte har jobbat 6 månader inom en 12 månaders period.

Jag har vatt med i akassa i mer än ett år. men får ingen ersättning av dem eftersom jag inte uppfyller villkoren.

Vart kan jag då vända mig? någon som kan ge mig tips, för det är inte kul att inte kunan få en enda krona i månaden.

Om du inte får något arbete ska du

anmäla Fredrik Reinfeldt till Europadomstolen för att han
medvetet bryter mot FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna!

I FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna står i artikel 23 solklart och tydligt:
"Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet."

Fredrik Reinfeldt är statsminister.
Det är hans ansvar att se till att Sverige uppfyller FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
Gör han inte det måste han ställas till ansvar för det.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8