Fastsättning på färja

När man tar med motorcykel på färja så har besättningen skyldighet att hålla med spännband, det dummaste man kan göra är att spänna fast hojen själv, för då täcker inte båtens försäkring hojen ifall den ramlar, utan låt besättningen spänna fast hojen, och man får aldrig ha en hoj ståendes på släp eller liknande (skåpbil går bra om det inte är kapel) för hojen kan ramla och skada andra fordon, och skiter ni i det så kan ni räkna med att hojen är omplacerad när ni kommer ner från kaffet, för stuvarna Har all rätt att flytta på era saker, bil, släp, endaste dem inte typ flyttar är lastbilar och sånt då, allt detta har en kompis till mig sagt som är utbildad sjöman, så låt besättningen spänna fast era hojar, det är det bästa, ramlar den, ja då betalar rederiet alla skador och sånt, men spänner ni fast dem själva och dem ramlar så får ni stå för skadorna själva...

Last edited:
Inte så lätt när man står där och gubbarna tycker att det är onödigt att spänna fast utan bara slänger åt en gummikilar. Det måste vara rejäl jäkla sjö för att fälla min hoj när den står på stöd.

Trötter skrev:
det dummaste man kan göra är att spänna fast hojen själv, för då täcker inte båtens försäkring hojen ifall den ramlar, utan låt besättningen spänna fast hojen...QUOTE]

dem har skyldighet, hojen ska vara fastspänd oavsett om det är lungt vatten eller ej, tänk på att dem kan behöva göra snabba manövrar eller nått sånt, och jag såg att nån hade kommenterat 17 årig grabb sommarjobbar på båten, knapst troligt, krävs ungefär 3 års säkerhets kurser för att få jobba på båt, oavsett om det är en stor olje tanker eller om det är djurgårds färjan.

Säg det till de tyska flåbusarna om du ska över till Rostock... jag blev uppskrämd av artiklarna i BIKE (som alla andra som aldrig åkt färja med hoj tidigare). Det känns bättre med spännband osv. men med kilar, styrlås och låst bromshandtag så är det fan inte lätt att fälla min R1:a. Då ska färjan kränga så att man själv ramlar.

Trötter skrev:
dem har skyldighet, hojen ska vara fastspänd oavsett om det är lungt vatten eller ejQUOTE]

jag vet inte hur dem hanterar det, men dem har som jag sagt innan skyldighet att stå dära med spänband redo att spänna fast din hoj när du kommer, kan fråga min polare sen lite mera om detta när jag får tag på honom, han är visserliglen maskinist då, men han kan alla regler och det ändå ombord på färjorna, var med honom när han tog sin båge på finlandsfärjan och dem sa som dem sa till dig att det inte är nån ide att spänna fast, min polare rabbla upp lite regler för dem och tala om vad som gällde och visade sitt sjömans pass, sen vart det en jävla fart på stuvarna.. :hihi

Nyss hemkommen från Bornholm kan jag i alla fall konstatera att katamaranen mellan Ystad och Rönne hade trevlig och hjälpsam personal när det gällde att surra fast hojarna. :tummenupp De spände bara med ett band över sadeln, men det var inte någon större sjögång denna veckan som det kan vara ibland i detta gattet. Spännbandet krokades fast i MC-ramen på motsatta sidan av sidostödet, sen över sadeln och ner till en krok på däck. No problem.

Spänn hojen i undre styrkronan på bägge sidor. Sitter som berget och minimal risk för repor. Kilar under hjulen och hojen rör sig inte en millimeter även om det så är storm.

Nu var det ett tag sen jag åkte färja ( läs jobbade ) åker numera renodlat RO/RO, men lyssna på besättningen. Säger de att du inte behöver spänna fast den så behöver du inte göra det. På en del färjor så finns det speciella surrningsfästen i däck för hojar där man då använder lite klenare surrningar än de normala lastsurrningarna. Funkar alldeles utmärkt.

Segla lungt

Last edited:
J.Porta skrev:
Nu var det ett tag sen jag åkte färja ( läs jobbade ) åker numera renodlat RO/RO, men lyssna på besättningen. Säger de att du inte behöver spänna fast den så behöver du inte göra det. På en del färjor så finns det speciella surrningsfästen i däck för hojar där man då använder lite klenare surrningar än de normala lastsurrningarna. Funkar alldeles utmärkt.

Angående sjögången i östersjön på finlandsfärja eller med TT-line eller nåt annat söderöver så skall det MYCKET till ifall saker och ting skall börja åka omkring på däck om det är korrekt surrat.

Ja, men säger du till stuvarna att du vill ha din hoj fastsurad så ska dem sura fast den, gör dem inte det så bryter dem mot reglerna..,(kommer inte ihåg vilka paragrafer det är, men kan ta reda på), det känns ju alltid lite säkrare att veta att hojen står fastsurad än att den bara står med ett par klossar, för man får ju inte gå ner på bildäcket under färd ju.., men egentligen så ska allt som står på däcket suras fast, oavsett väder, även om det vindstilla och det ute så ska sakerna stå fastsurade, säkerhetsgrej.., oftast när dem stuvarna kommer med ursäkter som att det inte behövs suras fast så
är det för att slipa massa arbete, men det är ju skillnad mellan båtarna...

DanneP skrev:
Inte de båtar jag åkt, de vill ju inte ha ansvaret om din hoj välter eller hur!

Det ska finnas spännband ombord på båtarna, jag sätter 2 fram och 2 bak och spänner ner hela hojen, utan stöd i... sen sitter hojen som berget... även på englandsbåten och den turen var inte precis lugn...

MVH
Detta är modellen, vill du vara översäker tar du med ett buntband till handbromsen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back