CPMS skrev:2158498Tyvärr bara skruvat med inombordsmotorer med rak axel, det låter som du har ett Inu-drev på båten?
Motorn borde "bara" vara att lossa från drevet, lossa motorfästena, dra framåt och lyfta ur.
Om nu kopplingen mellan motor och drev är ihopskruvad på något sätt måste man ju kunna komma åt den efter man dockat ihop motor och drev så i sådant fall borde det finnas en lucka eller dyligt.
Tänk på att kolla gummibälgen i drevet om det finns någon sådan, brukar kunna spricka.
Fixa lite bilder så kan vi nog lista ut hur det sitter ihop.
Det sitter ett "Alpha-One" drev på båten, jag vet inte om det säger dig särskillt mycket. Det är iaf det vanligaste drevet.
Som det ser ut så ska det bara vara att dra ur motorn som du beskriver, jag ska försöka ta några bilder under morgondagen.
Lugn skrev:2158582OM du nu skulle prova att fylla den med diesel så tömmer du ur den när vad-det-nu-är-som-kärvar har släppt. Fyller givetvis med vanlig olja innan du startar den.
Prova som sagt att dra runt den vid motorn istället för propellern. Jämför med att försöka dra runt motorn på en bil genom att snurra på hjulen - inte lätt...
Om du då kan få runt motorn och ev enbart behöver byta (fixa?) startmotorn så finns det ju ingen direkt anledning att riva motorn, förutom ren nyfikenhet då. Möjligvis för att få ut all skit du hällt ner i cylindrarna om du inte lyckas suga upp det...
Lycka Till!![]()
Det har du rätt i, men om det är motorn som rostat ihop, så borde jag ju bränna även den nya startmotorn om jag bara provar att starta med den? Det lär ju vara det som tog död på den befintliga? Jag ska nog prova att dra runt motorn för hand först iaf.
Tack för all hjälp allihopa!