Fastrostade kolvar

CPMS skrev:
2158498 Tyvärr bara skruvat med inombordsmotorer med rak axel, det låter som du har ett Inu-drev på båten?

Motorn borde "bara" vara att lossa från drevet, lossa motorfästena, dra framåt och lyfta ur.

Om nu kopplingen mellan motor och drev är ihopskruvad på något sätt måste man ju kunna komma åt den efter man dockat ihop motor och drev så i sådant fall borde det finnas en lucka eller dyligt.

Tänk på att kolla gummibälgen i drevet om det finns någon sådan, brukar kunna spricka.

Fixa lite bilder så kan vi nog lista ut hur det sitter ihop.

Det sitter ett "Alpha-One" drev på båten, jag vet inte om det säger dig särskillt mycket. Det är iaf det vanligaste drevet.

Som det ser ut så ska det bara vara att dra ur motorn som du beskriver, jag ska försöka ta några bilder under morgondagen.

Lugn skrev:
2158582 OM du nu skulle prova att fylla den med diesel så tömmer du ur den när vad-det-nu-är-som-kärvar har släppt. Fyller givetvis med vanlig olja innan du startar den.

Prova som sagt att dra runt den vid motorn istället för propellern. Jämför med att försöka dra runt motorn på en bil genom att snurra på hjulen - inte lätt...

Om du då kan få runt motorn och ev enbart behöver byta (fixa?) startmotorn så finns det ju ingen direkt anledning att riva motorn, förutom ren nyfikenhet då. Möjligvis för att få ut all skit du hällt ner i cylindrarna om du inte lyckas suga upp det...

Lycka Till! :tummenupp

Det har du rätt i, men om det är motorn som rostat ihop, så borde jag ju bränna även den nya startmotorn om jag bara provar att starta med den? Det lär ju vara det som tog död på den befintliga? Jag ska nog prova att dra runt motorn för hand först iaf.

Tack för all hjälp allihopa! :tummenupp

Machmud skrev:
2158632
...men om det är motorn som rostat ihop, så borde jag ju bränna även den nya startmotorn om jag bara provar att starta med den? Det lär ju vara det som tog död på den befintliga? Jag ska nog prova att dra runt motorn för hand först iaf.

Tack för all hjälp allihopa! :tummenupp

Yes, Sir. Jag tänkte att du nog kunde komma åt att dra runt den på plats innan du byter startmotorn.

Startmotorer kan man för övrigt renovera om det inte bara är skrot kvar.

Lugn skrev:
2158860 Yes, Sir. Jag tänkte att du nog kunde komma åt att dra runt den på plats innan du byter startmotorn.

Startmotorer kan man för övrigt renovera om det inte bara är skrot kvar.

Jag ska åka ner imorgon och ta några bilder, samt försöka hitta något att dra runt motorn med.

Kan man renovera den själv? Hur går det till tro?

Machmud skrev:
2159054 Jag ska åka ner imorgon och ta några bilder, samt försöka hitta något att dra runt motorn med.

Beror på vad som tagit skada, i värsta fall lindar du om den.

Machmud skrev:
2159054 Jag ska åka ner imorgon och ta några bilder, samt försöka hitta något att dra runt motorn med.

Tar isär den och byter det som är dåligt... :)

Om du tar den till en bilektroniksfirma så kan de fixa det åt dig. Borde bli billigare än en ny. :tummenupp

Jag var med om en båtmotor som hade skurit och var orubblig. Men när vi skulle skruva isär den visade det sig att det var den kombinerade startmotorn/generator som skurit. Den drev/drevs med en rem på vevaxeln.
Det var iofs en tvåcylindrig liten diesel och jag vet inte om arrangemanget finns på större motorer.

Men glada blev vi ty prislappen sjönk drastiskt.

Machmud skrev:
2158632 Det sitter ett "Alpha-One" drev på båten, jag vet inte om det säger dig särskillt mycket. Det är iaf det vanligaste drevet.

Tjena att lossa drevet tar en person som aldrig gjort det 20 minuter, detta behövs oftast om du skall ur med spisen om du inte har ett motorrum som tillåter detta.
Hur infästningarna ser ut invändigt på ett alpha är jag osäker på, tror dock inte att det skiljer så mycket från ett bravo som jag har.

Jag kan kika vid tillfälle om det behövs då jag har 50 meter till båten.

1.Lossa dom sex muttrar (tre på varje sida) som är markerade enligt min fina bild.

2.Lossa alla locken till hydralarmarna och lossa muttrarna den yttre fästningen av "armen" sitter med en gängad stav, den knackar du enkelt ut.
Den inre behövs bara muttrarna lossas.

3. På höger sida av drevet i den höjd som är markerad sitter en vajer fast (växelföraren), den lossas när du dragit ut drevet c:a 5 cm genom att dra den uppåt i sitt spår.

Nu är drevet löst från skölden och det är bara att dra utåt.

4.Göm inte att byta samtliga packningar när du har "rivit".
Passa även på att kolla bälgarna/bälgen (sprucket gummi) om du har
avgaserna via drevet.

Angående din motor så hade jag rivit isär rubbet, men visst så skall du nog kunna få snurr på grejorna med lite "bond metoder".

:tummenupp

Bifogat

• alpha-one.JPG
    alpha-one.JPG
    41.2 KB · Visningar: 68
Last edited:
Rocky skrev:
2160862 Tjena att lossa drevet tar en person som aldrig gjort det 20 minuter, detta behövs oftast om du skall ur med spisen om du inte har ett motorrum som tillåter detta.
Hur infästningarna ser ut invändigt på ett alpha är jag osäker på, tror dock inte att det skiljer så mycket från ett bravo som jag har.

Jag kan kika vid tillfälle om det behövs då jag har 50 meter till båten.

1.Lossa dom sex muttrar (tre på varje sida) som är markerade enligt min fina bild.

2.Lossa alla locken till hydralarmarna och lossa muttrarna den yttre fästningen av "armen" sitter med en gängad stav, den knackar du enkelt ut.
Den inre behövs bara muttrarna lossas.

3. På höger sida av drevet i den höjd som är markerad sitter en vajer fast (växelföraren), den lossas när du dragit ut drevet c:a 5 cm genom att dra den uppåt i sitt spår.

Nu är drevet löst från skölden och det är bara att dra utåt.

4.Göm inte att byta samtliga packningar när du har "rivit".
Passa även på att kolla bälgarna/bälgen (sprucket gummi) om du har
avgaserna via drevet.

Angående din motor så hade jag rivit isär rubbet, men visst så skall du nog kunna få snurr på grejorna med lite "bond metoder".

Perfekt! jag har inte kommit åt en kamera för att ta bilder ännu, ska prova igen imorgon.

Båten i fråga är en Fjordling 17, och motorrummet är ganska stort, dessutom finns det en stor lucka över själva motorn. Jag ska fotografera den också.
Är det verkligen nödvändigt att lossa på drevet då?
Det verkar lättare att endast lossa på motorfästerna och dra motorn framåt i sina splines och sedan lyfta, eller?

Machmud skrev:
2161167 Perfekt! jag har inte kommit åt en kamera för att ta bilder ännu, ska prova igen imorgon.

Båten i fråga är en Fjordling 17, och motorrummet är ganska stort, dessutom finns det en stor lucka över själva motorn. Jag ska fotografera den också.
Är det verkligen nödvändigt att lossa på drevet då?
Det verkar lättare att endast lossa på motorfästerna och dra motorn framåt i sina splines och sedan lyfta, eller?

Finns utrymmet så skall det inte vara några problem, fixa lite bilder så kan vi bedömma.

Här kommer lite bilder på motorn, säg till om det är något annat ni vill se, jag har fler...

Bifogat

• DSC01515.JPG
    DSC01515.JPG
    137.4 KB · Visningar: 66
  • DSC01517.JPG
    DSC01517.JPG
    131.9 KB · Visningar: 78
  • DSC01522.JPG
    DSC01522.JPG
    125.3 KB · Visningar: 75
  • DSC01525.JPG
    DSC01525.JPG
    120.4 KB · Visningar: 71
  • DSC01527.JPG
    DSC01527.JPG
    131 KB · Visningar: 56
  • DSC01529.JPG
    DSC01529.JPG
    129.7 KB · Visningar: 69
Några till..

Bilden högst upp till vänster är axeln med splinsen som jag antar går att bara dra ut ur drevet / motorn...

Bifogat

• DSC01545.JPG
    DSC01545.JPG
    137.2 KB · Visningar: 69
  • DSC01516.JPG
    DSC01516.JPG
    127.4 KB · Visningar: 58
  • DSC01524.JPG
    DSC01524.JPG
    129 KB · Visningar: 65
  • DSC01533.JPG
    DSC01533.JPG
    135.3 KB · Visningar: 67
  • DSC01535.JPG
    DSC01535.JPG
    137.3 KB · Visningar: 60
  • DSC01536.JPG
    DSC01536.JPG
    129.8 KB · Visningar: 102
Last edited:
Nedre remskivan bakom motorfästet, se om du kan dra runt den med en hylsnyckel.
Har du tur sitter det en centrum-mutter som du kan dra med.

Aldrig skruvat i en båtmotor med drev men...
Motorn är nog bara att lossa, dra framåt och sedan lyfta, det kan sitta en kort kardan med två knutkors mellan drev och motor och har du tur är det splines.
Annars sitter nog korsen bara i fyra bultar.

Det är nog bara att prova och se vad som händer. :hihi

Bifogat

• båtmotor.jpg
    båtmotor.jpg
    120.4 KB · Visningar: 52
Machmud skrev:
2162330 Några till..

Bilden högst upp till vänster är axeln med splinsen som jag antar går att bara dra ut ur drevet / motorn...

Du kan ju höra av dig om du behöver delar. Bor ungefär 1 ½ timme från Fond Du Lac... :tummenupp

CPMS skrev:
2164020 Nedre remskivan bakom motorfästet, se om du kan dra runt den med en hylsnyckel.
Har du tur sitter det en centrum-mutter som du kan dra med.

Aldrig skruvat i en båtmotor med drev men...
Motorn är nog bara att lossa, dra framåt och sedan lyfta, det kan sitta en kort kardan med två knutkors mellan drev och motor och har du tur är det splines.
Annars sitter nog korsen bara i fyra bultar.

Det är nog bara att prova och se vad som händer. :hihi

Sjyst! Jag ska prova det där!

Frågan är om man kommer åt remskivan... annars så lär jag nog lyfta ur motorn hursomhellst... måste bara få ut den.

Lugn skrev:
2164097 Du kan ju höra av dig om du behöver delar. Bor ungefär 1 ½ timme från Fond Du Lac... :tummenupp

Jag PM:ar dig då :D

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back