Fastrostade kolvar

Ljunghusen skrev:
2157842 Är det en motor som ska brukas i framtiden skulle jag plocka bort kolvarna och våtslipa bort all rost, och i cylinderloppen


Fan, det är ju en gammal jänkare... lite motorolja i soppan så borde den väl sköta sig själv?
 
Machmud skrev:
2157850 Fan, det är ju en gammal jänkare... lite motorolja i soppan så borde den väl sköta sig själv?

Tjao, jag tycker det.. Men jag är väl lite noggrann av mig och tycker bara det är skoj att skruva isär motorer så :) Du ville ju lära dej!
 
häll i diesel som dom flesta säger, sen jävla massa startgas då smäller den igång om du har gnista.du hade ju ingen startmotor, hade du tänkt veva igång skiten :va
 
Ljunghusen skrev:
2157859 Tjao, jag tycker det.. Men jag är väl lite noggrann av mig och tycker bara det är skoj att skruva isär motorer så :) Du ville ju lära dej!


Visst vill jag det, men man måste väl ställa ventiler osv om man river av toppen?

Jag är inte så het på sådant nämligen.

robbandalal skrev:
2157888 häll i diesel som dom flesta säger, sen jävla massa startgas då smäller den igång om du har gnista.du hade ju ingen startmotor, hade du tänkt veva igång skiten :va

Vad är det för fel på att veva igång den då? :D

Jag byter självklart ut startmotorn när kovlarna kan röra på sig.
 
Machmud skrev:
2157893 Visst vill jag det, men man måste väl ställa ventiler osv om man river av toppen?

Jag är inte så het på sådant nämligen.



Vad är det för fel på att veva igång den då? :D

Jag byter självklart ut startmotorn när kovlarna kan röra på sig.

Justera ventiler är pisslätt :)
 
Ljunghusen skrev:
2157903 Justera ventiler är pisslätt :)


Allt är lätt när man kan det :)

Du som verkar kunna det här, har inte lust att be mig en liten beskrivning om hur det går till när man ska montera av toppen?

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag aldrig demonterat toppen på en 4-takts motor.
 
Machmud skrev:
2157920 Allt är lätt när man kan det :)

Du som verkar kunna det här, har inte lust att be mig en liten beskrivning om hur det går till när man ska montera av toppen?

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag aldrig demonterat toppen på en 4-takts motor.

Beror lite på om det är ställskruvar eller schims Är det ställskruvar ÄR det pisslätt - även om du inte har gjort det. Med schims är det lite värre, men inga problem efter beskrivning av någon.

Sure. vad är det för motor? Rak4? Vet du om det är underliggande eller överliggande kam?
 
Ljunghusen skrev:
2157924 Beror lite på om det är ställskruvar eller schims Är det ställskruvar ÄR det pisslätt - även om du inte har gjort det. Med schims är det lite värre, men inga problem efter beskrivning av någon.

Sure. vad är det för motor? Rak4? Vet du om det är underliggande eller överliggande kam?


Det är en rak Cheva 4a, gammal. Överliggande kam är väl hyfsat nytt? Då borde det vara underliggande, motorn är från 70-80 tar någon gång. Plus att jenkarna har väl precis börjat med insprutning... :) dom brukar väl inte vara allt för snabba med nya grejer, så med andra ord är motorn förmodligen så old-school som det går.
 
Machmud skrev:
2157933 Det är en rak Cheva 4a, gammal. Överliggande kam är väl hyfsat nytt? Då borde det vara underliggande, motorn är från 70-80 tar någon gång. Plus att jenkarna har väl precis börjat med insprutning... :) dom brukar väl inte vara allt för snabba med nya grejer, så med andra ord är motorn förmodligen så old-school som det går.

oki! :) Börja med att plocka bort ventilkåpan (sitter överst på motorn. en plåtkåpa), då ser du vipparm(ar) och stödstänger. Plocka bort vipporna och dra upp stödstängerna. Lägg dom på rad som du tog bort dom. Lossa alla skruvar som håller toppen på plats, sen är den bara att lyfta väck! Inspektera hur illa det är. Är det mkt rost skulle jag som sagt plocka bort kolvarna

När du plockat bort ventilkåpan rer det sig hur du ska göra. Finns inte många alternativ
 
Ljunghusen skrev:
2157953 oki! :) Börja med att plocka bort ventilkåpan (sitter överst på motorn. en plåtkåpa), då ser du vipparm(ar) och stödstänger. Plocka bort vipporna och dra upp stödstängerna. Lägg dom på rad som du tog bort dom. Lossa alla skruvar som håller toppen på plats, sen är den bara att lyfta väck! Inspektera hur illa det är. Är det mkt rost skulle jag som sagt plocka bort kolvarna

När du plockat bort ventilkåpan rer det sig hur du ska göra. Finns inte många alternativ


Super! tack så mycket!

Ventilerna sitter fast i toppen då? de ramlar inte ut när jag lyfter?
 
Har du provat att vrida runt motorn på vevaxeln istället för på propellern?

Propeller är nog nedväxlad via backslaget så den snurrar med halva till en tredjedel av motorns varvtal så det betyder att för varje varv propellern snurrar måste du dra motorn 2-3 varv, tvivlar på att du orkar dra runt motorn med propellern ens utan stift.

Sätt en blocknyckel på vevaxeln på en vanlig bilmotor och dra den sakta runt (utan tändning på), tänk nu denna kraft gånger 2 eller 3.

OK, troligtvis har båtmotorn fastnat men prova att dra den på veven först innan du river lös toppen.
 
hmm, diesel och terpentin funkade för mig när bara dieslel gick bet... Så mitt förslag får bli att slå i lite terpentin också och blanda runt med dieseln, kan funka.
 
CPMS skrev:
2158036 Har du provat att vrida runt motorn på vevaxeln istället för på propellern?

Propeller är nog nedväxlad via backslaget så den snurrar med halva till en tredjedel av motorns varvtal så det betyder att för varje varv propellern snurrar måste du dra motorn 2-3 varv, tvivlar på att du orkar dra runt motorn med propellern ens utan stift.

Sätt en blocknyckel på vevaxeln på en vanlig bilmotor och dra den sakta runt (utan tändning på), tänk nu denna kraft gånger 2 eller 3.

OK, troligtvis har båtmotorn fastnat men prova att dra den på veven först innan du river lös toppen.

Hmm, den kommer jag inte åt utan att lyfta ur motorn väl?
Har du lyft ur en innombordare någon gång? Det ser lite kneping ut, just vid kopplingen mot drevet...

Tobbe_N skrev:
2158078 hmm, diesel och terpentin funkade för mig när bara dieslel gick bet... Så mitt förslag får bli att slå i lite terpentin också och blanda runt med dieseln, kan funka.


Ska prova det! tack.
 
1. Töm ut ev olja i motorn
2. häll i så mkt diesel du bara kan genom oljepåfyllningen. (tills det rinner över/ut någonstans)
3. låt stå någon natt.
 
Machmud skrev:
2158085 Hmm, den kommer jag inte åt utan att lyfta ur motorn väl?
Har du lyft ur en innombordare någon gång? Det ser lite kneping ut, just vid kopplingen mot drevet...

Både lyft ur och i.

Menade att du ska försöka att dra runt vevaxeln utan att plocka isär motorn, går det att komma åt framsidan på motorn? En inombordsmotor brukar vara ganska lik en vanlig bilmotor i uppbyggnad så kolla om det inte sitter någon remskiva för ex. vattenpumpsdrivning i framkant på motorn.
Ett alternativ är annars att plocka lös startmotorn och prova att dra runt svänghjulet.

För att ställa ventilerna bör man kunna dra runt motorn för hand och jag tror inte tillverkaren byggt motorn utan denna möjlighet.

Några fotografier på motorn skulle vara bra.
 
CPMS skrev:
2158113 Både lyft ur och i.

Menade att du ska försöka att dra runt vevaxeln utan att plocka isär motorn, går det att komma åt framsidan på motorn? En inombordsmotor brukar vara ganska lik en vanlig bilmotor i uppbyggnad så kolla om det inte sitter någon remskiva för ex. vattenpumpsdrivning i framkant på motorn.
Ett alternativ är annars att plocka lös startmotorn och prova att dra runt svänghjulet.

För att ställa ventilerna bör man kunna dra runt motorn för hand och jag tror inte tillverkaren byggt motorn utan denna möjlighet.

Några fotografier på motorn skulle vara bra.


Jag vill plocka ur motorn ur båten för att gå igenom den ordentligt. Det blir en mycket skönare arbetsställning då man slipper ligga på båten och mecka också.
Hur gjorde du för att lossa drevet från motorn?
Jag antar att man låter drevet sitta kvar i skrovet?
Som jag ser det så verkar det bara gå som en axel med splinses ( stavar ) från motorn in i drevet... drar man bara ut den? eller måste man skruva och ha sig tro?

Jag ska försöka fixa några bilder under morgondagen.

många frågor där : )

Fotrally skrev:
2158091 1. Töm ut ev olja i motorn
2. häll i så mkt diesel du bara kan genom oljepåfyllningen. (tills det rinner över/ut någonstans)
3. låt stå någon natt.


Kan man inte sabba saker i motorn med den metoden?
eller är det första man gör efter att fått igång motorn ett oljebyte?
Jag kanske ska tillägga att motorn är en bensinare, och inte diesel, :)
 
Tyvärr bara skruvat med inombordsmotorer med rak axel, det låter som du har ett Inu-drev på båten?

Motorn borde "bara" vara att lossa från drevet, lossa motorfästena, dra framåt och lyfta ur.

Om nu kopplingen mellan motor och drev är ihopskruvad på något sätt måste man ju kunna komma åt den efter man dockat ihop motor och drev så i sådant fall borde det finnas en lucka eller dyligt.

Tänk på att kolla gummibälgen i drevet om det finns någon sådan, brukar kunna spricka.

Fixa lite bilder så kan vi nog lista ut hur det sitter ihop.
 
Machmud skrev:
2158417

Kan man inte sabba saker i motorn med den metoden?
eller är det första man gör efter att fått igång motorn ett oljebyte?
Jag kanske ska tillägga att motorn är en bensinare, och inte diesel, :)


OM du nu skulle prova att fylla den med diesel så tömmer du ur den när vad-det-nu-är-som-kärvar har släppt. Fyller givetvis med vanlig olja innan du startar den.

Prova som sagt att dra runt den vid motorn istället för propellern. Jämför med att försöka dra runt motorn på en bil genom att snurra på hjulen - inte lätt...

Om du då kan få runt motorn och ev enbart behöver byta (fixa?) startmotorn så finns det ju ingen direkt anledning att riva motorn, förutom ren nyfikenhet då. Möjligvis för att få ut all skit du hällt ner i cylindrarna om du inte lyckas suga upp det...

Lycka Till! :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top