Ljunghusen skrev:2157842Är det en motor som ska brukas i framtiden skulle jag plocka bort kolvarna och våtslipa bort all rost, och i cylinderloppen
Fan, det är ju en gammal jänkare... lite motorolja i soppan så borde den väl sköta sig själv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ljunghusen skrev:2157842Är det en motor som ska brukas i framtiden skulle jag plocka bort kolvarna och våtslipa bort all rost, och i cylinderloppen
Machmud skrev:2157850Fan, det är ju en gammal jänkare... lite motorolja i soppan så borde den väl sköta sig själv?

Ljunghusen skrev:2157859Tjao, jag tycker det.. Men jag är väl lite noggrann av mig och tycker bara det är skoj att skruva isär motorer såDu ville ju lära dej!
robbandalal skrev:2157888häll i diesel som dom flesta säger, sen jävla massa startgas då smäller den igång om du har gnista.du hade ju ingen startmotor, hade du tänkt veva igång skiten![]()
Machmud skrev:2157893Visst vill jag det, men man måste väl ställa ventiler osv om man river av toppen?
Jag är inte så het på sådant nämligen.
Vad är det för fel på att veva igång den då?
Jag byter självklart ut startmotorn när kovlarna kan röra på sig.
Ljunghusen skrev:2157903Justera ventiler är pisslätt![]()
Machmud skrev:2157920Allt är lätt när man kan det
Du som verkar kunna det här, har inte lust att be mig en liten beskrivning om hur det går till när man ska montera av toppen?
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag aldrig demonterat toppen på en 4-takts motor.
Ljunghusen skrev:2157924Beror lite på om det är ställskruvar eller schims Är det ställskruvar ÄR det pisslätt - även om du inte har gjort det. Med schims är det lite värre, men inga problem efter beskrivning av någon.
Sure. vad är det för motor? Rak4? Vet du om det är underliggande eller överliggande kam?
Machmud skrev:2157933Det är en rak Cheva 4a, gammal. Överliggande kam är väl hyfsat nytt? Då borde det vara underliggande, motorn är från 70-80 tar någon gång. Plus att jenkarna har väl precis börjat med insprutning...dom brukar väl inte vara allt för snabba med nya grejer, så med andra ord är motorn förmodligen så old-school som det går.
Ljunghusen skrev:2157953oki!Börja med att plocka bort ventilkåpan (sitter överst på motorn. en plåtkåpa), då ser du vipparm(ar) och stödstänger. Plocka bort vipporna och dra upp stödstängerna. Lägg dom på rad som du tog bort dom. Lossa alla skruvar som håller toppen på plats, sen är den bara att lyfta väck! Inspektera hur illa det är. Är det mkt rost skulle jag som sagt plocka bort kolvarna
När du plockat bort ventilkåpan rer det sig hur du ska göra. Finns inte många alternativ
Machmud skrev:2157961Super! tack så mycket!
Ventilerna sitter fast i toppen då? de ramlar inte ut när jag lyfter?
Ljunghusen skrev:2157971Dom sitter fast! Det kräver tom en ventilbåge för att få loss dom
CPMS skrev:2158036Har du provat att vrida runt motorn på vevaxeln istället för på propellern?
Propeller är nog nedväxlad via backslaget så den snurrar med halva till en tredjedel av motorns varvtal så det betyder att för varje varv propellern snurrar måste du dra motorn 2-3 varv, tvivlar på att du orkar dra runt motorn med propellern ens utan stift.
Sätt en blocknyckel på vevaxeln på en vanlig bilmotor och dra den sakta runt (utan tändning på), tänk nu denna kraft gånger 2 eller 3.
OK, troligtvis har båtmotorn fastnat men prova att dra den på veven först innan du river lös toppen.
Tobbe_N skrev:2158078hmm, diesel och terpentin funkade för mig när bara dieslel gick bet... Så mitt förslag får bli att slå i lite terpentin också och blanda runt med dieseln, kan funka.
Machmud skrev:2158085Hmm, den kommer jag inte åt utan att lyfta ur motorn väl?
Har du lyft ur en innombordare någon gång? Det ser lite kneping ut, just vid kopplingen mot drevet...
CPMS skrev:2158113Både lyft ur och i.
Menade att du ska försöka att dra runt vevaxeln utan att plocka isär motorn, går det att komma åt framsidan på motorn? En inombordsmotor brukar vara ganska lik en vanlig bilmotor i uppbyggnad så kolla om det inte sitter någon remskiva för ex. vattenpumpsdrivning i framkant på motorn.
Ett alternativ är annars att plocka lös startmotorn och prova att dra runt svänghjulet.
För att ställa ventilerna bör man kunna dra runt motorn för hand och jag tror inte tillverkaren byggt motorn utan denna möjlighet.
Några fotografier på motorn skulle vara bra.
Fotrally skrev:21580911. Töm ut ev olja i motorn
2. häll i så mkt diesel du bara kan genom oljepåfyllningen. (tills det rinner över/ut någonstans)
3. låt stå någon natt.
Machmud skrev:2158417
Kan man inte sabba saker i motorn med den metoden?
eller är det första man gör efter att fått igång motorn ett oljebyte?
Jag kanske ska tillägga att motorn är en bensinare, och inte diesel,![]()
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |