Fastrostade kolvar

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Detta är inte MC relaterat på något sätt, men jag tänkte höra om någon varit med om fastrostade kolvar i en motor?
Motorn är en båtmotor, en mercruiser (cheva) rak 4:a.
Motorn har stått stilla i 4 år och kolvarna har du satt fast sig, vi har provat att hälla i lite diesel i varje cyllinder för att försöka lösa upp det hela, detta har dock ej fungerat.

Är det någon som har något tips? Det är inga problem att riva motorn och se inuti heller (men sprutar hellre in "superolja" och startar den direkt ! )
Bondknep tages emot vänligen, eftersom att det blir skrot om den inte hoppar igång.

Vad tror ni?

Mvh, Martin.

Machmud skrev:
2157465 Detta är inte MC relaterat på något sätt, men jag tänkte höra om någon varit med om fastrostade kolvar i en motor?
Motorn har stått stilla i 4 år och kolvarna har du satt fast sig, vi har provat att hälla i lite diesel i varje cyllinder för att försöka lösa upp det hela, detta har dock ej fungerat.

Är det någon som har något tips? Det är inga problem att riva motorn och se inuti heller (men sprutar hellre in "superolja" och startar den direkt ! )
Bondknep tages emot vänligen, eftersom att det blir skrot om den inte hoppar igång.

Vad tror ni?

Mvh, Martin.
Är det elstart på den eller startsnöre? Hur på för vis vet ni isåfall att motorn fastnat och inte nåt annat.
om elstart: Slår start motorn till som den ska? Dom brukar ha en tendens att vilja ärga fast i solenoider eller bendixdrev när dom får stå länge och speciellt om det är fuktigt.

Machmud skrev:
2157465 Detta är inte MC relaterat på något sätt, men jag tänkte höra om någon varit med om fastrostade kolvar i en motor?

Vad tror ni?

Mvh, Martin.

Diesel som får stå några dagar och sedan knacka loss kolvarna med gummiklubba/stor hammare och träkloss, i värsta fall får man i någon cylinder där kolven är i ett högt läge sätta på toppen och pressa loss kolven med en hydraulpump till en riktsats (portopower), man gör helt enkelt en adapter till tändstiftsgängan och ansluter pumpen direkt på, och pumpar cylindern full med olja (man fyller den givetvis så mycket det går med olja först, innan man gängar i adaptern och börjar pumpa).

Men frågan är varför?
Har den rostat ihop så jävligt lär den ju inte starta utan ordentlig renovering ändå?

sEiKo skrev:
2157481 Är det elstart på den eller startsnöre? Hur på för vis vet ni isåfall att motorn fastnat och inte nåt annat.
om elstart: Slår start motorn till som den ska? Dom brukar ha en tendens att vilja ärga fast i solenoider eller bendixdrev när dom får stå länge och speciellt om det är fuktigt.

Det är Elstart på den, det är en innombordare. Startmotor är förmodligen bränd, inget svar alls från den.
Vi har försökt vrida propellern utan stift i motorn, den rubbar sig inte alls, med växel i.

GuW skrev:
2157508 Diesel som får stå några dagar och sedan knacka loss kolvarna med gummiklubba/stor hammare och träkloss, i värsta fall får man i någon cylinder där kolven är i ett högt läge sätta på toppen och pressa loss kolven med en hydraulpump till en riktsats (portopower), man gör helt enkelt en adapter till tändstiftsgängan och ansluter pumpen direkt på, och pumpar cylindern full med olja (man fyller den givetvis så mycket det går med olja först, innan man gängar i adaptern och börjar pumpa).

Men frågan är varför?
Har den rostat ihop så jävligt lär den ju inte starta utan ordentlig renovering ändå?

För att kunna slå på kolvarna med gummiklubba så bör jag lyfta toppen först, ellerhur?
Eller tror du att det går att få ner något genom tändstifthålen?

Jag vet inte om det krävs en ordentlig renovering, motorn gick felfritt för 4 år sedan. Båten har sedan dess stått på land, jag tror inte att killen som hade den innan konserverade motorn då.
Man kan ju alltid chansa och knacka loss kolvarna, går den så går den, annars får man nog utgå därifrån...

Prova coca cola i cylindrarna över en natt. Sägs ska funka.

DJM skrev:
2157549 Prova coca cola i cylindrarna över en natt. Sägs ska funka.

Seriöst?

Jag har aldrig gjort nåt sånt här tidigare.. men borde det inte bli svårt att få rent cyllarna från allt socker sen då?

Machmud skrev:
2157568 Seriöst?

Jag har aldrig gjort nåt sånt här tidigare.. men borde det inte bli svårt att få rent cyllarna från allt socker sen då?

ur med stiften, i med rostlösare. Låt stå en vecka, av med toppen, knacka på kolvarna, med lite tur får du loss dom, men jag skulle inte hoppas på det efter 4 år på land utan att konservera motorn. Hoppas du fått den billigt...

Gabor skrev:
2157577 ur med stiften, i med rostlösare. Låt stå en vecka, av med toppen, knacka på kolvarna, med lite tur får du loss dom, men jag skulle inte hoppas på det efter 4 år på land utan att konservera motorn. Hoppas du fått den billigt...

Den har stått med dieselfyllda cyllindrar i över två veckor nu, borde inte de räcka som rostlösare?
Priset var helt rätt! även om det blir skrot...

Eftersom att jag inte har rivit av toppen på någon 4-taktare förut, så tänkte jag passa på att fråga, om ni ska förklara för en 5åring hur man river av toppen, hur skulle ni gå till väga? :)

Måste man ställa ventiler och massa andra saker efter återmontering? Det enda jag vet är att i toppen sitter stiften, och under sitter kolvarna. Jag tänkte lära mig om hur det fungerar av denna motor, då det inte spelar någon roll om jag får ihop den eller inte.

Någon som kan beskriva hur det hela går till?

Machmud skrev:
2157591 Den har stått med dieselfyllda cyllindrar i över två veckor nu, borde inte de räcka som rostlösare?
Priset var helt rätt! även om det blir skrot...

Eftersom att jag inte har rivit av toppen på någon 4-taktare förut, så tänkte jag passa på att fråga, om ni ska förklara för en 5åring hur man river av toppen, hur skulle ni gå till väga? :)

Måste man ställa ventiler och massa andra saker efter återmontering? Det enda jag vet är att i toppen sitter stiften, och under sitter kolvarna. Jag tänkte lära mig om hur det fungerar av denna motor, då det inte spelar någon roll om jag får ihop den eller inte.

Någon som kan beskriva hur det hela går till?

Kolla om diseloljan sjunkit undan, om inte så har det heller inte löst fastrostade ringar/kolvar mot cylindern. Sen kan det vara så att vevaxeln och lagrena ärgat ihop, då får du heller inte runt motorn.

Gabor skrev:
2157595 Kolla om diseloljan sjunkit undan, om inte så har det heller inte löst fastrostade ringar/kolvar mot cylindern. Sen kan det vara så att vevaxeln och lagrena ärgat ihop, då får du heller inte runt motorn.

Ska kika på det, var rinner föresten oljan? bör man sanera efter den sedan?

Machmud skrev:
2157620 Ska kika på det, var rinner föresten oljan? bör man sanera efter den sedan?

Den hamnar i tråget med smörjoljan...ja sanera, tappa ur, skölja rent ,,
Tror att du har mer jobb än bara tänka på oljan.... :7peta

Gabor skrev:
2157726 Den hamnar i tråget med smörjoljan...ja sanera, tappa ur, skölja rent ,,
Tror att du har mer jobb än bara tänka på oljan.... :7peta

Hehe, ett steg i taget så kommer man fram tillslut.

Får riva o se hur långt jag kommer.

Är det ingen som vet om det är någe speciellt jag ska se upp med när jag river av toppen? nåt som jag bör vara försiktig eller noga med?

Machmud skrev:
2157746 Hehe, ett steg i taget så kommer man fram tillslut.

Får riva o se hur långt jag kommer.

Är det ingen som vet om det är någe speciellt jag ska se upp med när jag river av toppen? nåt som jag bör vara försiktig eller noga med?

Coca Cola metoden fungerar!
Det innehåller syra som fräter (om än långsamt) på metall.

Ska du demontera toppen så se till att INTE dra av några topplocksbultar. Värm hellre, försiktigt, och kör med rostlösare, än att bara ta i för kung och fosterland.

Försök även fixa fram en handbok, bör ju finnas på nån båtaffär eller liknande, eller en sprängskiss på motorn så du inte gör något dumt i onödan :)

Jonathan skrev:
2157798 Coca Cola metoden fungerar!
Det innehåller syra som fräter (om än långsamt) på metall.

Ska du demontera toppen så se till att INTE dra av några topplocksbultar. Värm hellre, försiktigt, och kör med rostlösare, än att bara ta i för kung och fosterland.

Försök även fixa fram en handbok, bör ju finnas på nån båtaffär eller liknande, eller en sprängskiss på motorn så du inte gör något dumt i onödan :)

Frågan är om coca cola fungerar lika bra när cyllindrarna är fylda med diesel... blir lite svårt att tömma dom...

Jag letar för fullt efter sprängskiss på motorn, det borde inte vara svårt att hitta eftersom att det verkar vara den vanligaste som gjorts.. med undantag för 305an förstås.

Machmud skrev:
2157812 Frågan är om coca cola fungerar lika bra när cyllindrarna är fylda med diesel... blir lite svårt att tömma dom...

Jag letar för fullt efter sprängskiss på motorn, det borde inte vara svårt att hitta eftersom att det verkar vara den vanligaste som gjorts.. med undantag för 305an förstås.

Nej givetvis inte. Slå eld på dieseln då :hihi

Vad är det för beteckning på motorn ?

Jonathan skrev:
2157826 Nej givetvis inte. Slå eld på dieseln då :hihi

Vad är det för beteckning på motorn ?

Jag har inte betäckningen här, ska åka ner och se efter senare idag.

Jag vet bara att det är en rak 4a, på ca 120 hk.

Coca cola fungerar ej, inte för mig iaf. Provade allt man kan tänka sig på en gamal moped som stått still lika länge som din båt men kanske ggr5. Gjorde t.om. en platta som skruvades dit till topplockens skruvhål i cylindern med en skruv i mitten för att använda som press men det gick inte. Till slut tog jag isär motorn och pressade bort kolven i en press, gick åt 5 ton. :3freak

supermoppe skrev:
2157832 Coca cola fungerar ej, inte för mig iaf. Provade allt man kan tänka sig på en gamal moped som stått still lika länge som din båt men kanske ggr5. Gjorde t.om. en platta som skruvades dit till topplockens skruvhål i cylindern med en skruv i mitten för att använda som press men det gick inte. Till slut tog jag isär motorn och pressade bort kolven i en press, gick åt 5 ton. :3freak

Hehe, jag hoppas att inte mina kolvar sitter lika jäkligt, egentligen så borde det väl bara vara kolvringarna som sitter fastrostade ?
Borde inte vara allt för svårt att vålda loss.

Är det en motor som ska brukas i framtiden skulle jag plocka bort kolvarna och våtslipa bort all rost, och i cylinderloppen

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back