Fast i mitt gitarrspelande.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Hej Sporthoj!

Vet att det finns ett antal gitarrister här och jag har ett problem. Det är nämligen så att jag fastnat i mitt gitarrspelande. Nej, inte så att jag sitter fast med gitarren 24/7, utan att jag inte kommer vidare i mitt lärande. Det känns nästan frustrerande att sitta där och känslan att spela infinner sig alltmer sällan.

Jag lärde mig att spela gitarr själv när jag var 13-14, innan dess var det piano. Aldrig tagit någon lektion eller liknande. Men det är något jag känner av nu för nu känns det som om jag sitter fast och spelar samma låtar hela tiden utan att utvecklas. Jag vill ta tag i det här och utvecklas. Men jag vet inte riktigt vart jag skall börja. Skall jag bara ta och börja om från början och lära mig grunderna på riktigt så jag får det med mig eller skall jag bara hugga i mitt i nånstans?

Köp en bas och lär dig spela på den så kanske även ditt gitarrspelande får sig en skjuts.
Eller så går du en kurs.
Jag har samma dilemms som du. Har inte lärt mig en ny låt på 15 år, och de jag kunde förr börjar rosta en efter en...

Köp en bas och lär dig spela på den så kanske även ditt gitarrspelande får sig en skjuts.
Eller så går du en kurs.
Jag har samma dilemms som du. Har inte lärt mig en ny låt på 15 år, och de jag kunde förr börjar rosta en efter en...

Bas tyckte jag var så tråkigt när jag prövade det. =/ Kurs går inte att trycka in i mitt arbetsschema tyvärr. Känns så drygt att börja lära sig från början, fast det kanske går rätt snabbt när man ändå har hyfsad koll på vad som händer?

Bra där, världen behöver färre gitarrister... de jäklarna kan ju sno en brud av en på nolltid. :gnissla

;)

[YOUTUBE-ID]F5QCs3PnQBc[/YOUTUBE-ID]

prova nya musikstilar som flamenco, classic eller lite spanska influenser.
Här några exempel:

[YOUTUBE-ID]G-hEdVboS6o[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]LaHaRUPfKok&feature=related[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]98y0Q7nLGWk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]M31lgvQE9Rc[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Spela till något du inte brukar. Ännu bättre är att spela med någon där du inte väljer vad. Behöver inte vara en gitarrist till, kan vara sångare/sångerska där du tvingas flytta dig utanför vad du brukar göra. De behöver inte ens vara bra, utmaningen finns ändå. Inte minst att försöka hitta in i deras uttryck och stil, tillföra något.

Bryter det invanda. (Säger jag som hamrat samma grejer sen urminnes och försöker dessutom få dem att passa när jag tvingar mig till att tillämpa min egen rekommendation! Nåja, lite nytt har det blivit).

Något som också frigör är att låta gitarren vila och lyssna på någon för dig ny genre. Upptäck de klassiska mästarna t ex och se vad som händer när du plockar upp strängaspelet efter ett par veckor.

Det här är lika mycket en ordination till mig, är jag rädd....

Spela till något du inte brukar. Ännu bättre är att spela med någon där du inte väljer vad. Behöver inte vara en gitarrist till, kan vara sångare/sångerska där du tvingas flytta dig utanför vad du brukar göra. De behöver inte ens vara bra, utmaningen finns ändå. Inte minst att försöka hitta in i deras uttryck och stil, tillföra något.

Bryter det invanda. (Säger jag som hamrat samma grejer sen urminnes och försöker dessutom få dem att passa när jag tvingar mig till att tillämpa min egen rekommendation! Nåja, lite nytt har det blivit).

Något som också frigör är att låta gitarren vila och lyssna på någon för dig ny genre. Upptäck de klassiska mästarna t ex och se vad som händer när du plockar upp strängaspelet efter ett par veckor.

Det här är lika mycket en ordination till mig, är jag rädd....
Att överhuvud taget spela med någon annan kan ge väldigt mycket mera än att bara sitta hemma och plinka lite för sig själv.

Ensemblespel är överreklamerat! Världens bästa sovrumsgitarrister finns på youtube. Jag har sett dem själv!

Du kan öva på att knarka lite och att göra så här:
[YOUTUBE-ID]dTEza7Y4hUo[/YOUTUBE-ID]
(Passa på att ta en sväng förbi ICA Maxi och tjacka ett paket grillkorv också.)

Eller så här:
[YOUTUBE-ID]JyzpjEuAjcw[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag fick upp intresset för gitarrspelandet i våras och köpte en elgitarr enbart för att spela denna låten. Kanske kan vara något om du inte är så van vid fingerplock?

[YOUTUBE-ID]Oq28fZs_gK8[/YOUTUBE-ID]

Här har du lite tabs, där du dessutom kan lyssna på hur det ska låta.
Bra sida för övrigt.
http://www.songsterr.com/a/wsa/carlos-santana-samba-pa-ti-guitar-tab-s17329t0

Det finns alltid nya saker att lära sig.
Som tex att använda lillfingret på vänsterhanden och att sätta tummen mitt på halsens baksida.

Ett korrekt svar..;

Skaffa dig en riktigt duktig gitarrist som privatlärare. Alltså en gitarrist som är gitarrist på riktigt. Inte någon polare som kan hafsa fram några risiga gamla solo av Metallica eller kan fuska Eruption för att impa på brudarna.

Hittar du den killen (finns massor i varje stad..), kommer du att få helt nya infallsvinklar och ny inspiration. Helt säkert.

Jag kände mig precis som du för ca. 3 år sedan. Lösningen kom när jag skrev upp mig på en gitarrkurs på Medborgarskolan här i stan. Individuell undervisning av en kille som hade grym koll. Han frågade vad jag ville ha ut av lektionerna och vad jag ville lära mig. Fick köra en hel del grundläggande fingersättningar och plocktekniker då jag aldrig blivit instruerad tidigare. Var inte alltid så spännande men man kan inte klaga på resultatet.
Helt plötsligt blev det roligt att spela igen, saker jag aldrig klarade av innan flöt plötsligt förbi utan bekymmer. Att han gillade samma musik som jag gjorde det hela lite enklare. Mycket blues, bluegrass och diverse annan obskyr amerikansk folkmusik. :tummenupp

Att jag efter två terminer inte skrev upp mig för fortsättning, och nu har låtit gitarren stå och samla damm i snart två år så jag får börja om från scratch igen när jag väl plockar upp den igen, är något jag ångrar som satan. Ett jävla klantarsel är vad jag är. Jag var för satan på g att sätta Stairway to Heaven helt utan fusk, men det slarvade jag bort.:huvet

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret