Fast and furious biltöntar

nu vet jag inte men en 230hk saab är inte nån prestandabil direkt, möjligen mot grannarnas svensonkärror, men i övrigt så är de ju rätt trötta (utom möjligen i toppfart då).

Ja, kanske världens accelerationssnabbaste bil (80-120) inte är en prestandabil, men det beror på hur man ser det.

Likförbannat är det skit kul att dra M3:or och Vettar med familjekombin...

ALLA underskattar en 95 tills ni själva kört, eller blivit frånkörda av en, 401Nm i originalutförande sätter respekt.

Sen att det är en bil och troligen blir frånåkt av allt på 2-hjul (inkl. HD m.m.) är inte så konstigt. Saken är bara att ni inte ska bli förvånade den dagen det kommer en blå 95:a och susar om er, då är det bara jag. :tummenupp

Som ni ser tar jag det lite personligt det här med den kära Aeron. Men, det e lugnt så länge jag får min dagliga dos av frånåka :rolleyes:
 
helldriver: Nej, jag håller helt med.

Jag kör generellt mycket "hårdare" i min bil än på min mc, av
flera skäl men framförallt just det att det gör så mycket mindre ont att klanta sej i bilen..
Vill jag bromsa så trycker jag allt vad jag har på bromsen och så tar bilen hand om
detaljer som att inte låsa hjulen (ABS) och fördela bromskraften optimalt (EBD),
och efterssom bilen är välbalanserad och fyrhjulsdriven så är den väldigt snäll när
man gasar i kurvor osv osv.

Det kräver helt klart mer av föraren att köra motorcykel, på gott och ont.

Med det inte sagt att jag föredrar att köra bil, jag njuter av både och, på olika sätt.
 
Faster skrev:
ALLA underskattar en 95 tills ni själva kört, eller blivit frånkörda av en, 401Nm i originalutförande sätter respekt.
Den 95an lär ju få stryk av våran Valmet då, 600nm+ i vrid lixom. Lär bli hur ägd som helst.

(ironi :7peta)
 
Plastkåpor, dioblinkers, under-tails, gnistor från knäpuckarna och polermedel..

Panik över repade kåpor...

Är inte detta grejor som platsar rätt bra på sporthojar?

Finns många som klagar på att folk ""stylar"" bilar. Gör inte sporthojs ägarna exakt samma sak?
 
<micke> skrev:
Finns många som klagar på att folk ""stylar"" bilar. Gör inte sporthojs ägarna exakt samma sak?

Det är absolut inte samma sak, att styla en Volvo 850 med TOKstor vinge och ett 4" utblås är totalt överdrivet på en slö bil.
Motorn matchar sällan utseendet, det är just denna del som är så töntig hos många bilägare.

På en sporthoj så matchar motor och utseende ofta varandra då de flesta moderna sporthojar gör upp mot 280km/h - 300km/h i orginalskick INNAN turbosnurra är påkastad.
 
burner skrev:
Det är absolut inte samma sak, att styla en Volvo 850 med TOKstor vinge och ett 4" utblås är totalt överdrivet på en slö bil.
Motorn matchar sällan utseendet, det är just denna del som är så töntig hos många bilägare.

Ja, precis. En sporthoj känns lite mer som en racemaskin (nej, det kanske inte ÄR så, men det KÄNNS så :) ) som anpassats för gata med blinkers, nummerplåt mm. medan t.ex. en 850 knappast kan beskyllas för att vara en sportbil, ens i sitt häftigaste utförande. Därför blir det som du skriver lite löjligt med för stora vingar och ett för stort slutrör.
 
Silwer skrev:
Luftmotståndet på en hoj är mycket högre än för en bil, effgekten på en hoj räcker helt enkelt inte till i höga farter, skitenkelt att förstå.

Det behövs mao inga 700 hk för att blåsa en 150hk hoj över 200 knut.

Menar du däremot från 0 och hojåkaren kan starta så krävs det en väldigt kompetent bil.

Nä.. över 200 är det ju en helt annan sak.. menade från 0. som jag skrev från början så är det ju andra faktorer som spelar in oxå med grepp och annat..
 
....

burner skrev:
:rofl
Håller helt med Duke0.

Han är inte den enda som har mött dessa FF wanabie på vägarna, så jäkla töntigt så man bara skrattar åt dom !

Tex. en bakving stor så den skulle passa på en jumbojet, och till råga på allt så sitter dom oftast på en 740-TURBO från 89.

Iväg med er till zatza(eller vad det kallas) och träffa andra likasinnade i åldern 14-18år :rofl

Riktiga män kör sporthojar där det krävs lite skills också, mupparna/fjollorna i plåtbur som blir över är inte värda så mycket.

Hahah, en sak till, ofta sitter dom så pass lutande åt sidan när dom kör så det ser ut som om dom sitter i passagerarstolen.
Kanske försöker dom med knäskrap ?, inte vad jag vad dom försöker göra i alla fall.

Det finns många kompetenta hojar där ute som kör ifrån bilar utan problem, då snackar vi både 0-100, 0-200, 50-100, 402m osv.





Pajas... du begriper inte mycke du inte...

eller förlåt varför sitter ja ens å skriver till dej för???

så jävla bortkastat, skärp dej för fan
 
Spelar roll vem som e snabbast eller hänger på mest plast på bilen :confused: ........bara jag ligger först :tomten !
 
Faster skrev:
Dock vet jag att 95 Aero (250hk modellen) gör 260 utan fartspärren, 401Nm original skjuter på trots låg effekt (samma vrid i 230hk modellen, fast den går lite långsammare)

Vad har du fått 401 Nm ifrån?
350 har jag i min, orginal.
 
burner skrev:
Jag körde mot en 9-5Aero igår faktiskt 0-150km/h och det kändes som om jag
rejsade mot en Volvo 240(No offence), han kom toklångt efter :3freak

Drog aldrig över 7000rpm utan växlade innan så det fanns ganska så mycket kvar i reserv.

Ps. Då satt jag på en ZX9R med 145Hk

Var det du som stod med en zx9'a vid universitetet och pratade med snuten i regnet här om dagen? Jobbiga repor i kåporna i så fall...
 
IronMike skrev:
Tss, en myt som många hojåkare lever på =) tills de möter fel bil, och en master of commander (blyfot..)

Litershojjar är snacks på motorvägen för fler bilar än du tror..

kan inte göra mer än att dyrka ditt svar ---för tro det eller ej jag har dragit många coola bilar i rödlyset med min lilla polo orginal med 78 hk för att dem inte kan hantera sina bilar och det samma e ju hojfolk....många på fel hojar :gnissla tyvärr!!
 
Faster skrev:
Ja, kanske världens accelerationssnabbaste bil (80-120) inte är en prestandabil, men det beror på hur man ser det.

Likförbannat är det skit kul att dra M3:or och Vettar med familjekombin...

Finns en hel del olika motoralternativ på Vettar
En trött 305:a från mitten 80-tal känns väl inte direkt imponerande att hänga av
Behövs inte "mer" än en Stingray 69:a så är familjekombin stekt i alla farter...
 
Last edited:
M:et skrev:
En sporthoj käkar motarder till frukost, problemet är att en Hayabusa är ingen sporthoj... Det är en en sporttourer.
Om du inte är insatt i sporthojar hur kan du då bedömma att de är långsammare än bilarna?

Edit, lite tillägg
En snabb sökning på Google på varvtider + Gelleråsen ledde mig fram till följande Länk
Även träningstiderna från 2004 Länk

Bästa träningstid för STCC i år var 1.14. (jag valde träningstid eftersom de andra tiderna bara angavs för hela lopp) samt 1.09 för 2004 (jag tog med det eftersom jag förutsätter att det var regn i år)
När jag var nere och kollade på 4 timmarsloppet på Gelleråsen förra helgen låg Minin och snurrade på 1.09 varv efter varv (innan han marksynade...)
Hur förutsättningarna var vid STCC vet jag inte men de var inte optimala vid långloppet.

En STCC-bil är grymt potent och hänger av de flesta standardbilar lätt, inkl 911 och liknande.
Minins hoj är en hyffsat standard GSX-R1000 -03 vad jag vet.

Rekordet på gelleråsen har en aprillia 250 tävlings hoj tillsammans med en R6 varvtiden har jag för mig var 1.04min
 
Last edited:
Mr_Malossi skrev:
Bmw m3 vinner över hojar på nästna allt :)
Haha,jag körde ner till Vallåkra nu förra helgen så blev jag omblåst av en M3 på E6an.Jag bestämde mej för att hänga på,absolut inga bekymmer,när han ÄNTLIGEN kommit upp i 250kmh så gick han till höger filen så jag kunde blåsa om.Såg bara tummen upp ifrån föraren :tummenupp
 
Mr_Malossi skrev:
Bmw m3 vinner över hojar på nästna allt :)

Nu när inte ens en Lamborghini murcielago torkar av en hoj så tror jag knappast en BMW M3 som är SLÖ i jämförelsen har någon större chans heller.
 
burner skrev:
Nu när inte ens en Lamborghini murcielago torkar av en hoj så tror jag knappast en BMW M3 som är SLÖ i jämförelsen har någon större chans heller.

Med ett schysst M-emblem slår man hela världen med häpnad, det är nog vad som saknas på Lamborginin. Fan tro om inte en M-märkt 200grams chokladkaka torkar av de flesta literhojar också... :tomten :rolleyes:
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top