Vilka diskutioner det kommer upp hela tiden. Snacka om att vissa människor vill hoppa rakt in i 1984 medans andra vill leva i någon form av självständigt samhälle där individen får, kan och vill tänka själv...
...jag skiter i kamerorna oavsett om jag kör bil, båt eller MC. Är det 30km/h så kan ni ge er fan på att jag skulle ta en trampcykel upp i 35km/h BARA för att ingen annan än jag skall bestämma över mig.
För 20år sedan var det EXAKT samma hastighetsgränser på EXAKT samma ställen som idag. Då är ju frågan om inte dagens fordonspark kanske har en högre samlad prestanda (både aktivt och passivt) än vad den hade för 20år sedan.
Hur kommer det sig då att hastighetsgränserna är dem samma?
Hela den här processen som skall leda till NOLL döda i trafiken, den så kallade nollvisionen är rent patetisk. Börja med att ta bort alla fulla, pundiga, trötta, instabila, självmordsbenägna människorna från våra vägar. Sätt ut lite trafikpoliser med vett bakom pannan som kan ge dig en varning eller bara snacka lite skit med dig när dem stannar dig istället för att gömma sig med lasern bara för att håva in kulor till stadskassan. Sen kan vi börja snacka nollvision, redan där har vi 50%...
...sen är det bara att räkna ner genom AKTIVA och väl genomtänkta trafik förbättringa och säkerhetarangemang.
Och ni som gillar 1984, flytta till nordkorea för fan