Fartkameror o mc

Är upp till var och en om de ska köra en kamikaze runda eller inte?

Har inte läst hela tråden nu men NEJ det är det inte!!! Dina handlingar kan leda till att du skadar någon annan!

*Sen kör inte jag alltid efter regelboken så jag är inte guds bästa barn, men man kan ändå inte resonera som du utryckte dig där.*

Tja, va ska man säga... Jag måste nog erkänna att en del kameror finns på platser som e rätt käcka ur trafiksäkerhets synpunkt. Ta tex kamerorna i Hyssna korset utanför GBG på R156. Där smällde de ofta med ganska allvarliga följder. Nu med kamera i nedförsbackarna mot korsningen så har farten minskat = säkrare att passera korsningen. Bra! Sen kan man ju fundera på om en rondel inte löst problemet lika bra iofs...
Jag gillar inte kameror generellt lika lite som jag gillar fartkontroller på motorvägarna. Dock tycker jag det e bra med fartkontroll utanför småskolor/dagis och liknande å således kan en kamera rätt placerad, läs ovan kamera, finna mitt gillande.
Jag har gps i bilen som varnar för kamerorna o jag får nog erkänna att det blir lite ryckigt på vissa vägar.
Kör jag bågen så e jag inte lika försiktig när jag passerar kameraskåp men jag ökar absolut inte farten bara för o jäklas med farbro blå.
Som nån sa innan, jävlas vi för mkt med kameraskåpen KOMMER det att komma moteld från ordningsmakten!
//JN

Vilka diskutioner det kommer upp hela tiden. Snacka om att vissa människor vill hoppa rakt in i 1984 medans andra vill leva i någon form av självständigt samhälle där individen får, kan och vill tänka själv...

...jag skiter i kamerorna oavsett om jag kör bil, båt eller MC. Är det 30km/h så kan ni ge er fan på att jag skulle ta en trampcykel upp i 35km/h BARA för att ingen annan än jag skall bestämma över mig.

För 20år sedan var det EXAKT samma hastighetsgränser på EXAKT samma ställen som idag. Då är ju frågan om inte dagens fordonspark kanske har en högre samlad prestanda (både aktivt och passivt) än vad den hade för 20år sedan.

Hur kommer det sig då att hastighetsgränserna är dem samma?:va

Hela den här processen som skall leda till NOLL döda i trafiken, den så kallade nollvisionen är rent patetisk. Börja med att ta bort alla fulla, pundiga, trötta, instabila, självmordsbenägna människorna från våra vägar. Sätt ut lite trafikpoliser med vett bakom pannan som kan ge dig en varning eller bara snacka lite skit med dig när dem stannar dig istället för att gömma sig med lasern bara för att håva in kulor till stadskassan. Sen kan vi börja snacka nollvision, redan där har vi 50%...
...sen är det bara att räkna ner genom AKTIVA och väl genomtänkta trafik förbättringa och säkerhetarangemang.

Och ni som gillar 1984, flytta till nordkorea för fan :arsele

Sådärja nu har VV börjat lobba på sporthoj. Välkommna:D

Last edited:
Jag tror iofs fartkameror kan vara bra och bidra till säkerheten, samtidigt är jag emot övervakningssamhället, så det är kluvet :tungan

Tycker det är helt ok på olycksdrabbade vägar och speciellt utsatta ställen, men man har ju svårt att haja varför det kan sitta ett par efter varandra på en väg där det sällan eller aldrig händer olyckor, medan det utanför många skolor och dagis inte finns en enda :va

Tycker också att det är hyckleri att vi på hoj ska kunna köra förbi utan att bry oss som om vi hade en egen gräddfil, och så jäkla svårt är det inte att hålla igen vid kamerorna ens på favoritvägarna. Däremot vill jag inte ha nån regskylt fram av estetiska skäl, för det skulle se rent förjä**igt ut :huvet

Och när jag sedan läser vad jag själv har skrivit här så klarnar precis allting.
Ska vi lösa regnskogproblemen sen :)

vilket bra tänkande ,, bara o hoppas på att du inte ens är hälften så ball i trafiken ,,,, om du skadar dig själv så är det väl som det är men om du tar andra oskyldiga med dig så är det kanske inte lika kul efteråt,,,, :näsblod

eller försöker du leva upp på alla sätt o vis som din avatar bild visar ?
oavsett vad du vill med ditt argumenterande så tjänar vi nog alla på att hålla en trevligare ton här.:näsblod

Vilka diskutioner det kommer upp hela tiden. Snacka om att vissa människor vill hoppa rakt in i 1984 medans andra vill leva i någon form av självständigt samhälle där individen får, kan och vill tänka själv...

...jag skiter i kamerorna oavsett om jag kör bil, båt eller MC. Är det 30km/h så kan ni ge er fan på att jag skulle ta en trampcykel upp i 35km/h BARA för att ingen annan än jag skall bestämma över mig.

För 20år sedan var det EXAKT samma hastighetsgränser på EXAKT samma ställen som idag. Då är ju frågan om inte dagens fordonspark kanske har en högre samlad prestanda (både aktivt och passivt) än vad den hade för 20år sedan.

Hela den här processen som skall leda till NOLL döda i trafiken, den så kallade nollvisionen är rent patetisk. Börja med att ta bort alla fulla, pundiga, trötta, instabila, självmordsbenägna människorna från våra vägar. Sätt ut lite trafikpoliser med vett bakom pannan som kan ge dig en varning eller bara snacka lite skit med dig när dem stannar dig istället för att gömma sig med lasern bara för att håva in kulor till stadskassan. Sen kan vi börja snacka nollvision, redan där har vi 50%...
...sen är det bara att räkna ner genom AKTIVA och väl genomtänkta trafik förbättringa och säkerhetarangemang.

Alla åker väl ändå med GPS och har inställt att den ska larma för fartkameror, åker man sträckan ofta har man nummerplåten med snabbfäste. Det ända det gör är att folk kör som gammla gubbar utan farthållare bilen drar mer och miljön blir drabbad.
Hoj vad ska de göra, det är ett brott att åka för fort så de måste bevisa vem de t är som kör och hur det ska gå till? De får väl göra som med p-bot att det inte är straffbart. Först då kan de sätta på en transpond eller dylikt, men när det har hänt är försäkringar för dyra.

word tamefan... :yoparty

när de svenska vägarna ser ut som vitryssland under sovjettiden och RIKTIGA poliser lyser med sin ständiga frånvaro så kan nog Tingvall och de andra halvidioterna fortsätta be till sin nya gud, FARTKAMERAN, om färre dödsfall. Inte ett piss kommer att hända med trafiksäkerheten förrän de faktiskt insett att det inte är farten som dödar utan dåligt utbildade förare, kassa vägar och 20000 rattfyllerister om DAGEN... :mad:

Varför lägger dom inte ut fartgupp istället för kameror på utsatta korsningar tex???

Inga dyra kameror utan lite asfalt som knappt behöver underhåll plus nån skylt...

Fartgupp funkar ju bra bara dom inte glömmer att skylta ordentligt för ingen kör medvetet paj bil eller hoj bara för att dom har brådis...

Men just fan ett fartgupp drar ju inte in några pengar :huvet

Funkar ju kanske dåligt på 110-väg iofs...

Last edited:
Ähh:rolleyes: snart börjar folk använda sprejburkar,kätting runt stolpen:D Behövs bara att rätt personer får ett par inbetalningsavier på
4k så börjar det.. Det har hänt förut när dom startade med dom gamla skåpen. Fast dom körde man ju slut filmen i på en kvarts gasande med hojen framför:D Å dom här nya har ju en prislapp på 700k tyckte jag att jag hörde så hur kul e det å ersätta dom med nya när dom e bortsläpade några gånger.:gnissla Gissa hur mycket dom måste höja skatten för o köpa nya:)

Ähh:rolleyes: snart börjar folk använda sprejburkar,kätting runt stolpen:D Behövs bara att rätt personer får ett par inbetalningsavier på
4k så börjar det.. Det har hänt förut när dom startade med dom gamla skåpen. Fast dom körde man ju slut filmen i på en kvarts gasande med hojen framför:D Å dom här nya har ju en prislapp på 700k tyckte jag att jag hörde så hur kul e det å ersätta dom med nya när dom e bortsläpade några gånger.:gnissla Gissa hur mycket dom måste höja skatten för o köpa nya:)

mindre kul att fjanta med de nya skåpen då de har åverkanslarm tydligen..
Konstigt bara att det inte löser ut när man försöker spränga skiten :va

Det går fortfarande att ha sönder dom
http://www.utryckning.biz/?c=141&a=3452 (bild)
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1266679

Dom hade monterat 700 nya kameraskåp av den nya modellen för 350 miljoner.
Dvs 500000kr /st.

Allt enligt TV4.

vilket bra tänkande ,, bara o hoppas på att du inte ens är hälften så ball i trafiken ,,,, om du skadar dig själv så är det väl som det är men om du tar andra oskyldiga med dig så är det kanske inte lika kul efteråt,,,, :näsblod

eller försöker du leva upp på alla sätt o vis som din avatar bild visar ?
oavsett vad du vill med ditt argumenterande så tjänar vi nog alla på att hålla en trevligare ton här.:näsblod

Det handlar inte om att vara ball, det handlar om trafiksäkerhet. Jag är inte den bästa på det i något avseende, men jag har flera stycken vänner och bekanta som har dött i trafiken, bland annat en två barnsfar som dog bara meter efter en fartkamera...

...visst, det var skit bakom ratten så det är inte mycket att orda om, MEN om det hade varit vajerräcke, tvåfiligt, avkörningszoner, eller kanske RIKTIGA poliser på vägarna så hade olyckan aldrig skett (kan man ju hoppas).

Om varje kamera kostar 500.000kr/st så kan man ju räkna på hur många poliser det hade varit och under hur lång tid (+ eventuellt underhåll för kameran kontra extra tid för denna polis). Dock betalar ju kamerorna sig själva, dvs vi medborgare lånar ut pengar till oss själva, med ränta :va

Och vadå trevligare ton, vem är du egentligen? Jag har inte varit otrevlig på något sätt och inte gjort några personangrepp, sen att ämnet har lika många åsikter som läsare, det är inte mitt fel. Du behöver inte gilla det jag skriver :näsblod

Min åsikt står fast, riv skåpen, skit i pengaindrivarna/indrivningen och jobba AKTIVT med trafiksäkerhet. Farten dödar INTE i samma utsträckning som orsakerna i mitt förra inlägg (orka lista igen).

Eller, flytta till Nordkorea :D

Det är ju bra iallafall att man kan ha olika åsikter:tummenupp

Jag gillar effekt o stora motorer min bil har 5200kubik så då är
1400 inte så mycket.:yoparty
Sen är det så att jag åker mycket bil och jag personligen har
lugnat mitt tempo där fartkameror finns men jag har oxå förståelse
för om många inte gillar dem

mattias

Om du tycker det är bra att du kör lugnare där det finns kameror så är min fråga;

Är du så korkad att du inte kan köra som du vill utan kameror? Då borde du absolut inte köra motorcykel (eller bil). Hör du röster som säger "kör fortare än du vill" ? :va

Jag är sån som försöker hålla hastighetsbegränsningarna,har inte det
behovet att köra fort.
Men jag är mer nogrann att hålla hastigheten på de sträckor det finns
fartkameror.Det är lättare att gasa på mer omedvetet när man vet inga
kameror finns:tungan
Ni kanske tycker jag är gubbig med mera men det skadar ju ingen om
vi har olika åsikter i denna frågan:va
En sak är säker och det är att fartkameran är här för o stanna och fler
kommer det bli.
Att förstöra en kamera skulle inte jag göra iallafall ,får många nya hojar
istället för att ersätta en sån:D

Problemet som jag ser med fartkamerorna är den ryckiga gången som
blir i trafiken när många gasar mellan kamerorna.
Ett annat problem är att det många gånger vid dålig sikt osv kan vara
lätt att missa när hastigheten går över tex från 90 till 70.
Jag tror att i framtiden kommer hastigheten avläsas mellan kamerorna då
blir det säkerligen ett jämnare tempo i trafiken.De kommer rädda liv.....

Jag har stor respekt för trafiken speciellt när man sitter på mc.
Jag vet att inte fartkameror är populära hos många men som sagt
de är här för o stanna och för mig känns det bättre o bli vän med dom
än att hela tiden tycka illa om dem blir så mycket jobbigare då:gnissla

Alla åker väl ändå med GPS och har inställt att den ska larma för fartkameror, åker man sträckan ofta har man nummerplåten med snabbfäste. Det ända det gör är att folk kör som gammla gubbar utan farthållare bilen drar mer och miljön blir drabbad.
Hoj vad ska de göra, det är ett brott att åka för fort så de måste bevisa vem de t är som kör och hur det ska gå till? De får väl göra som med p-bot att det inte är straffbart. Först då kan de sätta på en transpond eller dylikt, men när det har hänt är försäkringar för dyra.

Nej. Det är inte ett brott att åka för fort. Det är en förseelse. Det är just därför som man inte har skyldighet att ange. Gör någon sig skyldig till att brott är du skyldig att ange den personen enligt lag. Skulle det komma fram senare att du faktiskt höll inne med informationen så kan du bli åtalad för försvårande av utredning eller liknande.

dumt att slösa me skattepengar ....

finns väl bättre alt. typ foto-blocker eller hand för ansiktet...orka sabba saker liksom...:va

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla