Fartkamerans bild inte bevis nog!!!

Rasorblade skrev:
Kvaliteten på det foto som togs av en fartkamera var så dålig att det inte
räckte som bevis mot föraren som friades i hovrätten. Det kan få
konsekvenser för polisens möjligheter att lagföra trilskande fortkörare.

Se länken för hela artikeln :rofl :lol :Bugar :yoparty
http://www.vt.se/

Det är ju aldeles underbart! :D
Bara invänta och se om polisen vill dra upp fler fall till rätten, eller börja montera ner sina fågelholkar...
 
spaceman skrev:
Det är ju aldeles underbart! :D
Bara invänta och se om polisen vill dra upp fler fall till rätten, eller börja montera ner sina fågelholkar...

Jag har aldrig haft några problem med fågelholkarna... varesig på hoj eller i bil :tomten
 
Tofast4Hjo skrev:
Det var ju en Mc-förare från Skövde (bilskolelärare dessutom) som blev fälld nu i dagarna för att ha kört 140 km/h på 90 väg i sommras, blev dömd till en månad fängelse i hovrätten (tror jag), han ska eventuellt överklaga igen.

Är det så att fågelholkarna tar kort bakifrån? Det låter ju konstigt att man kan fälla en mc-förare när man inte då kan fälla en bil-ägare bara för att kortet är suddigt :va va fan vi har ju hjälm och även om de skulle ta ett kort bakifrån så kan man ju inte se vem som kör, tar de kortet framifrån kan man ju som bäst se ögonen men det är väl tveksamt om ett kort på ett helt huvud inte är bra nog :huvet
 
ToFast4Hjo:
va de så illa? I lokaltidningen stog det att han bara blev av med körkortet!
 
Tofast4Hjo skrev:
Det var ju en Mc-förare från Skövde (bilskolelärare dessutom) som blev fälld nu i dagarna för att ha kört 140 km/h på 90 väg i sommras, blev dömd till en månad fängelse i hovrätten (tror jag), han ska eventuellt överklaga igen.

Man lär ju inte få fängelse i en månad för 140 på 90-väg, det kan jag omöjlgit tänka mig.

Vad fick han av tingsrätten som väl tar hand om ärendet innan hovrätten?
 
Mattiaz skrev:
Jag har aldrig haft några problem med fågelholkarna... varesig på hoj eller i bil :tomten

Kan bero på att du knappt har styrfart när du passerar dem :D

Vi andra försöker passera dem så fort som möjligt så att de inte hinner med att ta några bilder :tummenupp
 
Inte skuggan av en chans att man får en månads fängelse för en fortkörning på 50 km/h över hastighetsgränsen. Då måste man gjort sig skyldig till något ytterligare och betydligt gövre brott.
 
Jag har sett bilder från dom nya kamerorna som skall börja användas nu, bilderna är knivskarpa och tas på lägre höjd vilket innebär att man inte kan gömma sej bakom solskydd eller liknande...dessutom skulle det sitta en kamera i varje låda och det var tydligen beställt 7000 enheter...suck! :huvet
 
Niklasinorr skrev:
Jag har sett bilder från dom nya kamerorna som skall börja användas nu, bilderna är knivskarpa och tas på lägre höjd vilket innebär att man inte kan gömma sej bakom solskydd eller liknande...dessutom skulle det sitta en kamera i varje låda och det var tydligen beställt 7000 enheter...suck! :huvet

Vad är problemet? En okänd väg åker man iaf långsamt på - med bil. Den andra gången vet man var kamerorna står. So... what's up?

Man är inte ute efter någon "nollvision" utan det är vägavgifter man vill ha in. Nästan lika fånig idé som vajerräckena (som inte genererar några stålar).
 
andersbrink skrev:
Vad är problemet? En okänd väg åker man iaf långsamt på - med bil. Den andra gången vet man var kamerorna står. So... what's up?

Man är inte ute efter någon "nollvision" utan det är vägavgifter man vill ha in. Nästan lika fånig idé som vajerräckena (som inte genererar några stålar).

Visst är det märkligt att folk åker dit iallafall, trots att man ser kamerorna tydligt. Jag snackade med en kvinnlig polis som sköter den mobila kamerabussen här i norrbotten, det är alltså en stor, polismålad Caravelle med en kamera i bakrutan. Hon berättade att även om hon ställer den mitt på en lång raksträcka med en kilometer sikt åt bägge håller så åker ändå folk dit, det roligaste hon hittils upplevt var snubben som passerade för att sedan komma tillbaka en stund senare för att fråga om han fastnade på bild :D

Vajerräckena däremot har räddat många liv, vi har en sträcka här utanför Luleå som länge klassades som en av sveriges farligaste vägar, det gick åt ett par människor per år förut efter den sträckan och det har inte varit en enda olycka sedan räckena kom upp. Visst, dom är ju inte anpassade för motorcyklister men med tanke på hur få hojar och hur många bilar som kör på våra vägar så har jag en viss förståelse för det. Dom räddar i vilket fall många liv vilket åtminstone jag anser vara bra.
 
Niklasinorr skrev:
Vajerräckena däremot har räddat många liv, vi har en sträcka här utanför Luleå som länge klassades som en av sveriges farligaste vägar, det gick åt ett par människor per år förut efter den sträckan och det har inte varit en enda olycka sedan räckena kom upp. Visst, dom är ju inte anpassade för motorcyklister men med tanke på hur få hojar och hur många bilar som kör på våra vägar så har jag en viss förståelse för det. Dom räddar i vilket fall många liv vilket åtminstone jag anser vara bra.

Håller med!
 
Jarle skrev:
Är det så att fågelholkarna tar kort bakifrån? Det låter ju konstigt att man kan fälla en mc-förare när man inte då kan fälla en bil-ägare bara för att kortet är suddigt :va va fan vi har ju hjälm och även om de skulle ta ett kort bakifrån så kan man ju inte se vem som kör, tar de kortet framifrån kan man ju som bäst se ögonen men det är väl tveksamt om ett kort på ett helt huvud inte är bra nog :huvet

Kamerorna tar inte kort bakifrån!! :tummenupp
Och eftersom det inte går att identifiera föraren så kan man "skita" :arsele i kamerorna. :banana
 
Niklasinorr skrev:
Vajerräckena däremot har räddat många liv, vi har en sträcka här utanför Luleå som länge klassades som en av sveriges farligaste vägar, det gick åt ett par människor per år förut efter den sträckan och det har inte varit en enda olycka sedan räckena kom upp. Visst, dom är ju inte anpassade för motorcyklister men med tanke på hur få hojar och hur många bilar som kör på våra vägar så har jag en viss förståelse för det. Dom räddar i vilket fall många liv vilket åtminstone jag anser vara bra.

Men man lär ju aldrig nå -nollvisionen- då.. :rolleyes:
Man kunde väl åtminstonde tänka ett steg längre, kostar ju ändå dyngmycket att sätta upp så varför inte klä dem i täckande plåt eller annat material? Idag har man ju inte ens en chans om olyckan är framme - stimmlad på nolltid. :gnissla

Men annars håller jag med, vajjeräcken är inte så dumt, billigt alternativ till motorväg och nästan lika säkert.
 
sege skrev:
Man lär ju inte få fängelse i en månad för 140 på 90-väg, det kan jag omöjlgit tänka mig.

Vad fick han av tingsrätten som väl tar hand om ärendet innan hovrätten?
Klockad på 140 km/h, sedan plattan i botten o tjoff iväg, den stakkars saaben gick inte mkt snabbare än 220 medan Lotus Omegan hade lite mer o ge :D

Därför han ev. skulle få fängelse...
 
De fåniga vajerräckena räddade livet på 3 vuxna samt ett barn i söndags. Bilen fick punktering och sladdade in i vajerräcket. Hade det inte funnits dubbla vajerräcken så hade bilen varit över i mötande fil.


andersbrink skrev:
Vad är problemet? En okänd väg åker man iaf långsamt på - med bil. Den andra gången vet man var kamerorna står. So... what's up?

Man är inte ute efter någon "nollvision" utan det är vägavgifter man vill ha in. Nästan lika fånig idé som vajerräckena (som inte genererar några stålar).
 
visst är vajerräcken bra. om man är i en bil. kan inte tänka mig att det är trevligt att trassla in sig i ett sådant om man klotar med sin hoj... :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top