Fartkameran blixtra...

MT skrev:
Det finns faktigtst i England redan!
Har sett reklam för det i nån engelsk tiding!

Eftersom jag provat att bli bötfälld i nästan alla länder jag befunnit mig så kan jag passa på att varna för de engelska fartkamerorna...dom är lite smartare än våra egna...

De är uppriggade med ett specifikt avstånd, om du passerar första kameran i godkänd hastighet, kör som en dåre och tvärnitar inför nästa så kan du lita på att du åker dit. Kamerorna är mycket goda vänner med varandra och tillsammans så räknar de ut hur snabbt du kört imellan dem... :(

jesse_j skrev:
MT skrev:
De är uppriggade med ett specifikt avstånd, om du passerar första kameran i godkänd hastighet, kör som en dåre och tvärnitar inför nästa så kan du lita på att du åker dit. Kamerorna är mycket goda vänner med varandra och tillsammans så räknar de ut hur snabbt du kört imellan dem... :(

Hur håller kamerorna reda på vilken bil som är vilken? Omkörningar och stanningar kan ju ske så dom kan ju inte bara hålla räkningen?

elvin2008 skrev:
Hur håller kamerorna reda på vilken bil som är vilken? Omkörningar och stanningar kan ju ske så dom kan ju inte bara hålla räkningen?

Kamerorna sitter ganska tätt och inom bebyggt område, där jag åkte var det stoppförbud mellan kamerorna. Om det sedan är någon som sitter och granskar bilder eller om det sker genom teknikens under det vet jag inte :confused:

Fluxir skrev:
ja hoppas det funkar att göra så... e lite orolig... ja har fan inte råd å pröjsa nöra böter... å så har man ju körkortet på prövotid tills i augusti... men dom kan inte dra kortet hur dom än gör va??
om du nu kör för fort medvetet så får du ju ta smällen.. både du och jag vet ju vad som kan hända.

När det blixtrar så har du kört för fort= tagen. Så ja det kommer nog hem en lapp.

ingen fara...

Än så länge så kan du inte åka dit när du kör någon annans bil.. Alltså inte reggad på dig..Inte heller bilens ägare åker dit..för det var ju inte han/hon på bilden.. När jag kör bil .så är det fullt ös.. alltså..mammas bil :)

Men jag har hört att det snart ska bli ändring på denna lag.. Så att den som bilen står reggad på får böterna... Surt... Stämmer detta... Dåligt.. :tummenner ...

Fluxir skrev:
tror du att dom orkar det??

ja hoppas det blev en dålig bild... :huvet
hur lång tid tar det innan det kommer en lapp??

Är du HELT säker på att den blixtrade? Jag passerade en kamera för ett par veckor sedan och tyckte att den blixtrade. Eftersom hastigheten var 140+ blev jag väldigt nervös.

Ovissheten är jobbig så jag ringde upp trafikpolisen i länet och frågade helt enkelt om kameran var aktiv vid den tidpunkt jag passerade.

Det var den inte... Hoppas du har samma tur!

Il Mostro skrev:
Är du HELT säker på att den blixtrade? Jag passerade en kamera för ett par veckor sedan och tyckte att den blixtrade. Eftersom hastigheten var 140+ blev jag väldigt nervös.

Ovissheten är jobbig så jag ringde upp trafikpolisen i länet och frågade helt enkelt om kameran var aktiv vid den tidpunkt jag passerade.

Det var den inte... Hoppas du har samma tur!

hmm, det ska ja nog göra, för ja satt igår å funderade, ja hade nog solen i ryggen... så det kan ha varit solen, men ja vet inte.. ska ta å slå dom en pling å fråga tror ja... fan va trött man blir om dom säger att kameran va på... :huvet

Fluxir skrev:
hmm, det ska ja nog göra, för ja satt igår å funderade, ja hade nog solen i ryggen... så det kan ha varit solen, men ja vet inte.. ska ta å slå dom en pling å fråga tror ja... fan va trött man blir om dom säger att kameran va på... :huvet

NEJ!!! Klart katten du inte ska ringa och fråga!!!
Väck inte den björn som sover. Dom har så mycket papper att man kan han ren röta och slippa.
Jag har blivit av med polisärenden där det kommit hem brev man ska svara på genom att helt enkelt SKITA TOTALT i dom. Det kan man alltid börja med...

Sen har jag hört som någon anna sa att man inte kan bli av med lappen vid kamerorna, men är faktiskt inte hundra om det är så fortfarande. Skulle kunna gissa att det är ett missförstånd. För så lär det ju bara vara om dom ändrar lagen så ägaren åker dit, då kan man väl knappast dra hans körkort för att han lånat ut sin bil...

Tar den en bild är det kanske bättre att stanna, gå ut ur bilen, slå kameran sönder och samman eller ta med den hem, och glömma alltihopa. Ingen kamera, ingen bild.
Fast dom är väl troligen kopplade direkt någon annanstans... :rolleyes:

Men ett hett tips:
GÖR INGENTING!!!
Du har ju ärligt talat INGET att tjäna på det.

SwiM skrev:
Vad man har läst så har de inte tid nu! Men när de får upp de nya kamerorna så kommer de fortare att få in bilderna och har mer tid över till att kolla annat. Dock så tror jag att om bilen står på en äldre tex farsan och de ser på bilden att det är en yngre förare så kollar de nog familjen.

Och med tanke hur sega länsstyrelsen är så kan det nog ta 1 - 3 månader innan man vet om man klarade sig eller inte.

Det är inte Länsstyrelsen som kollar. Dom sitter här i Skara
på trafikenheten och kollar alla bilder från
fartkameror i Skaraborg............................

idag kom lappen, samma dag som man klarat körkortet för begränsad... hmmm, glad som fan när man kommer hem kollar poste, FAN!!!!

hm, aja, 116Km/h stog det.
tyckte inte bilden liknade mig speciellt mkt...

det måste va nån annan, kan inte vara jag... jag kör ju aldrig för fort där.. :confused: :rolleyes:

Hmmm, du har inte möjlighet att scanna in fotot så man får se hur skiten ser ut?
Brukar bända förbi fartkameror med hojen ordentligt fort, men med bil är man snäll som få...

I england är det så att dom har nummerplåtingenkännande kameror, dom loggar alltså dig och räknar ut om du kört för fort, detta behöver inte vara mellan två kameror som står i följd, utan vilken som helst på en sträcka.
Dessa system finns även på motorvägen.

Någon person (inte en knutte dock, själklart inte, vi gör ju inte sånnt) skulle ju kanske kunna få för sig att sätta på en skylt med samma regnummer som stadens polischefs privat bil, och kanske om han hade otur råka köra på en stäcka som har fartkamera, inte för att han då skulle köra för fort, för det gör ju ingen, nej nej, men som sagt, detta vore ju inte lagligt alls....

Henkmaster skrev:
Hmmm, du har inte möjlighet att scanna in fotot så man får se hur skiten ser ut?
Brukar bända förbi fartkameror med hojen ordentligt fort, men med bil är man snäll som få...
¨

har redan skickat iväg lappen, så kan inte scanna in den... va inte överdrivet bra kvalité måste ja säga,..

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna