Farligt med blod i urinen?

ambulans skrev:
ja, det är mycket enkelt...Vitaminindustrin är enorm i sverige, det är miljarder som omsätts..... QUOTE]

Fy tusan rent ut sagt! Iofs hade jag redan detta på känn.. Jag har Fibromyalgi, har haft lite strul med att hitta en bra läkare men så hittade jag en som verkade så seriös och insatt i min sjukdom. Han skrev ut recept efter recept med B-vitaminer, E-vitaminer, Magnesium, Folsyra och allt du kan tänka dej.. Jag ifråga satte då varför jag skulle äta alla dessa vitaminer utan att ett enda blodprov togs för att kolla mina värden. -ALLA Fibropatienter har brist på dessa vitaminer svarade läkaren bestämt.. Jag litade på honom eftersom han hade så mycket forskning att visa och så vidare.. Åt medicinerna i en vecka, sen blev urinen mörkt orange, jag fick enorma hudutslag, tappade hår, var helt ur balans.. Sökte läkare (en annan) och fick veta att det var direkt olämpligt att äta dessa vitaminer då man inte har brist av dem! Vilket jag efter en koll inte heller hade! På långa vägar! Så man kan visst inte lita på läkare, hur seriösa och belästa de än verkar!

Vad det gäller c-vitamin är det så många som sagt det är helt ofarligt osv att jag aldrig ens funderat över ev överdosering av det. Det gör jag dock nu!

Mvh Linn

Flamma77 skrev:
Att allt fler bakteriearter blir resistenta mot antibiotika är ett reellt problem och är vi inte försiktiga så kommer vi att stå utan den hjälpen som antibiotika ger vid infektioner.

Det kostar fan inga 600:- att göra en urinodling? I så fall ska jag byta extraknäck och köra urinodlingar på fritiden. Vid en rutinanalys av urin går det åt tre agarplattor (en blod, en cled och en resistensagar), 6 resistensbestämningslappar och beroende på vad som växer på plattan, lite olika reagenser. Varken avancerat eller dyrt.

Enligt smittsnubbarna på labbet i gbg så är kostnade 600:- med allt inräknat. (lokaler,löner,transporter,)

Hur stort är problemet EGENTLIGEN med antibiotikaresistenta bakterier? Har bara hört en massa om det, men aldrig sett det i verkligheten... Känns som att det problemet är upphypat som ett framtidsscenario som vi inte vet så mkt om ännu..

Fram med det nu! :)

Lilla_Tingeling skrev:
E så less på livet just nu att jag håller på att bli knäpp! Känns som att kroppen e helt tom på energi och kraft...

// Lena

Hoppas dom hittar felet nu. Håll ut!

juha01 skrev:
Enligt smittsnubbarna på labbet i gbg så är kostnade 600:- med allt inräknat. (lokaler,löner,transporter,)

Hur stort är problemet EGENTLIGEN med antibiotikaresistenta bakterier? Har bara hört en massa om det, men aldrig sett det i verkligheten... Känns som att det problemet är upphypat som ett framtidsscenario som vi inte vet så mkt om ännu..

Fram med det nu! :)

Jag har sett det i verkligheten. Det finns resistenta stammar av Staph. aureus (MRSA, meticillinresistenta staph. aureus.), Pneumokocker (penicillinresistenta), Enterokocker (VRE, vancomycinresistenta enterockoccer) i svensk sjukvård. Jag har sett alla iom att jag gjort resistensbestämningar på labb. Dessutom har jag sett såkallad borderline E. coli (ESBL), som är mer resistenta stammar än normala E.coli.

Och här har du problemet:

http://www.sos.se/fulltext/0044-001/0000-044.htm Grundutbildning, läs och lär!! :7peta
http://www.strama.org/dyn/,12,,.html

dessutom har du;
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2212
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2105.aspx
http://www.sva.se/dok/117.html?searchstring=antibiotikaresistens&visaarkiv=1

Edit: Bättre länkar till SMI och SVA

Last edited:
Flamma77 skrev:
Jag har sett det i verkligheten. Det finns resistenta stammar av Staph. aureus (MRSA, meticillinresistenta staph. aureus.), Pneumokocker (penicillinresistenta), Enterokocker (VRE, vancomycinresistenta enterockoccer) i svensk sjukvård. Jag har sett alla iom att jag gjort resistensbestämningar på labb. Dessutom har jag sett såkallad borderline E. coli (ESBL), som är mer resistenta stammar än normala E.coli.

Och här har du problemet:

http://www.sos.se/fulltext/0044-001/0000-044.htm
http://www.strama.org/dyn/,12,,.html

dessutom har du;
http://www.smittskyddsinstitutet.se/
www.sva.se

Ok. Det var svar på tal, jag ger mig!

Verkar som vi klarat oss ovanligt bra i sverige ändå jämfört med sydeuropa. Spanien hade 10 ggr mer problem än vi på vissa bakt typer. Beror detta endast på hur man använt läkemedlet, eller finns det andra faktorer med?

juha01 skrev:
Ok. Det var svar på tal, jag ger mig!

Verkar som vi klarat oss ovanligt bra i sverige ändå jämfört med sydeuropa. Spanien hade 10 ggr mer problem än vi på vissa bakt typer. Beror detta endast på hur man använt läkemedlet, eller finns det andra faktorer med?

Vi har varit mer restriktiva med användningen här i norr, bla strängare regler gällande antibiotika som fodertillsats till djur. (Antibiotikan finns i urinen och avföring och kommer ut i miljön, dessutom finns rester kvar i köttet.)

Ju mer "slabbande" med antibiotika, dessto mer lågdosexponering för bakterierna. Lågdosexponering medför att bakterien, som allt annat levande, anpassar sig till sin omgivning. De motståndskraftiga bakterierna överlever.

Det är därför det är så oerhört viktigt att alltid äta hela antibiotikakuren tiden ut och att få ett verksamt antibiotika utskrivet.

Slinke_flink har redan berättat här på SH att hon får för lite sex så infektionen har nog inte med det uteblivande kisset post-sex :mattias

De farliga vitaminerna är de som är framför allt de fettlösliga. Det är inte c-vitamin, och iaf. så kan det knappast vara farligt om man bara tar dem vid enstaka tillfällen.
Så här har jag fått det förklarat för mig av en biologilärare en gång i tiden. De bakterier som vanligtvis orskar urinvägsinfektion är känsliga för lågt pH. De preparat man äter mot UVI utnyttjar också detta. Vitamin C är som bekant askorbinsyra, och allt som kroppen inte tar upp (det mesta alltså) kissar man ut och det kan hjälpa vid lättare infektioner.
Enligt honom så ska tydligen öl fungera lika bra, men hur mycket sanning det är bakom det hela vet jag inte. Vore bra om någon läkare kunde dementera eller bekräfta.

Last edited:
Neanderthalaren skrev:
De farliga vitaminerna är de som är framför allt de fettlösliga. Det är inte c-vitamin, och iaf. så kan det knappast vara farligt om man bara tar dem vid enstaka tillfällen.
Så här har jag fått det förklarat för mig av en biologilärare en gång i tiden. De bakterier som vanligtvis orskar urinvägsinfektion är känsliga för lågt pH. De preparat man äter mot UVI utnyttjar också detta. Vitamin C är som bekant askorbinsyra, och allt som kroppen inte tar upp (det mesta alltså) kissar man ut och det kan hjälpa vid lättare infektioner.
Enligt honom så ska tydligen öl fungera lika bra, men hur mycket sanning det är bakom det hela vet jag inte. Vore bra om någon läkare kunde dementera eller bekräfta.

ja ... vad en biologilärare säger , det är knappast samma sak som vetenskapen.... Man ska komma ihåg att det är tillverkarna som kraftigt har gått ut med att vitaminer är bra.. sen har det blivit en paradigm som det heter på forskarspråk.. dvs ett faktum i folkmun. forskningen har inte heller varit intresserad av att ta reda på om detta är sant eller ej. Eftersom forskarna hellre har sysslat med sånt som går att tjäna slantar på.. utveckla läkemedel mm.. men nu börjar det ju svänga , det som många har misstänkt i många år.. att ta vitaminer kan vara skadligt. Och om man funderar på det lite så säger det sig självt. Man ska inte tillföra saker om man inte lider av nån bristsjukdom som man kan mäta..
Allt man stoppar i sig.. allt ifrån lightprodukter osv har biverkningar.. biverkningar som tar mycket lång tid att visa sig.. dessa biverkningar lämnar inte bara kroppen utan att göra någon som helst skada på vägen.. tar man dessa under lång tid .. ja , då blir ju skadan större och större...
Ät som vanligt och motionera... låter konstigt men mer behövs inte för att kroppen ska få det den behöver.

ambulans skrev:
...Ät som vanligt och motionera... låter konstigt men mer behövs inte för att kroppen ska få det den behöver.

Ät varierat enligt kostcirkeln och tallriksmodellen och motionera skulle jag nog vilja påstå. :fakta
För att "äta som vanligt" är för en stor del människor en ensidig och ibland väldigt obalanserad kost.
Det är vetenskapligt belagt att det är fullt möjligt att vara övergödd och undernärd samtidigt.

Dessutom tänker jag fortsätta ta mina piller. Fast bara när jag känner mig sugen och det är inte varje dag. :)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025