Farligt med blod i urinen?

Lilla_Tingeling skrev:
Hoppas faktiskt att dom lägger in mig på Ackis i Uppsala några dagar. Där kanske dom har mer kompetent personal än här i Tierp.

Jösses Amalia. Lägga in sig på sjukhus för en UVI. Tro fan att vi har höga skatter i dethär landet. Ska du inte lägga in dig nästa gång du får några blåmärken också?

anja skrev:
Jösses Amalia. Lägga in sig på sjukhus för en UVI. Tro fan att vi har höga skatter i dethär landet. Ska du inte lägga in dig nästa gång du får några blåmärken också?

Nu var det faktiskt läkaren som sa igår att dom skulle lägga in mig på sjukhus om den här kuren med penicillin inte hjälpte. Inget önskemål från min sida!!!! :kocko
Men jag ska komma ihåg att tacka nej om läkaren säger att dom vill lägga in mig. Eftersom det blir för dyrt för alla skattebetalare. Och be dom ge mig ännu en penicillinkur som inte hjälper ist. Det blir jag säkert frisk av! :gnissla

// Lena

Last edited:
Lena, jag LIDER med dig! Har själv haft UVI som vandrat upp i njurarna. Man blir lite knäckt när man sitter på toa och skulle ge 1000 spänn för att kunna kissa. Så jävla jobbigt att ta sig i väg till distriktsläkaren, kämpa för att klämma ut en droppe i en burk, sen sitta i väntrummet med alla jävla pensionärer som mer än gärna berättar om sina krämpor och mediciner. När man har suttit där alldeles för länge så får man komma in till nån jävla AT-läkare som förvånat säger: "Nä, men du har ju urinvägsinfektion". NO SHIT, Sherlock.

Lilla_Tingeling skrev:
... Fast det har hänt rätt många gånger att det inte visat nåt på proverna. Och då har läkarna inte trott på mig. Och dom har många gånger sagt till mig: "Det syns inget på proverna så det är inget fel på dig" :3freak
Min husläkare ska ringa mig på eftermiddan. Ska bli intressant att se vad han har att säga. Och jag ska fråga han då varför han inte skickade mitt urinprov på odling när jag var ner första gången för ca 7-8 veckor sen. Då kanske jag sluppit allt det här. O jag fått rätt penicillin direkt.
Hoppas faktiskt att dom lägger in mig på Ackis i Uppsala några dagar. Där kanske dom har mer kompetent personal än här i Tierp.

Jupps... tar man prov under pågående antibiotikabehandling får man ofta inget svar... för bakterierna mår dåligt. Därför ska prov tas innan...

Sedan tar det ett litet tag för UVI att läka efter att bakterierna är neddtryckta. Eftersom vävnaderna är lite skadade är de känsliga. Kanske därav läkaren "muppiga" svar.

Har du blivit utredd om du har några "predisponerande faktorer" för UVI, eftersom du har sådana långdragna problem? Det verkar ju vara onödigt skitjobbigt att ha det som du har det. Stå på dig... :pannkyss

Mandus skrev:
Lena, jag LIDER med dig! Har själv haft UVI som vandrat upp i njurarna. Man blir lite knäckt när man sitter på toa och skulle ge 1000 spänn för att kunna kissa. Så jävla jobbigt att ta sig i väg till distriktsläkaren, kämpa för att klämma ut en droppe i en burk, sen sitta i väntrummet med alla jävla pensionärer som mer än gärna berättar om sina krämpor och mediciner. När man har suttit där alldeles för länge så får man komma in till nån jävla AT-läkare som förvånat säger: "Nä, men du har ju urinvägsinfektion". NO SHIT, Sherlock.

Mmm... Det e en plåga att gå på toa och försöka kissa när det e som värst. När man sitter där med tårarna rinnandes för att det gör så ont. Och så kommer det bara några få droppar. :död

// Lena

lilltryne skrev:
Jag brukar ta en fetingdos av c-brus när jag känner mig i riskzonen. Tar 2-3 brus i ett glas vatten och dricker det typ var 3:e timma om jag känner att det börjar komma. Ibland kan ja ta ett glas med en c-brus bara i förebyggnade oxå...

Var en tjej på sjukvårdsupplysningen som tipsade om detta, oich jag tycker det hjälper.

Är det inte farligt att ta så mycket C-vitamin?
Jag dricker ett glas med C-brus varje dag.

// Lena

anja skrev:

Sjukhus lägger man inte in sig frivilligt på.... :gnissla

jag låg en vecka...i +40graders feber och infektionen som sagt gått till njurarna och gå är man glad man är på rätt ställe.... :Bugar inte för jag minns mkt av veckan pga febern och medicinusarna....den andra njuren passade på o fixa ett njurstensanfall samtidigt :rolleyes:

:7peta annorlunda ämne på ett rätt "manligt" mc forum... :hihi :hihi

Gula faran skrev:
Sjukhus lägger man inte in sig frivilligt på.... :gnissla

jag låg en vecka...i +40graders feber och infektionen som sagt gått till njurarna och gå är man glad man är på rätt ställe.... :Bugar inte för jag minns mkt av veckan pga febern och medicinusarna....den andra njuren passade på o fixa ett njurstensanfall samtidigt :rolleyes:

:7peta annorlunda ämne på ett rätt "manligt" mc forum... :hihi :hihi

Näää... Jag går juh inte till läkaren och säger att jag vill ligga på sjukhus. För så skojj e det inte. Roligare kan man ha! :)

Så jag hoppas att den här kuren med penicillin hjälper.

E så glad för alla eller nästan alla svar jag fått här. Och tack alla ni som stöttar mig. Ni e så goa! :pannkyss

// Lena

Lilla_Tingeling skrev:
Är det inte farligt att ta så mycket C-vitamin?
Jag dricker ett glas med C-brus varje dag.

// Lena

Nä c-vitaminer kissar man ut om man får för mycket av det tydligen...

Lilla_Tingeling skrev:
Ahaa... Då kanske jag ska ta 2 brustabletter ist för 1 imorrn. :)

// Lena

Gör så! Som sagts innan, C-vit kan du inte överdosera...kroppen gör sej av med överflöd via urinen! Någon annan (sorry kommer ej ihåg vad du hette..) skrev att hon tagit stora doser c-vit när hon känt det vara påväg...Så gör jag oxå och det hjälper... Tranbärssaft ska oxå vara kalas tydligen! Har det gått långt så det börjat göra rejält ont så värm en vetekudde ( har du ingen sån kan du tex fylla en petflaska med vaaaarmt vatten och linda in den i en handduk, eller helt enkelt värma en större handduk) drick ett stort glas med c-brus och lägg dej sen med kudden mellan benen...inte vetenskapligt vad jag vet, men det lindrar och funkar för mej iaf! Värmen från kudden gör att du slappnar av och det gör inte lika ont. Bara ett tips!

Mvh Linn

Nienna skrev:
Gör så! Som sagts innan, C-vit kan du inte överdosera...kroppen gör sej av med överflöd via urinen! Någon annan (sorry kommer ej ihåg vad du hette..) skrev att hon tagit stora doser c-vit när hon känt det vara påväg...Så gör jag oxå och det hjälper... Tranbärssaft ska oxå vara kalas tydligen! Har det gått långt så det börjat göra rejält ont så värm en vetekudde ( har du ingen sån kan du tex fylla en petflaska med vaaaarmt vatten och linda in den i en handduk, eller helt enkelt värma en större handduk) drick ett stort glas med c-brus och lägg dej sen med kudden mellan benen...inte vetenskapligt vad jag vet, men det lindrar och funkar för mej iaf! Värmen från kudden gör att du slappnar av och det gör inte lika ont. Bara ett tips!

Mvh Linn

Det e det som är så konstigt. Jag har nästan inget ont längre. Känner bara vissa dagar att det gör lite ont nere i magen. Men har så mycket blod i urinen att det e alldeles röd/brunt när jag kissar. :död
En sjuksyster sa igår att hon verkligen förstod att jag har problem med "kisseriet" när hon såg urinprovet.

// Lena

Lilla_Tingeling skrev:
Det e det som är så konstigt. Jag har nästan inget ont längre. Känner bara vissa dagar att det gör lite ont nere i magen. Men har så mycket blod i urinen att det e alldeles röd/brunt när jag kissar. :död
En sjuksyster sa igår att hon verkligen förstod att jag har problem med "kisseriet" när hon såg urinprovet.

// Lena

Låter ju verkligen inte trevligt det där...Hoppas de kollar upp det ordentligt.

När jag var yngre hade jag tätt återkommande urinvägsinf.. det var riktigt jobbigt, gick liksom i och ur penicillin kurerna hela tiden.. Tillslut hjälpte inte antibiotikan.. Det var då jag började exprimentera med massor med c-vitamin för att kissa ut det innan det blev för illa...jag har lyckats hålla dessa infektioner borta genom lite förebyggande "behandling" i ca 14år snart...har ätit antibiotika en gång under de åren och då hade även jag blod i urinen..men inte så mycket som du verkar ha... Du har inte fått typ urinstenar eller nåt..som djur får??

Mvh Linn

Sluta med c-vitaminet, att kroppen skulle pinka ut precis allt som inte behövs är en myt som inte är bra.
Man behöver inget vitamintillskott överhuvudtaget om man äter normal kost.
Det är anorektiker och människor med andra sjukdomar som är aktuella för sånt.
Det finns studier gjorda på att man kan få problem om man överdoserar vitaminer och c-vitaminer som är på 1 gram är alldeles för mycket.
Vill du ha c-vitamin så köp frukt i stället. Man får bra många kassar frukt för vad ett rör vitaminer kostar. Helt bortkastade pengar.
Det gick nyligen också ett program på tv där man visade dessa studier och även där är vetenskapen helt på det klara med att vitaminer ska inte överdoseras. Ska du dricka nåt så är det vatten och inget annat. Men det är ju bara för att få ett ordentligt tryck i slangen så att bakterierna "åker ut" men i ditt fall så kanske dom sätter sig längre upp.

Se också till att få bukt med urinvägsinfektionen.. kommer den upp i njurarna så heter det polyeftrit och det är inte att leka med. I värsta fall kan njurarna slås ut och sedan är det dialys och köa i transplantationskön som gäller.

Sen vad det gäller skattepengar och vård. Det du har är nog så allvarligt och är det så att du rekommenderas att läggas in på sjukhus då ska du göra det .

Står lite här om vitaminer. Men om det inte räcker så kan jag leta reda på dom vetenskapliga artiklarna som finns angående vitaminer.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,5845,00.html

Last edited:
ambulans skrev:
Sluta med c-vitaminet, att kroppen skulle pinka ut precis allt som inte behövs är en myt som inte är bra.

Detta är mycket bra information! Men, hur kan det komma sej att sjukvårdsrådgivningen och läkare rekomenderar c-vit och tillika säger att det inte är någon risk för överdosering? Jag vill förtydliga att jag på intet sätt tror din upplysning vara felaktig utan tycker det är märkligt att man får sådana råd från proffessionell personal.. För övrigt kommer jag hädanefter se annorlunda på mitt intag av c-vit i samband med urinvägsinfektioner, då det är då som jag tar extra vitaminer och inte annars. Så tack för upplysningen!

Mvh Linn

Lilla_Tingeling skrev:

Tierps akut.. tss, vilket skämt säger jag bara.

Stukade foten rejält på gymnastiken, och då menar jag riktigt illa!
Gjorde ont nåt så ända in i helv-ete!! :4skrika

Åkte in till akuten i lilla underbara tierp. Tog inte mindre än tre timmar än dom ens kollade på det :död

anja skrev:
måfåbehandling med antibiotika borde förbjudas enligt lag.

Inte när det gäller vanlig uvi eftersom det i 95% av fallen handlar om e-coli som letat sig in i röret, och en bestämning av bakterierna kostar en sisådär 600:-. Inte mycket kan man tycka, men det finns bättre hål i vården att stoppa dom i. :mattias

Jonathan skrev:
Tierps akut.. tss, vilket skämt säger jag bara.

Stukade foten rejält på gymnastiken, och då menar jag riktigt illa!
Gjorde ont nåt så ända in i helv-ete!! :4skrika

Åkte in till akuten i lilla underbara tierp. Tog inte mindre än tre timmar än dom ens kollade på det :död

Det är ju för att det är en akut, och inte en vanlig vårdinrättning. Alltså bedömde dom säkert att du inte skulle bli sämre (mer än duktigt irriterad) om du fick vänta nån timme. Åk i på Sahlgrenska med en "lätt" krämpa får du se.. Allt som man inte hotas att dö/allvarliga men, får vänta. Finns en logik där tillslut. :)

juha01 skrev:
Inte när det gäller vanlig uvi eftersom det i 95% av fallen handlar om e-coli som letat sig in i röret, och en bestämning av bakterierna kostar en sisådär 600:-. Inte mycket kan man tycka, men det finns bättre hål i vården att stoppa dom i. :mattias

Läkare som skriver ut antibiotika på "sannolikehetsbasis" ska fan hängas högt på torget. (och piskas)
Att allt fler bakteriearter blir resistenta mot antibiotika är ett reellt problem och är vi inte försiktiga så kommer vi att stå utan den hjälpen som antibiotika ger vid infektioner. Snacka om hål i vården då! :fakta

Det kostar fan inga 600:- att göra en urinodling? I så fall ska jag byta extraknäck och köra urinodlingar på fritiden. Vid en rutinanalys av urin går det åt tre agarplattor (en blod, en cled och en resistensagar), 6 resistensbestämningslappar och beroende på vad som växer på plattan, lite olika reagenser. Varken avancerat eller dyrt.

Vid en UVI ska det alltid skickas ett urinprov på analys med urin från 'innan antibiotikabehanling påbörjas'. För om ett prov måste tas senare för att måfå behandlingen inte fungerade är det inte troligt att det finns en sådan mängd bakterier i urinen att det ger ett provsvar. Det är att slänga pengarna i sjön! :huvet

Det går bra att påbörja en antibiotikabehandling på sannolikhetsbasis medan provsvaret inväntas. När "facit" sedan kommer kan en felbehandling ändras eller justeras. Bättre vård till patienten. :tummenupp

Nienna skrev:
Detta är mycket bra information! Men, hur kan det komma sej att sjukvårdsrådgivningen och läkare rekomenderar c-vit och tillika säger att det inte är någon risk för överdosering? Jag vill förtydliga att jag på intet sätt tror din upplysning vara felaktig utan tycker det är märkligt att man får sådana råd från proffessionell personal.. För övrigt kommer jag hädanefter se annorlunda på mitt intag av c-vit i samband med urinvägsinfektioner, då det är då som jag tar extra vitaminer och inte annars. Så tack för upplysningen!

Mvh Linn

ja, det är mycket enkelt...Vitaminindustrin är enorm i sverige, det är miljarder som omsätts. Så man vill inte få ut information om vitaminers verkan helt enkelt. Sen har det inte forskats så mycket inom detta område, så gamla informationer ligger kvar. Så är det med mycket , att om man gör nya studier som är förbättrade och med större patientantal osv. det gör att man får träffsäkrare studier.
Sen varierar även teorier bland läkare.. Det är ingen hemlighet heller att det finns läkare som mutas till att skriva ut vissa läkemedel av läkemedelsbolagen. Allt ifrån presenter till utlandsresor osv..
Vart man än vänder sig i samhället finns det rötägg. Oavsett om det är vården , eller piloter , advokater, bönder , mm...
det gäller att vara på sin vakt. Ta reda på sina rättigheter.
Men framförallt ... var allltid kritisk till information som ges. Det kan vara att det är tvärtom som är rätt.
Många saker är också djupt rotade i svenska folket, sedan tradition... en sak är just detta med vitaminer.
Äter man som vanligt så behöver man inte en enda vitamin. Förr i sverige så såg det inte riktigt ut på det viset utan folk fick bristsjukdomar som skörbjugg osv.. det existerar inte i dag såvida du inte är sjuk på annat sätt.
Nä.. spara dom pengarna och gör nåt roligare för dom än att själv medverka till leverskador eller andra problem som det kan innebära med att käka vitaminer i allt för höga doser. 1 gram tabletter överstiger det dagliga behovet rejält..
Det är nyttigare att bara dricka vattnet som man löser upp vitaminen i....
Annan sak som är lurigt också är ju att dom tillsätter smakämnen .. dom är rätt så goda. Men varför gör man de ? jo.. för att dom ska sälja bättre.. :va

vansinne... godare me mat :)

ambulans skrev:
Man behöver inget vitamintillskott överhuvudtaget om man äter normal kost.
Det är anorektiker och människor med andra sjukdomar som är aktuella för sånt.
Det finns studier gjorda på att man kan få problem om man överdoserar vitaminer och c-vitaminer som är på 1 gram är alldeles för mycket.
Vill du ha c-vitamin så köp frukt i stället. Man får bra många kassar frukt för vad ett rör vitaminer kostar. Helt bortkastade pengar.
Det gick nyligen också ett program på tv där man visade dessa studier och även där är vetenskapen helt på det klara med att vitaminer ska inte överdoseras. Ska du dricka nåt så är det vatten och inget annat. Men det är ju bara för att få ett ordentligt tryck i slangen så att bakterierna "åker ut" men i ditt fall så kanske dom sätter sig längre upp.

Se också till att få bukt med urinvägsinfektionen.. kommer den upp i njurarna så heter det polyeftrit och det är inte att leka med. I värsta fall kan njurarna slås ut och sedan är det dialys och köa i transplantationskön som gäller.

Sen vad det gäller skattepengar och vård. Det du har är nog så allvarligt och är det så att du rekommenderas att läggas in på sjukhus då ska du göra det .

Står lite här om vitaminer. Men om det inte räcker så kan jag leta reda på dom vetenskapliga artiklarna som finns angående vitaminer.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,5845,00.html

Sitter här och väntar på att få träffa min husläkare klockan 14. Ska kolla sänkan igen eftersom den var så hög i söndags.
Har nu stoppat i mig Lexinor sen i söndagskväll. Och jag har precis lika MYCKET blod i urinen än som jag hade då. :död
Så jag hoppas att han har nåt annat än alla ickefungerande penicilliner att komma med. Orkar inte me det här längre. E så trött i kroppen att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Tycker jag går omkring som en zombi hela dagarna. Och har gjort så dom senaste veckorna. Inte blir det bättre av att jag inte kan sova på nätterna eftersom jag har så jäkla ont i halsen sen i lördags. :3freak

E så less på livet just nu att jag håller på att bli knäpp! Känns som att kroppen e helt tom på energi och kraft...

// Lena

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...