Farligaste ställena/situationerna

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Var är de farligaste ställena på vägen som du som mc förare ska se upp med?

Vilka trafiksituationer är farliga?

Annat som du som förare ska se upp med?

Tanken med tråden är att ge alla en möjlighet att lära ut egna erfarenheter så att vi alla kan få en tryggare och trevlig mc sommar.

För mig är det alltid i korsningar där bil står och väntar på att köra ut. Annnars gäller det bara att vara uppmärksam hela tiden.

Kawasaki/Nils skrev:
2109946 Var är de farligaste ställena på vägen som du som mc förare ska se upp med?

Tanken med tråden är att ge alla en möjlighet att lära ut egna erfarenheter så att vi alla kan få en tryggare och trevlig mc sommar.
Vänstersvängar på landsväg är ju alltid riskabla. Speciellt om du har en bilist tätt bakom och/eller med minimala blinkers på hojen.. :rolleyes:

Korsningar, speciellt vid stadskörningar.

Rullgrus vid rondeller (inte lägga ner för hårt om man inte är absolut säker.)

Vänstersvängar, försök om möjligt vid landsvägskörning att släppa tidigare förbi bakomvarande trafik.

Tillägg: Att köra hoj kräver en helt annan uppmärksamhet än att köra bil Det är väl det som skiljer mest tror jag mellan erfarna och oerfarna förare.

Last edited:
Ställen där jag själv varit nära att råka illa ut många gånger:

Rondeller, vettefan men de ser aldrig mig utan bara kör in i rondellen så man får vika undan, för det är ju jag som som får ont.

Håll avstånd från kompisar som kör MC bakom elr framför, där har man nästan krockat ett par gånger också, alltid nån som utför en wheelie elr någon idiot som utför en stoppie utan att tänka på konsekvenserna.

Lite aldrig på bilistens blinkers utan sakta ner så du har full koll istället..

Det var mina erfarnheter, bra tråd

Döda vinkeln är något som jag har respekt för. Har alldeles för många gånger hållt på att bli klämd, vare sig man varit i höger eller vänsterfil, vare sig man kört om eller fastnat brevid pga trafiken.

Har smällt en gång å då var det pga att en stillastående taxi gjorde en u-sväng mitt framför näsan på mig på Sveavägen. Igår var det farsans tur, en bil som stod på en busshållplats körde en u-sväng rätt ut utan att se sig för ordentligt.
Vi har klarat oss bra men det kunde likagärna gått åt pipsvängen, dock är man grymt mörbultad å man kommer garanterat vara försiktigare när man kör om bilar som står längs höger vägkant.

Kör försiktigt.

Dark_Messenger skrev:
2109957 Vänstersvängar på landsväg är ju alltid riskabla. Speciellt om du har en bilist tätt bakom och/eller med minimala blinkers på hojen.. :rolleyes:

Sånna vänstersvängar är också förbjudna. Jag gör aldrig en vänstersväng om jag ser bilar bakom. då kör jag fram å vänder.

korsningar, omkörningar, körning i skymning då det förekommer mycket djur

Det absolut FARLIGASTE man kan göra som motorcyklist är att KÖRA I GRUPP

Uppdrivet tempo, olika erfarenhet hos förare och oväntade stopp från oerfarna förare gör att det är främst vid samkörningar som man råkar ut för olyckor.

Även fast man klart och tydligt talar om att alla skall hålla sitt eget tempo så är det oftast någon som skall försöka "hinna på" eller "köra ikapp" framförvarande förare.

Hur många MC-olyckor har man hört om där en oerfaren förare skall hänga på en person med mer erfarenhet än de själva?

....Va ni än gör när ni är därute så titta för guds skull på hur hjulen står på
bilen som är på väg eller/och stanna, eller är på väg ut från en korsning osv... För ögonkontakt kan ni glömma.../M

Fick ett gott o rätt sammanfattande råd av en erfaren hojåkare:

Kör som om allt o alla vill köra på dig!

Är nog den bistra sanningen..
Räkna med att du inte syns i trafiken!
Har funkat i 13 år hittills å då menar jag inte att man behöver va snål me gasen...har tom torskat lappen för lite hög hastighet...
Varför åkte jag dit? Jo jag slappna av..

Körteknik o hastighet får man träna på bana med avåkningszoner utan mötande trafik..

Ransaka din o andras misstag o gör inte om det... :tomten

My 2 cent

amullo skrev:
2110025 Det absolut FARLIGASTE man kan göra som motorcyklist är att KÖRA I GRUPP

Uppdrivet tempo, olika erfarenhet hos förare och oväntade stopp från oerfarna förare gör att det är främst vid samkörningar som man råkar ut för olyckor.

Även fast man klart och tydligt talar om att alla skall hålla sitt eget tempo så är det oftast någon som skall försöka "hinna på" eller "köra ikapp" framförvarande förare.

Hur många MC-olyckor har man hört om där en oerfaren förare skall hänga på en person med mer erfarenhet än de själva?

Grupptryck är kanske den gemensamma nämnaren!?

Har kört hoj ett litet tag (sedan -88) och kommit fram till att min hjärna är den som förorsakar de farligaste situationerna! Dvs. min inställning till körningen och situationen som sådan!

Visst, grus och vänstersvängande bilister i all ära blandat med vita sträck och allt annat som inte har med MIG som person att göra! Men det har sällan (har dock hänt) försatt mig i en LIVSFARLIG situation där jag var på väg att förlora det värdefullaste vi har ... livet!

Men det har jag däremot SJÄLV åstadkommit ibland! Dvs. jag har ibland gasat så in i h...vete att jag SJÄLV, utan inblandning av någon annan, kört så jag blir rädd (under korta stunder). Dvs. jag har utlöst/triggat mina överlevnadsreaktioner (dvs. blivit stel, låst blicken, slagit av gasen vid fel tillfällen (läs mitt i en kurva)). Vem har inte gjort det?

Efter att ha umgåtts med en massa härliga människor genom årens lopp som brinner för samma intresse som jag själv är nog min slutsats att det som är absolut farligast för oss motorcyklister är vi själva, vår attityd och inställning till hojkörningen. Det påverkar vår hantering av gasen och framför allt vilka situationer vi VÄLJER att försätta oss i!

Säger som en kompis som är några år äldre och har kört väldigt mycket hoj på mkt. hög tävlingsnivå:
- Gasen fungerar åt båda hållen!

Så för att svara kort på din retoriskt ställda fråga/frågor så är mitt svar:
- Du/vi själva!

Varför är det så här då?
Vad påverkar oss att fatta mer eller mindre dåliga beslut?
Hur kan vi öka våra chanser att klara oss med tanke på ovanstående resonemang?
KAN vi / VILL vi ändra vår inställning? Behövs det?

Frågorna är fler än svaren! Och det är olika svar för olika människor! Mina svar behöver inte stämma med dina svar!

Men vi kan ju ta oss en funderare kanske på några av dessa frågor!

Önskar alla knuttar/knuttor en riktigt skön och skitkul säsong! För detta med att köra hoj är så urbota fantastiskt gõrskõj! :banana

Edit:
Den enskillt vanligaste olyckstypen där vi motorcyklister kör ihjäl oss är singelolyckor. Näst vanligaste är korsningsrelaterade olyckor.

Så se till att du "håller dig själv på vägen" och NÄR du gasar tänk en tanke till, inte bara "Är det fritt att köra om?" Utan också:
"- KAN bilen/traktorn svänga/köra ut?" (Dvs. är det PRAKTISKT MÖJLIGT!)

Svarar du JA på frågan, slå då av tills du är 100% säker på vad han/hon skall göra! Svarar du NEJ, fortsätt gasa och ha kul!
Slut Edit:

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Avarage skrev:
2110105
Men det har jag däremot SJÄLV åstadkommit ibland! Dvs. jag har ibland gasat så in i h...vete att jag SJÄLV, utan inblandning av någon annan, kört så jag blir rädd (under korta stunder). Dvs. jag har utlöst/triggat mina överlevnadsreaktioner (dvs. blivit stel, låst blicken, slagit av gasen vid fel tillfällen (läs mitt i en kurva)). Vem har inte gjort det?
s
Bra svar, jag tänkte skriva likaledes, speciellt det som citerats ovan känner jag igen, inte sällan triggat av grupptryck. Det händer alltmer sällan nuförtiden tack och lov, man blir väl lite lugnare med åldern.

Håller även med om att man som hojåkare måste vara lite av misantrop, misstro alla medtrafikanter, räkna med att de gör för mig livsfarliga saker i värsta tänkbara ögonblicket. Men den stora volymen av MC-olyckor tror jag åstadkoms av det Avarage är inne på.

Tycker jag...
Mvh
Jörgen

Last edited:
Det är en väldigt farlig situation då en bil skall göra en u-sväng. De tittar inte ordentligt och svänger bara ut.
Det var ju en allvarlig olycka här i Uppsala då en polisbil gjorde en u-sväng och orsakade en krasch där två personer på en mc blev allvarligt skadade! :fatta!

Min handledare sa en gång: "Se alla andra fordon som älgar. Helt oberäkneliga och kan springa ut när som helst."
Det är ett bra tips tycker jag.

Var rädd om er! :tummenupp

Sommar och sol, semmestertrafik, lastbilar, Kenta med fru och barn
har packat bilen full och i ett strålande solsken ger de sig i väg i sitt plåtskal från slutet av 80-talet utan AC. Alla är jättespända och tycker de ska bli såååå roligt, men redan efter mindre än 10 mil är barnens godis uppätet och serietidningarna trasiga eftersom det inte kunde komma överens om vem som skulle läsa vad, och det är minst 20 mil kvar till stugan de hyrt.
Barnen är nu törstiga (efter godiset) och Pappa Kenta har just precis lyckats pressa sitt plåtskal förbi långtraderen på 70vägen så han tänker minsan inte stanna, barnen ogillar hans beslut och börjar protestera. Solen är nu uppe i sitt zenit och temperaturen i blien stiger till minst 40 grader, frun vill inte sitta i drag och därför är inte heller några fönster nedvevade.
Kenta hamnar åny i en ny kö med en lastbil längst fram, och barnen är nu kissnödiga och fortfarande törstiga, Kenta svettas allt mera och ångrar nu när odören stiger att han inte tog den där morgonduschen. Frun börjar tycka synd om barnen som nu låter som ett helt apberg och börjar påpeka att hemmes migran gör sig påmind, i denna stund tänker Kenta på den vilsamma stund som väntar i en eka ute på sjön, helt ensamen utan fru o barn, då slår det honom att han glöm sitt fiskespö, allt annat skit är med men inte hans kära fiskespö, Kent gråter innombords och längtar redan till jobbet.

I denna situation så kommer du som MC:ist, du kommer bakifrån och ser kön, den är just på nedväg i en lång svacka du inser att lastbilen kommer att få de jobbigt uppför och att du som kommer med fart hinner om hela kön bara du sattsar lite men, det tycker Kenta med för nu jävlar ska han fram
han är pisstrött på sin migränkärring och dessa ouppfostrade ungjävlar
så han vevar om i lådan lyckas hitta 3:an och stampar gasen i botten och svänger ut ur kön för att köra om, och precis när du petar in 4:an och är på väg mot 180 så möter du en rostbrun plåtvägg...............

Ja slutet av historien får ni hitta på själva, men jag vill bara tala om för er alla där ute, att ta iget för givet, ingen av oss VET vad som pågår i dessa plåtskal, eller varför de handlar som de gör i ett visst moment.
Det enda vi vet är att de gör ondast på oss.

nlx 567

Kawasaki/Nils skrev:
2109946 Var är de farligaste ställena på vägen som du som mc förare ska se upp med?

Överallt där andra bilister finns !!! :mattias

Det jag är mest "rädd" för är väll utfarter efter backkrön eller skymda kurvor. Finns så många av dom också eftersom vi kör på dessa vägar... När det smäller här, då är det nog god natt :död

Bra tråd :tummenupp

Håller till fullo med föregående talare...och lägger till ett utav de farligaste momenten av dom alla...sommar och sol...och lättklädda damer :fakta :hihi

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025