amullo skrev:
2110025 Det absolut FARLIGASTE man kan göra som motorcyklist är att KÖRA I GRUPP
Uppdrivet tempo, olika erfarenhet hos förare och oväntade stopp från oerfarna förare gör att det är främst vid samkörningar som man råkar ut för olyckor.
Även fast man klart och tydligt talar om att alla skall hålla sitt eget tempo så är det oftast någon som skall försöka "hinna på" eller "köra ikapp" framförvarande förare.
Hur många MC-olyckor har man hört om där en oerfaren förare skall hänga på en person med mer erfarenhet än de själva?
Grupptryck är kanske den gemensamma nämnaren!?
Har kört hoj ett litet tag (sedan -88) och kommit fram till att min hjärna är den som förorsakar de farligaste situationerna! Dvs. min inställning till körningen och situationen som sådan!
Visst, grus och vänstersvängande bilister i all ära blandat med vita sträck och allt annat som inte har med MIG som person att göra! Men det har sällan (har dock hänt) försatt mig i en LIVSFARLIG situation där jag var på väg att förlora det värdefullaste vi har ... livet!
Men det har jag däremot SJÄLV åstadkommit ibland! Dvs. jag har ibland gasat så in i h...vete att jag SJÄLV, utan inblandning av någon annan, kört så jag blir rädd (under korta stunder). Dvs. jag har utlöst/triggat mina överlevnadsreaktioner (dvs. blivit stel, låst blicken, slagit av gasen vid fel tillfällen (läs mitt i en kurva)). Vem har inte gjort det?
Efter att ha umgåtts med en massa härliga människor genom årens lopp som brinner för samma intresse som jag själv är nog min slutsats att det som är absolut farligast för oss motorcyklister är vi själva, vår attityd och inställning till hojkörningen. Det påverkar vår hantering av gasen och framför allt vilka situationer vi VÄLJER att försätta oss i!
Säger som en kompis som är några år äldre och har kört väldigt mycket hoj på mkt. hög tävlingsnivå:
- Gasen fungerar åt båda hållen!
Så för att svara kort på din retoriskt ställda fråga/frågor så är mitt svar:
- Du/vi själva!
Varför är det så här då?
Vad påverkar oss att fatta mer eller mindre dåliga beslut?
Hur kan vi öka våra chanser att klara oss med tanke på ovanstående resonemang?
KAN vi / VILL vi ändra vår inställning? Behövs det?
Frågorna är fler än svaren! Och det är olika svar för olika människor! Mina svar behöver inte stämma med dina svar!
Men vi kan ju ta oss en funderare kanske på några av dessa frågor!
Önskar alla knuttar/knuttor en riktigt skön och skitkul säsong! För detta med att köra hoj är så urbota fantastiskt gõrskõj!
Edit:
Den enskillt vanligaste olyckstypen där vi motorcyklister kör ihjäl oss är singelolyckor. Näst vanligaste är korsningsrelaterade olyckor.
Så se till att du "håller dig själv på vägen" och NÄR du gasar tänk en tanke till, inte bara "Är det fritt att köra om?" Utan också:
"- KAN bilen/traktorn svänga/köra ut?" (Dvs. är det PRAKTISKT MÖJLIGT!)
Svarar du JA på frågan, slå då av tills du är 100% säker på vad han/hon skall göra! Svarar du NEJ, fortsätt gasa och ha kul!
Slut Edit:
Mvh!
// Niklas