Farlig beläggning på stekjärn?

Har man anlag till att vara en tjockis så skulle jag av hälsoskäl rekommendera att steka vissa saker i en belagd panna för att minska användningen av stekflott. Panerad fisk, ägg, pannkakor, pyttipanna etc fungerar kanon att köra i en belagd panna. Däremot skulle jag ex steka all kött i en gjutjärnspanna.

Till er som är fattiga. Loppisar och second hand. Elda ur pannan nåt så in i helvete så blir den ren. Håller i en evighet.

Har man anlag till att vara tjockis ska man inte äta det som du räknar upp som man ska steka i belagd panna. Vips, inget problem längre!

Mat ska va gott, kolla vilka kockar som steker i teflonpanna, det är svaret...

/ Jens

Det är väldigt 1980 att köra gjutjärnspanna.
Men 2010 är ju det nya 1980 så man får väll köpa sig en sån.
Dock har jag en gjutjärnsgryta hemma. Och den tycker jag suger drakballe. Men jag kanske använder den fel.

Det är:

1. Inte 1980, inte ens i Stååååkkkhåååålllmmm
2. Din gjutjärnsgryta är förmodligen misshandlad och felanvänd från dag ett. Stek in den på nytt (fyll med olja och koka en stund. Häll sedan ut oljan och torka av med papper.) och sköt den sen som man ska sköta en gjutjärnspanna, vilket är såhär:

1. Stek mat
2. Diska av, utan diskmedel, i varmt vatten.
3. Ställ på spisen, sätt på spisen på värme en stund till pannan är helt torr.
4. Droppa i lite matolja (raps ex, ej oliv) och smörj in pannan, låt den stå på eftervärme en stund.

Nästa gång man ska steka krävs inte alls lika mycket stekfett, vilket gör att man får en nyttigare kost. Juha, så ska dom feta göra...

Gör man så varje gång så ser dom ut som nya för alltid... Man sliter inte ut en gjutjärnspanna, den spricker kanske, men utsliten blir den inte!

/ Jens

Last edited:
Har man anlag till att vara tjockis ska man inte äta det som du räknar upp som man ska steka i belagd panna. Vips, inget problem längre!

Mat ska va gott, kolla vilka kockar som steker i teflonpanna, det är svaret...

/ Jens

Det är:

1. Inte 1980, inte ens i Stååååkkkhåååålllmmm
2. Din gjutjärnsgryta är förmodligen misshandlad och felanvänd från dag ett. Stek in den på nytt (fyll med olja och koka en stund. Häll sedan ut oljan och torka av med papper.) och sköt den sen som man ska sköta en gjutjärnspanna, vilket är såhär:

1. Stek mat
2. Diska av, utan diskmedel, i varmt vatten.
3. Ställ på spisen, sätt på spisen på värme en stund till pannan är helt torr.
4. Droppa i lite matolja (raps ex, ej oliv) och smörj in pannan, låt den stå på eftervärme en stund.

Nästa gång man ska steka krävs inte alls lika mycket stekfett, vilket gör att man får en nyttigare kost. Juha, så ska dom feta göra...

Gör man så varje gång så ser dom ut som nya för alltid... Man sliter inte ut en gjutjärnspanna, den spricker kanske, men utsliten blir den inte!

/ Jens

I mina öron låter det som att du ställer dig i köket en timme och vårdar din gjutjärnspanna. Och som restprodukt från det så blir det även en lagad måltid. :D

Men bara jag får en öl och kan sätta mig, så kan du får vårda din panna hur mycket du vill. Gott brukar det i alla fall bli när du vårdar din gjutjärnspanna.

I huskvarna är inte 2010 det nya 1980. Där är det fortfarande 1980 :arsele

Vad är det som "suger drakballe" ?

Den e tung som fan att flytta runt på spisen.
Det bränner fast om man inte är försiktig.
Jobbig att göra ren. (mest för att den är tung)
Hälften av den mat man lagat sitter kvar i grytan när man är klar, om man inte har asmycket fett.

Last edited:
...
Hälften av den mat man lagat sitter kvar i grytan när man är klar, om man inte har asmycket fett.

Gör som Zeb skriver, sen funkar den kalas.
Tyvärr så hjälper ju inte det mot vikten, men man kan inte få allt.
Varför flyttar du runt den på spisen förresten ?

I mina öron låter det som att du ställer dig i köket en timme och vårdar din gjutjärnspanna. Och som restprodukt från det så blir det även en lagad måltid. :D

Men bara jag får en öl och kan sätta mig, så kan du får vårda din panna hur mycket du vill. Gott brukar det i alla fall bli när du vårdar din gjutjärnspanna.

I huskvarna är inte 2010 det nya 1980. Där är det fortfarande 1980 :arsele

:arsele

Vi håller på att lägga det ni är vana vid att ha i topplån (:krama) i stockholm på ett hus för att komma närmare er...

Angående att det fastnar i din panna: det är för att den är torr. Gör som jag säger så kanske du lär dig laga mat nånn gång :banana:yoparty:gnissla

:glömdet

/ Jens

Meh! Ser du inte det? Sånt ska man se diRREcKt (eller hur ni skriver)

Han är från stockholm. Där använder man inte gjutjärn, man går ut och äter brunch eller nått annat på staaaaan istället :tungan

/ Jens

Last edited:
:arsele

Vi håller på att lägga det ni är vana vid att ha i topplån (:krama) i stockholm på ett hus för att komma närmare er...

/ Jens

Det är väll ingen i Stockholm som har topplån.
Alla har pengar som gräs och "tjackar kvarten cash".
Men det är trevligt att ni rör er mot nordligare breddgrader.

Sen har jag aldrig förstått det där med att man ska smälta smör i pannan .
Det rinner ju bara ner i ögonen :va

Om man tex fräser lök så vill man ju lixom "flippatill" med stekpannan för att skaka om.
Eller om man gör pankisar, så är det bara amatörer som använder stekspade för att vända på pankisen. Man flippar ju bara upp den i luften så den vänder sig och sen fångar man den igen.

Last edited:
Det är väll ingen i Stockholm som har topplån.
Alla har pengar som gräs och "tjackar kvarten cash".
Men det är trevligt att ni rör er mot nordligare breddgrader.

Sen har jag aldrig förstått det där med att man ska smälta smör i pannan .
Det rinner ju bara ner i ögonen :va

Om man tex fräser lök så vill man ju lixom "flippatill" med stekpannan för att skaka om.
Eller om man gör pankisar, så är det bara amatörer som använder stekspade för att vända på pankisen. Man flippar ju bara upp den i luften så den vänder sig och sen fångar man den igen.

Till lök & dylikt använder man valfitt köksredskap för att röra omkring med.
Pannkakor gör man inte i grytor, det finns stekpannor till sånt.
Om du inte orkar eller vill använda en gjutjärn, köp en i rostfritt då till dina pannkakor.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul