Zeb_Macahan
Bettingansvarig
Har man anlag till att vara en tjockis så skulle jag av hälsoskäl rekommendera att steka vissa saker i en belagd panna för att minska användningen av stekflott. Panerad fisk, ägg, pannkakor, pyttipanna etc fungerar kanon att köra i en belagd panna. Däremot skulle jag ex steka all kött i en gjutjärnspanna.
Till er som är fattiga. Loppisar och second hand. Elda ur pannan nåt så in i helvete så blir den ren. Håller i en evighet.
Har man anlag till att vara tjockis ska man inte äta det som du räknar upp som man ska steka i belagd panna. Vips, inget problem längre!
Mat ska va gott, kolla vilka kockar som steker i teflonpanna, det är svaret...
/ Jens
Det är väldigt 1980 att köra gjutjärnspanna.
Men 2010 är ju det nya 1980 så man får väll köpa sig en sån.
Dock har jag en gjutjärnsgryta hemma. Och den tycker jag suger drakballe. Men jag kanske använder den fel.
Det är:
1. Inte 1980, inte ens i Stååååkkkhåååålllmmm
2. Din gjutjärnsgryta är förmodligen misshandlad och felanvänd från dag ett. Stek in den på nytt (fyll med olja och koka en stund. Häll sedan ut oljan och torka av med papper.) och sköt den sen som man ska sköta en gjutjärnspanna, vilket är såhär:
1. Stek mat
2. Diska av, utan diskmedel, i varmt vatten.
3. Ställ på spisen, sätt på spisen på värme en stund till pannan är helt torr.
4. Droppa i lite matolja (raps ex, ej oliv) och smörj in pannan, låt den stå på eftervärme en stund.
Nästa gång man ska steka krävs inte alls lika mycket stekfett, vilket gör att man får en nyttigare kost. Juha, så ska dom feta göra...
Gör man så varje gång så ser dom ut som nya för alltid... Man sliter inte ut en gjutjärnspanna, den spricker kanske, men utsliten blir den inte!
/ Jens
Last edited: