Zeb_Macahan
Bettingansvarig
Så sant synd bara att det kan vara svårt att hitta såna som är riktigt stora.
Skeppshults största i standardsortiment är 40cm. Behöver du större tillverkar dom upp till 7 meter stora.
Behöver du större?

/ Jens
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Så sant synd bara att det kan vara svårt att hitta såna som är riktigt stora.
Det är väl flourväte som avges?
Det är giftigt som satan!
Blandar du inte ihop Teflon med Viton nu? Viton avger fluorvätesyra om det upphettas tillräckligt. Och det fräter som fan också....
Tydligen används fluorvätesyra för att tillverka Teflon, men jag hittade inget om att teflon avger det vid upphettning.
Vätefluorid, även känt som fluorväte eller fluoran....
Vätefluorid och fluorvätesyra är mycket giftiga, och måste hanteras med stor försiktighet. Inandning och hudkontakt måste undvikas. Giftverkan är fördröjd.
" Teflonpannor kan inte skrotas
Teflonstekpannor håller i ett par år, sedan duger de inte ens till skrot. Dessutom är teflonen en plast som försurar när den bränns. En gjutjärnspanna håller i decennier, den kan gå i arv.
Teflonen är en plastbeläggning som finns i en del matlagningskärl. En teflonstekpanna håller i ett par år och går inte att teflonbelägga på nytt, säger företaget Hackman som tillverkar sådana pannor. Skrotfirmor vill inte ha teflonbelagda pannor, för plasten försvårar återvinningen. Teflonplasten bildar den giftiga gasen vätefluorid när den bränns i sopanläggningar. Gasen bidrar till för*surningen. I Göteborg klassas teflonen som miljöfarligt avfall."
The pyrolysis of PTFE is detectable at 200 °C (392 °F), and it evolves several fluorocarbon gases[10][11] and a sublimate. Animal studies indicate that it is unlikely that these products would be generated in amounts significant to health at temperatures below 250 °C (482 °F).[12] although birds are proven to be much more sensitive to these decomposition products.[11][13]
While PTFE is stable and non-toxic, it begins to deteriorate after the temperature of cookware reaches about 260 °C (500 °F), and decompose above 350 °C (662 °F).[14] These degradation by-products can be lethal to birds, and can cause flu-like symptoms in humans.[14]
du letade dåligt.
Tog ca: 2minuter att få ihop följande
vätefluroid
Snott från Naturskyddsföreningen Haninge:
Konsumentverket
Stämning mot DuPont
Wiki
Det kanske är därför de "dumma fransmännen" förbjuder det?
/ Jens
Vad kostar en stekig gjutjärnspanna då? Så jag kan steka mina mammascan på ett perfekt sätt, innan dessa doppas i lagom tempererad Lidl-ketchup.
Okej, kör nog vidare på min Ikea tills studenttiden är överMinns inte exakt vad det kostade, men följande betalade jag ~1500 för:
http://www.smidefors.se/wp-content/uploads/2008/02/skeppshult_1.jpg
Okej, kör nog vidare på min Ikea tills studenttiden är över![]()
Ah, dåså! Får man kanske ta en sväng till affären den 25:ealltså, det var för alltihop alltså.
28cm stekpanna med lock, 4liters gryta med lock, S & P-kvarnar
Du måste ju inte köpa en skeppshult heller, finns ju andra.
http://www.tretti.se/hushallsapparater/koksredskap/stekpannor/carl-victor-design-d28w
alltså, det var för alltihop alltså.
28cm stekpanna med lock, 4liters gryta med lock, S & P-kvarnar
Du måste ju inte köpa en skeppshult heller, finns ju andra.
http://www.tretti.se/hushallsapparater/koksredskap/stekpannor/carl-victor-design-d28w
Skeppshult 28cm kostar utan lock ~550 - 700:-
Kanske att dom kostar såna pengar på NK där det är fiiiiiint att handla.
EKO säljer 28cm med stålhandtag för under 350 spänn.
Jag köpte: 5,5 liters stekgryta, plättlagg, 28cm med trähandtag, 25 cm med stålhandtag på fabriksförsäljningen för under 1300 spänn.
Så, åk till EKO och handla en riktig Skeppshult!
/ Jens
Till ynglingar i bekantskapskretsen har vi tjöppt köksutrustning i julklapp/födelsedagspresent.Okej, kör nog vidare på min Ikea tills studenttiden är över![]()
Köp en hos classe istället.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-4311
Ang teflonbeläggets farlighet. Klart att det inte är nyttigt att äta upp beläggningen från en stekpanna på daglig basis, men i proportion jämfört med vilka mängder det handlar om, kontra all annan skit man utsätt för så har det liksom ingen betydelse. Ni kommer inte att dö pga en stekpannas beläggning. Ni kommer sannolikt att dö pga att era blodkärl klottar igen och får en hjärtinfarkt eller stroke...
Men telefonet kommer ju inte hjälpa till att göra en friskare?
Jag tror man lever längre om man äter mat som smakar mums och njuter av livet.. Mat stekt i teflonpanna kunde man likväl värmt i micron, spännande
/ Jens
Det är väldigt 1980 att köra gjutjärnspanna.
Men 2010 är ju det nya 1980 så man får väll köpa sig en sån.
Dock har jag en gjutjärnsgryta hemma. Och den tycker jag suger drakballe. Men jag kanske använder den fel.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |