Far ska köpa 2hjuling! tipsa o råda tack!

Mikolino

trött & hungrig mest hela tiden
Gick med
25 May 2007
Hoj
retarrrrrrd
Japp, min fars gamle dröm om en mc är nära förestående! han är 57 bastkjolar gammal:yoparty

Nu är ju det ingen raket han ska ha:gnissla utan nån custom han har snöat in på, men det finns väl erfarenhet av såna här med!?

(all provkörning innan köp görs av mig, då ja inte vågar släppa farsgubben på vägen utan en minst en grundkurs av mig och nån lektion på nån trafiksskola, men han har ju klart A-kortet, de följde ju me flingorna på 60-talet)

750-1000cc eftersöks.

Det han mest har tittat på är Honda shadow 750 (-01:or till -05:or) men vi har inte kommit till skott att prova en sådan ännu! sen är ju blocketpriserna löjligt ologiska.. en del "svinbilliga" o en del svindyra, han är på sem. nu men så fort han kommer tillbaka så ska vi jaga reda på en o provköra o se om de e nått o ha! men tips om just denna hojen är högaktuellt!

Suzuki Maruder 800....

Hittade en mycket fin sådan -02 me 600mil på mätaren, i princip som ny för ett bra pris! men jag dissade den totalt, pga. körkänsla, ostabilitet och effekt! visst så kör ja själv en hyffsad "performance" R1, men att en 800 twin kan vara så slö o intetsägande förefaller mig otroligt.

Kändes som om min gamla DT-moppe för 15 år sen hade mer krut i maskineriet upp till hundra! sen väger ja runt 90kg o käre far kanske 15-10kg till! så det känns som den går bort!

Har inte sååå väldans mycket erfarenhet av custom mc, det är ovan skrivna Suzukin och en polares Shadow 1100 (-01, som gick mycke bra) ja kört, så jag vet inte var jag ska lägga ribban direkt!

Så tankar o tips mottages mer än gärna!

Mvh. Mikolino o Berra

Tycker du att Marudern var slö så kommer du att tycka det om alla customs du provkör, den är inte vass för att vara custom, men den är inte heller slö.

Gubben ska inte ha en raket, han ska ha något som så småningom kommer upp i 110, och det gör dom allihop.

Den enda customhojen IMHO som har snudd på anständiga köregenskaper är Kawa MeanStreak... och visst lyfte sig HD ljusår med VROD och VRSC, men fortfarande brutalt överreklamerade.:)

Säg åt farsgubben att en Mean Streak är vad han skall ha, lite mer kubik än vad ni tänkt men den är roligare än Shadows & liknande.

http://www.blocket.se/vi/12743835.htm?ca=11_s

Går faktiskt att svänga med dem utan att det skrapar i direkt.

Edit: 5min senare
Tog tid för mig att skriva tydligen: Mean Streak tipset i svaret innan är precis vad jag menar.
Det går faktiskt att köra den riktigt aktivt samtidigt som den är skön att glida med.

Last edited:
Hur är Yamahas XV1700(?) Warrior? Om man nu ska snacka lite mer kubik. Grymt stuk iaf, skiljer sig från de flesta glidarna.

Säg åt farsgubben att en Mean Streak är vad han skall ha, lite mer kubik än vad ni tänkt men den är roligare än Shadows & liknande.

http://www.blocket.se/vi/12743835.htm?ca=11_s

Går faktiskt att svänga med dem utan att det skrapar i direkt.

Edit: 5min senare
Tog tid för mig att skriva tydligen: Mean Streak tipset i svaret innan är precis vad jag menar.
Det går faktiskt att köra den riktigt aktivt samtidigt som den är skön att glida med.

Har bara kört custom en gång och jag kände mig trafikfarligare på en sån än en plastraket. Tung och svårhanterlig , dåliga bromsar. Men för din farsa som aldrig kört så är nog custom att föredra framför super sporthoj

Triumph Rocket knuffar på riktigt bra. Jag hade rätt kul när jag provkörde en sån tidigare i våras. Den lyckades faktiskt frambringa ett litet leende innanför hjälmen. Dock stor och tung och antagligen rätt dyr...

//daniel

Han kanske skulle kunna skaffa någon av triumphs retrohojar? Rätt fina och förmodligen rätt så lätthanterliga om man jämför med ett stort customjärn... En lätthanterlig hoj är kanske att föredra om det är hans första?

MVH Niclas

EDIT: http://www.blocket.se/vi/12679418.htm?ca=13_s

Den där verkar rätt vettig, lite klass på det hela! Sen har tiumph rätt gott ljud i sina trepip...

Om jag hade varit "gammal" och sugen på att sluta med sporthoj hade jag förmodligen skaffat en sådan.

Last edited:
Han ska naturligtvis kolla in Triumph Speedmaster med 865cc motor. Custom med bra chassi o bromsar o hyffsade "vägegenskaper" för en customhoj. Enda "nackdel" är kedjedriften. Sen finns det en hel del trim till den . Och vill han inte ha den föreslår jag en Thruxton som är riktigt rolig att köra. Har ju en själv så jag vet. Tillförlitligheten är utmärkt på moderna Triumph, har inte haft något problem med min T. Köpte den ny 2004, första årsmodellen.
T. retrohojar ser ju som mc gjorde på den tiden när din farsa och jag var unga
och vackra. Numera är vi bara vackra. :D
Erich

Mitt tips är att gå för en custom från en japan tillverkare...
Bättre kvalitet rakt igenom..i normala fall...
Honda, Yamaha, Suzuki...

Tyvärr är det en bieffekt när man kör 1000cc sporthojar att
alla andra hojar man kör känns extremt slöa...

Varför just custom då, kan du inte trigga in han på sport tourers då, ducce har ju några fina, ST modellerna, finns ju en del beggat att få tag på. Mycket trafiksäkrare än custom tror jag, bra bromsar & chassi etc.

Varför så insnöad på customhojar?
Vore väl ändå fränare att "gubba" omkring på en bra modern offroad...?

jag tycker som Sledneck...det hade varit intressant for mig om jag skulle vakna i morgon och vara 30 ar aldre, men annars finns ju yamaha V-MAX som verkar funka bra enligt gamlingen hemma.

Custom är horibelt.
Men:
Triumph Speedmaster eller Bonneville America, eller Harley sportster funkar!
Sprutstern måste dock vara rätt ny för att platsa och är dyr.

Riktigt bra ickeglidare till gubbdjävlar är annars vanliga Bonnevillen, Kawasaki W650, Suzuki VX800, Honda 650 revere, Yamaha BT1100 bulldog.
Inga räsermaskiner, men dugliga allroundhojar för touring och hyfsat inspirerad körning.
Stora "Offroadare" (vilket skämt..), såsom Dubbelneger (Africa Twin)och Supande tonåringen (Super Teneré), samt avkomman TDM 850/900 funkar och är rätt skoj, men tunga och otympliga.

Custom är horibelt.
Men:
Triumph Speedmaster eller Bonneville America, eller Harley sportster funkar!
Sprutstern måste dock vara rätt ny för att platsa och är dyr.

Riktigt bra ickeglidare till gubbdjävlar är annars vanliga Bonnevillen, Kawasaki W650, Suzuki VX800, Honda 650 revere, Yamaha BT1100 bulldog.
Inga räsermaskiner, men dugliga allroundhojar för touring och hyfsat inspirerad körning.
Stora "Offroadare" (vilket skämt..), såsom Dubbelneger (Africa Twin)och Supande tonåringen (Super Teneré), samt avkomman TDM 850/900 funkar och är rätt skoj, men tunga och otympliga.

:mattias Negertvilling

citat!!! Riktigt bra ickeglidare till gubbdjävlar....:va
Tack för den!
Hämnden blir ljuv bara jag kan komma på nått.:D
Erich

citat!!! Riktigt bra ickeglidare till gubbdjävlar....:va
Tack för den!
Hämnden blir ljuv bara jag kan komma på nått.:D
Erich
Thruxton räknas ej till vanliga bonneville.
Körställningen diskvalificerar den från gubbhojarna.
Men:
Din är en gubbhoj.
Bara för att den är din.
Hade den varit min, hade den varit überkewl!

mycke respons ja tackar för de:)

Ska läsa igenom era svar riktigt, och be han spana på era olika förslag! har försökt utan framgång att få in han på "tourer" svängen, men det va fruktlöst!

Första gången jag såg Mean Streak modellen här i nu i denna tråd! helt klart hans stuk... men kanske lite för stort?? jämfört med en Shadow 1100?

nånstans tänker jag även 30+ år utan hoj och i princip NULL erfarenhet! en trött Maruder 800/Shadow 750 kanske inte är fel första+andra säsongen tills han har koll på saker o ting! men väghållningen är ju som sagt under all kritik o man vill ju inte se han ligga i diket!!

nåja.. skriv på om ni orkar så har vi mycke informativ läsning och tips när han behagar komma tillbaka från stocktown !!

Jag röstar för någon av Triumphs modeller med radtvåa. Hur mycket coolare som helst än någon japstwin med samma kubik. Kostar inte så mycket mera än en Shadow eller Maruder av samma årsmodell heller.

Någon stor och tung MeanStreak eller liknande ska gubben inte ut i trafiken på innan han har full koll på hur man kör en lättare hoj ens.

Annars så kan man köpa t.ex. en Yamaha XT600E för kaffepengar. Lättkörd och smidig hoj som är perfekt att börja med. Kostar inte mycket att äga heller. Skulle han vilja ha något annat nästa år så är det ganska lätt att sälja den och få ut ungefär vad han gav för den (om han inte köpt någon allt för ny och betalat överpris för den).

Skicka även iväg gubben på en "avrostning" genom SMC nästa år (och du kan ju passa på att haka på själv också).

Last edited:
Gubben har klargjort att det är en glidare han vill ha, då ska gubben ha en glidare.

Skulle ni ens råda någon som frågade efter en sporthoj att titta på lite mera tillbakalutade hojar så som virago?

Gubben ska ha en slö tung glidare med dålig väghållning och usla bromsar, för det är det hans kompisar har, det är där han kommer att känna gemenskap.
Eller menar ni att han ska hänga med er på bombrepor på bulten och stuntkvällar eftersom ni föreslår allt annat än glidare?

Trångsynta jävlar...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...