Far och son försäkring?

Hugin&Munin skrev:
Det är fullt OK om du tecknar försäkring hos if, det enda är att självrisken går upp lite, om inte du står för hojen.

Man tackar. Ska ta och ringa IF nu. Se vad man får för svar :)

Mackz skrev:
Jag har min hoj så och jag bor hemma, men om jag ramlar så kostar självrisken 16000:- istället för 8000:-.
Det är hos Länsfösäkringar.

Ringde du eller din far och försäkrade hojen då? Är det bara säga att båda använder hojen lika mkt?

Mackz skrev:
Jag har min hoj så och jag bor hemma, men om jag ramlar så kostar självrisken 16000:- istället för 8000:-.
Det är hos Länsfösäkringar.

Byt då till Folksam... Där är självrisken 6000 o de spelar ingen roll vem som klotar hojen.. Bara de är du eller din pappa så..

stockis skrev:
Ringde du eller din far och försäkrade hojen då? Är det bara säga att båda använder hojen lika mkt?

Farsan ringde och försäkrade den, ja det är bara att säga.
Men då sa dom att om jag kör så fördubblas självrisken till 16000:-.

stockis skrev:

Ett mycket gott råd är att du låter din farsa köpa hojen av handlaren eller vem ni nu köper av. Låt honom stå på köpekontraktet, se till att överföring av likvid sker från hans konto samt registrera honom som ägare.

Du kan aldrig komma ifrån att försäkringen endast gäller försäkringstagarens ekonomiska intresse.

stockis skrev:
Det var något sådant svar jag väntade på :)

Min far har haft mc-kort över 30 år och han kommer självklart att köra på den ibland. Dock inte lika mkt som jag. Men problemet är att jag mailade folksam nu och frågade, då sa dem att de inte hade någon sådan form av försäkring utan att om någon annan än ägaren åkte på mc:n så kunde man bli utan försäkring.

mvh
Folksam rockar med andra ord.

stockis skrev:
Hejsan!

Ska snart köpa mig en Yamaha R6a och har lite funderingar. Jag är själv 21 år och bor hemma. Vill såklart inte betala 40K kr om året för en försäkring på en hoj som är värd ungefär lika mkt.

Men så kommer jag till frågan. Enligt min kompis så kunde man teckna en form av far och son försäkring. Dvs att försäkringen står på min fader men jag kommer oftast att köra hojen. Finns det något som heter så, eller är det bara tomt snack?

mvh micke

Jag kolla med folksam färsäkring till en gixxer 600 04 (på internet)

Här är svar på vad som gällde för försäkringen
*- Motorcykeln får endast köras av dig som försäkringstagare eller av annan
person som är folkbokförd på din adress.

Jag antar att det betyder att jag skulle få göra den fast den va försäkrad på min mamma,

stockis skrev:
.... Vill såklart inte betala 40K kr om året för en försäkring på en hoj som är värd ungefär lika mkt.
...

96 % av det som betalas ut vid mc-olycka är för personskador, så vad hojen är värd är helt ointressant.

wonderwizard skrev:
Yamaha power försvann 1 januari 2005

tyvärr :huvet
Märkligt, jag tecknade en sån till XTXn förra veckan.
Dom kanske har justert vilkoren så att inga supebikes går att försäkra med den längre? :va
//Tobbe

Gaze skrev:
Jag kolla med folksam färsäkring till en gixxer 600 04 (på internet)

Här är svar på vad som gällde för försäkringen

Jag antar att det betyder att jag skulle få göra den fast den va försäkrad på min mamma,
Så tolkar jag deras ord oxå. Men antagligen så ligger självrisken vid aningen för lågt tilltagen knäskrap något högre för dig...än när päronet är ute och tourar.

stockis skrev:
Hejsan!

Ska snart köpa mig en Yamaha R6a och har lite funderingar. Jag är själv 21 år och bor hemma. Vill såklart inte betala 40K kr om året för en försäkring på en hoj som är värd ungefär lika mkt.

Men så kommer jag till frågan. Enligt min kompis så kunde man teckna en form av far och son försäkring. Dvs att försäkringen står på min fader men jag kommer oftast att köra hojen. Finns det något som heter så, eller är det bara tomt snack?

mvh micke

Tjosan! min farssa står på cbr600 25 kW -96 som jag oftast kör, vi sa till försäkringsbolaget att d va farssans hoj men meningen var att jag skulle övningskör, och sedan köra på denna hoj, dom tackade för att vi var ärliga å gav oss en prmie som jag inte vågar nämna men biligt ä d iaf iaf....:tummenupp

Skenförsäkring my ass! knappast om bolaget vet exakt hur d ä tänkt......
:kocko

Ankan skrev:
Ett mycket gott råd är att du låter din farsa köpa hojen av handlaren eller vem ni nu köper av. Låt honom stå på köpekontraktet, se till att överföring av likvid sker från hans konto samt registrera honom som ägare.

Du kan aldrig komma ifrån att försäkringen endast gäller försäkringstagarens ekonomiska intresse.

Just precis så hade jag tänkt.

Ska hämta hojen på lördag. Men vart lite osäker nu eftersom den haft 6 ägare sen 2000. Dock står den på en firma. Är detta något ja borde reflektera över?

stockis skrev:
Just precis så hade jag tänkt.

Ska hämta hojen på lördag. Men vart lite osäker nu eftersom den haft 6 ägare sen 2000. Dock står den på en firma. Är detta något ja borde reflektera över?

Nä de ska nog inte va nå problem om den e rätt servad, de e ju många som inte förstår att de kostar en hel del mer än att bara köpa en hoj å inser rätt snabbt att dom inte riktigt hade budget för det...

Skyflyer skrev:
Nä de ska nog inte va nå problem om den e rätt servad, de e ju många som inte förstår att de kostar en hel del mer än att bara köpa en hoj å inser rätt snabbt att dom inte riktigt hade budget för det...

Helt sant. Tror att det är 3 firmor som ägt den med. Den såg ivf jäkligt fin ut. STår hos oves motor i olofström.

stockis skrev:
Får man brudar om man kör motard? :banana

Som sagt det är klart du får ...men du får ännu fler om du kör sporthoj :tuttar :drool över sporthojar :hihi

Detta står även i Länsförsäkringars villkor, med andra ord får jag köra sambons hoj, däremot så får han inte köra min då jag har en :tuttar -försäkring. Jag betalar 4500 hel/hel och han 8000 hel/hel, 3000 i självrisk

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Som sagt det är klart du får ...men du får ännu fler om du kör sporthoj :tuttar :drool över sporthojar :hihi

Detta står även i Länsförsäkringars villkor, med andra ord får jag köra sambons hoj, däremot så får han inte köra min då jag har en :tuttar -försäkring. Jag betalar 4500 hel/hel och han 8000 hel/hel, 3000 i självrisk

Alltid undrat varför alla som kör sporthoj har så mkt brudar men nu vet jag :hihi

Okey, då är det bara att inhandla den då :)
Ska höra av mig sen när jag köpt den.

tobbeviking skrev:
Märkligt, jag tecknade en sån till XTXn förra veckan.
Dom kanske har justert vilkoren så att inga supebikes går att försäkra med den längre? :va
//Tobbe

precis.. glömde att tillägga det.

inga Yamaha med betäckningen YZF går inom Yamaha Power längre

vet inte om detta sträckers ig till fz, fzr, mfl.

Danne_GSXR skrev:
Om du bor hemma hos pappa och han äger den och står på försäkringen så är det fullt tillåtet att teckna en försäkring så att du kan nyttja hojen också.
Det är skillnad på att göra så och göra likadant efter att du flyttat hemifrån, det är det som kallas skenförsäkring.

Och ni moraltanter som tydligen inte vet vad skenförsäkring innebär...
Håll tyst bara och ta reda på fakta innan ni uttrycker er så "kunnigt".
Ähum, om man ska vara lite petig så innebär en skenförsäkring att hojen står skriven på någon annan än den egentlige ägaren. Att låna med sig farsans båge när man flyttar hemifrån kallas inte för skenförsäkring. Det kallas för att låna med sig farsans båge.

Inget av det du skriver har fö något med skenförsäkring att göra :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...