Far och son försäkring?

Med den premien är ju hojen avskriven på två år. Till det kommer en fet självrisk :kocko . Nöj dig med trafikförsäkring och köp aktier i Folksam istället och använd de pengarna om du klotar.

Försäkringsbolag och banker är onda :arsele

stockis skrev:
Kan förstå att folk inte gillar skenförsäkringar. Det är inte det jag är ute efter.

Kollade med folksam, de skulle ha 33000 kr om året för en helförsäkring av mig som bor mitt ute i buschen....

wonderwizard skrev:
precis.. glömde att tillägga det.

inga Yamaha med betäckningen YZF går inom Yamaha Power längre

vet inte om detta sträckers ig till fz, fzr, mfl.

Jag har hört det där men inte sett det i några villkor eller avtal....

wonderwizard skrev:
Jag vet att visa FB har så att alla i hushållet får bruka hojen, men då vid förhöjd självrisk.

om du ställer den på din far, han står för försäkringen & du tecknar i ett bolag som INTE har detta, så riskerar du att bli utanersättning om något händer.

samt att alla skenförsäkrare INTE uppskattas av folket här på sporthoj

Mitt tips är att du ringer runt till alla bolag & kollar premien på dig själv.
du bor ju dock i småland.. så jävla dyr kan den väl ändå inte vara.

Alla som reggar 25 kw å glider med full effekt då vad sägs om dem??

Danne_GSXR skrev:
Om du bor hemma hos pappa och han äger den och står på försäkringen så är det fullt tillåtet att teckna en försäkring så att du kan nyttja hojen också.
Det är skillnad på att göra så och göra likadant efter att du flyttat hemifrån, det är det som kallas skenförsäkring.
Bara att höra med försäkringsbolaget, är dom seriösa så berättar dom hur det fungerar.
Om inte, byt bolag.
Och ni moraltanter som tydligen inte vet vad skenförsäkring innebär...
Håll tyst bara och ta reda på fakta innan ni uttrycker er så "kunnigt".
¨

"Hll tyst bara och ta reda på fakta innan ni uttrycker er så kunnigt"
I like u man, satte du dit dem minsan. :tummenupp

wonderwizard skrev:
Var det riktat mot mig eller ?
jag VET vad skenförsäkring är..

typ ex.

1#
kalle 21 bor hemma, pappa äger hojen, men sonen lånar den till & från.
detta räknas inte som skenförsäkring

2#
pelle 21 bor hemma, tjänar bra & köpte nyaste rettan, men vill slippa undan att betala 40 lakan, så han ställer den på pappa som haft körkort för mc, sedan pelle gick i blöjor
Detta räknas som skenförsäkring

3#
olle 32 bor i sthlm, men har en farmor som bor kiruna & ställer hojen på henne för att få billig försäkring
detta räknas också som skenförsäkring

En försäkring ska tecknas av den person som är den huvudsakliga brukaren, dvs den som använder den mest.

sant men varför inte "nyttja erbjudandet" så länge det finns kvar. om 10 år kommer det antagligen inte finnas längre då alla "unga" gör så.

wonderwizard skrev:
precis.. glömde att tillägga det.

inga Yamaha med betäckningen YZF går inom Yamaha Power längre

vet inte om detta sträckers ig till fz, fzr, mfl.

är du säker på det, vad är då meningen med denna försäkring?

21 år och bor hemma. Kanske dags att klippa navelsträngen och försäkra hojen på sig själv?

Freppa skrev:
21 år och bor hemma. Kanske dags att klippa navelsträngen och försäkra hojen på sig själv?

Vart vill du komma med detta?

Har du någon aning om varför jag ens bor hemma? Tycker inte du ska yttra dig med sådana dumma kommentarer. Nu var jag ute efter en fråga, inte massa dumma inlägg från idioter som dig.

stockis skrev:
Vart vill du komma med detta?

Har du någon aning om varför jag ens bor hemma? Tycker inte du ska yttra dig med sådana dumma kommentarer. Nu var jag ute efter en fråga, inte massa dumma inlägg från idioter som dig.
Vill du att vi ska vara snälla?
Hur kom din farsa på iden om att HAN skulle köpa en R6? Det är väl bättre med ngt som varvar mindre men ändå har bra skjut? R1? Eller varför inte Blackbird, Busa eller rent av en ZXgrüse.
För det är nämligen så att oavsett vart du bor så är det din far som ska ha ekonomiskt intresse i hojen för att detta ska bli lovligt.
Köper och betalar DU hojen så har DU ekonomiskt intresse i den och det blir skenförsäkring i den stund som du skriver över den på pappsen.
Om det nu mot förmodan skulle vara så att det är din pappa som ska bli ettrig R6 åkare och du ska få köra hojen ngn gång per månad så är det ju inte mkt och bry sig i.
Då sköter farsan snacket med bolaget och inte du...
//Tobbe

Saxade precis detta...
från en tråd om samma sak.

eisbaer skrev:
Jag har precis avslutat ett samtal med Folksam om detta.
Du skriver att det är din mc. Din far "kan" inte ta en försäkring på din mc så jag antar att det inte är din mc utan din fars. Dvs han står som ägare på den.

Stefan jag pratade med på Folksam förklarade att det inte är olagligt på något sätt att din far försäkrar sin motorcykel och att du använder den men om det är uppenbart, vid en ev. skada, att du har det ekonomiska intresset (du är den som kör hojen mest) kan de neka dig ersättning oavsett om ni är skrivna på samma adress eller ej. Det som står på deras hemsida om att en person på samma adress får köra motorcykeln innebär helt enkelt att din f ar får låna ut sina motorcykel till t ex dig. INTE att du kör hans motorcykel på heltid eftersom försäkringen då skall tas av dig. Så ligger det till. Så fundera på det när du basonerar ut att allt snack om skenförsäkring är BS.

33k hel/hel är väll ganska vetigt pris jag har det som är 23 år och haft kortet o 5 år och bor så långt ut i bushen man kan komma. Har du inte råd så har du inte råd med hoj..jag kör med halv/halv = 960:- i månaden har du inte råd att betala det och istället ska låta pappa äga hojen som du mest använder så är du en skenförsäkrare som lever på andra :7peta

Flamebite Flamebite :hihi Mera bråk :pannkyss

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
33k hel/hel är väll ganska vetigt pris jag har det som är 23 år och haft kortet o 5 år och bor så långt ut i bushen man kan komma. Har du inte råd så har du inte råd med hoj..jag kör med halv/halv = 960:- i månaden har du inte råd att betala det och istället ska låta pappa äga hojen som du mest använder så är du en skenförsäkrare som lever på andra :7peta

Flamebite Flamebite :hihi
Säg så här....om du klotar hojen och den skulle varit försäkrad på ett "alternativt" sätt så finns ju möjligheten att du inte får ut en spänn.....men skippar du i att lägga 33tkr/år i försäkring (Hel/Hel pga. att du vill ha pröjs om du själv lägger den) för att ha den ståendes på dig så har du en rätt fet budget i fall olyckan skulle vara framme.
Men skulle ersättningen komma så betalar du ju varken mer eller mindre än vad bolaget satt som gräns, alltså måste de vara rätt!?

Även folk som kör lungt har skyhöga premier, varför ska vi andra drabbas av att folk inte håller sig på vägen. Och varför ska man behöva pynta 33tkr per år?

Säg att den är lugna hojlödaren klarar sig 5år utan att kvadda skiten så ger de honom en nog med insparade pengar till att köpa en ny fet hoj....vart ligger logiken i de!!Nått är ju allvarligt fel med hur vi lever i de här landet!

Jag är för skenförsäkring så länge folk sköter sitt och beredda att betala om de skulle hända någe!

LocDog skrev:
Så tolkar jag deras ord oxå. Men antagligen så ligger självrisken vid aningen för lågt tilltagen knäskrap något högre för dig...än när päronet är ute och tourar.

Det är smällar man få ta om man vill komma undan med billigare försäkring.
Betalar hellre 15k än 30k (eller va d skulle kosta för mej) och tar en högre självrisk. Om jag kör som en dåre o kvaddar hojen pga en vurpa eller dyligt så få jag skylla mej själv o betala en dyr självrisk.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT