Far och son försäkring?

stockis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
yamaha r6
Hejsan!

Ska snart köpa mig en Yamaha R6a och har lite funderingar. Jag är själv 21 år och bor hemma. Vill såklart inte betala 40K kr om året för en försäkring på en hoj som är värd ungefär lika mkt.

Men så kommer jag till frågan. Enligt min kompis så kunde man teckna en form av far och son försäkring. Dvs att försäkringen står på min fader men jag kommer oftast att köra hojen. Finns det något som heter så, eller är det bara tomt snack?

mvh micke

stockis skrev:
Hejsan!

Ska snart köpa mig en Yamaha R6a och har lite funderingar. Jag är själv 21 år och bor hemma. Vill såklart inte betala 40K kr om året för en försäkring på en hoj som är värd ungefär lika mkt.

Men så kommer jag till frågan. Enligt min kompis så kunde man teckna en form av far och son försäkring. Dvs att försäkringen står på min fader men jag kommer oftast att köra hojen. Finns det något som heter så, eller är det bara tomt snack?

mvh micke

Det kallas "Skenförsäkring".

Så länge man bor på samma adress och är folkbokförd där så är det ok, enligt vårt f.b i alla fall. Folksam. Min son bor hemma och de har en XT som han och pappa delar på, det var helt ok enl. dom. Naturligtvis måste fadern stå som ägare till den och använda den själv ibland och ha hojkort, då är det ingen skenförsäkring.
Sonen blev påkörd i våras när han körde den och det var inga problem att få ut försäkringen.

Last edited:
Jag vet att visa FB har så att alla i hushållet får bruka hojen, men då vid förhöjd självrisk.

om du ställer den på din far, han står för försäkringen & du tecknar i ett bolag som INTE har detta, så riskerar du att bli utanersättning om något händer.

samt att alla skenförsäkrare INTE uppskattas av folket här på sporthoj

Mitt tips är att du ringer runt till alla bolag & kollar premien på dig själv.
du bor ju dock i småland.. så jävla dyr kan den väl ändå inte vara.

bikerwoman skrev:
Så länge man bor på samma adress och är folkbokförd där så är det ok, enligt vårt f.b i alla fall. Folksam. Min son bor hemma och har en XT som han och pappa delar på, det var helt ok enl. dom. Naturligtvis måste fadern stå som ägare till den och använda den själv ibland och ha hojkort, då är det ingen skenförsäkring.

Det var något sådant svar jag väntade på :)

Min far har haft mc-kort över 30 år och han kommer självklart att köra på den ibland. Dock inte lika mkt som jag. Men problemet är att jag mailade folksam nu och frågade, då sa dem att de inte hade någon sådan form av försäkring utan att om någon annan än ägaren åkte på mc:n så kunde man bli utan försäkring.

mvh

wonderwizard skrev:
Jag vet att visa FB har så att alla i hushållet får bruka hojen, men då vid förhöjd självrisk.

om du ställer den på din far, han står för försäkringen & du tecknar i ett bolag som INTE har detta, så riskerar du att bli utanersättning om något händer.

samt att alla skenförsäkrare INTE uppskattas av folket här på sporthoj

Mitt tips är att du ringer runt till alla bolag & kollar premien på dig själv.
du bor ju dock i småland.. så jävla dyr kan den väl ändå inte vara.

Kan förstå att folk inte gillar skenförsäkringar. Det är inte det jag är ute efter.

Kollade med folksam, de skulle ha 33000 kr om året för en helförsäkring av mig som bor mitt ute i buschen....

Om du bor hemma hos pappa och han äger den och står på försäkringen så är det fullt tillåtet att teckna en försäkring så att du kan nyttja hojen också.
Det är skillnad på att göra så och göra likadant efter att du flyttat hemifrån, det är det som kallas skenförsäkring.
Bara att höra med försäkringsbolaget, är dom seriösa så berättar dom hur det fungerar.
Om inte, byt bolag.
Och ni moraltanter som tydligen inte vet vad skenförsäkring innebär...
Håll tyst bara och ta reda på fakta innan ni uttrycker er så "kunnigt".

stockis skrev:
Kollade med folksam, de skulle ha 33000 kr om året för en helförsäkring av mig som bor mitt ute i buschen....

e det enda bolaget du kollat med ? för jag vet att den kan skilja upp till 100.000:- mellan olika bolag..

Och det är INTE att skenförsäkra om fb har såkallade "far o son" försäkring!!
Skriv den på din farsa och låt honom använda den ibland.... :)

stockis skrev:
Kan förstå att folk inte gillar skenförsäkringar. Det är inte det jag är ute efter.

Därför man kör motard :yoparty
Billiga att försäkra :tummenupp

wonderwizard skrev:
e det enda bolaget du kollat med ? för jag vet att den kan skilja upp till 100.000:- mellan olika bolag..

Nejdå, kollade med TH, IF och några andra små försäkringsbolag. Då var TH billigast där med 45000:- . De flesta skulle ha runt 100 000:- på mig.

Danne_GSXR skrev:
Och ni moraltanter som tydligen inte vet vad skenförsäkring innebär...
Håll tyst bara och ta reda på fakta innan ni uttrycker er så "kunnigt".

Var det riktat mot mig eller ?
jag VET vad skenförsäkring är..

typ ex.

1#
kalle 21 bor hemma, pappa äger hojen, men sonen lånar den till & från.
detta räknas inte som skenförsäkring

2#
pelle 21 bor hemma, tjänar bra & köpte nyaste rettan, men vill slippa undan att betala 40 lakan, så han ställer den på pappa som haft körkort för mc, sedan pelle gick i blöjor
Detta räknas som skenförsäkring

3#
olle 32 bor i sthlm, men har en farmor som bor kiruna & ställer hojen på henne för att få billig försäkring
detta räknas också som skenförsäkring

En försäkring ska tecknas av den person som är den huvudsakliga brukaren, dvs den som använder den mest.

Last edited:
stockis skrev:
Hejsan!

mvh micke

Jag har min hoj så och jag bor hemma, men om jag ramlar så kostar självrisken 16000:- istället för 8000:-.
Det är hos Länsfösäkringar.

Last edited:
stockis skrev:
Det var något sådant svar jag väntade på :)

Min far har haft mc-kort över 30 år och han kommer självklart att köra på den ibland. Dock inte lika mkt som jag. Men problemet är att jag mailade folksam nu och frågade, då sa dem att de inte hade någon sådan form av försäkring utan att om någon annan än ägaren åkte på mc:n så kunde man bli utan försäkring.

mvh
Kolla med Länsförsäkringar, de har något som kallas Yamaha Power försäkring....de tillåter att både far och son nyttjar hojen

stockis skrev:
Hejsan!

mvh micke

Det är fullt OK om du tecknar försäkring hos if, det enda är att självrisken går upp lite, om inte du står för hojen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti