Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag går alltid efter volym enligt bok, tycker aldrig glaset stämmer.
Ok, men då har du ju två faktorer att beakta; 1. själva mängden i liter, och 2. hur nivån ska synas i glaset. Vilket ska du följa, vilket är rätt? För det ena utesluter helt det andra i detta fall.

Hojen ska stå rakt etc etc och det funkar inte för mig.
Det där låter inressant. Detta är något som du bör se till att prioritera, oljebyte är det mest frekventa som görs på en hoj, väl?

I värsta fall kan du kanske köra hojen till nån vändplats, p-plats, eller en flat yta, med en oljeflaska i en ryggsäck så du kan fylla på exakt mängd på plats.

Lärde mig den hårda vägen för snart 20 år sedan på en Husqvarna 570 som sölade ner hela stöveln med motorolja efter att jag haft för mycket.
Eller hur. Det är viktigt med rätt mängd olja i motorn, dvs inom den marginal som glaset med sina märken visar. Jag är mycket nyfiken på nivån på din olja där.. hur mycket mer du hade fyllt på utöver manualens anvisningar.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ok, men då har du ju två faktorer att beakta; 1. själva mängden i liter, och 2. hur nivån ska synas i glaset. Vilket ska du följa, vilket är rätt? För det ena utesluter helt det andra i detta fall.


Det där låter inressant. Detta är något som du bör se till att prioritera, oljebyte är det mest frekventa som görs på en hoj, väl?

I värsta fall kan du kanske köra hojen till nån vändplats, p-plats, eller en flat yta, med en oljeflaska i en ryggsäck så du kan fylla på exakt mängd på plats.


Eller hur. Det är viktigt med rätt mängd olja i motorn, dvs inom den marginal som glaset med sina märken visar. Jag är mycket nyfiken på nivån på din olja där.. hur mycket mer du hade fyllt på utöver manualens anvisningar.
Det här var längesen, men minns att manualen sa 1,5l eller 1,8l beroende på om man tävlade eller ej. Hällde jag på 1,8 så sprutade den ur vevhusventen och 1,5 kändes för lite. Så jag gick på 1,6. Funkade bra. Det var en TE570 ombyggd till TC i motorn men till SMR med hjul och chassi (förutom sving då..), så den gick hårt på gatan. Den hade inget oljefilter så oljebyte var runt 5-6h beroende på hur man gasade och ventilkoll 30h.

Jag struntar som sagt i vad glaset säger. Aldrig brytt mig om det där, jag går alltid på hur mycket jag häller i och det har funkat fint varje gång. Att åka iväg med bågen till en p-ruta för oljebyte har jag inte tid med
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag struntar som sagt i vad glaset säger.
Jag förstår. Men om man kollar på sannolikheten att motorkonstruktionen är fel, och jämför med sannolikheten att manualen kan ha ett tryckfel, hur känns oddsen då.

Nu har jag bara varit med i motorhobbyn några få år, så min erfarenhet är relativt begränsad. Men om jag fick sätta mina pengar på tryckfel eller konstruktionsfel, så vore det nog tryckfel. Att rita, skapa, testa, och utveckla en motortyp kostar ju en hel del mer än att trycka en instruktionsmanual. Jag antar starkt att inspektionsglaset placerats på precis rätt ställe för att kunna bedöma rätt nivå på oljan, i annat fall hade man troligvis inte inkluderat ett inspektionsglas öht. Då hade man enbart uppmätt mängd att gå efter.

Du har dessutom nu väckt min nyfikenhet på vad din bestämda avsmak för inspektionsglaset kommer av. Har du möjligtvis haft fler instressanta incidenter relaterade till det lilla glasfönstret?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Fast nu undrar jag var jag kan göra med mitt gamla avgassystem till Caballeron. Vågar jag sälja det? Jag kommer inte behöva det i framtiden?

Dom har ju redan programmerat om bränslesprutan så om jag ville byta tillbaka så måste dom ju programmera om till den gamla "mappen" igen. Varför skulle man vilja göra det, finns det någon anledning?

IMG_2127.JPG

IMG_2128.JPG

IMG_2129.JPG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helfordonsgodkännandet och besiktning är väl nog staka argument för att inte göra sig av eller modifiera original grejer.

Är systemet du monterat på helfordonsgodkänt för din hoj? Jag skulle aldrig göra mig av med original grejerna om jag inte hade 100% koll på detta. Skulle det bli så att man i Sverige skulle följa detta som det egentligen ska göras skulle det nog vara många som fick problem med att klara en besiktning på både bilar och hojar.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top