Bild Fantastisk HRC racer

Fetgrym hoj så det står härliga till! :tummenupp

Och vad jag skulle göra för att få en uppsättning med såna där fälgar! :kulspruta
 
Last edited:
Helt fantastiskt bygge men den var inte framgångsrik alls och man återgick till mer traditionella konstruktioner sen fast underbart att de byggde den. :)
 
@gustav men vilken ingenjörskonst. Tanken va god att ha bensin tanken så långt ner ;)
 
Mycket magnesium där. Måste ha kostat hutlöst mycket pengar att ta fram ELF-hojen när den byggdes. :)
 
Helt fantastiskt bygge men den var inte framgångsrik alls och man återgick till mer traditionella konstruktioner sen fast underbart att de byggde den. :)

varför var den inte framgångsrik? rent logiskt känns det ju som den borde varit det, låg tyngdpunkt, gott om plats för krökarna osv.. jag måste missa nåt?
 
rent logiskt ja, finns säkert så många parametrar som spelar in. Riktigt kul med annorlunda lösningar
 
varför var den inte framgångsrik? rent logiskt känns det ju som den borde varit det, låg tyngdpunkt, gott om plats för krökarna osv.. jag måste missa nåt?

Här är en förklaring som summerar det bra.
So the NSR500 was born and Spencer debuted the bike in March 1984 at Kayalami, South Africa. However things didn’t start well, the bike’s carbon-fiber rear wheel collapsed, injuring Spencer and putting him out of the race. It was an ignominious beginning that caused much sniggering from Honda’s rivals, but the wheel issue wasn’t the only problem.

The ’84 NSR’s problem wasn’t lack of speed either, the bike packed 140 horespower and spun to 11 500 rpm making it a wheel spinning rocket ship. No, its downfall was the innovative ‘upside-down’ chassis design. The fuel tank was mounted below the engine with expansion chambers sweeping back above the motor, for a low center of gravity. However, motorcycle dynamics aren’t that simple. The NSR’s center of gravity was in fact too low, so the bike wouldn’t transfer weight into and out of corners to aid front and rear traction. The low slung tank also sloshed fuel forward under brakes, causing major understeer. And the NSR was a mechanics nightmare, imagine trying to change plugs or jets beneath those burning hot pipes. So much for superior engineering.


http://www.motorsportretro.com/2009/08/honda-nsr500/
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top