Video Fan vilken skön idé

Hette inte en klubb i Sthlm kulturföreningen 28NM eller nått sånt för en massa år sedan, finns den kvar ??

Vid Nortull? En kompis till mig var med där och dom hade mest jänkebilar och HD men lite annat fanns där också. Dom hette i alla fall nåt med "kulturföreningen" och den finns nog kvar. Men jag har ju svårt tänka mig att det finns någon klubb som har lust att springa runt och undervisa noobs ihur man mekar. Inte så att dom inte hjälps åt men noobs som behöver handledning hela tiden får nog den mest tålmodige att tröttna om nu inte nooben är en personlig vän.

Tror det skulle vara svårgenomfört med ett liknande koncept i Sverige. Antag att man mar 10 mekplatser per "lärare". Då ska 10 personers platshyra räcka till lön åt en person, samt lokalhyra, verktygshyra. Reparation/inköp av nya verktyg mm som noobs sätter sönder pga bristande kompetens.
Och 10 personer som delar lärare ger ett genomsnitt av 6 minuter i timmen med handledning.

Platshyran skulle bli minst 100kr/timmen. Hur många skulle acceptera det? Några kanske men knappast tillräckligt för att ge fulltecknad lokal.

Hela skattesystemet i USA möjliggör ju en helt annan marknad för att sälja tjänster än vad vi har i Sverige.

Vid Nortull? En kompis till mig var med där och dom hade mest jänkebilar och HD men lite annat fanns där också. Dom hette i alla fall nåt med "kulturföreningen" och den finns nog kvar. Men jag har ju svårt tänka mig att det finns någon klubb som har lust att springa runt och undervisa noobs ihur man mekar. Inte så att dom inte hjälps åt men noobs som behöver handledning hela tiden får nog den mest tålmodige att tröttna om nu inte nooben är en personlig vän.

Tror det skulle vara svårgenomfört med ett liknande koncept i Sverige. Antag att man mar 10 mekplatser per "lärare". Då ska 10 personers platshyra räcka till lön åt en person, samt lokalhyra, verktygshyra. Reparation/inköp av nya verktyg mm som noobs sätter sönder pga bristande kompetens.
Och 10 personer som delar lärare ger ett genomsnitt av 6 minuter i timmen med handledning.

Platshyran skulle bli minst 100kr/timmen. Hur många skulle acceptera det? Några kanske men knappast tillräckligt för att ge fulltecknad lokal.

Hela skattesystemet i USA möjliggör ju en helt annan marknad för att sälja tjänster än vad vi har i Sverige.

Motorgårdarna har ju fungerat sedan femtiotalet.

Motorgårdarna har ju fungerat sedan femtiotalet.

Jo, men där kan alla meka, och sedan finns det bland dem folk som är bra på olika saker och den som hjälper dig ena dagen kommer själv och ber om hjälp med nåt annat nästa vecka.

Det är lite skillnad mot om det kommer 10 nybörjare som alla tigger om hjälp.

Även en nybörjare i en motorgård med kanske 10 erfarna funkar väl men inte tvärtom.

I vårt garage är det alla möjliga cyklar. De mer kunniga hjälper dem som har frågor. Ofta jämnar det ut sig.
Jag brukar hjälpa andra med råd och dåd. Igår var det lite svetshjälp till ett sporthojsbygge och en time-sert gängrepararation på en chopper. Sånt som är lätt för mig men krångligt för den som inte har den utrustningen, hjälp med kedjenitning, ventilkoll/justering osv. Som kompensation brukar jag fråga om transporthjälp när jag behöver ha ngt transporterat på vintern då jag inte har ngn vinterbil. Snart ska jag ha iväg tank och kuts på lack, då får jag säkert hjälp med det av ngn som jag hjälpt, osv.
Att åka och fylla min argonflaska är en uppskattad vinterhjälp jag gärna tar emot från ngn som jag svetsat åt.
Vårt garage är dock ingen garageförening, utan det är en av oss som driver garaget, han tar in hyra från alla medlemmar och betalar hyran till värden. Tar tag i ordningsfrågor samt tömmer soptunnor och fyller på papper och sånt. Men garaget är ganska föreningslikt i stämningen, alla är tjenis med varann, vare sig det är banåkare, choppers, veteranhojsägare, enduro, cross, motard, dragbikes osv. Vi är ca 40 medlemmar nu. Det är vad lokalen klarar.

Jag har byggt upp en gemensam verkstadsdel med arbetsbänk, svetsbänk, enkel pelarborr, bänkslip och en tvättplats. Tryckluft finns med uttag i verkstadsdelen och med uttag i olika delar av lokalen. 950:- plats och månad.

Några andra liknande hojgarage i Sthlm är tex
Ekens Mc
Graven Mc
Ljusets Barn
Belladonna mfl

Last edited:
Skulle jättegärna vilja veta vad tråden handlar om, men på min jäddra padda är första inlägget tomt. Kan nån posta en länk till klippet eller vad det nu är? :nyfiken

Helsköna killar & jag håller med om att det inte finns många "trevliga" ställen kvar känns som vi har ett i stan vevhuset i Linköping fanns" finns" det bakom tågstationen som hade allt emellan dragrace hd s till vesparace & skatebords. Vi hade en sån lokal förut men det urartade till frän mc klubb som nästan gick med i outlaws ( då var absolut inte jag med) men jag saknar när det är mera blandat ikväll så blir det nischat ska till Vespakällaren :) å drick sprit :)

Jo, men där kan alla meka, och sedan finns det bland dem folk som är bra på olika saker och den som hjälper dig ena dagen kommer själv och ber om hjälp med nåt annat nästa vecka.

Det är lite skillnad mot om det kommer 10 nybörjare som alla tigger om hjälp.

Även en nybörjare i en motorgård med kanske 10 erfarna funkar väl men inte tvärtom.
Jo, visst funkar det.
Förmodligen bättre än med någon gammal slöjdlärare eller teoretiker som leker påve.

Jo, visst funkar det.
Förmodligen bättre än med någon gammal slöjdlärare eller teoretiker som leker påve.

Ok jag kanske dömmer andra efter mig själv för mycket. Men du kanske skulle trivas som ensam påve i ett garage där 10 andra kräver din hjälp till en sådan grad att du inte hinner röra dina egna prylar. Att du dessutom i vanlig klubbordning fortfarande får betala full garaghyra skulle väl inte heller bekomma dig eftersom du så gärna hjälper andra. hmm... När jag tänker på saken så är du nog ett riktigt bra ämne till slöjldlärare med dom egenskaperna.

Jag kan bara lyfta på hatten för vänliga hjälpsamma människor som dig!

Ok jag kanske dömmer andra efter mig själv för mycket. Men du kanske skulle trivas som ensam påve i ett garage där 10 andra kräver din hjälp till en sådan grad att du inte hinner röra dina egna prylar. Att du dessutom i vanlig klubbordning fortfarande får betala full garaghyra skulle väl inte heller bekomma dig eftersom du så gärna hjälper andra. hmm... När jag tänker på saken så är du nog ett riktigt bra ämne till slöjldlärare med dom egenskaperna.

Jag kan bara lyfta på hatten för vänliga hjälpsamma människor som dig!

Jag vet inte vilken sorts ungdummar du umgås med, men de jag råkar på brukar inte be om hjälp för ofta.

Jag vet inte vilken sorts ungdummar du umgås med, men de jag råkar på brukar inte be om hjälp för ofta.

Nej, men nu pratar vi inte om den genomsnittlige ungdums-mekaren i den här tråden.

Filmen beskriver t.ex direktörer i kostym som kommer in och ska meka i sina hojar. Och hela upplägget bygger på att garaget säljer plats samt lärarhandledning och hyr ut verktyg.
dvs ur min synvinkel skiljer sig upplägget ganska avsevärt från alla de motorklubbar jag sett i mina dar.

Jag har senast för två veckor sedan i en verkstad haft att göra med högutbildade ingenjörer som anser sig vara händiga och det är en ganska sorglig syn ska jag säga. Vissa vet inte ens om dom ska dra loss en mutter åt höger eller vänster utan dom provar bägge hållen. Sen är dom ofta väldigt kunniga inom sitt lilla gebit och dom är inga idioter. Bara oerfarna i en verkstad. Dessvärre inser dom ofta inte heller sina begränsningar som t.ex en för sent anmäld tjej som trodde sig ensam hinna utföra samma arbete som normalt fyra personer gör. När jag försökte föklara det så hadde hon minsann fixat hela sin bil på två dagar. Ok frågade jag, renoverade du din egen motor på två dagar? Nej, men hon hadde ju bytt den där svarta kilformade gummigrejen(dvs fläktremmen) samt en massa annat. Vad det där massa annat innebär lyckades jag aldrig förstå.

Nej, men nu pratar vi inte om den genomsnittlige ungdums-mekaren i den här tråden.

Filmen beskriver t.ex direktörer i kostym som kommer in och ska meka i sina hojar. Och hela upplägget bygger på att garaget säljer plats samt lärarhandledning och hyr ut verktyg.
dvs ur min synvinkel skiljer sig upplägget ganska avsevärt från alla de motorklubbar jag sett i mina dar.

Jag har senast för två veckor sedan i en verkstad haft att göra med högutbildade ingenjörer som anser sig vara händiga och det är en ganska sorglig syn ska jag säga. Vissa vet inte ens om dom ska dra loss en mutter åt höger eller vänster utan dom provar bägge hållen. Sen är dom ofta väldigt kunniga inom sitt lilla gebit och dom är inga idioter. Bara oerfarna i en verkstad. Dessvärre inser dom ofta inte heller sina begränsningar som t.ex en för sent anmäld tjej som trodde sig ensam hinna utföra samma arbete som normalt fyra personer gör. När jag försökte föklara det så hadde hon minsann fixat hela sin bil på två dagar. Ok frågade jag, renoverade du din egen motor på två dagar? Nej, men hon hadde ju bytt den där svarta kilformade gummigrejen(dvs fläktremmen) samt en massa annat. Vad det där massa annat innebär lyckades jag aldrig förstå.

Jodå.
Men jag uppfattade det som att disskusisionen bytte fokus till svenska förhållanden.
Jag är inte säker på att en "grundkurs i sunt förnuft och allmänbildning för teoretiker som tror att de redan kan" skulle få så stor uppslutning.
Men det skulle behövas.
Milde himmel vad det skulle behövas.

Mer sånt här... Mycket bra ide/projekt... De skulle vara nått att ha i stan med... Som andra säger skulle man nog hänga där rätt mycket.

Riktigt cool ide!
Utan att satt mig in i hur deras business ser ut i detalj, så skulle säkert nåt liknande upplägg kunna funka även i gamla swedela, speciellt i de större städerna.
Vi körde ett liknande upplägg för vår fotostudio, de som hyrde tog med sin kamera och sin modell, det mesta annat fanns i studion och ingick i hyran.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park