MrC
\,,/(O_O)\,,/
Grymt! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hette inte en klubb i Sthlm kulturföreningen 28NM eller nått sånt för en massa år sedan, finns den kvar ??
Vid Nortull? En kompis till mig var med där och dom hade mest jänkebilar och HD men lite annat fanns där också. Dom hette i alla fall nåt med "kulturföreningen" och den finns nog kvar. Men jag har ju svårt tänka mig att det finns någon klubb som har lust att springa runt och undervisa noobs ihur man mekar. Inte så att dom inte hjälps åt men noobs som behöver handledning hela tiden får nog den mest tålmodige att tröttna om nu inte nooben är en personlig vän.
Tror det skulle vara svårgenomfört med ett liknande koncept i Sverige. Antag att man mar 10 mekplatser per "lärare". Då ska 10 personers platshyra räcka till lön åt en person, samt lokalhyra, verktygshyra. Reparation/inköp av nya verktyg mm som noobs sätter sönder pga bristande kompetens.
Och 10 personer som delar lärare ger ett genomsnitt av 6 minuter i timmen med handledning.
Platshyran skulle bli minst 100kr/timmen. Hur många skulle acceptera det? Några kanske men knappast tillräckligt för att ge fulltecknad lokal.
Hela skattesystemet i USA möjliggör ju en helt annan marknad för att sälja tjänster än vad vi har i Sverige.
Motorgårdarna har ju fungerat sedan femtiotalet.
http://vimeo.com/35403052Skulle jättegärna vilja veta vad tråden handlar om, men på min jäddra padda är första inlägget tomt. Kan nån posta en länk till klippet eller vad det nu är? :nyfiken
Jo, visst funkar det.Jo, men där kan alla meka, och sedan finns det bland dem folk som är bra på olika saker och den som hjälper dig ena dagen kommer själv och ber om hjälp med nåt annat nästa vecka.
Det är lite skillnad mot om det kommer 10 nybörjare som alla tigger om hjälp.
Även en nybörjare i en motorgård med kanske 10 erfarna funkar väl men inte tvärtom.
Så hur många motorgårdar med öppen inriktning finns det kvar i Sthlm eller resten av landet för den delen?
Jo, visst funkar det.
Förmodligen bättre än med någon gammal slöjdlärare eller teoretiker som leker påve.
Ok jag kanske dömmer andra efter mig själv för mycket. Men du kanske skulle trivas som ensam påve i ett garage där 10 andra kräver din hjälp till en sådan grad att du inte hinner röra dina egna prylar. Att du dessutom i vanlig klubbordning fortfarande får betala full garaghyra skulle väl inte heller bekomma dig eftersom du så gärna hjälper andra. hmm... När jag tänker på saken så är du nog ett riktigt bra ämne till slöjldlärare med dom egenskaperna.
Jag kan bara lyfta på hatten för vänliga hjälpsamma människor som dig!
Jag vet inte vilken sorts ungdummar du umgås med, men de jag råkar på brukar inte be om hjälp för ofta.
Nej, men nu pratar vi inte om den genomsnittlige ungdums-mekaren i den här tråden.
Filmen beskriver t.ex direktörer i kostym som kommer in och ska meka i sina hojar. Och hela upplägget bygger på att garaget säljer plats samt lärarhandledning och hyr ut verktyg.
dvs ur min synvinkel skiljer sig upplägget ganska avsevärt från alla de motorklubbar jag sett i mina dar.
Jag har senast för två veckor sedan i en verkstad haft att göra med högutbildade ingenjörer som anser sig vara händiga och det är en ganska sorglig syn ska jag säga. Vissa vet inte ens om dom ska dra loss en mutter åt höger eller vänster utan dom provar bägge hållen. Sen är dom ofta väldigt kunniga inom sitt lilla gebit och dom är inga idioter. Bara oerfarna i en verkstad. Dessvärre inser dom ofta inte heller sina begränsningar som t.ex en för sent anmäld tjej som trodde sig ensam hinna utföra samma arbete som normalt fyra personer gör. När jag försökte föklara det så hadde hon minsann fixat hela sin bil på två dagar. Ok frågade jag, renoverade du din egen motor på två dagar? Nej, men hon hadde ju bytt den där svarta kilformade gummigrejen(dvs fläktremmen) samt en massa annat. Vad det där massa annat innebär lyckades jag aldrig förstå.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |