Fan vilken obehaglig känsla...

Mäta kedjespänningen kan tex en förbipasserande gångare göra eller
en kompis eller nån sh:are i närheten av dig

Men nu måste jag fråga, inte ska man väl mäta kedjespänningen/slacket med belastad hoj? Står ingenting sånt i någon manual jag haft genom åren, vad jag kommer ihåg...?

Hand upp alla som anser att mätning ska ske med belastad hoj?
 
Helst skall du spänna den nedfrjädrad , jävla viktigt med en lite med offroad mix hoj med relativt lång fjädringsväg.

Du kanske kan simulera max nedfjädring med ett spännband eller så om du inte ar hjälp me ballast, eller du lära dig hur mycket du kan spänna med den ofjädrad för att det skall bli lika.


Hjullager katastrofskär extremt sällan och det är rätt häftiga krafter i ett hjul så totalstopp lär du inte behöva oroa dig för.
Vid katastrofskärning så renasas det ur totalt med möjliga navskador och en vinglig nödlandning - men som sagt ytterst sällsynt.

Slitaget långt innan har gjort hojen så vinglig så man bytt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top