Fan vilken obehaglig känsla...

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Känner mig inte bekväm med hojen just nu. Det har smugit sig in ett litet obehagligt vibrerande i hojen. Trodde först det var skivorna som låg på fram, plockade bort och rengjorde samt smörjde kolvarna. Hjälpte inte. Det känns när man frikopplar och rullar, känns lite när man bromsar också. Har försökt lokalisera vibrationerna till fram, mitten eller bakdel utan att kunna bestämma var det kommer ifrån.

Bromsbeläggen är nybytta, vibrationerna uppkom ca 100 mil efter bytet. Har inte kört iväg med bromsskivelåset på som skevat skivan.

Känns som om det kärvar, ungefär som om ett hjullager på en bil är på väg att ge upp. Känns som om någonting ligger emot och tar i. Upplever samma vibrationer i samtliga hastigheter upp till ca 80 km/h och dom finns inte jämt utan kommer och går.

Blir fan knasig på detta, har bara haft det i ca två veckor men blir nojig på att ngt plötsligt ska braka ihop mitt i en sväng eller annat roligt moment :huvet

Så dynga på med förslag på vad som kan vara problemet. Förslag av typen, du sitter med för raka armar, fel färg på stället eller sluta kör på skogsvägar kanske inte hjälper mig så värst mycket men kan vara kul ändå, var inte blyga. :tummenupp

jag råkade ut för små vibrationer och styrfladder när jag hade köpt min hoj. Det visade sig vara ojämn sliten framdäck. Bytte däck och allt brev bra. Vet inte om det är samma fel på din hoj men hoppas det var till någon hjälp.

hjullager kanske?:va

Det är vad jag skulle gissa på. Något lager som håller på att ge upp kan kännas konstigt. Om hojen har centralstöd, ställ upp den, rulla på hjulen och lyssna. Men det kan vara fler saker. Däck, kedjan.....

*Edit* Såg precis en bild på hojen. Inget centralstöd på den, inte..... :D *Slut edit*

//Jan

Kolla kedjeglidaren ( gummibiten där kedjan ligger på svingen ).
Kan vara dålig kedja iom. att det det förekommer när du frikopplar eller bromsar ???

Däcket kanske är skadat, om korden av någon anledning blivit skadad kan det bli en liten bula på däcket!

Tack för svar!
Har inget centralstöd men väl ett depåstöd. I samband med att jag gjorde rent bromarna fram kände jag även på hjulet och det verkade ok, men å andra sidan var det ingen belastning på det då. Kanske ska ta och plocka ur lagrena och känna på dom.

Har varit inne lite på kedjan också, ska ta en titt på kedjeglidaren i kväll, kan ju även vara så att kedjan är för dåligt spänd och därmed ligger an mot gummit (utgår från att glidaren är av gummi).

Ser nu i servicemanualen att lagren ska oljas in.... och nipplarna till skivan även så. Har jag aldrig gjort, men någon gång ska vara den första :-)

Last edited:
Vill inte skrämmas, men hade lite samma känsla när lagret på utgående axel skar.

Prova snura bakdäcket och se om kedjan spänns-blir slappare någonstans i varvet.

Märker du av det alls när du bara kör?
Olika farter? Högre farter runt 160-180?

Min betedde sig liknande, var framdäcket som var dåligt.
Typ små "bullar" vid mönstringen, bytte däck = borta.

Jag märkte det som du säger vid frikoppling/bromsning men även då över 150,160.

Har bara haft känslan i ca två veckor och har inte varit uppe i farter över 130 under den tiden.

Lutar nog åt lagren i alla fall, får ta ur dom och se vad jag kommer fram till. Tror inte att det är däcket, det har bara rullat runt 300 mil men ok, det kan naturligtvis skadats men för att bli snedslitet ska det väl vara snett i gaffel?

Vill absolut inte ha ett skuret lager under färd :näsblod

Har bara haft känslan i ca två veckor och har inte varit uppe i farter över 130 under den tiden.

Lutar nog åt lagren i alla fall, får ta ur dom och se vad jag kommer fram till. Tror inte att det är däcket, det har bara rullat runt 300 mil men ok, det kan naturligtvis skadats men för att bli snedslitet ska det väl vara snett i gaffel?

Vill absolut inte ha ett skuret lager under färd :näsblod

Nej, däcken behöver inte ha suttit snett för att ge skumma egenskaper, det räcker med att de slitits mycket, fick byta mitt framdäck för att det började ge vibrationer och riktigt läskig väghållning runt 1000 mil. Om du inte har ett väldigt mjukt däck, eller kört för hårt över kanter (trottoarer eller liknande vassa kanter) så borde det inte vara slitage på däcket däremot.

kanske for at din kjedje ar mycket stram, det kan godt gi viberationer!
kom ihåg at mærke kejden når du sitter på höjen!

MLP

Kolla så att balanvikterna sitter kvar på fälgen, de kan lossna ibland.
I och för sig är det inte alltid de behövs när man byter däck.

Konstigt att ingen föreslagit det än..

Kolla så att balanvikterna sitter kvar på fälgen, de kan lossna ibland.
I och för sig är det inte alltid de behövs när man byter däck.

Konstigt att ingen föreslagit det än..

Fast det brukar inte vara tydligast när man drar in kopplingen eller
bromsar dock, det har ju mer att göra med vibrationer i viss hastighet.

Har rullat 3.000 snabba mil. :-)

Spände kedjan i går och drog hjulaxelbultarna med rätt moment.

Drog även styrkronemuttern (heter det så?). Åkte tyvärr inte hoj i morse men det ska bli spännande att se om detta ändrade vibrationerna.

Mlp68dk -Hur klarar man av att sitta på hojen och mäta upp kedjespänningen.... gummimannen :banana

Har rullat 3.000 snabba mil. :-)

Spände kedjan i går och drog hjulaxelbultarna med rätt moment.

Drog även styrkronemuttern (heter det så?). Åkte tyvärr inte hoj i morse men det ska bli spännande att se om detta ändrade vibrationerna.

Mlp68dk -Hur klarar man av att sitta på hojen och mäta upp kedjespänningen.... gummimannen :banana

Kollade du så att gaffelbenen är parallella ?

Mäta kedjespänningen kan tex en förbipasserande gångare göra eller
en kompis eller nån sh:are i närheten av dig :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra