Fan vad jobbigt det blev! Vill ha en CBR 1000 RA!

FÖR FAN!!!!!

Varför är folk så satans rädda för att göra dåliga affärer!
Känns det bra....GÖR´T!!!!!!
Man snackar om några lappar hit eller dit och man måste hela tiden göra den bästa affären men shit vad tråkigt livet blir då!

Varför inte bara följa magkänslan och byta in skiten!

Jag gör skitmånga dåliga affärer men har grymt kul på resans gång :yoparty

Jag måste faktiskt hålla med! När det gäller hoj-affärer känns det liksom att ett par tusen hit eller dit kvittar. Gå på magkänslan. Hojåka kommer aldrig vara ekonomiskt ändå.

Lek med tanken;

Du "sparar" 10000 på att köpa en CB1000RA nu på höstkanten hos handlarn..

Du sänker 10000 på din BMW och får den såld.
Brajk even.
:D

Försök få med en matchande hjälm :)

HONDA_CB1000R_2008-010.jpg
bumblebee_head02.jpg

:yoparty

Åhh, Bumblebee. Jag växer aldrig ifrån Transformersåldern, hittade tom mina gamla serietidningar när jag flyttade nyss. Vilken lycka! :D
Dessutom är ju både Honda och Transformers japanskt så likheterna finns ju...

Tackar för alla intressanta åsikter, det hjälper en att se saken från nya håll! Precis vad jag ville få ut av denna tråden.

Ja jag får väl kanske se över prisbilden en gång till men jag tror nog jag låter delarna följa med. Ser inte själva pengaförlusten som ett problem i sig, men jag vill få ihop så jag kan lägga så mycket som möjligt kontant på den nya hojen och slippa ytterligare lån.

Har ännu inte hunnit besökt/pratat med några fler butiker ang. byte, så jag har inte kunnat få så många inbytespriser.

Tackar för alla intressanta åsikter, det hjälper en att se saken från nya håll! Precis vad jag ville få ut av denna tråden.

Ja jag får väl kanske se över prisbilden en gång till men jag tror nog jag låter delarna följa med. Ser inte själva pengaförlusten som ett problem i sig, men jag vill få ihop så jag kan lägga så mycket som möjligt kontant på den nya hojen och slippa ytterligare lån.

Har ännu inte hunnit besökt/pratat med några fler butiker ang. byte, så jag har inte kunnat få så många inbytespriser.

Har slingan: "SMS:a låna, SMS:a låna!" inte börjar ringa i ditt huvud på heltid är det nog rätt lugnt.

Som tidigare sagt sa min bankman (bankchef faktiskt, semerstertider) när jag vill låna till ett byte tidigare i somras från en SuperSport till en Multistrada att han tyckte det var klokt att gå från en sporthoj till en touringhoj. 80 till 150 pållar på samma kilon behöver han ju inte veta... :D

Har slingan: "SMS:a låna, SMS:a låna!" inte börjar ringa i ditt huvud på heltid är det nog rätt lugnt.

Som tidigare sagt sa min bankman (bankchef faktiskt, semerstertider) när jag vill låna till ett byte tidigare i somras från en SuperSport till en Multistrada att han tyckte det var klokt att gå från en sporthoj till en touringhoj. 80 till 150 pållar på samma kilon behöver han ju inte veta... :D

Nej några slingor har jag ännu inte hört i mitt huvud, så det känns skönt! Ska kommande dagar kolla upp på några ställen vad jag får i inbyte och se om jag kan lägga mellanskillnad på avbet beroende på vad jag får.

som pizzabagarn säger, varför räkna några få lappar hit o dit. sänk dig rejält o få den såld så du kan köpa den hoj du verkligen suktar efter, eller ha kvar samma pris och samma hoj.

ska precis sälja min bil och vill verkligen bli av med den, klart jag kryper många lappar (den kostar mig bara mer om jag har den kvar än vad jag förlorar på en försäljning).

som pizzabagarn säger, varför räkna några få lappar hit o dit. sänk dig rejält o få den såld så du kan köpa den hoj du verkligen suktar efter, eller ha kvar samma pris och samma hoj.

ska precis sälja min bil och vill verkligen bli av med den, klart jag kryper många lappar (den kostar mig bara mer om jag har den kvar än vad jag förlorar på en försäljning).

Jag ska sänka priset på den, men ska fört kolla runt vad jag får för den vid inbyte hos handlarna, har bara fått ett pris och det var 70.000 vilket jag hoppas kunna öka lite iallafall.

Hade väl inte min så länge men kul var den, körde ca 600-700 mil.

Fördelar:

• Den känns välbyggd och är exakt/distinkt i reglage jämfört med BMW´s handikappanpassning och karaktärslösa växellåda.
  • Bra komfort i sadel/sittställning (175 kort)
  • Bra avstämt register för modellen

Nackdelar:

• Att det fläktar får man ju räkna med, passar väl inte alla så bara att man tänker på det
  • Originaldäcken kan ha lite spännande egenskaper, upplevde det själv under en period och även hört andra med åsikter
  • Tankkudden alias juvelkrossaren tog ett tag att vänja sig med

Anledningen till att jag sålde min var att jag ville ha något lite mer mångsidigt, komforten är som sagt god men för lite längre turer är det skönt med kåpa naturligtvis. I slutändan kändes det som att det bara blev busåka med den och då fick det bli något annat. Registret är ganska kort, jämfört med ST´n går den dock som ett skott.

Abs

Varför vill du ha en med ABS?
Jag provkörde ABSn o tänkte direkt att jag ville ha en utan. Det är inte "Bladens" race ABS så den är inte alls lika mjuk och bra.
Jag har även en -08 600RR o en -08 1000RR utan ABS o ser inte vad fördelen med ABS är om man inte planerar att tokbromsa på hala underlag.

Last edited:
Hade väl inte min så länge men kul var den, körde ca 600-700 mil.

Fördelar:

• Den känns välbyggd och är exakt/distinkt i reglage jämfört med BMW´s handikappanpassning och karaktärslösa växellåda.
  • Bra komfort i sadel/sittställning (175 kort)
  • Bra avstämt register för modellen

Nackdelar:

• Att det fläktar får man ju räkna med, passar väl inte alla så bara att man tänker på det
  • Originaldäcken kan ha lite spännande egenskaper, upplevde det själv under en period och även hört andra med åsikter
  • Tankkudden alias juvelkrossaren tog ett tag att vänja sig med

Anledningen till att jag sålde min var att jag ville ha något lite mer mångsidigt, komforten är som sagt god men för lite längre turer är det skönt med kåpa naturligtvis. I slutändan kändes det som att det bara blev busåka med den och då fick det bli något annat. Registret är ganska kort, jämfört med ST´n går den dock som ett skott.

Man tackar för recensionen! Det är ju just det jag känner att jag vill ha mer bushoj då det inte blir så mycket långturer för min del mest pendling och kortare turer.

Det är ju inte alltid en "tokbromsning" blir planerad.

Vad är fördelen utan ABS?

Ja det är ju just så jag med resonerar, att man inte kan planera en "tokbromsning" och vid dom tillfällena är ABS inte en nackdel direkt!

Last edited:
FÖR FAN!!!!!

Varför är folk så satans rädda för att göra dåliga affärer!
Känns det bra....GÖR´T!!!!!!
Man snackar om några lappar hit eller dit och man måste hela tiden göra den bästa affären men shit vad tråkigt livet blir då!

Varför inte bara följa magkänslan och byta in skiten!

Jag gör skitmånga dåliga affärer men har grymt kul på resans gång :yoparty

:Bugar:yoparty

Det är ju inte alltid en "tokbromsning" blir planerad.

Vad är fördelen utan ABS?

Just på CB1000R/CB1000RA skiljer det faktiskt en del för R:en har riktiga Fireblade-ok från modellen 08-10, dvs fyrkolvsok med radialinfästning, medan RA har mer touringbaserade enkelverkande 3-kolvsok med standardinfästning, från typ VFR/Blackbird, nu är väl inte dessa precis kass, men fingertoppskänslan skiljer nog lite.

Just på CB1000R/CB1000RA skiljer det faktiskt en del för R:en har riktiga Fireblade-ok från modellen 08-10, dvs fyrkolvsok med radialinfästning, medan RA har mer touringbaserade enkelverkande 3-kolvsok med standardinfästning, från typ VFR/Blackbird, nu är väl inte dessa precis kass, men fingertoppskänslan skiljer nog lite.

Ja det var iofs positivt att fingertoppskänslan är lite bättre på det halvfärdiga bromssystemet, personligen anser jag dock att fördelen ligger fortfarande hos ABS =) Men tackar för infon för det hade jag ingen aning om att de använde olika ok, då är det väl inte ens "combined" på snikmodellen?

Ja då var det gjort! :banana

Igår hyrde jag mig ett släp, lastade in min BMW och satte fart mot Göteborg. Väl där rusar man in och kikar på den gröna vackra CB1000RA:n! Pratar lite med säljaren, går ut och lastar av BMW:n som ser ut som ny! (vilket den nästan är ju, putsat upp den ordentligt med) Inget snack, vi gör affär. Jag lägger 25 loppor emellan, och får en tail tidy på köpet. :tummenupp

Nöjd lastar jag in nya Hondan i släpet och surrar noggrant, sedan kör man lycklig hemmåt. Halvvägs hem fastnar man på motorvägen pga en trafikolycka. Vi står i princip stilla i ca 1tim, då var man bra sugen på att rulla av hojen och bara åka förbi kön hemmåt!

Men hem kom vi, och nu står den så fint i garaget och väntar på att det ska sluta regna. Vill ju gärna ut och köra nu! :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul