Fan va underbart!!!

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Sitter här och längtar något fruktansvärt efter våren nu... :huvet
Var ute och varmkörde hojen nyss. För någon månad sen monterade jag micronpipor på spettan och dom sjunger så underbart skönt... Ett plus är att när man gasar på rejält och sen släpper gasen står det ½meters eldkvastar ut genom rören... Ser skitfränt ut men detta beror väl på för fet blandning vilket resulterar i ofullständig förbränning antar jag???
Kan det vara skadligt för motorn??? nån som vet?

//Flaming in the pipes...
 
200+ skrev:
Sitter här och längtar något fruktansvärt efter våren nu... :huvet
Var ute och varmkörde hojen nyss. För någon månad sen monterade jag micronpipor på spettan och dom sjunger så underbart skönt... Ett plus är att när man gasar på rejält och sen släpper gasen står det ½meters eldkvastar ut genom rören... Ser skitfränt ut men detta beror väl på för fet blandning vilket resulterar i ofullständig förbränning antar jag???
Kan det vara skadligt för motorn??? nån som vet?

//Flaming in the pipes...


ähhh, huvudsaken är ju att ser grymt ut på kvällarna! hade likadant på min ducce efter ombestyckning av förknasarna och det var alltid lika kul när man tyckte att bilarna bakom låg lite för nära när man körde inne i stan :) Bara gasa till två gånger så höll de genast avståndet :D

Edit/ Din hoj är min drömhoj efter 996:an! Så klockren på alla områden och jag bara måste ha en sp1:a eller sp2:a nån gång inom snar framtid! *avundsjuk*
 
Edit/ Din hoj är min drömhoj efter 996:an! Så klockren på alla områden och jag bara måste ha en sp1:a eller sp2:a nån gång inom snar framtid! *avundsjuk*[/QUOTE]

Tcker jag definitivt att du ska göra.. Gillar hojen skarpt. Enda anmärkningen skulle väl i så fall vara att kåpglaset är åt helvete för lågt.. SP2an har ett högre som passar till sp1an med...
 
Ett double-bouble gör sig riktigt bra på sp1:an så ett sånt vore ju inget fel. Då får man lite högre också....
 
en gång ville jag oxå ha en SP1a.. :) Men äh! Såg ljuset.. eller jag såg förbi blyklumpen. ;)

Själv så har jag en hoj som står utan framgafflar o hjul på en vedtrav i väntan på nya gafflar och bakre stötdämpare.
 
200+ skrev:
Ett plus är att när man gasar på rejält och sen släpper gasen står det ½meters eldkvastar ut genom rören... Ser skitfränt ut men detta beror väl på för fet blandning vilket resulterar i ofullständig förbränning antar jag???
Kan det vara skadligt för motorn??? nån som vet?

//Flaming in the pipes...

Knappast farligt för motorn, men dina Micron-pipor lär inte gilla det. Plugga eller ta bort PAIR-systemet om du vill slippa "problemet".
 
Sputnik skrev:
Knappast farligt för motorn, men dina Micron-pipor lär inte gilla det. Plugga eller ta bort PAIR-systemet om du vill slippa "problemet".

Jo det skulle man kunna göra kanske om man förstod vad du menar...
Vad är ett PAIRsystem??? Plugga vad???
Detta var intressant...

M.v.h. 200+
 
PAIR-systemet släpper in frisk luft från luftburken vid avgasventilerna för att åstadkomma fullständig förbränning av avgaserna. Detta funkar bra med originalsystemet, men när du byter till ett öppnare avgassystem uppstår "eld och dunder" vid gasavslag. Du kan helt ta bort PAIR-systemet enligt http://www.rc51.org/pair.htm och dessutom tjäna lite vikt, eller så kan du göra som lata jag och bara plugga slangarna.
 
Sputnik skrev:
PAIR-systemet släpper in frisk luft från luftburken vid avgasventilerna för att åstadkomma fullständig förbränning av avgaserna. Detta funkar bra med originalsystemet, men när du byter till ett öppnare avgassystem uppstår "eld och dunder" vid gasavslag. Du kan helt ta bort PAIR-systemet enligt http://www.rc51.org/pair.htm och dessutom tjäna lite vikt, eller så kan du göra som lata jag och bara plugga slangarna.

Läste igenom det där... Lite oklarheter då min engelska inte är på topp när det gäller "fack-uttryck".
Skulle du kunna översätta detta till mig så är du snäll...

Removal of the PAIR system will yield three main benefits: 1) weight reduction 2) reduction of engine compartment clutter 3) increase in the scavenging ability of the exhaust system.

Tack på förhand
 
2) städa upp runt motorn (genom att ta bort slangar och ventiler)
3) öka avgassystemets förmåga att transportera bort avgaser

Gör det enkelt för dig, plugga bara slangarna :tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top