Familjeråd

Funkar det inte att samtala med honom så finns det egentligen bara en vettig väg att gå.

Dokumentera allt han säger och hur han uppför sig. Tid, datum, exakta ordalag osv. Överdriv inte och var saklig. Uppträd själv helt korrekt utan provocerande mothugg. Efter en tid blåser ni på med en anmälan där anteckningarna får vara bevis på vad som skett.

Känns som att allt annat kan sluta i större problem.

Din dotter kan ansöka om enskild vårdnad hos tingsrätten. Det verkar enligt det du beskriver som om pappan är olämplig som vårdnadshavare. Be din dotter att ta kontakt med någon handläggare på socialtjänstens familjerättsenhet och be om råd hur man kan gå tillväga. Skriv ner, dokumentera. Om han beter sig illa och om hans beteende skadar barnets utveckling så kan soc. t ex. se till att han får träffa sitt barn med en kontaktperson som utses av soc.
Ring och spåna med soc. helt enkelt.

Vi har som tur är inte den erfarenheten att veta hur en drogmissbrukare tänker.Känner ingen man skulle kunna få råd av el dylikt.
Det är helt klart att hans missbruk av droger är den största anledningen till hans beteende.
Som j sagt innan,han är jäkligt ego.

O jäkligt taskiga gener:dummer

Har ni provat att du är med då pappan träffar knodden?
Han kanske håller sig lugn då det är flera vid kontakt.
Använd mobilen att spela in vad han säger så är det ett bra bevis till soc.

Att spela in saker kan bita er i rumpan, kolla först att det är lagligt att göra så.

Att spela in telefonsamtal har jag för mig är lagligt så länge ena parten medger det, men kolla för säkerhetsskull

Funkar det inte att samtala med honom så finns det egentligen bara en vettig väg att gå.

Dokumentera allt han säger och hur han uppför sig. Tid, datum, exakta ordalag osv. Överdriv inte och var saklig. Uppträd själv helt korrekt utan provocerande mothugg. Efter en tid blåser ni på med en anmälan där anteckningarna får vara bevis på vad som skett.

Känns som att allt annat kan sluta i större problem.

Han försöker väva in oss okså i konfikten.
Men,vi har bestämt oss för att hålla oss utanför.Bara vara där för att stötta o underlätta för vår dotter o vårt barnbarn(fan va gammal jag kände mig nu då)
Han kan försöka att provocera oss:D
Fy fan vad man får kämpa med att lägga band på sig så man inte gör ngt som ligger oss i fatet sedan

Är väl lagligt att spela in, sedan vad bevisvärdet är en annn fråga?
Men det kan väl påvisa hans beteende.

Vi har som tur är inte den erfarenheten att veta hur en drogmissbrukare tänker.Känner ingen man skulle kunna få råd av el dylikt.
Det är helt klart att hans missbruk av droger är den största anledningen till hans beteende.
Som j sagt innan,han är jäkligt ego.

O jäkligt taskiga gener:dummer

Alla missbrukare blir ego förr eller senare. Va själv inne i den svängen i yngre dar, och inte tänkte jag på andra då... Kroppen och hjärnan blir helt enkelt för utmattade för att bry sig om andra och agresivitet tar över i stället. För min del så lämnade jag in mig själv när jag kollapsade till slut. Sen kunde det bara bli bättre... Är man drogfri ett tag så kommer även lugnet och känslor för andra tillbaka..

Att spela in telefonsamtal har jag för mig är lagligt så länge ena parten medger det, men kolla för säkerhetsskull
Vad jag vet så är det så som du skriver.
Diktafon är inhandlat.

Alla missbrukare blir ego förr eller senare. Va själv inne i den svängen i yngre dar, och inte tänkte jag på andra då... Kroppen och hjärnan blir helt enkelt för utmattade för att bry sig om andra och agresivitet tar över i stället. För min del så lämnade jag in mig själv när jag kollapsade till slut. Sen kunde det bara bli bättre... Är man drogfri ett tag så kommer även lugnet och känslor för andra tillbaka..
Gott att du lyckats ta dig ur skiten.:tummenupp
Grattis,du kan vara stolt:tummenupp

Last edited:
Hur mkt tar dom hänsyn till hans mentala hälsa o drgmissbruk?
Var kan hon få stöd o råd?

Mindre än den större sannolikheten att barnet far illa.
Han är inte i skick att ta hand om barn, och barn ska inte uppfostras av missbrukare. Ni har inget att oroa er över.

Jag känner till ett fall där tjejen (som inte alls var oskyldig - hon missbrukade också) ljög rätt igenom halva rättegången, med vittnen som hon manipulerat också (psykiska störningar på några av dem). Hon fick ensam vårdnad. Han är helt förbjuden att träffa barnet Han gav upp livet helt och har inte en tanke på att sluta med sin överdosering av illegala substanser, bara för att han "tycker" att livet suger. Jag har ingen kontakt med honom eftersom han inte vill göra någon som helst form av livsförbättring, eller blicka framåt.
Jag menar mest på att detta är ingen match för din dotter/er (med rent mjöl i påsen). Ni har inte något att förlora. Däremot kan den som missbrukar få det nästintill omöjligt att få rätten att träffa barnet.

Mindre än den större sannolikheten att barnet far illa.
Han är inte i skick att ta hand om barn, och barn ska inte uppfostras av missbrukare. Ni har inget att oroa er över.

Jag känner till ett fall där tjejen (som inte alls var oskyldig - hon missbrukade också) ljög rätt igenom halva rättegången, med vittnen som hon manipulerat också (psykiska störningar på några av dem). Hon fick ensam vårdnad. Han är helt förbjuden att träffa barnet Han gav upp livet helt och har inte en tanke på att sluta med sin överdosering av illegala substanser, bara för att han "tycker" att livet suger. Jag har ingen kontakt med honom eftersom han inte vill göra någon som helst form av livsförbättring, eller blicka framåt.
Jag menar mest på att detta är ingen match för din dotter/er (med rent mjöl i påsen). Ni har inte något att förlora. Däremot kan den som missbrukar få det nästintill omöjligt att få rätten att träffa barnet.

Hoppas alla tingsrätter resonerar likadant.
Han har ingen som helst respekt för att hon har haft en jäkligt tuff graviditet.Inte nu efter heller när hon fått gå ner på mammapeng o har rätt mycket mindre att röra sig med.
Så glad är han för sin son.....

Det som är positivt i situationen är att det är mamman som är frisk och inte pappan... hur jämställt Sverige än är så döms sådana här fall nästan uteslutande till mammans fördel.

Så ta fram lite uppgifter på att han använder droger, hur han använder barnet som "vapen" mot modern samt hur han psykiskt misshandlar modern så är saken biff sen. Det låter enkelt men det är i stort sett så lätt.

Problemet är bara vad som kan tänkas hända efteråt då han säkert kommer få ett visst hämndbegär...

Om han har en historia hos soc så bör ni ju kunna få hjälp av dem. Tex få en tredje part att vara med under de gånger han träffar barnet etc.

*håller tummarna*

Vill bara säga att jag håller tummarna för er och eran dotter.

Det kommer nog gå bra ska ni se. Jag är själv uppväxt helt utan någon engagerad pappa, det går alldeles utmärkt ;D :tummenupp

Hur mycket kan man få hjälp av SMC:s jusrister för sånt här som inte är mc relaterat?

Oavsett vad du som pappa anser om din svärson har inget med saken att göra. Vad föredetta drogproblem innebar har ingenting med honom att göra i detta skedet. Pundar han fortfarande kommer socialen gå in och reglera det, börjar oftast med tidsbestämda möten med närvarande personer - i vissa fall socialarbetare.

Hans uppträdande mot din dotter är svårt att anmäla. Så länge inte det gäller direkt uttalat hot mot denne eller annan person.

Din dotter gjorde slut med honom för att han gjort henne gravid pga drogproblem? Vad har drogerna och hennes graviditet gemensamt? Låter konstigt.

Vill hon ha ensam vårdnad söker man om det. Men det är svårt att få om det inte finns omständigheter för det, t ex aktivt drogberoende, utåtagerande beteende osv.

I mina ögon skall inte kvinnan ha full rätt per automatik till sitt barn bara för man har brutit upp och gått skilda vägar.

Hade detta gällt min dotter hade jag skrämt upp killen så mycket så han aldrig skulle våga säga ett dåligt ord igen till någon

Last edited:
Oavsett vad du som pappa anser om din svärson har inget med saken att göra. Vad föredetta drogproblem innebar har ingenting med honom att göra i detta skedet. Pundar han fortfarande kommer socialen gå in och reglera det, börjar oftast med tidsbestämda möten med närvarande personer - i vissa fall socialarbetare.

Hans uppträdande mot din dotter är svårt att anmäla. Så länge inte det gäller direkt uttalat hot mot denne eller annan person.

Din dotter gjorde slut med honom för att han gjort henne gravid pga drogproblem? Vad har drogerna och hennes graviditet gemensamt? Låter konstigt.

Vill hon ha ensam vårdnad söker man om det. Men det är svårt att få om det inte finns omständigheter för det, t ex aktivt drogberoende, utåtagerande beteende osv.

I mina ögon skall inte kvinnan ha full rätt per automatik till sitt barn bara för man har brutit upp och gått skilda vägar.

Hade detta gällt min dotter hade jag skrämt upp killen så mycket så han aldrig skulle våga säga ett dåligt ord igen till någon
Rättelse
Tyv var graviditeten planerad.
Hon var tyv lite naiv när han förklarade att han gick på behandling.
När hon fick klart f sig att så inte var fallet o han var inte beredd på att ta tag i sitt drogmissbruk fann hon ingen mening i att fortsätta.
Håller med dig ang vårdnadstvisten om det varit en normalt funtad person men då han bevisligen har drogproblem,sätter sitt eget ego först samt inte ser till sitt barns bästa anser jag att det bästa för barnet är ensam vårdnad.
Annars ska hon hålla på o tjabba med honom ända tills Knodden är vuxen om allehanda beslut.
Han har som det är idag svårt m sociala kontakter,pengar och uppenbara attitydsproblem.

Som sagts tidigare. Prata med Socialen eller kvinnojouren eller liknande, de är proffs på sånna här situationer. De kommer hjälpa er fram till den bästa lösningen för alla.

Tråkig situation ni hamnat i. Precis som flera redan varit inne på skulle jag kontakta sociala myndigheter och kvinnojouren. Jag tror tyvärr sådana här situationer inte är helt ovanliga för dem. Hoppas att det löser sig på ett eller annat vis.

Tänk på att din dotter kan ha fått men av att vara tillsammans med en drogberoende person. En drogberoende person är väldigt manipulativ mot sin omgivning. Ligger i deras natur.

Din dotter testa att gå på något av dessa möten. Där kan hon träffa anhöriga, vänner till drog/alkoholister. Det fungerar inte för alla, men där kan man om inte annat inse att man inte är unik i sin situation.
http://www.al-anon.se/

Finns hjälp att få även för killen. I Malmö finns det något som heter http://www.provita.se/
http://www.namndemansgarden.se/

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...