Familjeråd

Tråkig situation ni hamnat i. Precis som flera redan varit inne på skulle jag kontakta sociala myndigheter och kvinnojouren. Jag tror tyvärr sådana här situationer inte är helt ovanliga för dem. Hoppas att det löser sig på ett eller annat vis.

Tänk på att din dotter kan ha fått men av att vara tillsammans med en drogberoende person. En drogberoende person är väldigt manipulativ mot sin omgivning. Ligger i deras natur.

Din dotter testa att gå på något av dessa möten. Där kan hon träffa anhöriga, vänner till drog/alkoholister. Det fungerar inte för alla, men där kan man om inte annat inse att man inte är unik i sin situation.
http://www.al-anon.se/

Finns hjälp att få även för killen. I Malmö finns det något som heter http://www.provita.se/
http://www.namndemansgarden.se/
Jo,den manipulativa sidan har vi sett....
Jag är inte för 5öre intresserad av att lägga ngn tid på honom.
Han visste vad han gav sig in på när han började punda.
Visst låter kanske cyniskt men han är så jäkla genomond.
Han involverar hela vår familj m lögner o skitsnack f att slå en split mellan oss.
Hade det varit en normal kille på lite glid o min dotter haft en relation med honom hade j gärna stöttat honom

Man diskuterar inte med honom,det är en envägskommunikation där narkomanens ego går för allt.
Har provat,fick gå därifrån då min neandertalare knackade mig på axeln....
Det är hela tidens hans situation som det ska tas hänsyn till,inte knoddens.
Fan,vissa människor ska det inte avlas på.
Inte så att jag inte älskar min sonson men den som skrivit på faderskapet är inte med på min topp tio lista precis

Hur kommer man dit?
Egen jurist?
Soc?
Kvinnojour?

Har inte läst hela tråden så kastar in mina tankar då vi nyss fick barn.

Har din dotter delad vårdnad?
Delad vårnad blir det per automatik om man är gift ej om man är sambo.

Kolla med Familjerätten i din komun vad din tös kan få hjälp med.

Du skriver att hon gör allt som soc vill vilket gör att jag förutsätter att de på något sätt är inblandade redan.

Den normala gången är att man först försöker medla i familjerätten som inte har någon beslutsrätt alls.
Därefter om någon part väljer att gå vidare till tingsrätten kommer beroende på vad som yrkas i rätten soc att bli inkopplade.

Nu vet jag inte status på ev yrkanden, så jag avaktar svar på detta först.
Men jag har en del frågor.

För det första undrar jag om dottern skrivit på för gemensam vårdnad, om inte har hon redan enskild vårdnad och det kommer inte att ändras om inte pappan ansöker om det.
(Det finns en kryssruta om detta på faderskapserkännandet, skit i att kryssa i den om detta inte redan är gjort är mitt råd.)

Min erfarenhet är att det ofta är mycket snack och liten verkstad från de flesta missbrukare, alla löften är inte vatten värda förrän de är genomförda.

Som någon annan sa om ni inte redan har skrivit under för gemensam vårdnad (delad finns det inget som heter) så skit i det.

Umgänge (att få träffa barnet) är en helt annan sak, där skall dottern inte bråka eller ställa till problem, det kan straffa sig, att däremot ställa krav på att det skall vara nyktert (drogfritt) och under ordnade former det måste hon göra.

Att spela in samtal med sig själv är inte olagligt, om motparten inte vet om att det spelas in eller inte spelar ingen roll.

Bevisvärdet av en inspelning är kanske en annan femma, jag vet faktiskt inte hur detta värderas vid en ev rättegång, men att ni direkt kan påvisa att motparten ljuger kan kanske få honom att inse att det inte lönar sig att ljuga. (faan vet men kanske:D)

Vad som är viktigt är att se till att ha rent mjöl i påsen själv hela tiden, att inte svara på på påhopp eller lögner med samma mynt.

Att agera schysst hela tiden men också att ställa krav på att det skall vara bra för BARNET, inte pappan och inte heller enbart för mamman.

Jag har varit igenom hela denna cirkusen från andra hållet så lite koll på hur det går till har jag, PM:a om du har några frågor.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph