Familje problem

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ni får ursäkta mig men jag måste verkligen få skriva av mig lite.
Jag pratade nyss med morsan som varit in på psyk med brorsan, igen... Han har haft väldiga "problem" med depressioner och allt vad fan det heter. Dom har tidigare medecinerat honom på grund av att han är manodepresiv och liknande.
Problemet är det att både mina föräldrar och jag vet att brorsan han gått ganska tungt på droger en längre tid. Han har som sagt var tidigare blivit medecinerad också, men under den perioden så tror jag att han gick på kokain eller liknande, eftersom det har liknande "symptom" som manodepresivitet så tror jag nog att brorsan bara fick en bra ursäkt att fortsätta hålla på med sitt när dom var till psyk med honom då. Han fick svart på vitt något som han kunde peka på som var en förklaring till varför han var så uppskruvad, kunde inte sova och helt plötsligt ville bygga om hela min lägenhet...
Det som tog hårdast på mig var när han för snart ett år sedan ringde mig på min födelsedag, klockan var 23 någonting och det hade alltså varit min födelsedag under 23 timmar. Jaja, han ringer, sluddrar något enormt och pratar jävligt osammanhängade om att han vill låna pengar av mig. Jag har en hel del pengar på kontot men säger: Jag har inga pengar, men vad ska du ha dom till så kanske jag kan fixa fram? Han svar var: Det är för att jag ska må bra. Efter vi hade sagt så fram och tillbaka ett tag och jag vägrade ge honom några pengar så frågade jag honom vad det var för dag. Han svara att det är väl tisdag eller nått. Jojo, men vad är det för datum var då min fråga. Han blev tyst en stund och sedan bröt han ihop och sade att han skulle ringa senare. Efter det hörde jag ingenting från honom på någon månad.
För ett tag sedan så har han börjat träffa folk på beroende enheten och bott mycket hemma hos våra föräldrar och allt har verkat bra. Men ibland så försvinner han och man hör ingenting från honom på ett par dagar eller något. Självklart har man sina aningar, men man hoppas ju att det inte är så och att han bara är "sjuk".
Jaja, till saken. Idag har dom varit på psyk igen och han har fått en ny diagnos och nya medeciner. Något nytt att peka på alltså, om det är så att han fortfarande använder. Morsan ringde för en stund sedan och ville berätta hur bra allting verkade vara, men hon hörde väl att jag inte precis var lika entusiastik som henne och vi kom in på det spåret istället varpå jag förklarade för henne att jag inte längre kommer lita på honom, det har varit likadant förut. Jag tänker inte må lika dåligt som jag gjorde för ett 1år sedan en gång till. Är det så att det inte beror på droger och han blir bättre denna gången, toppen. Men fram tills dess att han verkligen kan visa att han mår bättre och verkligen kan få mig att tro på att han inte längre använder droger så tänker jag inte lita på honom, och inte heller ta kontakt med honom. Vill han något kan han ringa mig.
Självklart blev morsan ganska ledsen över att jag känner såhär men jag har helt enkelt fått nog.
Jag har skrivit så mycket nu så nu orkar jag fasiken inte skriva mer...

//Sur, less, upprörd och allmänt ganska färdig Hinkas

PS. Det tog honom 3 månader innan han sade grattis till mig, detta trots att vi träffats vid ett flertal tillfällen efter min födelsedag.

Droger förändrar folks personlighet totalt så ta det inte personligt. Ingen medicin i världen kan hjälpa en person som går på droger utan man måste sluta med drogerna först och då kommer inte medicin att behövas. Problemet med droger är att man inte vet vad man håller på med, hade man vetat så skulle man slutat men suget efter mer droger håller en igång. Den ende som kan hjälpa din bror är han själv dock så är han vilsen så för honom är det nog inte självklart att drogerna är ett problem. Mitt bästa tips jag kan ge dig är att ta kontakt med NA (Anonyma Narkomaner) och komma i kontakt med någon som du känner förtroende för för att på så sätt lära dig mer om droger och på den vägen kunna hjälpa din bror. Jag önskar dig lycka till och vägen till framgång är lång i detta ämnet så stå på dig och ge inte upp mvh Kleiv.

http://www.nasverige.org/

Kleiv skrev:
Droger förändrar folks personlighet totalt så ta det inte personligt. Ingen medicin i världen kan hjälpa en person som går på droger utan man måste sluta med drogerna först och då kommer inte medicin att behövas. Problemet med droger är att man inte vet vad man håller på med, hade man vetat så skulle man slutat men suget efter mer droger håller en igång. Den ende som kan hjälpa din bror är han själv dock så är han vilsen så för honom är det nog inte självklart att drogerna är ett problem. Mitt bästa tips jag kan ge dig är att ta kontakt med NA (Anonyma Narkomaner) och komma i kontakt med någon som du känner förtroende för för att på så sätt lära dig mer om droger och på den vägen kunna hjälpa din bror. Jag önskar dig lycka till och vägen till framgång är lång i detta ämnet så stå på dig och ge inte upp mvh Kleiv.

http://www.nasverige.org/

Har varit och snackat lite med beroende enheten och sådär tillsammans med morsan och farsan.
Problemet är ju det att jag vet inte om det är droger eller om det verkligen är så att han är psykiskt instabil eller vad fan man ska kalla det. Och ärligt talat så känns det inte som jag orkar bry mig längre. Vill han ha mitt stöd får han komma till mig.
Tack för tipset, och tack för att jag får låna era ögonen en stund.

Hinkas skrev:
Självklart blev morsan ganska ledsen över att jag känner såhär men jag har helt enkelt fått nog.

drogtestar de inte på psyk?, han har det nog tufft så var glad de gånger han dyker upp/hör av sig, såvida han inte är drogad eller tjatar om pengar.

Hoppas det reder upp sig

Hinkas skrev:
Har varit och snackat lite med beroende enheten och sådär tillsammans med morsan och farsan.
Problemet är ju det att jag vet inte om det är droger eller om det verkligen är så att han är psykiskt instabil eller vad fan man ska kalla det. Och ärligt talat så känns det inte som jag orkar bry mig längre. Vill han ha mitt stöd får han komma till mig.
Tack för tipset, och tack för att jag får låna era ögonen en stund.

Det är det som är problemet att drogberoende visar samma symptom som om man vore psykiskt sjuk. Droger är olagliga och dödliga därför så vill man hellre tillhöra den psyksjuke istället. Folk som inte vet hur droger fungerar tror också att det handlar om någon psykisk störning eller att man är i obalans men så är inte fallet. Droger gör dig sjuk så dom konstigaste symptomen visar sig och dom medicinerar man inte bort för personen är inte sjuk utan drogberoende. Har man en gång tagit droger och fått smak för det så fortsätter dom flesta dock med en lögn att dom inte gör det. Hoppas verkligen att det kommer gå bra för din bror, dock så kan man behöva få något slags bakslag för att man ska förstå vad det handlar om, mvh Kleiv.

Väldigt ledsen för din och familjens skull. Tror mig veta vad du går igenom. Om det är så att din bror är missbrukare skulle jag råda dig och din familj att ta kontakt med Nämndemansgården och Provita Det är möjligt att de kan hjälpa er att komma vidare i era liv.

Last edited:
Du gör rätt.

Har varit i samma sits. Är det för psykiskt påfrestande för dig så ta en timeout och håll en tids avstånd från din bror. Låna aldrig ut pengar det kommer aldrig användas till något bra. Sen är det tyvärr så att vår vård för drogberoende/psykiskt instabila perssoner är kass. Hoppas det går bättre för din bror än min.

Tack för att jag fick låna ett par minuter av er tid. Och tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Man kan ju inte annat än att hoppas att han kommer bli "frisk" och av med den där skiten, om det nu är så att han använder igen. Annars kan jag bara hoppas att han kommer må bättre med den medecinen han nu kommer att få.
Han mådde ju riktigt bra en tid i sommras. Han pratade till och med till min sambo som jag varit tillsammans med i 7 år. Dom gånger han sagt något till henne tidigare har man kunnat räkna på fingrar och tår, hon har hela tiden trott att brorsan hatar henne eller något. Men i sommras så pratade vi ganska mycket alla tre, och min sambo fick till och med klippa håret på honom, vilket inte äns morsan får gör ;).
Så jag kan bara hoppas att han kommer bli lika bra igen, så att man kan umgås med honom igen, det är ju det jag allra helst vill. Men jag var väl kanske lite hård mot morsan igår också, men det är ju inte så himla lätt alla gånger när man lessnar på saker och ting och inte vet vad man ska ta sig till.
Nu är det bara att blicka frammåt och hoppas på det bästa. Risken är att ni för höra mig gnälla igen i framtiden och hoppas att ni är lika förstående då. Känns skönt att få skriva av sig lite. Tack för er tid åter igen!

Hinkas skrev:
Så jag kan bara hoppas att han kommer bli lika bra igen, så att man kan umgås med honom igen, det är ju det jag allra helst vill.

Säg det till honom!
Tror det är bra om han (den gamle brorsan) känner sig saknad.
Och be din tjej klippa honom igen så han kan skaffa sig ett jobb ;)
Tror också det e bra om du kan erbjuda en kul morot "jag skulle gärna åka till sälen med dig igen, precis som vintern 98 bla bla men du får banne mig skärpa dig och vara drogfri annars blir det inget".

stötta honom. men ge han absolut inga pengar eller nått.
en polare dog i överdos igår.. hoppas inte att din bror slutar så :(

Har en kompis som knarkade som satan och gjorde inbrott och grejer. Det slutade med att polisen tog honom full och hög i en stulen bil där det var en massa stöldgods och knark. Efter ett tag så gick det faktiskt vara med honom igen, han flyttade dock till småland i slutet av sommaren och jag är inte den som är duktig på att ringa så jag vet inte om han börjat igen men det var helt klart att det bästa som hänt att polisen tog honom. Det och att han fixade en schysst tjej typ exakt när han blev ren.

grömpa skrev:
stötta honom. men ge han absolut inga pengar eller nått.
en polare dog i överdos igår.. hoppas inte att din bror slutar så :(

Tråkigt på polarn din. Man får väl hoppas att det inte går så långt åt brorsan eller någon annan man känner. Läste tråden om polarn din, vet man om dom gjorde det med flit eller om det var en olycka? Någet brev efterlämnat eller så?

General E skrev:
Säg det till honom!
Tror det är bra om han (den gamle brorsan) känner sig saknad.
Och be din tjej klippa honom igen så han kan skaffa sig ett jobb ;)
Tror också det e bra om du kan erbjuda en kul morot "jag skulle gärna åka till sälen med dig igen, precis som vintern 98 bla bla men du får banne mig skärpa dig och vara drogfri annars blir det inget".

Jo det är väl det man får göra. Och hur fan vet du att vi varit i sälen? :va
Nehdå, jag var där men brorsan följde inte med den gången... Han hade "viktigare" saker för sig anntar jag. Jaja, får väl dra med han till backen någon dag och åka lite bräda eller något.
Tack för alla tips hörni! Det värmer att det finns folk som bryr sig!

Hinkas skrev:
Tråkigt på polarn din. Man får väl hoppas att det inte går så långt åt brorsan eller någon annan man känner. Läste tråden om polarn din, vet man om dom gjorde det med flit eller om det var en olycka? Någet brev efterlämnat eller så?

dom vet inte.. får väll vänta tills elin (tjejen som var med) kvikknar till :(

Att vilja bygga om en lägenhet mitt i natten, sömnproblem osv. Låter som ett amfetaminmissbruk tycker jag. Stöt inte bort honom, utan försök att stötta honom. Hjälp honom att inse att han faktiskt mår bättre utan drogerna, om det nu är det som problemet.

Hoppas det löser sig!

UrbanTiger skrev:
När det går så långt att det börjar bli farligt för han eller hon själv så blir det ju tvångsvård.

Tvångsvård är väldigt svårt få igenom och även en tung missbrukare kan utan stora svårigheter hålla sig ifrån det.

Jag har förlorat en bror till droger. Han slutade sitt liv framför ett tunnelbanetåg. Eftersom vi stod varandra ganska nära kändes det svårt att mista honom. Du och din bror verkar inte vara så nära men tro mej när jag säger att det känns att mista en familjemedlem. Jag tänker ibland på vad jag skulle kunnat göra för att han skulle kunnat komma ur skiten, och såhär i efterhand är det många saker jag skulle gjort annorlunda.
Jag tycker inte du ska ta på dej att "rädda" din bror, men vänd honom inte heller ryggen. Eftersom ni är bröder finns det saker ni kan samtala om som han förmodligen känner att han inte kan tala med era föräldrar om. Mitt råd är därför att du blir för honom helt enkelt någon att prata med i förtroende.

Hej Hinkas,
Jag laste ditt inlagg och ville bara att du skulle veta att jag hoppas att allt gar bra. Min bror tar inte droger, men han har det jobbigt pa andra satt och tar garna ut det pa familjen. Det kan bli fruktansvart jobbigt.

Det ar svart att veta vad som kan goras eftersom man inte ar sa insatt (Har de gjort drogtest etc pa honom). Nagot som slar mig da du berattar om det, ar att manga manniskor som tar droger...aven hash..kan fa hemskt svara depressiva problem i efterhand...tom nar de har lagt av med drogerna. Da kanske det kanns sa jobbigt att man borjar igen? Men som sagt sa ar jag ingen expert pa amnet alls, jag ville bara att du skulle veta att jag bryr mig :pannkyss

Och hur du skall forhalla dig till det hela...vad jag gor med min bror ar att jag forsoker att inte falla in i hans svanginga humor...jag forsoker (:rolleyes: ) halla en konstant linje och sager "jag finns har for dig alltid. Jag ar inte din bank, din dorrmatta eller vad han nu utsatter en for...men jag finns alltid har om du behover nagon".
Varannan dag kallar han mig for de mest hemska saker och varannan dag sa ar jag "den enda som bryr mig om honom". Mitt satt ar att ha ett visst avstand, blir han odraglig lagger jag pa luren eller gar min vag. Personer som inte mar bra kan ata upp ens eget valmaende och da kan man inte hjalpa nagon. Hall komunikationen fungerande med dina foraldrar o stotta varandra.

Jag hoppas att din bror far ratt vard och att han kan fa ma bra igen. Jag haller tummarna. Kram

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg