Falsk neutral.. Bör man vara orolig?

Industry

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Hände mig igår. Rookie som jag är så blev jag såklart livrädd och sitter och nojar över att något hänt. Körde I 100kmh ungefär på motorvägen och ska lägga I 6ans växel och känner ett klick men märker att det blev lite väl tyst och kollar på mätaren och ser att varvmätaren står på 1000 rpm och förstår då at jag fått I falsk neutral och paniken som infinner sig gör att jag kopplar in kopplingen och lägger i 6an igen medan jag rullar i sådär 95kmh och världens bang hörs och sen rullar den på igen. 30 min senare händer samma sak IGEN! försöker denna gång rev matcha men blir samma pang ljud ändå.. Är väldigt orolig. Kan jag ha skadad motorn eller lådan med tanke på den hastighet man befann sig i när man la I 6an igen med en hastighet på runt 100 med rpm på 1000? Vad borde jag gjort istället?
 
Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man:yoparty
 
Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man:yoparty

In på genus- och familjerådsspåret direCkt! Atta boy!



@TS

Ingen fara. Som Moddlaren säger - tydligare, mer distinkta fotledsrörelser löser problemet.

Vi som är uppväxta med Sachs sexväxlat, Simonini sjuväxlat eller Zundapps eländiga dragkilslåda vet att prata klarspråk med vöxelpetaren. Dagens lådor är som smör, men man behöver ändå arbeta bestämt med dem.
 
Jag har upplevt att kawas växellådor kräver mer distinkt interaktion än andra japanska hojar.
Stampa inte på växelpetaren, men tryck distinkt till stopp vid växling.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top