Falsk neutral.. Bör man vara orolig?

Industry

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Hände mig igår. Rookie som jag är så blev jag såklart livrädd och sitter och nojar över att något hänt. Körde I 100kmh ungefär på motorvägen och ska lägga I 6ans växel och känner ett klick men märker att det blev lite väl tyst och kollar på mätaren och ser att varvmätaren står på 1000 rpm och förstår då at jag fått I falsk neutral och paniken som infinner sig gör att jag kopplar in kopplingen och lägger i 6an igen medan jag rullar i sådär 95kmh och världens bang hörs och sen rullar den på igen. 30 min senare händer samma sak IGEN! försöker denna gång rev matcha men blir samma pang ljud ändå.. Är väldigt orolig. Kan jag ha skadad motorn eller lådan med tanke på den hastighet man befann sig i när man la I 6an igen med en hastighet på runt 100 med rpm på 1000? Vad borde jag gjort istället?
 
Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man:yoparty
 
Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man:yoparty

In på genus- och familjerådsspåret direCkt! Atta boy!



@TS

Ingen fara. Som Moddlaren säger - tydligare, mer distinkta fotledsrörelser löser problemet.

Vi som är uppväxta med Sachs sexväxlat, Simonini sjuväxlat eller Zundapps eländiga dragkilslåda vet att prata klarspråk med vöxelpetaren. Dagens lådor är som smör, men man behöver ändå arbeta bestämt med dem.
 
Jag har upplevt att kawas växellådor kräver mer distinkt interaktion än andra japanska hojar.
Stampa inte på växelpetaren, men tryck distinkt till stopp vid växling.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top