Falkenbergsbanan den 9/11!!!

Marcus skrev:
F-n, då kommer man trilla över 50-sekundersstrecket igen ju! :gnissla

Ser ut att kunna bli en kul extra vänsterkurva. Räkna med mig i april! :banana
Det finns även planer på en extra vänster efter nyhemskurvan, vet inte när det blir aktuellt dock

Kul att man underhåller banan. Men lite tråkigt att en annan som inte har kört där nu inte får köra den omtalat snabba sträckningen. Å andra sidan kommer kanske förändringen att gynna oss som inte sitter på de de snabbaste hojarna.

Nyteknik skrev:
Kul att man underhåller banan. Men lite tråkigt att en annan som inte har kört där nu inte får köra den omtalat snabba sträckningen. Å andra sidan kommer kanske förändringen att gynna oss som inte sitter på de de snabbaste hojarna.
Tror tyvärr att kurvorna gynnar 250. Det blir ett långsamt parti med stor hoj.

Nyteknik skrev:

fast de snabbaste kurvorna är ju ändå på andra sidan av banan, den här ändringen påverkar ju i princip bara det redan långsammaste området. eller?!

Akesson skrev:
fast de snabbaste kurvorna är ju ändå på andra sidan av banan, den här ändringen påverkar ju i princip bara det redan långsammaste området. eller?!
Nja, det gör att man inte får samma fart runt nyhemskurvan oxå. Därmed lägre fart ända till snabbhögern

Tror att ändringen kommer göra banan roligare, eftersom nu blir det ju i princip fem kurvor som går i varandra; ny höger --> ny vänster --> Nyhemskurvan --> "gamla" vänstern --> lilla högern ut på rakan innan snabbhögern.

Kommer nog bli utmanande att hitta ett bra flyt därigenom. :)

edit: Fixade en bild på hur jag ser det:

Bifogat

• Falken_före.jpg
    Falken_före.jpg
    29.1 KB · Visningar: 125
  • Falken_efter.jpg
    Falken_efter.jpg
    32.1 KB · Visningar: 146
Last edited:
Marcus skrev:
Tror att ändringen kommer göra banan roligare, eftersom nu blir det ju i princip fem kurvor som går i varandra; ny höger --> ny vänster --> Nyhemskurvan --> "gamla" vänstern --> lilla högern ut på rakan innan snabbhögern.

Kommer nog bli utmanande att hitta ett bra flyt därigenom. :)

Jag känner mig ambivalent... Det var den enda högfartsbanan i sverige, bara snabba kurvor... Jaja.. Det blir la bra, skönt med en vänster till!

/JPS

Mycket bra. Jag hittade aldrig nån vettig bromspunkt efter rakan. Nu får man en ny chans ;) Ska bli spännande att testa.

Marcus skrev:
F-n, då kommer man trilla över 50-sekundersstrecket igen ju! :gnissla

Ser ut att kunna bli en kul extra vänsterkurva. Räkna med mig i april! :banana

Nej nej Marcus. Man får bli 3-4 sekunder snabbare till nästa år så man står kvar på samma tid ;)

Don Quixote skrev:
Mycket bra. Jag hittade aldrig nån vettig bromspunkt efter rakan. Nu får man en ny chans ;) Ska bli spännande att testa.
Prova med samma bromspunkt som innan, borde funka när du kör så långsamt :banana

F*n att de inte kan asfaltera 45 mil åt nordväst också. Men det är klart, nån j*vla svampplockare eller miljöpartist skulle säkert slänga sig framför schaktmaskinerna. :mad:

Snart säljer jag familjen och flyttar söderut! :)

Nr:18 skrev:
Det finns även planer på en extra vänster efter nyhemskurvan, vet inte när det blir aktuellt dock

Rent logiskt så borde det väl bli en extra höger också efter den extra vänstern annars blire en rondell tror jag...vill vi ha det ? :)

Tror tyvärr att kurvorna gynnar 250. Det blir ett långsamt parti med stor hoj.
Nej vad tråkigt! :tungan
(Det ser ju skitkul ut men det kräver nog en omdrevning, 14/43 here I come!)

Mulles skrev:
Rent logiskt så borde det väl bli en extra höger också efter den extra vänstern annars blire en rondell tror jag...vill vi ha det ? :)
Eftersom alla vänsterkurvor på den banan är av godo, så; ja det vill vi!

Eftersom alla vänsterkurvor på den banan är av godo, så; ja det vill vi!

Det blir ju dessutom ännu ett svårighetsmoment just i själva korsningen...spännande :)

Bifogat

• Falken_efter.jpg
    Falken_efter.jpg
    6.2 KB · Visningar: 134
Last edited:
Tror dom tänkt sej såhär

Ahha det ser ju ut att kunna bli en helt ny bana men kanske inte lika läcker som i mitt förslag. :)

Undras vad varvtiderna hamnar på om man gör även den sista förändringen ...kanske runt 55sek ?!

Tror dom tänkt sej såhär

Det där ser ju ännu bättre ut !! Hoppas de passar på att fixa det när de ändå har maskinerna där....

/Fredrik

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...