Falkenberg kvällskörning 26/8

Lugn grupp var då rakt inte felfri...
En drös med folk som satt å kollade i backspeglarna istället för å hålla koll framåt.

Kör man om på startåmål rakan så får man fan se till å hålla undan inte gå in precis framför å tvärbromsa.

Kör inte om folk å vingla in precis framför andra bara för att en kille är påväg in i depå.

Förarmöte, när och var var det? Inte en kotte, mig inkluderat, som hade koll på vilken grupp som körde när.
Dessutom hade problem som folket med backspeglarna och pallniten vid rödflagg troligtvis inte inträffat om det hade hållts ett förarmöte som samtliga deltagit i.

Lugn grupp var då rakt inte felfri...
En drös med folk som satt å kollade i backspeglarna istället för å hålla koll framåt.

Kör man om på startåmål rakan så får man fan se till å hålla undan inte gå in precis framför å tvärbromsa.

Kör inte om folk å vingla in precis framför andra bara för att en kille är påväg in i depå.

Förarmöte, när och var var det? Inte en kotte, mig inkluderat, som hade koll på vilken grupp som körde när.
Dessutom hade problem som folket med backspeglarna och pallniten vid rödflagg troligtvis inte inträffat om det hade hållts ett förarmöte som samtliga deltagit i.

Bra skrivet

Förarmötet - Jag fick uppfattningen att de hade förarmöte för de som ville, själv har man ju kört där "några hundra" gånger innan så jag tänkte inte på det - Men det är möjligt att det inte var något alls.

Var ju som du säger många som satt å tittade i backspeglarna, men det var som sagt i den lugna gruppen, man får vänligt gå fram till dem och be dem fälla in dem sedan i depån - många missar hur farligt det är. Men som sagt sånt händer bara i de lugna grupperna, och förklarar man så brukar 98 % fatta och fälla in. Ett förarmöte hade ju såklart löst det problemet.

Du tar upp en rätt viktig sak när du säger att "Inte en kotte, mig inkluderat, som hade koll på vilken grupp som körde när." - Kan det vara så att några förare hamnade fel ?

Jag tror att detta är mycket sannolikt.

Tyvärr har många mc- aktiva på låg nivå lämnat klubbarna i sydSverige. Man kör istället på olika bandagar, en verksamhet som formligen har exploderat dom senaste 3 åren. Det sätter naturligtvis sina spår när saker skall arrangeras. Många av dom kvarvarande aktiva, har bil som sitt huvudsakliga intresse/ kunskapsområde.

Har inte klubben möjligheter att ha någon föråkare . I såfall behövs det en upekad " depåvärd " med väst som går omkring och fikar med förarna och håller förarmöten och ger olika typer av feedback. Personen skall naturligtvis ha god kunskap om mc - körnimg på bana. Den personen blir en kontaktman som avlastar TL. TL behöver ha fokus på banan och radiokomm. eftersom banan ofta liten bemanning på träningar.

Last edited:
Men framför allt vet vad som gäller på bana och hur de ska bete sig.

Hej på er. Magnus Mossberg här, flitig gäst på Falkenbergs MK:s träningar, och dessutom medlem i styrelsen.

Har med STORT intresse följt diskussionen/åsikterna om onsdagskvällen (vad dock inte där själv) och vill komma med en kommentar.

1. Jag VET att ansvariga för träningen är MYCKET måna om att ingen ska komma till skada eller inte tycka ett kvällen varit bra. Jag ska ta upp de synpunkter som dykt upp här (förarmötet, farligt beteende på banan, gruppindelning, backspeglar) med de berörda. Även om det varit bra tidigare så kan såklart allt bli bättre. Vid styrelsemöten och säkerhetsmöten pratar vi MYCKET om hur säkerheten kan bli bättre, och då framför allt i gatgrupperna. För det är där de flest olyckor sker. Tyvärr....

2. Påståendet från Yzf R1 ovan sammanfattar väl hur jag ser på det. Vinglande på banan, tokbromsning vid rödflagg, köra om för att sedan gå in framför och bromsa, det är beteenden som inte hör hemma i NÅGON grupp!!!!! SÅKLART!!!! Det hör till allmänbildning vid bankörning att inte bete sig så. Och, det ska man kanske gå igenom en gång till på ett möte.

3. Att folk kör knasiga spår får man som gatåkare stå ut med. Man kan inte begära att alla sak ha spårval som Rossi, utan det är upp till den omkörande att köra om säkert. Om man inte VET vem man är på väg att köra om så får man passa sig. Noga.

4. Jag får en känsla av att vissa här ovan betraktar gatåkarkvällarna som lite "racing för oss som ännu inte sett ljuset och skaffat licens!!!" Och det är ju inte riktigt så det är tänkt, även om jag har STOR förståelse för att man vill köra så fort det går!!!! Men, racing är det inte! Så, ett tips i all välmening till vissa här: köp en racebike och gör det PÅ RIKTIGT!!!!!:)

5. Kul att så många var där och körde! Vi VET att ni vill köra mer och jag ska verka för att det blir fler körningar för gatåkare 2016.

TJO!!!
#22 Mozz

Du är bäst Mozz :tummenupp

Att ha en tavla med enkla tydliga regler för de som aldrig provat innan (eller är lite osäkra) skulle kunna vara ett förslag.

Jag skriver driftsinstruktioner på mitt jobb - Att förklara så att en femåring kan förstå, men utan att en vuxen blir förnärmad.........det "is da shit" - då har man lyckats med uppgiften.

En saklig lättläst info skulle kunna se ut så här.

Överst en bild på banan med de olika namnen på kurvorna

Under bilden förklaras flaggorna och hur man ska bete sig vid flaggning

Efter det, allmänna regler med alltifrån hur man kör ut från depån (heldragen linje etc) till hur man kör in i depån (vänster arm upp, ligga åt höger, slå av försiktigt på gasen etc)........och allt där emellan med beteende under körningen.

Man förklarar sedan varför man INTE får köra med sidospeglar och annan information som att ex vis ryggskydd är ett krav etc etc

Avslutningsvis - Telefonnummer till klubben och annan behövlig info.

Denna information behövs inte för 95 % av alla oss som gillar att köra bana......men det är de sista 5 %-en jag vill komma åt.

Sedan är det aldrig fel med lite info heller - I helgen när vi var på banåka i Knutstorp så var det besiktning och tejpade lampor som gällde, dessa regler med tejpning och besiktning gäller ju inte på Falkenbergsbanan ex.vis

Som en sista knorr så............Den ansvarige besiktningsmannen grymtade lite över min Schuberth öppningsbara hjälm och sa att den inte var godkänd för banåka, jag kom igenom för att jag hävdade att "då får ni informera om detta INNAN jag kört 15 mil hit". Han köpte det argumentet ! - det är ju liksom sådär kul att ha bokat, betalt och krånglat med att ta sig till banan, och sedan inte få köra pga någon lokal regel.

Så info både på nätet och på plats är i allra högsta grad befogad, man kan pga sen ankomst missat förarmötet eller man kanske inte hörde vad de sa av olika anledningar.

Last edited:
4. Jag får en känsla av att vissa här ovan betraktar gatåkarkvällarna som lite "racing för oss som ännu inte sett ljuset och skaffat licens!!!" Och det är ju inte riktigt så det är tänkt, även om jag har STOR förståelse för att man vill köra så fort det går!!!! Men, racing är det inte! Så, ett tips i all välmening till vissa här: köp en racebike och gör det PÅ RIKTIGT!!!!!:)

Sedan är det aldrig fel med lite info heller - I helgen när vi var på banåka i Knutstorp så var det besiktning och tejpade lampor som gällde, dessa regler med tejpning och besiktning gäller ju inte på Falkenbergsbanan ex.vis

Som en sista knorr så............Den ansvarige besiktningsmannen grymtade lite över min Schuberth öppningsbara hjälm och sa att den inte var godkänd för banåka, jag kom igenom för att jag hävdade att "då får ni informera om detta INNAN jag kört 15 mil hit". Han köpte det argumentet ! - det är ju liksom sådär kul att ha bokat, betalt och krånglat med att ta sig till banan, och sedan inte få köra pga någon lokal regel.

Jag är medveten om att jag betraktas som obstinat, tjatig och andra negativa saker angående detta men är reglerna på Falkenberg sprungna ur något verkligt krav eller är de hittepå eftersom de skiljer sig så markant ifrån bandagar (som är den form jag åker)?

Jag har blivit varnad för att åka till Falkenberg av flera olika personer pga att det upplevs som "struligt" att åka där. Jag följer just dessa trådar med stort intresse därför.
För ett tag sedan var det tydligen folk som blivit nekade åka pga tvådelat ställ, nyss var det påpekanden angående yzf r1:s korvätarhjälm. Tydligen ligger en viss sanningshalt i påståendet?

Det är skall-krav på att hoj ska vara i "gatskick" (och ok med otejpade glasdelar?) men inte ok med gatåkarkläder? Anledning: "provkörningstillfälle"? Krävs det då störtbur/fyrpunktsbälte på motsvarande bilkörning om det är gatgrupp?

Angående "rejsa på riktigt" så håller jag absolut med i sak.
Men: olycksfallsförsäkring. En bandag är vad jag vet oftast inte Svemo-sanktionerad och de privata försäkringar jag har gäller förutsatt att körningen inte är "tävling eller träning inför tävling". Hur skulle den tolkningen bli ifall jag plockat ut tävlingslicens och sedan går på röva på en bandag?

Svemoförsäkringen gäller mig veterligen inte på bandag och som jag ser riskerar man att ogiltigförklara olycksfallsförsäkringen om man plockar ut licens. Väldigt låst.
Jag hade VERKLIGEN uppskattat om Förbundet kunde ta tag i denna fråga.

Som jag också tjatat tidigare så är det synd att RR inte kunde kika på hur MX lyckats lösa sin del.
Köp en hoj, gå med i en klubb och tjöööör. Gäst på främmande bana: betala extra och tjööör. Tävlingssugen? Kvittera ut licensen och tjöööör. Aldrig tjafs om gatskick, försäkringar, nummerplåtar eller licenser. Enkelt.

Och bli inte sura nu. Det självklara svaret är "kör bandagar då för fanken" och visst kan jag göra det men jag har uppfattningen att man från centralt håll är bekymrad över det sjunkande antalet tävlande vilket egentligen är förvånande med tanke på att t.ex Actionspics körningar april-juni oftast är fullbokade i februari med... 120 deltagare kanske? Zenergys och Bike promotions körningar likaså.
Uppenbarligen är det inget brist på intresse i alla fall? Kanske är något lite för tillkrånglat och otydligt?
Hur funkade Fivers onsdagskörningar på Anderstorp? Jag missade dem med ett år men läste aldrig något om strålkastarkrav?

Jag uppskattar allt ideellt arbete som läggs ner och hade gärna kört i Falkenberg men satsar inte en halvdag komptid på att kanske få köra och kommer inte riskera mina gatkåpor helt i onödan.
Licens blir det väl när jag hänger med raketförarna någorlunda så då kanske vi ses.

Ledsen om jag retar upp någon igen, det är verkligen inte min mening.

Får man klämma in en fråga här tro? Jag pluttrade förbi banan med min offe när det begav sig. Är det ok att bara trilla in för att sitta o glo lite eller vad?

Nej nej nej

detta gällde vid besiktningen vid helgens banåka i knutstorp och inget annat !

Besiktningsmannen på knutstorp hade helt rätt vid besiktningen eftersom Jonas hade skrivet personlig utrustning enligt Svemo Sr xx xxx . I det rr reglementet så är öppningsbara hjälmar inte tillåtna. Det beror bl.a på att många sådana hjälmar säkerhetsmässigt är klassade som öppna hjälmar.

Men samtidigt hade Jonas kunnat förtydligat klädselkravet i inbjudan på sporthoj.

Jag är medveten om att jag betraktas som obstinat, tjatig och andra negativa saker angående detta men är reglerna på Falkenberg sprungna ur något verkligt krav eller är de hittepå eftersom de skiljer sig så markant ifrån bandagar (som är den form jag åker)?

Jag har blivit varnad för att åka till Falkenberg av flera olika personer pga att det upplevs som "struligt" att åka där. Jag följer just dessa trådar med stort intresse därför.
För ett tag sedan var det tydligen folk som blivit nekade åka pga tvådelat ställ, nyss var det påpekanden angående yzf r1:s korvätarhjälm. Tydligen ligger en viss sanningshalt i påståendet?

Ang 2-delat ställ så var det nog bara ett stort missförstånd. Ingen blev i slutändan hindrad att köra med sitt 2-delade ställ

Som jag också tjatat tidigare så är det synd att RR inte kunde kika på hur MX lyckats lösa sin del.
Köp en hoj, gå med i en klubb och tjöööör. Gäst på främmande bana: betala extra och tjööör. Tävlingssugen? Kvittera ut licensen och tjöööör. Aldrig tjafs om gatskick, försäkringar, nummerplåtar eller licenser. Enkelt.
Nja, jag håller med dig om att det inte ska vara krångligt att börja med RR (om man nu tycker att lägga en/två dagar på en licenskurs är jääättekrångligt). Men att skippa all form av utbildning för att få kunna köra en träning tillsammans med elitåkare i farter +250km/h är inget jag längtar efter. På en RR-träning vill inte jag uppleva det som beskrivits här ovan med att folk inte vet hur man beter sig vid flaggning osv. Man behöver inte göra det farligare än vad det redan är.

Det finns två klubbar som äger banor; Falkenbergs MK och Linköpings MS. Så vitt jag vet så har dessa två klubbar samma system: man skiljer på racehojar och gatcyklar för att de faller under olika försäkringsregler där racehojar lyder under bestämmelser som SVEMO satt upp. Andra arrangörer lyder inte under SVEMO och kan göra som man vill. På gott och ont kan man anta.

Ärligt talat kan det väl bara vara struligt för den som inte är läskunnig: har du en godkänt gathoj = välkommen. Har du en inte så godkänd gathoj = inte välkommen. Vad är problemet????:va

Håller med Samuel W här: det är INTE för svårt att börja tävla, det är lagom svårt. Och så ska det vara, för det är en viss skillnad på MX och RR. Jag har motionskört en del i MX och jag har svårt att se hur jag kan ha varit farlig för någon annan än mig själv, så långsamt som jag körde. Överallt. Däremot man vilken idiot som helst krana ur en Retta till 270 km/h på Torpetrakan, och det blir LeskIgt om personen inte har någon som helst koll. Och en licens är ett steg mot en viss koll.

Nja, jag håller med dig om att det inte ska vara krångligt att börja med RR (om man nu tycker att lägga en/två dagar på en licenskurs är jääättekrångligt). Men att skippa all form av utbildning för att få kunna köra en träning tillsammans med elitåkare i farter +250km/h är inget jag längtar efter. På en RR-träning vill inte jag uppleva det som beskrivits här ovan med att folk inte vet hur man beter sig vid flaggning osv. Man behöver inte göra det farligare än vad det redan är.

Problemet är idag att du blir tvungen att köra med bolagen för att kunna få din egen träning. Klubbarna i sydsverige har i stort sett avvecklat sin egen träningsverksamhet för mc. I ett sådant läge blir licenskraven kontraproduktiva.

Problemet är idag att du blir tvungen att köra med bolagen för att kunna få din egen träning. Klubbarna i sydsverige har i stort sett avvecklat sin egen träningsverksamhet för mc. I ett sådant läge blir licenskraven kontraproduktiva.
Så lösningen på det problemet är att man skippar licenskravet menar du??:va

Ärligt talat kan det väl bara vara struligt för den som inte är läskunnig: har du en godkänt gathoj = välkommen. Har du en inte så godkänd gathoj = inte välkommen. Vad är problemet????:va

Jag tyckte jag beskrev "problemet" i resten av texten (försäkringsvillkor, gatplast bl.a) och det är inget direkt problem så länge övriga arrangörer bedriver sin verksamhet.
Jag har heller aldrig ens antytt att det är svårt att börja tävla.
Det låga antalet måste bero på något annat.

Vingelpellar verkar inte saknas i någon av arrangemangsformerna.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti