Fahrenheit 911

mb skrev:
Du måste väl erkänna att det var låg ett dimmigt hölje över hela det valet? Situationen var skum och det var jävligt jämt. Gore hade fler röster totalt, men i sista sekund, efter veckovis med omräkningar, så kom man fram till att bush visst hade aningens fler röster i "rätt" delstater. Eller hur det nu var..

I stora drag jo. Jänkarna använder ju systemet med elektorer och eftersom Bush lyckades vinna flera elektorer så blev han president. Däremot så var det flera människor som röstade på Gore.

TV4 har ju nån reporter som kört en 3-delad serie om det "nuvarande" presidentvalet där och i det progammet sades det att Bush vann med ca 550 röster i Florida. Det avgjorde ju slutligen valet.

Klart att Moore vänder storyn till sin fördel när han vill framföra sin åsikt.

En sak är jag däremot tämjligen säker på, Bush är inte guds bästa barn och ligger det bara 20% sanning i hans dokumentär är det ganska skrämmande.
Bara det att han bedrivit ett oljeföretag som "Bin Laden Group" ägt och att de första planet som lämnade Amerika trots flygförbud var släktingar till Bin Laden? Utan förhör?

Han kan ju inte hittat på allt, jänkare är ju ganska kända på att vara "kåta" på att stämma varandra...

/S

jag orkade inte läsa ett enda inlägg i den här tråden. Tänkte bara säga att michael moore är ett mongo som ljuger och vinklar så mycket han bara kan. Han erkänner tillochmed att han bara hittat på vissa grejer och förklarar det med att hans filmer är komedier och man får hitta på i komedi. Jag tycker att om man gör filmer som ska räknas som dokumentärer så ska det vara dokumentärer. det var allt jag hade att säga om saken

Sleipner skrev:
Bara det att han bedrivit ett oljeföretag som "Bin Laden Group"...

Då antar du väl också att Mijailo Mijailovics släktingar springer runt och mördar utrikesministrar världen över? De är ju släkt med Anna Lindhs mördare, så då måste ju de också vara mördare, eller hur.

Sleipner skrev:
...att de första planet som lämnade Amerika trots flygförbud var släktingar till Bin Laden? Utan förhör?

Nej. Det är vad Moore VILL vi ska tro. Läs på innan du uttalar dig, tack.

I själva verket var det inga saudier som flögs ut under flygförbudet. Saudierna lämnade inte USA förrän flygförbudet hävts. Oops. Glömde Moore berätta att flygförbudet hävdes den 13:e, och först då tilläts saudier (och andra) att flyga därifrån? FBI förhörde dessutom ett 30-tal saudier innan de fick lämna landet. Den oberoende utredningen "9/11 commission" hade inga invändningar mot hur det hela skötts.

Last edited:
mb skrev:
Du måste väl erkänna att det var låg ett dimmigt hölje över hela det valet? Situationen var skum och det var jävligt jämt. Gore hade fler röster totalt, men i sista sekund, efter veckovis med omräkningar, så kom man fram till att bush visst hade aningens fler röster i "rätt" delstater. Eller hur det nu var..

Jovisst, och det har jag redan gjort i tidigare inlägg. Jag kan inte all turerna, men om det nu var så uppenbart valfusk som någon vill hävda, så är jag rätt säker på att det skrivits och skrikits mycket mer från demokraternas håll. Nu var de ju otroligt tysta för att ha bevittnat ett skandalöst valfusk.

andersbrink skrev:
USA's demokrater kan man politiskt sett jämföra med Svenska moderater, de ligger rätt nära varandra ideologiskt sett, någon vänster är det definitivt inte, iaf inte i relation till svensk politik.

Du måste väl jämföra dem med Amerikansk politik? Kplm(r) är säkert inte speciellt kommunistiska jämfört med Kim Jong Il & C:o heller...

andersbrink skrev:
Att ursäkta dagens ogärningar med för-vi-räddade-världen-för-sextio-år-sedan argument, tycker du verkligen att det är försvarbart?

Lika mycket/litet som det är relevant att prata om vad de gjort för missgärningar.

Skalman skrev:
Då antar du väl också att Mijailo Mijailovics släktingar springer runt och mördar utrikesministrar världen över? De är ju släkt med Anna Lindhs mördare, så då måste ju de också vara mördare, eller hur..

Hur fick du ihopa det? :va

Sleipner skrev:
Hur fick du ihopa det? :va

Jätteenkelt, jag följde ditt eget resonemang till punkt och pricka.

Citat: "Bara det att han bedrivit ett oljeföretag som "Bin Laden Group" ägt och att de första planet som lämnade Amerika trots flygförbud var släktingar till Bin Laden?"

Med detta citat, vars innehåll för övrigt är felaktigt, antyder du att Bin Laden-familjen automatiskt är onda/terrorister eftersom OSAMA Bin Laden är det.
Det enda jag gjorde var att föra över ditt resonemang på en familj med lite mer svensk anknytning.

Jo...äh jag orkar inte i dag.

911 är lätt värd att se för il presidentes egna grodor. Hur många gånger innan jag såg den hade jag inte misstänkt att det var auktoritärt styre han var ute efter, och så säger karln rakt ut i en intervju att "det ju egentligen hade varit enklare om USA var en diktatur...höhö". Jag blir i alla fall orolig när en man i hans position säger så.

Bush den yngre är minst lika mycket komiker som Reagan, tyvärr vet han inte om det själv.

"Now watch this drive!!"

Alla politiker som säger sig vara religösa på något sätt går fet bort! :kocko

USA säger sig värna om den fria världen osv men de står för 25% av skiten som släpps ut i luften och eftersom de vägrar att skriva på Kojåto-avtalet så kommer de att ta död på hela världen om nu växthuseffekten existerar.

Känns dock som att Kerry är mer sansad än Bush men då genomsnittsamerikanen har ett IQ i klass med en våt tegelsten så blir det nog dubbeju i 4 år till :död

eus skrev:
Låter som ett Israeliskt resonemang

Du menar alltså att om t.ex. din bror är en mördare så är det OK att förutsätta att även du är det? Eller vad menar du egentligen?

Helt plötsligt kom Israel med i bilden. Ja jisses, vad ni kan få till det...

Det är för övrigt inte MITT resonemang, utan Sleipners.

Skalman skrev:
Du menar alltså att om t.ex. din bror är en mördare så är det OK att förutsätta att även du är det? Eller vad menar du egentligen?

Helt plötsligt kom Israel med i bilden. Ja jisses, vad ni kan få till det...

Det är för övrigt inte MITT resonemang, utan Sleipners.
Nej nej, jag menade bara att så resonerar Israelerna och det verkar en del inte har några större problem med
Ingen kritik riktad mot dig

eus skrev:
Nej nej, jag menade bara att så resonerar Israelerna och det verkar en del inte har några större problem med
Ingen kritik riktad mot dig

OK, missuppfattade. Sorry.

sandstream skrev:
Alla politiker som säger sig vara religösa på något sätt går fet bort! :kocko

USA säger sig värna om den fria världen osv men de står för 25% av skiten som släpps ut i luften och eftersom de vägrar att skriva på Kojåto-avtalet så kommer de att ta död på hela världen om nu växthuseffekten existerar.

Känns dock som att Kerry är mer sansad än Bush men då genomsnittsamerikanen har ett IQ i klass med en våt tegelsten så blir det nog dubbeju i 4 år till :död

Här generaliserar vi inte öht nej. :rolleyes:

Skalman skrev:
Jätteenkelt, jag följde ditt eget resonemang till punkt och pricka.

Citat: "Bara det att han bedrivit ett oljeföretag som "Bin Laden Group" ägt och att de första planet som lämnade Amerika trots flygförbud var släktingar till Bin Laden?"

Med detta citat, vars innehåll för övrigt är felaktigt, antyder du att Bin Laden-familjen automatiskt är onda/terrorister eftersom OSAMA Bin Laden är det.
Det enda jag gjorde var att föra över ditt resonemang på en familj med lite mer svensk anknytning.

Man har tidigare (eller fortfararande?) haft affärer med mycket mäktiga oljeproducenter, därebland enligt Moore "Bin Laden Group" (eller liknande namn). Bush var tydligen tidigare företagare av ett sådant dotterbolag.

Vad jag menar är att om Bin Laden är huvudmisstänkt, vore det inte rimligt att man på något vis kunde använt sig av hans släktingar att spåra honom.
Inte för att dom behöver vara involverade men det är kanske mer sannolikt än vad man istället gjorde, bomba sönder Irak?

Vad jag menar är att det verkar som om man ville lyfta bort fokus från Bin Laden för att rikta den mot Irak. Man hör inte mycket om Bin Laden mer, utan om "framgångarna" i Irak.

Vad fanns/(finns) egentligen för samband mellan Bush och "Bin Laden (group)".

Förövrigt tycker jag du är lite väl aggresiv i din bedömning, må vara hänt att du är mer politiskt insatt, men alla har rätt till åsikter och spekulationer även om inte du delar dem. Vilka som sedan är korrekta kan man bara se i stjärnerna efter...

Sleipner skrev:
Vad jag menar är att om Bin Laden är huvudmisstänkt, vore det inte rimligt att man på något vis kunde använt sig av hans släktingar att spåra honom.

Vad säger att de inte gjort det? Vem vet? Varken du eller jag. Dessutom är det inte mycket som talar för att det skulle ge mer info än något annat sätt, om nu det svarta fåret flytt familjen utan att höra av sig på 10 år.

Sleipner skrev:
Vad jag menar är att det verkar som om man ville lyfta bort fokus från Bin Laden för att rikta den mot Irak. Man hör inte mycket om Bin Laden mer, utan om "framgångarna" i Irak.

Det kan ha att göra med att det är i Irak allting händer just nu, och att USA anser det projektet viktigare än OBL. Jag är personligen inte helt tillfreds med hur Irakfrågan skötts, men det är en annan sak.

Sleipner skrev:
Vad fanns/(finns) egentligen för samband mellan Bush och "Bin Laden (group)".

Jag vet inte, och det är ärligt talat rätt ointressant. Ja, utom för Michael Moore då förstås. Vad finns det för samband mellan Hollands utrikesminister och Mijailovics lillebror? (Samma resonemang - någon brukar säga "guilt by association", ett knep som brukar användas för att ursäkta ett omotiverat påhopp.)

Sleipner skrev:
Förövrigt tycker jag du är lite väl aggresiv i din bedömning, må vara hänt att du är mer politiskt insatt, men alla har rätt till åsikter och spekulationer även om inte du delar dem. Vilka som sedan är korrekta kan man bara se i stjärnerna efter...

Är jag aggressiv för att jag bad dig läsa på mer? Det är alldeles uppenbart att du bara sett den ena sidan av saken, och då är det väl rätt befogat att be om bättre påläsning. Återigen - om du ska gå till val i Sverige utan att veta vad du ska rösta på, inte lyssnar du väl bara på vad moderaterna har att säga innan du bestämmer dig?
Naturligtvis har du rätt till en åsikt. Men när du sa att saudier lämnade landet trots flygförbud, och utan förhör, då var det inte en ÅSIKT du uttryckte, utan ett PÅSTÅENDE. Ett påstående som bevisligen inte är korrekt. Med detta påstående drar du slutsatser om alla som heter Bin Laden. Förstår du inte att man inte kan resonera så? vad händer om vi helt enkelt byter ut "heter Bin Laden" mot "har svart hudfärg"?

"Det är bevisat att det var en svart man som flög planet in i WTC. Därför är alla svarta män terrorister! George Bush styr ett oljeföretag som till stor del ägs av svarta! Usch och fy, vad finns det egentligen för samröre mellan George W Bush och svarta?"

Förstår du NU varför man inte kan resonera så? Aggressiv tycker jag man är när argumenten tar slut och övergår till personliga påhopp, inte när man synar en åsikt eller ett påstående i sömmarna.

Last edited:
Skalman skrev:
Det kan ha att göra med att det är i Irak allting händer just nu, och att USA anser det projektet viktigare än OBL. Jag är personligen inte helt tillfreds med hur Irakfrågan skötts, men det är en annan sak.
Skalman skrev:
Man gick in för tro hopp och kärlek, eller var det olja?

Skalman skrev:
Jag vet inte, och det är ärligt talat rätt ointressant. Ja, utom för Michael Moore då förstås. Vad finns det för samband mellan Hollands utrikesminister och Mijailovics lillebror? (Samma resonemang - någon brukar säga "guilt by association", ett knep som brukar användas för att ursäkta ett omotiverat påhopp.)
Skalman skrev:
Skalman skrev:
Men när du sa att saudier lämnade landet trots flygförbud, och utan förhör, då var det inte en ÅSIKT du uttryckte, utan ett PÅSTÅENDE. Ett påstående som bevisligen inte är korrekt. Med detta påstående drar du slutsatser om alla som heter Bin Laden. Förstår du inte att man inte kan resonera så? vad händer om vi helt enkelt byter ut "heter Bin Laden" mot "har svart hudfärg"?
Skalman skrev:
Det saknas två hus på manhattan, vem som än var med om det kan inte gjort det helt omotiverat. Är det så att någon bäddat för det?

Inte tror jag att alla som hetter Bin Laden eller Hussein är onda, långt ifrån och det fårstår säkert du med...

Sleipner skrev:
Det saknas två hus på manhattan, vem som än var med om det kan inte gjort det helt omotiverat. Är det så att någon bäddat för det?

Jaha, jag förstår. Du menar alltså att det var USA-regimens fel att ett civilt mål i USA attackerades. Fantastiskt hur man kan vända exakt allting till att vara USAs fel egentligen.
Under WW2 dödades 6 miljoner judar av nassarna. Det var kanske inte heller helt omotiverat, "någon" (läs: judarna) hade säkert bäddat för det under en längre tid, eller? Eller det var kanske USAs fel, det med? :rolleyes:

Är resonemanget om att det är USAs fel att WTC attackerades årets groda på sporthoj.com?

Sleipner skrev:
Inte tror jag att alla som hetter Bin Laden eller Hussein är onda, långt ifrån och det fårstår säkert du med...

Men det är ju så du resonerar. Men jag förstår precis, det är OK att resonera så när det gäller det evigt onda USA, men inte när det gäller Hussein, Mijailo eller någon annan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT