Facket!?

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Hjälp!?

Jag ska ev få mitt första jobb som kommer att vara ett extrajobb på kväll och helger.. Min mor och far som är socialdemokrater ända in i själen talar sig varma om facket, men dom är inte objektiva för fem öre.. Finns inget negativt enligt dom.. Så mata på med för och nackdelar nu för en kille som inte har så bra koll på sånt där...

MVH Mattias

Har inte speciellt mycket erfarenheter av fack, men på mitt jobb har vi en bra relation till varandra samt till chefen så jag har ingen nytta av de tjänster mitt fack erbjuder. Därav är jag endast med i A-kassa delen hos facket.

Jobbar man på ett fabriksgolv eller dyl. kanske det kan vara god idé att vara med i ett fack om man blir särbehandlad, inte är nöjd med lönen och inte vågar ta upp det själv med chefen eller dyl. :rolleyes:

Räknar inte med att få ut något personligen av facket, men jag vill ändå vara med för att stödja deras verksamhet pga att den behövs och gör nytta.

Mitt jobb räddades av facket, men det är först när man behöver dem som man har nytta av dem.
De går in med jurister vid arbetsskador mm. Då kanske arbetsgivaren vägrar betala mm.
Kan va värt de 300 kr/mån som det kostar, sedan har man en försäkring som täcker 80% av lönen vid arbetsförlust....

Fackföreningar är ett kommunistiskt påhitt som enbart kostar pengar och ger dess styrelser förmåner. Precis som Bolsjevikerna med andra ord.

Är du rädd för att hamna på fattighuset om du förlorar jobbet, gå bara med i A-kassan. Mycket billigare men du kommer ändå få ekonomiskt stöd om du förlorar jobbet.

Om du går bort till fackklubben och säger att du vill gå med i A-kassan men inte i facket kommer de troligtvis säga att de inte kan hjälpa dig utan du måste göra det själv på din lokala avdelning. Så är dock inte fallet. De är skyldiga att hjälpa dig, och det vet de om.

Kostar 200/mån för mig inkl a-kassa (agrifack). Nu är jag mer eller mindre garanterad jobb 5 år framöver, men det är alltid en extra trygghet att vara med.

McB skrev:
Fackföreningar är ett kommunistiskt påhitt som enbart kostar pengar och ger dess styrelser förmåner. Precis som Bolsjevikerna med andra ord.

Utveckla gärna det är du snäll!?
Vill gärna veta mer...

mb skrev:
Kostar 200/mån för mig inkl a-kassa (agrifack). Nu är jag mer eller mindre garanterad jobb 5 år framöver, men det är alltid en extra trygghet att vara med.
107:-/mån för enbart A-kassa. (handels)

Stolten skrev:
Jahapp, då hoppas jag han svarar då.. Vill altså veta hur du drar paralellerna, för det där om bolsjevikerna vet jag...

Tja, du har väl läst om Metall-pamparna och deras gigantiska villor i Stockholms skärgård? Att dra paralleller till fd. Sovjet känns inte allt för avlägset.

McB skrev:
Nä, det orkar jag inte. Fråga mb, han vet vad jag menar. :hihi
:tomten

Kampen om att försvara LO får iofs gärna någon annan ta upp, eftersom jag inte är så insatt när allt kommer omkring. De mindre SACO-förbunden är dock i mitt tycke vettiga.

Man får (från o med förra året) göra avdrag för fackavgiften i deklerationen, blir inte många kronor men dock.

Medlem i SKTF

+ Är man med i facket garanterar det ett viss procent lönepåök/år, vilket i och för sig är nästan lika med 0 i mitt yrke (läkarsekreterare)

- Mycket snack o lite verkstad. :rolleyes:

Last edited:
425kr i månaden för att vara med i facket och dom pissar mig ständigt i ansiktet, ångrar som fan att jag inte gick med i a-kassan istället. De fackliga på jobbet sa typ: Vadå? a-kassan? nä nog måste man gå med i facket, man kan inte bara vara med i a-kassa. :kocko tur att uppsägningstiden bara är på 6 månader. :rolleyes:

edit: Vi räknade ut nån gång hur mycket jag skulle tjäna på att lägga av pengar på ett konto tills jag får i pension istället för att vara med i facket. Med ränta så blev det jävligt mycket iaf. Minns inte hur mycket däremot.

honkiie skrev:
425kr i månaden för att vara med i facket och dom pissar mig ständigt i ansiktet, ångrar som fan att jag inte gick med i a-kassan istället. De fackliga på jobbet sa typ: Vadå? a-kassan? nä nog måste man gå med i facket, man kan inte bara vara med i a-kassa. :kocko tur att uppsägningstiden bara är på 6 månader. :rolleyes:

Klart du måste kunna vara med i A-kassa o ej facket :confused: ,

SKTF har en "SKTF-direkt" man kan ringa, kanske har ditt fack ngt liknande som du kan ringa o fråga vad som gäller.

Vet många på mitt jobb som går ut ur facket direkt efter de har fått löneförhöjning o bara betalar A-kasseavgiften och sedan går med igen när löneavtalen börjar förhandlas igen.

Last edited:
honkiie skrev:
tur att uppsägningstiden bara är på 6 månader. :rolleyes:

Uppsägningstid från facket!?

Håller dom på jävlas på det viset är det bara att gå med i nåt annat förbunds a-kassa och straffa ut sig själv ur det första förbundet genom att inte betala avgiften!

Problemet med facket inom vissa branscher är deras maffiametoder som tvingar folk att gå med i facket.
Förbunden vet om att folk känner sig pressade att vara med och blundar för det eftersom de gynnar dem själva.

Jobbade på byggen i 5 år och de som inte var med blev kallade svartfötter och fick utstå både det ena och andra.

Vet många på mitt jobb som går ut ur facket direkt efter de har fått löneförhöjning o bara betalar A-kasseavgiften och sedan går med igen när löneavtalen börjar förhandlas igen.

:skrämd Dom kan inte vara poppis på jobbet va?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt